Το πρώτο «φρένο» σε εν εξελίξει μεγάλο έργο υποδομής φαίνεται ότι έδωσε η κυβέρνηση, σύμφωνα με πληροφορίες της ηλεκτρονικής έκδοσης «Βήματος».
Όπως καταγγέλλεται, εκπρόσωπος γνωστής εργοληπτικής εταιρείας μετέβη σε κεντρική τράπεζα προκειμένου να εισπράξει το ποσόν που αντιστοιχούσε σε πρόσφατη εντολή πληρωμής για εκτέλεση εργασιών σε σημαντικό έργο υποδομής της χώρας.
Το στέλεχος της κατασκευαστικής όμως δεν εισέπραξε ούτε ένα ευρώ, καθώς, σύμφωνα με τον ίδιο, οι εκπρόσωποι της τράπεζας του μετέφεραν ότι το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ) έχει δώσει εντολή μη γίνεται καμία εκταμίευση. Σε τέτοια περίπτωση θα πρόκειται για την πρώτη αθέτηση πληρωμών σε μεγάλο έργο υποδομής εδώ και λίγα χρόνια, η οποία έχει θορυβήσει τον κατασκευαστικό κλάδο, ειδικά μετά την επιβεβαίωση από την κυβέρνηση ότι έχει μεταφέρει τα αποθεματικά της Αττικό Μετρό (400 εκατ. ευρώ), της ΕΥΔΑΠ (200 εκατ. ευρώ) και του ΟΣΕ (100 εκατ. ευρώ) σε λογαριασμό της Τράπεζας της Ελλάδος.
«Κολλημένα» μεγάλα έργα
Στο μεταξύ, συνεχίζει να είναι «κολλημένη» η υπόθεση της επανεκκίνησης του αυτοκινητόδρομου Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, σύμφωνα με όσα απάντησε στη Βουλή ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού και Ναυτιλίας κ. Γιώργος Σταθάκης σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Λακωνίας της ΝΔ κ. Θανάση Δαβάκη.
Όπως σημείωσε ο κ. Σταθάκης, ο φάκελος του έργου (κόστους 844 εκατ. ευρώ και προόδου 92,8% στο τεχνικό αντικείμενο) βρίσκεται ακόμη στη διαδικασία της παροχής πρόσθετων διευκρινίσεων στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Παράλληλα, ο κ. Σταθάκης σημείωσε ότι «έχουμε δεσμευτεί να ολοκληρωθούν τα έργα», όμως πρόσθεσε ότι, καθώς η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του Μορέα προβλέπει περαιτέρω καταβολή κρατικής επιδότησης 330 εκατ. ευρώ, η κυβέρνηση θα εξαντλήσει κάθε δυνατότητα για βελτίωση και αναθεώρηση του λειτουργικού κόστους του έργου και την υλοποίηση της δέσμευσης του παραχωρησιούχου για στήριξη του έργου από την πλευρά του.
Σε άλλη ερώτηση του βουλευτή Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ κ. Σάκη Βαρδαλή για το Μετρό Θεσσαλονίκης, ο κ. Σταθάκης τόνισε ότι το έργο σχεδιάστηκε με βιασύνη, καθώς προβλεπόταν μελετοκατασκευή του έργου σε έξι χρόνια, όταν η γραμμή 4 της Αθήνας απαιτεί 14 χρόνια συνολικά.
Ο κ. Σταθάκης σημείωσε ότι η κυβέρνηση κληρονόμησε μία δισεπίλυτη κατάσταση, αλλά δεσμεύτηκε ότι θα αναλάβει όλες τις σχετικές πρωτοβουλίες για «ριζική αντιμετώπιση όλων των προβλημάτων του έργου» για τη συνέχιση των εργασιών και την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων, στο πλαίσιο ενός πλήρους ανασχεδιασμού.
Παράλληλα, σε ερώτηση του βουλευτή των ΑΝΕΛ κ. Νίκου Νικολόπουλου για την Ολυμπία Οδό, ο υπουργός Οικονομίας υπογράμμισε ότι η αναθεώρηση του σχεδιασμού του αυτοκινητόδρομου έγινε από την προηγούμενη κυβέρνηση και θα προχωρούσε με εθνικούς πόρους, οι οποίοι δεν ήταν διασφαλισμένοι.
Σήμερα, τόνισε, το υπουργείο προχώρησε σε αναβολή της προκήρυξης του διαγωνισμού, ο οποίος θα συνεχιστεί μόλις διασφαλιστεί η χρηματοδότηση με την ένταξη του έργου στο ΣΕΣ 2014-2020 και με μικρότερες εργολαβίες προκειμένου να διευρυνθεί το φάσμα των επιχειρήσεων που μπορούν να συμμετάσχουν στη μειοδοτική διαδικασία.
Διακοπή έργων για το αεροδρόμιο «Μακεδονία»
Στο μεταξύ, σύμφωνα με έγγραφο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών που δημοσιεύθηκε στην «Δι@ύγεια», το Δημόσιο αποδέχθηκε αίτηση διακοπής του εργολάβου στο έργο «Επέκταση διαδρόμου 10/28 μετά παράλληλου τροχοδρόμου» στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται για ένα έργο προϋπολογισμού 246 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνει την επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10-28 κατά 1 χλμ. και ίσου μήκους επέκταση του παράλληλου τροχοδρόμου, πλάτους 23 μέτρων, με ανάδοχο την κοινοπραξία Αθηνά ΑΤΕ – Ακτωρ ΑTΕ.
Αυτό συνέβη, όπως αναφέρεται, «εξ αιτίας της καθυστέρησης πληρωμής του 38ου και του 39ου Λογαριασμού της 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης».
Σε άλλο έγγραφο, που υπογράφει ο κ. Σταθάκης, γίνεται ένταξη του έργου «Νέος Λιμένας Ηγουμενίτσας Γ1 Φάση» στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» ως έργο… υποψήφιο για ένταξη στο ΕΣΠΑ 2014-2020.
tovima.gr