Νέο Αναπτυξιακό Νόμο με αναδρομική ισχύ από την 1η Οκτωβρίου του 2015 έως το τέλος του χρόνου, καθώς και ίδρυση αναπτυξιακού συμβουλίου, προωθεί ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης.
Αυτό ανακοίνωσε τη Δευτέρα ο υπουργός, που επίσης τόνισε ότι πολύ σύντομα θα προχωρήσει σε αλλαγές στα κριτήρια χαρακτηρισμού των επενδύσεων ως «στρατηγικές», μειώνοντας το ύψος από τα 100 εκατ. ευρώ που είναι σήμερα και δίνοντας έμφαση σε επενδύσεις ξένων ομίλων για τη δημιουργία επιχειρηματικών και ερευνητικών κέντρων, αλλά και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις με θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και θετικές επιπτώσεις στην απασχόληση.
Μεταξύ άλλων ανέφερε:
“Έχουμε αναλάβει την πρωτοβουλία και τη δέσμευση να καταθέσουμε νέο αναπτυξιακό νόμο τους επόμενους μήνες.
Ήδη έχει ανοίξει ένας σημαντικός διάλογος τους τελευταίους δύο μήνες με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Αφορά το περιεχόμενο του αναπτυξιακού νόμου, τις μορφές χρηματοδότησης, τα κριτήρια και τον τρόπο διαχείρισης του αναπτυξιακού νόμου.
Πρόθεσή μας είναι ο αναπτυξιακός νόμος να έχει ψηφιστεί μέχρι τέλος του χρόνου και να έχει αναδρομική ισχύ από την 1η Οκτωβρίου 2015, δηλαδή εν εξελίξει επενδύσεις μπορούν να ενταχθούν στο νέο νόμο.
Αυτό καλύπτει ένα κενό το οποίο υπάρχει αυτή τη στιγμή σε σχέση με τη λήξη του παλιού αναπτυξιακού νόμου. Αυτό είναι ένα θέμα εξαιρετικά σημαντικό. Οι δυο παλιοί προηγούμενοι αναπτυξιακοί νόμοι φέρουν τεράστια προβλήματα τόσο όσον αφορά την έκταση των δεσμεύσεων, των πόρων που δεν υπάρχουν, προκειμένου να καλυφθούν. Δεύτερο, τεράστιες χρονικές καθυστερήσεις. Τρίτο, εκκρεμότητες που υπήρχαν με την Κομισιόν όσο αφορά τη διαθεσιμότητα των πόρων στη δεδομένη χρονική στιγμή, μιας και υπάρχουν υποθέσεις από το παρελθόν, από το 2009, το 2010, οι οποίες εκκρεμούν και έχουν δημιουργήσει πολλά προβλήματα.
Έχουμε ήδη ξεπαγώσει τους πόρους από την Κομισιόν, άρα το ένα πρόβλημα το έχουμε λύσει. Τα άλλα δύο όμως θέματα που αφορούν το πόσοι πόροι τελικά θα δοθούν, όπως και το ερώτημα των μεγάλων χρονικών καθυστερήσεων, θα απαιτήσουν κάποιες παρεμβάσεις που προτιθέμεθα να τις πάρουμε αυτές τις πρωτοβουλίες, προκειμένου σε ένα χρονικό ορίζοντα εύλογο, περίπου 1,5 χρόνο από σήμερα, να μπορούμε να πούμε ότι οι δυο παλιοί αναπτυξιακοί νόμοι έχουν φτάσει στο τέλος τους και ότι μπορούμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό απολογισμό αναφορά με τις επενδύσεις που έχουν γίνει στη χώρα και στους οποίους το δημόσιο απέναντί τους είναι εκτεθειμένο.
Το τρίτο σημείο αφορά την ίδρυση Αναπτυξιακού Συμβουλίου στο Υπουργείο Ανάπτυξης και τη θεσμοθέτησή του εντός των επόμενων εβδομάδων. Η χώρα καλείται να καταθέσει το Μάρτιο του 2016 ολοκληρωμένο αναπτυξιακό πρόγραμμα, αυτό είναι στο πλαίσιο της συμφωνίας.
Η ίδρυση ενός Αναπτυξιακού Συμβουλίου μπορεί να συμβάλει αποφασιστικά με γόνιμο τρόπο στην κατάθεση συγκεκριμένων ιδεών και αντιλήψεων και προτάσεων σε ένα τέτοιο σχέδιο. Δεν σημαίνει ότι θα το αναλάβει κατά αποκλειστικό. Υπάρχουν κι άλλοι θεσμοί, οι οποίοι μπορεί να συνδιαμορφώσουν αυτή τη στρατηγική, τουλάχιστον στο επίπεδο του δικού μας υπουργείου, η ίδρυση του Αναπτυξιακού Συμβουλίου θα μπορέσει να συμβάλει σε αυτή την προετοιμασία”.
Παράλληλα, βρίσκεται λοιπόν σε εξέλιξη «ξεκαθάρισμα» των επενδύσεων που είχαν ενταχθεί στους δύο προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους.
Όπως είπε ο κ. Σταθάκης, το σύνολο των δεσμεύσεων ανέρχεται σε 4,6 δισ. ευρώ, ενώ τα διαθέσιμα κονδύλια από την ΕΕ είναι μόνο 1,2 δισ. ευρώ.
Ως εκ τούτου, επιδιώκεται καταρχήν η απένταξη επενδύσεων που δεν έχουν προχωρήσει καθόλου, καθώς και η μεταφορά (σε συμφωνία με τους επενδυτές) σε άλλα κίνητρα, όπως, για παράδειγμα, φορολογικά.
Εξετάζεται, επίσης, το ενδεχόμενο εξεύρεσης αύξησης του δανεισμού από ευρωπαϊκή επενδυτική τράπεζα.
Όπως ανέφερε: “Στα χαρτιά ο παλιός αναπτυξιακός είναι γύρω στα 4,6 δις δεσμεύσεις. Και λέω στα χαρτιά διότι μπορεί να προκύψει ότι είναι πολύ μικρότερο το ποσό. Ένα μεγάλο μέρος των επενδυτικών σχεδίων έχουν ενταχθεί χωρίς να ολοκληρωθούν, συνεπώς ο πλήρης απολογισμός δεν είμαστε έτοιμοι ακόμη να τον κάνουμε. Στην προσπάθειά μας να ξεκαθαρίσουμε το νόμο, ένα από τα στοιχεία είναι και αυτό, να κατηγοριοποιηθούν οι παλιές επενδύσεις για να φτάσουμε σε ένα μέγεθος που είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα.
Τα διαθέσιμα χρήματα τα οποία ξεπαγώσαμε από την Κομισιόν υπολογίζονται περίπου 1,2 δις. Άρα υπάρχει πιθανότατα μεγάλο κενό. Υπάρχουν δυο τρόποι να καλυφθεί αυτό το κενό. Ο ένας είναι να υπάρξει μια συμφωνία με κατηγορίες επενδυτών που θα μεταπηδήσουν σε άλλα κίνητρα που υπάρχουν στο νόμο από χρηματοδοτικά σε φορολογικά για παράδειγμα. Και ο δεύτερος τρόπος είναι να υπάρξει ένας έκτακτος δανεισμός από ευρωπαϊκή επενδυτική τράπεζα ή άλλη, ο οποίος θα χρησιμοποιηθεί γι’ αυτό το σκοπό. Είναι υπό μελέτη και τα δυο”.