Εμφραγμα στις εμπορικές και τουριστικές θαλάσσιες μετακινήσεις μεταξύ Αιγαίου και Ιονίου πελάγους, έχει προκαλέσει τo κλείσιμο της Διώρυγας της Κορίνθου, η οποία δεν πρόκειται να ανοίξει ξανά πριν από το καλοκαίρι του 2022.
Οι συνεχιζόμενες κατολισθήσεις που ξεκίνησαν το 2018, έφτασαν σε ακραία επίπεδα στην αρχή του 2021, υποχρεώνοντας τις αρμόδιες αρχές να προχωρήσουν στο κλείσιμο της, για λόγους ασφαλείας, με τον θαλάσσιο τουρισμό και τις οικονομίες του Κορινθιακού – Πατραϊκού Κόλπου και των νησιών του Ιονίου, να έχουν υποστεί ζημιά.
Εδώ και μήνες, τα διερχόμενα σκάφη αναψυχής, αποτελούν είδος προς εξαφάνιση από τα λιμάνια και τις μαρίνες του Πατραϊκού και του Κορινθιακού κόλπου. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του Λιμενικού Σώματος, οι διελεύσεις πλοίων από το κανάλι της Κορίνθου το 2019, είχαν ανέλθει σε 11.419, σημειώνοντας αύξηση 7,5% σε σύγκριση με το 2018. Το 55% αυτών των διελεύσεων σχετίζεται με την τουριστική δραστηριότητα.
Συγκεκριμένα, οι διελεύσεις ιδιωτικών ιστιοπλοϊκών σκαφών ήταν 3.048, θαλαμηγών 2.506, επαγγελματικών ιστιοπλοϊκών 985, επιβατηγών 124, ημερόπλοιων 1.621. Τη διώρυγα διαπλέουν επίσης φορτηγά πλοία, πολεμικά, ρυμουλκά, πλωτοί γερανοί, μικρά δεξαμενόπλοια, αλιευτικά και φέριμποτ.
Ολες αυτές οι διελεύσεις διακόπηκαν λόγω των κατολισθήσεων που συμβαίνουν κυρίως από την πλευρά της Πελοποννήσου και έχουν αποφράξει το κανάλι. Αξίζει να αναφερθεί ότι με ανοικτή την διώρυγα, τα σκάφη έπρεπε να διανύσουν περίπου 100 μίλια για τη διαδρομή Πειραιάς – Πάτρα. Επειδή τώρα πρέπει να κάνουν τον περίπλου της Πελοποννήσου η διαδρομή αυτή έχει φτάσει στα 300 μίλια, με αντίστοιχη αύξηση στο κόστος των καυσίμων κατά μερικές χιλιάδες ευρώ.
Μεγάλο είναι και το πρόβλημα στη διάρκεια των ταξιδιών, που λόγω του περίπλου της Πελοποννήσου αυξήθηκε κατά περίπου 15 ώρες για μια διαδρομή από τον Πειραιά στα νησιά του Ιονίου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον προγραμματισμό των τουριστών και όσων ταξιδεύουν με ιστιοπλοϊκά και φυσικά για το κόστος.
Ακόμα και ο καιρός είναι ένας παράγοντας που δυσκολεύει τη ναυσιπλοΐα με κλειστό τον Ισθμό, αφού τα σκάφη αναγκάζονται να περνούν από τη νοτιοανατολική Πελοπόννησο και να κάνουν μια δύσκολη διαδρομή η οποία, όταν πρόκειται για τουριστικό ταξίδι, δοκιμάζει συχνά την υπομονή και τις αντοχές των επιβατών.
Μία ακόμη αρνητική επίπτωση από το κλείσιμο της διώρυγας είναι τα οικονομικά προβλήματα που προκαλεί στις τοπικές κοινωνίες του Κορινθιακού, καθώς κανένα σκάφος δεν προσεγγίζει πλέον την Ιτέα, το Γαλαξίδι, τη Ναύπακτο, το Αίγιο και την Πάτρα. Μέχρι πέρυσι τα σκάφη σταματούσαν σε αυτές τις πόλεις για να τις επισκεφθούν οι επιβάτες τους και να κάνουν εκδρομές σε τουριστικά μέρη όπως οι Δελφοί, ή για να επισκεφθούν κάποιο αστικό κέντρο της περιοχής. Πλέον ο Κορινθιακός έχει βγει εκτός προγραμματισμού. Ακριβώς με τον ίδιο τρόπο πλήττεται και το Ιόνιο, καθώς σκάφη που βρίσκονται στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα, δεν διασχίζουν τον Κορινθιακό.
pelop.gr