Κλείνουν τα «μανάβικα της γειτονιάς»
Εκτός από το «βαρύ πυροβολικό» του λιανεμπορίου τροφίμων, τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, υπό πίεση βρίσκεται η κατανάλωση και στη «μικρή λιανική» (τα παντοπωλεία, τα μίνι μάρκετ, τα καταστήματα ψιλικών και τα περίπτερα). Η συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος αλλά και ο σκληρός ανταγωνισμός από τους ισχυρούς λιανέμπορους έχουν στερήσει πολύτιμα έσοδα από τον χώρο, ο οποίος έχει χάσει σημαντικό έδαφος στη διάρκεια της κρίσης. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της ICAP, η συνολική αξία της αγοράς υποχώρησε με μέσο ετήσιο ρυθμό 7,3% την περίοδο 2011-2014, ενώ για το 2015 εκτιμάται περαιτέρω μείωση με ρυθμό της τάξης του 6%. Με ανάλογους ρυθμούς συρρικνώνεται και ο αριθμός των καταστημάτων, αφού πολλοί επαγγελματίες αναγκάστηκαν να κατεβάσουν ρολά εξαιτίας της αδυναμίας τους να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.
Υπολογίζεται πως σήμερα λειτουργούν περίπου 31,4 χιλιάδες σημεία, αριθμός μειωμένος κατά 2,5% σε σχέση με το 2014 και μειωμένος κατά 6% σε σχέση με το 2013. Τα παντοπωλεία/mini markets καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο ποσοστό στο συνολικό αριθμό των καταστημάτων, συμμετέχοντας με 53,8% το 2015 (από 52,8% το 2014 και 51,2% το 2013). Ακολουθούν τα περίπτερα με 24,9% το 2015 (2014: 25,3%) και τα καταστήματα ψιλικών με 21,3% (2014: 21,9%). Σύμφωνα με τη Senior Manager της ICAP Group, Ελένη Δεμερτζή, η συρρίκνωση του εισοδήματος των καταναλωτών, ο περιορισμός των «παρορμητικών» αγορών και ο αυξανόμενος ανταγωνισμός από το οργανωμένο λιανεμπόριο, έχουν επηρεάσει αρνητικά τις συνολικές πωλήσεις του κλάδου. Επιπρόσθετα, παρατηρείται μεταβολή των καταναλωτικών συνηθειών, η οποία εκφράζεται με την προσπάθεια αποτελεσματικότερης κατανομής του οικογενειακού προϋπολογισμού, την αγορά κυρίως βασικών ειδών πρώτης ανάγκης, τη στροφή σε οικονομικότερα προϊόντα, κ.λπ.
Πλεονεκτήματα
Παρά τις αντιξοότητες και το ασφυκτικό περιβάλλον για τους μικρότερους παίκτες οι προοπτικές του χώρου σύμφωνα με την ICAP δεν είναι αμελητέες, αρκεί να εκμεταλλευθεί τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα, όπως την προσωπική επαφή με τον πελάτη αλλά και το διευρυμένο ωράριο λειτουργίας του. Στα «δυνατά χαρτιά», όπως λέει η κ. Δεμερτζή είναι επίσης η εύκολη πρόσβαση, η ποιότητα και η ποικιλία των εμπορευμάτων και η εξυπηρέτηση, ενώ «ατού» αποτελεί η ικανότητα του ιδιοκτήτη/ υπαλλήλου στην ανάπτυξη προσωπικών σχέσεων με τους πελάτες, το οποίο θεωρείται «κλειδί» για την διατήρηση του πελατολογίου.
Χαρακτηριστικό είναι ότι στην κεντρική πλατεία του Πύργου από τα τέσσερα περίπτερα κλειστά παραμένουν για μήνες α δύο.