Το έχουμε ξαναγράψει : Μακάρι στο τέλος για το θέμα αυτό, του σημαντικότερου έργου για το Νομό Ηλείας, να διαψευστούμε εμείς και να αποδειχθούν αβάσιμες οι επιφυλάξεις μας. Αλλά όσο βλέπουμε ότι η ημέρα «που θα κοπεί η κορδέλα» για την λειτουργία του έργου, ολοένα ξεμακραίνει, τόσο οι προβληματισμοί μας μεγαλώνουν.
Γι’αυτό με βάση τα συνολικά μέχρι σήμερα δεδομένα, δηλαδή με βάση τις αποφάσεις, τις δηλώσεις, τις επισκέψεις, τις αντιδράσεις, θα επιχειρήσουμε να προσδιορίσουμε που βρίσκεται σήμερα η πορεία του έργου και ποια είναι η προοπτική κατασκευής του.
Κατ’αρχήν, στις 11-12-2013 δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο Νόμος 4219/2013. Στο άρθρο 5 του Νόμου αυτού οριζόταν, μεταξύ άλλων, ότι :
“Ο οδικός άξονας «Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα» χαρακτηρίζεται ως έργο υποδομής άμεσης προτεραιότητας, προκειμένου, αμέσως μετά την εξαίρεσή του από τη Σύμβαση Παραχώρησης του Έργου της Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας. Συντήρησης και εκμετάλλευσης του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα (η Σύμβαση Παραχώρησης), όπως αυτή θα ισχύσει μετά την τροποποίησή της σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο τέταρτο του παρόντος νόμου, να δημοπρατηθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του έτους 2014. Ειδικά :
Α) το τμήμα από Α/Κ Μυντιλογλίου (πέρας παράκαμψης Πάτρας)έως Α/Κ Πύργου θα κατασκευασθεί σύμφωνα με τις έρευνες και μελέτες που υποχρεούται να εκπονήσει ο Παραχωρησιούχος δυνάμει της παραγράφου 18.2.3 της τροποποιημένης Σύμβασης Παραχώρησης, μέσω της αξιοποίησης εθνικών και κοινοτικών πόρων, με στόχο η κατασκευή του να έχει ολοκληρωθεί όχι αργότερα από την ολοκλήρωση του έργου της Σύμβασης Παραχώρησης.”
Δείτε ΕΔΩ το σχετικό ΦΕΚ
Με το Νόμο αυτό «ξεμπλόκαρε» η διαδικασία και εξασφαλίστηκε η συνέχιση των αυτοκινητόδρομων, που εκτελούνται με συμβάσεις παραχώρησης.
Τελικά, μετά από πολλές καθυστερήσεις και αναβολές, πριν λίγες ημέρες ανακοινώθηκε ότι το έργο θα δημοπρατηθεί στις 27-1-2015.
Αλλά ας δούμε αναλυτικά πώς διαγράφεται η προοπτική του έργου, με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα, που αφορούν :
• Την χρηματοδότηση του έργου
• Τον πιθανό χρόνο ολοκλήρωσης του έργου
• Τις αντιδράσεις για την κατασκευή του έργου
• Το φυσικό αντικείμενο του έργου
Η ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Όλα δείχνουν ότι η μεγάλη αδυναμία του έργου και «η αχίλλειος πτέρνα του», είναι η έλλειψη χρηματοδότησης του έργου.
Επισημαίνεται ότι το έργο μέχρι σήμερα δεν έχει ενταχθεί για χρηματοδότηση σε κανένα Κοινοτικό Πρόγραμμα.
Με την απόφαση της 22-9-2014 του Υπουργού Ανάπτυξης το έργο εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του έτους 2014, μόνο και μόνο για να πάρει Κωδικό και να μπορέσει να δημοπρατηθεί.
Αλλά για ποια δημοπράτηση μιλάμε όταν η απόφαση αυτή ορίζει ρητά και μάλιστα με κεφαλαία ότι:
«TΟ ΕΡΓΟ ΜΕ ΑΡΙΘ. 2014ΣΕ07100044 <ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥ ΠΑΤΡΑ – ΠΥΡΓΟΣ> ΕΓΚΡΙΝΕΤΑΙ ΥΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΟΤΙ ΔΕΝ ΘΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΕΙ Η ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ (ΑΝΟΙΓΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΦΟΡΩΝ) ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΕΓΚΡΙΣΗ ΤΟΥ ΦΑΚΕΛΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΕΡΓΟΥ ΣΤΗΝ Ε.Ε. Ο όρος αυτός θα περιληφθεί και στην προκήρυξη του διαγωνισμού.»
Επομένως ούτε η χρηματοδότηση του έργου είναι αυτή την στιγμή δεδομένη, ούτε η κατακύρωση του διαγωνισμού μπορεί να προχωρήσει, πριν από την έγκριση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Διαβάστε ΕΔΩ την απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, η οποία σε τοπικό επίπεδο «πανηγυρίστηκε» χωρίς λόγο και θα καταλάβετε τι εννοούμε.
