Με το νέο αναπτυξιακό νόμο, αποκαθίσταται η αξία των δημόσιων πόρων που παρέχονται για ενισχύσεις και πριμοδοτούνται τα δυναμικά επενδυτικά σχέδια που έχουν σαφείς προοπτικές κερδοφορίας.
Όσο για τις επιχορηγήσεις, αυτές συνεχίζουν να δίνονται σε συνδυασμό με φοροαπαλλαγές και χαμηλότοκα δάνεια, αλλά αφορούν πλέον επιλεγμένες δραστηριότητες για την άσκηση αναπτυξιακής πολιτικής. Η Πολιτεία δηλαδή καθορίζει και προσαρμόζει στην εκάστοτε συγκυρία τις προτεραιότητες της αναπτυξιακής πολιτικής που αφορούν την τεχνολογική ανάπτυξη και την περιφερειακή συνοχή και ανάλογα κατανέμει τις διαθέσιμες επιχορηγήσεις.
Ο νέος νόμος προβλέπει τρεις γενικές και τέσσερις ειδικές κατηγορίες επενδυτικών σχεδίων, που αντιστοιχούν σε διαφορετικά καθεστώτα επενδύσεων:
Τα γενικά καθεστώτα επενδύσεων:
- Ενισχύουν ανταγωνιστικά και βιώσιμα επενδυτικά σχέδια με τεκμηριωμένες προοπτικές κερδοφορίας,
- Στηρίζουν τις επενδύσεις στην τεχνολογική ανάπτυξη και την καινοτομία,
- Προωθούν την περιφερειακή συνοχή και την πράσινη ανάπτυξη.
Τα ειδικά καθεστώτα επενδύσεων:
Αντιμετωπίζουν ειδικότερες προκλήσεις της αναπτυξιακής διαδικασίας και αντιστοιχούν σε τομείς στους οποίους δίνεται ιδιαίτερη έμφαση και αφορούν:
- Τη νεανική επιχειρηματικότητα,
- Τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια,
- Τα ολοκληρωμένα επιχειρηματικά σχέδια για τον τεχνολογικό και οργανωτικό εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων,
- Τις επενδύσεις συνέργειας και δικτύωσης.
Τα παραπάνω καθεστώτα συνδυάζουν μια σειρά από μέσα ενίσχυσης όπως:
i. Φοροαπαλλαγές επί των κερδών προ φόρων, έξι χρόνια για υφιστάμενες επιχειρήσεις και οχτώ χρόνια για νέες επιχειρήσεις.
ii. Στοχευμένες επιχορηγήσεις κεφαλαίου.
iii. Επιδοτήσεις σε χρηματοδοτικές μισθώσεις (leasing) ανάλογα με την αναπτυξιακή στόχευση του καθενός.
iv. Ενεργοποιείται το Ελληνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης για την άμεση εξασφάλιση ρευστότητας στην αγορά με τη χορήγηση ευνοϊκών και χαμηλότοκων δανείων στις επιχειρήσεις που θα επενδύσουν.
Μεταξύ άλλων, στο νομοσχέδιο προβλέπονται οι ακόλουθες ρυθμίσεις:
- Για πρώτη φορά θα υπάρχει ετήσιος και συγκεκριμένος προϋπολογισμός ενίσχυσης επενδύσεων, που θα καθορίζει το ποσοστό που αναλογεί στις διάφορες κατηγορίες επενδυτικών σχεδίων, τις κατηγορίες οικονομικών δραστηριοτήτων που είναι επιλέξιμες, την κατανομή των ενισχύσεων στις περιφέρειες και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια.
- Οι φοροαπαλλαγές θα είναι πάντοτε τριπλάσιες από το άθροισμα επιχορηγήσεων και επιδοτήσεων. Συγχρόνως θα υλοποιούνται οι συμβάσεις του ΕΤΕΑΝ με τις τράπεζες.
- Οι ημερομηνίες υποβολής των επενδυτικών σχεδίων θα είναι σταθερές: δύο φορές το χρόνο, κάθε Απρίλιο και Οκτώβριο. Η λήξη της προθεσμίας υποβολής θα συμπίπτει με την τελευταία ημέρα του αντίστοιχου μήνα.
- Θα ακολουθεί αξιολόγηση, αρχική έγκριση, δανειακή σύμβαση, τελική σύμβαση και υλοποίηση της επένδυσης.
Παράλληλα, εισάγονται σαφή και μετρήσιμα κριτήρια αξιολόγησης που διασφαλίζουν το αδιάβλητο της βαθμολόγησης, ενώ κάθε εξάμηνο θα ολοκληρώνονται οι αξιολογήσεις της κάθε περιόδου, με στόχο ο επιχειρηματίας να ξέρει τι θα εισπράξει και πότε ώστε να μπορεί να κάνει τα επενδυτικά του σχέδια.
Ο Νομός Ηλείας με κατά κεφαλή ΑΕΠ μικρότερο από το 75% του μέσου όρου της χώρας (ΑΕΠ, 2007: 52,26%), κατατάσσεται στην Γ΄ Ζώνη Κινήτρων και το ποσοστό ενίσχυσης ορίζεται ως εξής :
- Για Μεγάλες επιχειρήσεις : 40%
- Για Μεσαίες επιχειρήσεις : 45%
- Για Μικρές και Πολύ Μικρές Επιχειρήσεις : 50%
Τα κριτήρια με υπουργική απόφαση
Με υπουργική απόφαση θα καθοριστούν τα κριτήρια αξιολόγησης των επενδύσεων που θα ενταχθούν στο νέο αναπτυξιακό νόμο, όπως ανακοίνωσε την 12-1-2011 στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.
Τα κριτήρια αξιολόγησης θα αποτυπώνουν την αποτελεσματικότητα, αποδοτικότητα και βιωσιμότητα της επένδυσης και του επενδυτικού φορά και θα έχουν τη μορφή ποσοτικοποιημένων δεικτών προκειμένου να διασφαλιστεί η αντικειμενικότητα του συστήματος αξιολόγησης.
Η συζήτηση του επενδυτικού νομοσχεδίου ολοκληρώθηκε την 12-1-2011 στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής και την ερχόμενη εβδομάδα θα εισαχθεί στην Ολομέλεια για ψήφιση.