Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις αποτελούν το μοναδικό κανάλι του εμπορίου που βρίσκεται σε άνοδο. Υφιστάμενες στο διαδικτυακό χώρο επιχειρήσεις αναβαθμίζουν τις ιστοσελίδες τους, ενώ νέες εισέρχονται στις on-line πωλήσεις.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελεί έναν βασικό μοχλό ανάπτυξης στο εγχώριο λιανεμπόριο. Η ευκολία στην αναζήτηση και σύγκριση προϊόντων, αλλά και η ανάγκη για πιο συ?φέρουσες αγορές, λόγω της μεγάλης οικονομικής κρίσης, δίνουν μια σημαντική προτεραιότητα στις ηλεκτρονικές αγορές.
Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα, το 2010 οι on-line καταναλωτές ξόδεψαν κατά μέσο όρο 1.500 ευρώ για online αγορές, διαμορφώνοντας τον τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου σε 1,4 δισ. Ευρώ, έναντι 800 εκατ. ευρώ το 2009, σημειώνοντας αύξηση 75%. Παράλληλα, το 51% των on-line καταναλωτών αγόρασε ηλεκτρονικά πάνω από 5 φορές το πρώτο εξάμηνο του 2010.
Σύμφωνα με την παραπάνω έρευνα, οι κυριότεροι λόγοι χρήσης του διαδικτύου για τους online καταναλωτές είναι η αποστολή email (96%) και η αναζήτηση ειδήσεων (95%), ενώ ακολουθούν οι αγορές προϊόντων και υπηρεσιών (94%). Επίσης, ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι χρήσεις των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπως το facebook (42%), η ανάρτηση – ανάγνωση blogs (31%), το chat – instant messaging (21%) και οι online συζητήσεις – forums (23%).
Τα προιόντα, τα οποία οι καταναλωτές ενδιαφέρονται περισσότερο να αγοράσουν μέσω διαδικτύου, είναι hardware και software (63%), ηλεκτρονικά είδη (50%), εισιτήρια ταξιδιών (42%), κρατήσεις ξενοδοχείων (32%) και βιβλία (32%) ενώ η γκάμα των προϊόντων επεκτείνεται συνεχώς.
Οι σημαντικότεροι παράγοντες για να αγοράσει ένας καταναλωτής από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, είναι η ευχρηστία (76%), οι εναλλακτικοί και ασφαλείς τρόποι πληρωμής (69%) και η ?εγάλη γκά?α προϊόντων (65%).
Οι κυριότεροι λόγοι για τους οποίους οι χρήστες του Ιντερνετ δεν κάνουν online αγορές, σύμφωνα με την έρευνα είναι: η έλλειψη ε?πιστοσύνης (85%), η συνήθεια αγορών από συμβατικά καταστήματα (56%) και η απροθυμία για πληρωμή μέσω πιστωτικής κάρτας (30%).
Η χρήση των ηλεκτρονικών αγορών, αλλά και άλλων διαδικασιών, όπως ηλεκτρονικές τραπεζικές συναλλαγές και ηλεκτρονικά τυχερά παιχνίδια, κερδίζουν συνεχώς έδαφος έναντι των παραδοσιακών τρόπων, χάρις στην ιλιγγιώδη ταχύτητα ανάπτυξης των νέων τεχνολογιών.