Σε έναν αγώνα άνευ προηγουμένου για να βρουν τον κατάλληλο αριθμό αλλά και τους ικανότερους (κατά τη γνώμη τους) υποψήφιους που θα εντάξουν στα ψηφοδέλτιά τους, συνεχίζουν αυτές τις μέρες να επιδίδονται οι επικεφαλής των συνδυασμών που θα πάρουν μέρος στις προσεχείς εκλογές του Μαίου, για τον πρώτο και δεύτερο βαθμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Αφού άλλωστε, στη μάχη των υποψηφίων Περιφερειαρχών και Δημάρχων, η σύνθεση των ψηφοδελτίων θα μετρήσει σημαντικά στο εκλογικό αποτέλεσμα.
Με δεδομένο μάλιστα ότι η μάχη, τόσο στην Περιφέρεια όσο και στους Δήμους παρουσιάζεται ως ιδιαιτέρως αμφίρροπη, πολλοί είναι αυτοί που πιστεύουν ότι η τελική σύνθεση των ψηφοδελτίων θα είναι καταλυτική.
* Ήδη λοιπόν, βρίσκεται σε εξέλιξη αγώνας δρόμου προς την κατεύθυνση αυτή, αλλά είναι σαφές ότι μέχρι την ημέρα που θα κατατίθενται τα ψηφοδέλτια θα υπάρχουν ανοικτά θέματα!
Κοινό χαρακτηριστικό όλων των υποψηφίων Δημάρχων (και Περιφερειαρχών), το άγχος και η αγωνία για την εξεύρεση υποψηφίων δημοτικών συμβούλων!
Και όποιος από αυτούς τους υποψηφίους Δημάρχους, σχεδόν μηδενός εξαιρουμένου, το παίζει …άνετος σε αυτόν τον τομέα, σας λέει ψέματα!
Η …ψυχούλα τους ξέρει, το τι τραβάνε!
Βρίσκουν πόρτες κλειστές…
Οι δυσκολίες που παρουσιάζονται σε αυτή τη φάση, είναι πολύ μεγαλύτερες απ’ όσο είχαν υπολογιστεί αρχικά, αφού υπάρχει αρκετή απροθυμία που έχει να κάνει με τη γενικότερη οικονομική κατάσταση της κρίσης, αλλά και με το γεγονός ότι, γενικότερα και ειδικότερα, η πολιτική βρίσκεται σε φάση σημαντικής απαξίωσης από την κοινή γνώμη.
Με δεδομένο μάλιστα ότι για τη συγκρότηση των συνδυασμών, χρειάζεται μεγάλος αριθμός υποψηφίων συμβούλων, αναμένεται να “επιστρατευτούν” συγγενείς και φίλοι αλλά και διάφοροι άλλοι, ανεξαρτήτως βαθμού ικανοτήτων, κ.τ.λ.
Τα μεγαλύτερα προβλήματα, σύμφωνα με πληροφορίες, παρουσιάζονται αυτή τη φορά στην εύρεση υποψηφίων να στελεχώσουν τα ψηφοδέλτια των παρατάξεων στα τοπικά συμβούλια. Αφού εκεί η απροθυμία εμφανίζεται μεγαλύτερη…
Οι περισσότεροι από τους υποψηφίους, βρίσκουν αρκετές «πόρτες κλειστές» στις προσεγγίσεις που ξεκίνησαν εδώ και καιρό και συνεχίζουν να πραγματοποιούν, κυρίως στις κοινωνίες των μικρών χωριών, ενώ διάχυτη είναι επίσης η διστακτικότητα με την οποία αντιμετωπίζονται τα περισσότερα από αυτά τα στελέχη των παρατάξεων που έχουν αναλάβει τις επαφές και τις προτάσεις προς αντίστοιχους υποψηφίους.
Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζονται μια σειρά από εναλλακτικά σενάρια έτσι ώστε να μην μείνουν κενά σε υποψηφιότητες, γεγονός που στον επικοινωνιακό τομέα θα ισοδυναμούσε με τεράστια ζημιά στην εικόνα της όποιας παράταξης!
* Δεν είναι υπερβολή μάλιστα, να εκτιμήσει κανείς ότι μέχρι σήμερα, ότι οι περισσότερες από τις δημοτικές παρατάξεις στους επτά Δήμους της Ηλείας, που έχουν εκφράσει δημόσια ότι θα κατέβουν στις εκλογές, δεν έχουν συμπληρώσει ακόμα ούτε τους μισούς από τους υποψηφίους που απαιτούνται για τις εκλογές αυτές…
Μεταξύ αυτών, καμία (ακόμα) σε ότι αφορά το Δήμο Πύργου.
Για τον οποίο, υπενθυμίζεται, gια την πλήρη συμπλήρωση του ψηφοδελτίου, ο αριθμός των υποψήφιων αιρετών είναι συνολικά διακόσιοι τριανταπέντε (235)! Πενήντα (50) Δημοτικοί Σύμβουλοι και 185 Τοπικοί Σύμβουλοι, δύο βαθμίδων!
