Για τις εξετάσεις της λεγόμενης «ελληνικής PISA» που οργανώνει το ΥΠΑΙΘ
Το ΥΠΑΙΘ ανακοίνωσε ότι την Τετάρτη 18/05/22 θα διεξαχθούν σε εθνικό επίπεδο οι
εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα για μαθητές της Στ’ Δημοτικού και Γ ́ Γυμνασίου, η
επονομαζόμενη και ελληνική PISA. Οι εξετάσεις θα αφορούν στα γνωστικά αντικείμενα της
Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών και έχουν επιλεγεί 6.000 μαθητές σε όλη τη χώρα
από 300 Δημοτικά και 300 Γυμνάσια. Στο νομό μας τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
που έχουν επιλεχθεί είναι τα εξής: Γυμνάσιο Ν. Φιγαλείας, Γυμνάσιο με Λ.Τ. Καλλιθέας, Γυμνάσιο
Επιταλίου, Γυμνάσιο Βουνάργου, Γυμνάσιο Γαστούνης, Γυμνάσιο Βάρδας και Μουσικό
Βαρθολομιού.
Οι προθέσεις του ΥΠΑΙΘ για μια ακόμα φορά παρουσιάζονται «αγνές» και «άδολες». Το
έργο όμως είναι χιλιοπαιγμένο και πλέον έχουμε αρκετή πείρα τόσο από τις
«εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις» της χώρας μας αλλά και της ΕΕ και το πού οδηγούν
τέτοιου είδους εξετάσεις.
«Η ελληνική PISA συμπληρώνει τη δέσμη των μεταρρυθμίσεων του ΥΠΑΙΘ των τελευταίων
τριών ετών». Είναι δηλαδή ένα εργαλείο που θα χρησιμοποιήσει το ΥΠΑΙΘ, προκειμένου να
προωθήσει τον αντιεκπαιδευτικό-αντιλαϊκό σχεδιασμό του.
«Η PISA είναι πνευματικό παιδί του ΟΟΣΑ και είναι ένα εργαλείο, προκειμένου οι βέλτιστες
πρακτικές που υπάρχουν στις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ να γενικευτούν και να υιοθετηθούν
στα υπόλοιπα εκπαιδευτικά προγράμματα».
Η απάντηση του ΟΟΣΑ, της ΕΕ αλλά και της ελληνικής κυβέρνησης απέναντι στις
ανισότητες και στην αποτύπωσή τους στα αποτελέσματα των διαγνωστικών εξετάσεων,
είναι ο διαχωρισμός των μαθητών και η διοχέτευση αυτών που προέρχονται από τα πιο
χαμηλά κοινωνικά στρώματα σε σχολεία υποβαθμισμένα, με περιεχόμενο πιο προσιτό στο
επίπεδό τους, στο όνομα της «θετικής διάκρισης». Έχει αποδειχθεί σε όλες τις χώρες που
εφαρμόστηκε, ότι αυτή η τακτική λειτουργεί ως αυτοεκπληρούμενη προφητεία για αυτούς τους
μαθητές: όχι μόνο δε βοηθά στη γνωστική ανάπτυξη αυτών των μαθητών , πολλώ δε μάλλον δε
λειαίνει τις ταξικές ανισότητες, όπως οι ίδιοι ευαγγελίζονται, αλλά τις παγιώνει.
Με τέτοιου είδους «διαγωνισμούς» η κυβέρνηση ανοίγει σήμερα το δρόμο ώστε, σε
συνδυασμό με την εφαρμογή της λεγόμενης «αξιολόγησης», να βαθμολογηθούν και να
κατηγοριοποιηθούν τα σχολεία, να δημιουργηθουν σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικοί
πολλών ταχυτήτων.
