Με την πανδημία στην Ελλάδα να βρίσκεται στην πιο δύσκολη φάση της, όσον αφορά την πίεση του Εθνικού Συστήματος Υγείας αλλά και την κόπωση της κοινωνίας, και με το πολυαναμενόμενο «άνοιγμα» της άνοιξης να μετατίθεται ολοένα και πιο κοντά στο… καλοκαίρι, όλα δείχνουν πως τα πρώτα σινεμά που θα ανοίξουν, όταν συμβεί αυτό, θα είναι τα θερινά. Αναμενόμενο.
Η ίδια επιλογή είχε γίνει και πέρσι, πρώτη χρονιά της πανδημίας, με τα σινεμά να παραμένουν κλειστά από το Μάρτιο και τελικά να ανοίγουν την 1η Ιουνίου, πρώτα τα θερινά για να ακολουθήσουν πολύ αργότερα κι όχι ακριβώς με ρυθμίσεις βιωσιμότητας και οι κλειστές αίθουσες. Οι τελευταίες άνοιξαν, έκλεισαν, ξανάνοιξαν και ξαναέκλεισαν οριστικά σε όλη την επικράτεια στις 7 Νοεμβρίου χωρίς να ολοκλήρωσουν τον παραμικρό κύκλο προβολών που να θεωρείται έστω και στο ελάχιστο «φυσιολογικός».
Στην πραγματικότητα, οι μόνες αίθουσες που δούλεψαν στο μέτρο του εφικτού το 2020 ήταν οι θερινές και το ίδιο αναμένεται να γίνει και φέτος που το άνοιγμά τους ίσως έρθει νωρίτερα – κοντά στο Πάσχα, αρχές Μαΐου – ανάλογα και με τις καιρικές συνθήκες. Στα θερινά εναποθέτουν τις ελπίδες τους εκτός από τους αιθουσάρχες και οι διανομείς που περιμένουν να κυκλοφορήσουν τον όγκο ταινιών που έχει μείνει αδιάθετος εξαιτίας της παρατεταμένης αναστολής της λειτουργίας των κινηματογράφων.
Ο σκηνοθέτης, Θανάσης Τσιμπίνης, της μικρού μήκους ταινίας «Απόδραση από τον Εύθραυστο Πλανήτη», μπροστά από το σινεμά Νιρβάνα, εν όψει των βραβείων ΙΡΙΣ της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Ολοι αναμένουν τις εξαγγελίες για την επαναλειτουργία της εστίασης, κυρίως σε εξωτερικούς χώρους, προκειμένου κάπου εκεί να υπάρξει επιτέλους μια κυβερνητική αναφορά και στους χώρους πολιτισμού, όπως τα σινεμά, τα θέατρα, τους συναυλιακούς χώρους. Εδώ και πολύ καιρό, οποιαδήποτε αναφορά σε άνοιγμα οικονομικών τομέων της κοινωνίας – όπως και αυτή η τελευταία που αφορά το λιανεμπόριο για τις 5 Απριλίου – δεν περιλαμβάνει ούτε ως αναφορά τον πολιτισμό. Η επαναλειτουργία των (εξωτερικών) αρχαιολογικών χώρων έκανε την αρχή και αν επιδημιολογικά η εικόνα της χώρας καλυτερεύσει, τα θερινά σινεμά ας ετοιμάζονται.
Για τα κλειστά σινεμά τα ερωτήματα παραμένουν ακόμη πολλά. Οπως επίσης είναι δύσκολο πλέον για οποιονδήποτε, ακόμη και τον πιο αίσιόδοξο, να απαντήσει στο ποιες θα είναι οι «ιδανικές» συνθήκες και τα προαπαιτούμενα (σε πολλαπλά επίπεδα υγειονομικής ασφάλειας, προσφοράς προϊόντος και άλλα) για να επιστρέψει ο κόσμος στις κλειστές αίθουσες. Η παρατεταμένη περίοδος του εγκλεισμού κάνει τις φωνές όσων ζητούν «ανοιχτά σινεμά» να ακούγονται υπερβολικά πολλές, αλλά όπως συμβαίνει συχνά τελευταία στον φανταστικό κόσμο των κοινωνικών δικτύων. αυτές οι φωνές δεν θα μεταφραστούν απαραίτητα σε μοναδικούς επισκέπτες όταν τα σινεμά ανοίξουν.
Ενδεικτικά – και για όσους πιστεύουν ακόμη ότι η Ελλάδα είναι η μόνη που δεν ανοίγει τα σινεμά της – οι κινηματογράφοι παραμένουν κλειστοί στις εξής χώρες: Αυστρία, Βέλγιο, Βουλγαρία, Τσεχία, Δανία, Εστονία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ουγγαρία, Ιρλανδία, Ισραήλ, Ιταλία, Μάλτα, Ολλανδία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβακία, Σλοβενία, Ελβετία, Τουρκία, Ηνωμένο Βασίλειο.
www.flix.grΞ