Μπορεί κάποιος συνδυασμός πάντως να κατέβει και με λιγότερους, όπως αναλύεται και στα παρακάτω βασικά αριθμητικά δεδομένα.
Ο αριθμός των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων
Α) Κάθε συνδυασμός περιλαμβάνει εκτός του υποψηφίου δημάρχου, υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους ως ακολούθως:
Δήμοι (πληθυσμός) | Ελάχιστος Αριθμός Υποψηφίων Δημοτικών Συμβούλων | Μέγιστος Αριθμός Υποψηφίων Δημοτικών Συμβούλων |
Έως και 2.000 | 13 | 20 |
2.001-5.000 | 17 | 26 |
5.001-10.000 | 21 | 32 |
10.001-30.000 | 27 | 41 |
30.001-60.000 | 33 | 50 |
60.001-100.000 | 41 | 62 |
Β) Υποβολή υποψηφιοτήτων για το αξίωμα του δημοτικού συμβούλου σε Δήμο με εκλογικές περιφέρειες
Στους Δήμους, που διαιρούνται σε διακριτές εκλογικές περιφέρειες, οι οποίες συμπίπτουν είτε με το συνεννούμενο (πρώην, ως το 2010, με τον Καποδίστρια) ΟΤΑ είτε με τα δημοτικά διαμερίσματα των δήμων με πληθυσμό άνω των 100.000 κατοίκων, ο ελάχιστος και ο μέγιστος αριθμός υποψηφίων δημοτικών συμβούλων των εδρών της καθεμίας εκλογικής περιφέρειας:
Έδρες εκλογικής περιφέρειας | Ελάχιστος Αριθμός Υποψήφιων Δημοτικών Συμβούλων | Μέγιστος Αριθμός Υποψηφίων Δημοτικών Συμβούλων |
Μονοεδρική | 1 | 3[1]. |
Διεδρική | 2 | 3 |
Τριεδρική | 3 | 5 |
Επισημαίνεται ότι ένας συνδυασμός έχει δικαίωμα να μη δηλώσει υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους σε όλες τις εκλογικές περιφέρειες. Στην περίπτωση αυτή, για να είναι νόμιμη η δήλωση του συνδυασμού, απαιτείται να περιλαμβάνονται υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι τουλάχιστον στο ½ του συνόλου των εκλογικών περιφερειών, στις οποίες ο αριθμός των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων θα πρέπει να είναι τουλάχιστον ίσος με τον αριθμό των εδρών κάθε εκλογικής περιφέρειας.
Γ) Για συμβούλια δημοτικών κοινοτήτων
Στους δήμους που αποτελούνται από δημοτικές κοινότητες σε όλες τις Δημοτικές Κοινότητες συγκροτούνται συμβούλια, ανεξαρτήτως εάν αποτελούν έδρα του νέου Δήμου.
Επομένως, στις περιπτώσεις αυτές ο συνδυασμός περιλαμβάνει και αριθμό υποψήφιων συμβούλων δημοτικής κοινότητας ίσο τουλάχιστον με τον αριθμό των μελών του συμβουλίου της δημοτικής κοινότητας με δυνατότητα προσαύξησης κατά έναν. Είναι νόμιμος ο συνδυασμός όταν ο αριθμός των υποψηφίων συμβούλων κάθε δημοτικής κοινότητας είναι ίσος με τα 3/5 του αριθμού των μελών του συμβουλίου της.
Συγκεκριμένα:
Δημοτικές Κοινότητες (πληθυσμός) | Συμβούλιο | Ελάχιστος αριθμός υποψηφίων συμβούλων δημοτικής κοινότητας | Μέγιστος αριθμός υποψηφίων συμβούλων δημοτικής κοινότητας |
Έως 10000 | 5μελές | 3 | 6 |
10001-50000 | 11μελές | 7 | 12 |
50001 και άνω | 15μελές | 9 | 16 |
Δ) Για συμβούλια τοπικής κοινότητας- Εκπροσώπους τοπικής κοινότητας
Στους δήμους που αποτελούνται από τοπικές κοινότητες, σε όλες τις τοπικές κοινότητες του Δήμου άνω των 300 κατοίκων συγκροτούνται τριμελή συμβούλια ενώ στις τοπικές κοινότητες κάτω των 300 κατοίκων εκλέγεται ένας εκπρόσωπος τοπικής κοινότητας.
Επομένως στους δήμους που αποτελούνται από τοπικές κοινότητες, στις οποίες εκλέγεται συμβούλιο, ο συνδυασμός περιλαμβάνει τουλάχιστον τρεις υποψήφιους τοπικούς συμβούλους για κάθε τοπική κοινότητα, με δυνατότητα προσαύξησης κατά έναν, ενώ νόμιμος είναι και ο συνδυασμός που έχει τουλάχιστον έναν υποψήφιο τοπικής κοινότητας.