Ο ΠΙΘΑΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου προβλέπει ολοκλήρωσή του στο τέλος του 2018, δηλαδή σε τέσσερα χρόνια από σήμερα και ενώ έχει ήδη εκτελεστεί το 25 % του έργου.
Παρά το γεγονός ότι η ημερομηνία είναι μακρινή και αβέβαιη, ούτε και αυτή είναι εξασφαλισμένη και εξαρτάται κύρια από τους εξής παράγοντες :
• Από την πορεία της εξασφάλισης της χρηματοδότησης του έργου, η οποία όπως αναφέρθηκε παραπάνω σήμερα δεν είναι εξασφαλισμένη.
• Η πορεία της χρηματοδότησης του έργου θα καθορίσει και τον χρόνο κατακύρωσης του σχετικού διαγωνισμού, ο οποίος, όπως προαναφέρθηκε, θα πραγματοποιηθεί την 27-1-2015 υπό προϋποθέσεις.
• Από τις προσφυγές, τις ενστάσεις και τις τυχόν δικαστικές εμπλοκές, οι οποίες σίγουρα θα πάνε πολύ πίσω την εκτέλεση του έργου.
Επομένως ο χρόνος των τεσσάρων ετών που έχει οριστεί για την ολοκλήρωσή του, φαίνεται μάλλον πολύ αισιόδοξος με τις παρούσες συνθήκες.
ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΧΑΪΑΣ Σ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Παρά το γεγονός ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει ήδη απορρίψει σχετικές προσφυγές, που είχαν υποβληθεί από ΟΤΑ και πολίτες της Αχαΐας, κατά της χάραξης του έργου, οι αντιδράσεις εξακολουθούν να είναι έντονες.
Στις μέχρι τώρα αντιδράσεις του Δήμου της Δυτικής Αχαΐας, έχουν προστεθεί ήδη και οι αντιδράσεις του Δήμου Πατρών. Διαβάστε ενδεικτικά ΕΔΩ και ΕΔΩ ένα μικρό μέρος των αντιδράσεων της Αχαΐας.
Οι αντιδράσεις αυτές, δεν περιορίζονται βέβαια σε ψηφίσματα και δημοσιεύματα. Περιλαμβάνουν πλήθος παρεμβάσεων, πρωτοβουλιών και επισκέψεων στο αρμόδιο Υπουργείο, εναντίον του έργου, με σκοπό την ματαίωσή του.
Η Αχαΐα, αφού εξασφάλισε την γρήγορη και βέβαιη κατασκευή του τμήματος Κόρινθος – Πάτρα, τώρα ασχολείται με την παρεμπόδιση της κατασκευής του τμήματος Πάτρα- Πύργος. Και επειδή εδώ στην Ηλεία όλα καλύπτονται από μια «νιρβάνα», μέχρι στιγμής δεν υπάρχει καμία ενέργεια ή αντίδραση για την προάσπιση της κατασκευής του έργου, από αυτές τις προσπάθειες ματαίωσής του.
ΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Από όλα τα δεδομένα προκύπτει και είναι σχεδόν βέβαιο ότι το τμήμα της «Ολυμπίας οδού» μετά τον Πύργο, εγκαταλείπεται οριστικά.
Για το τμήμα του δρόμου «Πύργος- Καλό Νερό», τόσο ο Υπουργός Υποδομών, όσο και ο αρμόδιος Διευθυντής του Υπουργείου, στην επίσκεψή τους στον Πύργο την 3-10-2014, ήσαν σαφέστατοι : Μόνο κάποιες εργασίες αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας προβλέπονται. Προφανώς αυτές που γίνονται σε όλους του δρόμους.
Το τμήμα του δρόμου «Καλό Νερό – Τσακώνα» μετατίθεται για το μέλλον. Για το τμήμα αυτό δεν υπάρχουν ούτε μελέτες, ούτε χρηματοδότηση.
Επαναλαμβάνουμε : Μακάρι εμείς να διαψευστούμε.
Αλλά το έργο δείχνει να έχει ακόμα πολλά και ανυπέρβλητα εμπόδια για την κατασκευή του.
Όσοι εδώ στο Νομό επαναπαύθηκαν από την επικοινωνιακή «φιέστα» που πραγματοποιήθηκε την 3-10-2014, στο Διοικητήριο του Πύργου, είναι φανερό ότι έχουν κάνει λάθος. Το ότι ανακοινώθηκε μια ημερομηνία δημοπράτησης δεν προδικάζει τίποτα. Ο δρόμος για την υλοποίησή του είναι μακρύς και δύσκολος.
Σε πέντε χρόνια λοιπόν, αν όλα πάνε καλά, και βλέπουμε.
Αλλά είπαμε : Αυτή είναι η συνέπεια στην τήρηση των Νόμων στην Ελλάδα και η αξιοπιστία των δεσμεύσεων.