Ξέρουμε πολύ καλά εμείς οι εκπαιδευτικοί ότι δεν μπορούμε να αξιολογήσουμε τη δουλειά μας με τέτοιους όρους, η διδασκαλία δεν είναι ένα μονόπρακτο έργο που κρίνεται μέσα σε ένα δίωρο εξετάσεων, με ενιαίους ισοπεδωτικούς όρους, ανεξάρτητα από την κοινωνική προέλευση, τις συνθήκες διαβίωσης, την οικογενειακή κατάσταση των μαθητών που συμμετέχουν σε αυτές. Εμείς λοιπόν, οι εκπαιδευτικοί αξιολογούμε τους μαθητές μας και τη δουλειά μας όχι ισοπεδωτικά, αλλά τον καθένα ξεχωριστά, με κάθε τρόπο: με τη συζήτηση, με δραστηριότητες ομαδικές ή ατομικές, ακόμα και με ένα γραπτό διαγώνισμα.
Αν το ΥΠΑΙΘ ήθελε πραγματικά να εξάγει αντικειμενικά αποτελέσματα για την εκπαιδευτική πραγματικότητα θα αξιοποιούσε αυτά τα δεδομένα. Όμως οι στόχοι του είναι άλλοι. Οι εκπαιδευτικοί αποτιμούμε τα αποτελέσματα, βασανίζουμε τον εαυτό μας, συζητάμε με τους συναδέλφους μας
για το πώς θα γίνουμε καλύτεροι στη δουλειά μας, αλλά και το πώς θα βοηθήσουμε κάθε μαθητή
χωριστά με βάση και την κοινωνική του ένταξη.
Εμείς, οι εκπαιδευτικοί δε θέλουμε οι εξετάσεις να χρησιμοποιούνται για να διαχωρίζονται
οι μαθητές σε παιδιά και αποπαίδια, δε θέλουμε ένα σχολείο υποβαθμισμένο για τα παιδιά
των λαϊκών οικογενειών, ένα σχολείο που θα σηκώνει τεράστια εμπόδια απέναντι σε αυτά
τα παιδιά που θέλουν να σπουδάσουν. Θέλουμε ένα σχολείο που να μορφώνει ολόπλευρα
όλους τους μαθητές, θα τους βοηθά να συγκροτήσουν την προσωπικότητά τους, θα τους δίνει τη
δυνατότητα να αναπτύξουν τα ταλέντα τους και να σπουδάσουν, όσοι το επιθυμούν, ανεξάρτητα
από την οικονομική κατάσταση της οικογένειάς τους.
Αυτό το σχολείο είναι εκ διαμέτρου αντίθετο με την πολιτική της κυβέρνησης τους σχεδιασμούς της ΕΕ, που υπηρέτησαν αδιαλείπτως όλες οι κυβερνήσεις, τις βέλτιστες πρακτικές του ΟΟΣΑ, αλλά και τα εργαλεία που χρησιμοποιούν, όπως η λεγόμενη αξιολόγηση και οι εξετάσεις τύπου PISA. Είναι χρέος μας απέναντι στους μαθητές μας να αντισταθούμε σε αυτό.
✔ Εδώ και τώρα απαιτούμε από ΥΠΑΙΘ να σταματήσει κάθε διαδικασία που σχετίζεται με τη
λεγόμενη «ελληνική PISA».
✔ Καλούμε τις ΟΛΜΕ/ΔΟΕ να κηρύξουν απεργία στις 18/5 για όλους τους εκπαιδευτικούς και
όχι μόνο για εκείνους των σχολείων που επιλέχθηκαν να γίνουν οι εξετάσεις PISA. Σε κάθε
περίπτωση η ΕΛΜΕ Ηλείας θα κηρύξει στάση εργασίας.
✔ Καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων να συνεδριάσουν και να απορρίψουν τη
συμμετοχή του σχολείου τους στον διαγωνισμό.
✔ Να γίνει κάλεσμα προς τους γονείς και μαθητές να μην αποδεχτούν τη συμμετοχή των
παιδιών τους και αυτά να απέχουν από τη συγκεκριμένη εξέταση.
✔ Να οργανώσουμε συγκεντρώσεις και κινητοποιήσεις έξω από τα σχολεία-PISA και κοινή
συγκέντρωση ΕΛΜΕ, ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΑΣΚΑΛΩΝ, γονιών, μαθητών.
✔ Οργανώνουμε καμπάνια πολύπλευρης ενημέρωσης και αντίστασης.
Τα σχέδια της κυβέρνησης να μείνουν στα χαρτιά!