Έτσι:
Ο αριθμός των υποψηφίων εκπροσώπων κάθε τοπικής κοινότητας με πληθυσμό έως 300 κατοίκους ορίζεται μέχρι δύο
Τοπικές Κοινότητες (πληθυσμός) | Εκπρόσωπος τοπικής κοινότητας | Ελάχιστος αριθμός υποψηφίων τοπ. συμβούλων | Μέγιστος αριθμός υποψηφίων τοπ. συμβούλων |
Έως 300 | 1 | 1 | 2 |
Ενώ ο ελάχιστος και ο μέγιστος αριθμός υποψηφίων τοπικών συμβούλων για κάθε τοπική κοινότητα με πληθυσμό άνω των 300 κατοίκων καθορίζεται ως εξής:
Τοπικές Κοινότητες (πληθυσμός) | Συμβούλιο | Ελάχιστος αριθμός υποψηφίων τοπ. συμβούλων | Μέγιστος αριθμός υποψηφίων τοπ. συμβούλων |
301-2000 | 3μελές | 1 | 4 |
Ειδικότερα, για να είναι νόμιμη η δήλωση του συνδυασμού, απαιτείται να κατέλθουν υποψήφιοι στο 1/3 του συνόλου των τοπικών κοινοτήτων που εκλέγουν τριμελή συμβούλια.
Η υποχρεωτική ποσόστωση φύλων
* * * Κάθε συνδυασμός πρέπει να συμπεριλάβει στο ψηφοδέλτιό του υποψήφιους δημοτικούς ή κοινοτικούς συμβούλους, συμβούλους δημοτικού διαμερίσματος και τοπικούς συμβούλους από κάθε φύλο (άνδρες – γυναίκες) σε ποσοστό τουλάχιστον ίσο με το ένα τρίτο (1/3) του αριθμού των υποψηφίων συμβούλων
Στο πλαίσιο αυτό, για να ξεπεραστούν δηλαδή τα προβλήματα έλλειψης, κυρίως γυναικών υποψηφίων που καταγράφονται, οι επικεφαλείς των παρατάξεων, φαίνεται ότι χρησιμοποιούν κάθε πρόσφορο και ενδεδειγμένο μέσο που έχουν στην διάθεσή τους…
Απογραφή και υποψήφιοι
* Στο μεταξύ εντός των ημερών συνεχίζει να αναμένεται και εγκύκλιος από το υπoυργείο Εσωτερικών σχετικά με τον αριθμό των υποψηφίων ανά δήμο. Κι αυτό γιατί σε πολλούς δήμους με την απογραφή του 2011 σημειώθηκαν αποκλίσεις και π.χ., έπεσαν κάτω από τα όρια (πληθυσμιακά) των 5.000, 10.000, 30.000 και 60.000 κατοίκων.
* Στο νομό Ηλείας παρά τις αυξομειώσεις του πληθυσμού ανά Δήμο, δεν προβλέπεται να υπάρξουν μεγάλες αλλαγές. Ίσως και καθόλου. Ένα ερώτημα όμως είναι κι αν θα ληφθεί υπ’ όψιν ο πραγματικός ή ο μόνιμος πληθυσμός. Υπό όρους, ο μοναδικός Δήμος που μπορεί να αλλάξει «κατηγορία» είναι ο Δήμος Ζαχάρως, ο πληθυσμός του οποίου έπεσε κάτω από τους 10.000 κατοίκους.
Η τελική προθεσμία υποβολής συνδυασμών
* * * Έως τα τέλη Απριλίου με τα τελευταία δεδομένα, θα πρέπει να γίνει η δήλωση κατάρτισης των συνδυασμών που θέλουν να λάβουν μέρος στην εκλογική αναμέτρηση που θα διεξαχθεί στους Δήμους της Ηλείας και της υπόλοιπης χώρας.
Σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 10 του νομοσχεδίου «Δίκαιη ικανοποίηση λόγω υπέρβασης της εύλογης διάρκειας της δίκης, στα πολιτικά και ποινικά δικαστήρια και στο Ελεγκτικό Συνέδριο και άλλες διατάξεις» – που ψηφίστηκε τον περασμένο μήνα και περιλαμβάνει διατάξεις οι οποίες αφορούν τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Μαΐου – η δήλωση κατάρτισης των συνδυασμών στον Άρειο Πάγο μπορεί να γίνει το αργότερο 12 ημέρες μετά την έναρξη της προεκλογικής περιόδου, η οποία σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 10 του ίδιου νομοσχεδίου ξεκινά (30) ημέρες πριν από την ημέρα διεξαγωγής των εκλογών.
* Συνεπώς με βάση το δεδομένο ότι ο πρώτος γύρος των εκλογών θα διεξαχθεί στις 18 Μαΐου, η προεκλογική περίοδος ξεκινά στις 18 Απριλίου και κατά συνέπεια η υποβολή των συνδυασμών θα γίνεται μέχρι την Τετάρτη 30 Απριλίου.
Έτσι κι αλλιώς, σύμφωνα και με τα ως τώρα ισχύοντα, η δήλωση επιδιδόταν είκοσι (20) τουλάχιστον ημέρες πριν από την ψηφοφορία.