Του Φώτη Φωτεινού
Η Πελοπόννησος ενισχύεται τουριστικά, με μια εμβληματική, όπως αναμένεται να αποδειχθεί, επένδυση. Το Υπερταμείο γνωστοποίησε ότι προκηρύχθηκε ο διεθνής διαγωνισμός για την 40ετή παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας.
Η αξιοποίηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας εκτιμάται ότι θα δώσει ισχυρή ώθηση στον τουρισμό, όχι μόνον της Καλαμάτας, αλλά και της κεντρικής και νότιας Πελοποννήσου, καθώς θα διευρύνει και αναβαθμίσει τις αεροπορικές συνδέσεις της Καλαμάτας με σημαντικές ταξιδιωτικές αγορές του εξωτερικού.
Η Καλαμάτα αναμένεται να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον αρκετών “μνηστήρων”, όπως διαχειριστών αεροδρομίων, κατασκευαστικών εταιρειών και fund, καθώς πρόκειται για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Πελοποννήσου.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΥΠΑ, τα οποία δεν συμπεριλαμβάνουν τους transit επιβάτες, το αεροδρόμιο της Καλαμάτας διακίνησε το 2019 333.455 επιβάτες.
Οι λεπτομέρειες του διαγωνισμού
Όπως ανακοίνωσε το Υπερταμείο, κατά την πρώτη φάση του διαγωνισμού καλούνται οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, που καλύπτουν συγκεκριμένα τεχνικό-οικονομικά κριτήρια, να καταθέσουν τους φακέλους εκδήλωσης ενδιαφέροντος μέχρι τις 4 Νοεμβρίου.
Στη συνέχεια, το Υπερταμείο θα αξιολογήσει τους υποβληθέντες φακέλους και θα επιλέξει τους υποψηφίους που καλύπτουν τα σχετικά κριτήρια.
Στους επιλεγέντες διαγωνιζομένους θα δοθεί το δικαίωμα να συμμετάσχουν στη β’ φάση (και τελική) του διαγωνισμού, κατά την οποία θα υποβάλουν τις τελικές προσφορές τους. Σε αυτή τη φάση θα προσδιοριστεί η ακριβής διάρκεια της παραχώρησης και λοιπές κρίσιμες συμβατικές ρυθμίσεις.
Ο βασικός στόχος του Υπερταμείου, μέσω της παραχώρησης του αεροδρομίου της Καλαμάτας, είναι η αναβάθμιση, εκσυγχρονισμός και επέκταση των υποδομών του αεροδρομίου και ιδίως του κτιρίου επιβατών (terminal).
Η επέκταση και αναβάθμιση των υποδομών (terminal, χώρος στάθμευσης αεροσκαφών) αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση, λόγω της αλματώδους ανάπτυξης του.
Μέσα από αυτές τις επενδύσεις, το αεροδρόμιο Καλαμάτας θα μπορέσει υποδεχθεί ένα συνεχώς αυξανόμενο αριθμό επιβατών που εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τους 500.000 πολύ νωρίτερα από το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας.
Μάλιστα, ήδη εκτιμάται ότι στο τρέχον έτος ο αριθμός επιβατών θα ξεπεράσει τον αριθμό ρεκόρ του 2019.
Το Υπερταμείο δύναται να κατέχει μειοψηφικό ποσοστό
Το Υπερταμείο, όπως αναφέρεται στην προκήρυξη, δύναται, κατά την απόλυτη διακριτική του ευχέρεια, να συμμετάσχει στο μετοχικό κεφάλαιο του παραχωρησιούχου με μειοψηφικό ποσοστό συμμετοχής, το οποίο δεν θα ξεπερνάει το 15% του μετοχικού του κεφαλαίου.
Το ακριβές ποσοστό της πιθανής μειοψηφικής συμμετοχής, ο χρόνος και ο τρόπος μεταβίβασης των αντίστοιχων μετοχών στο Υπερταμείο, καθώς και οι λοιπές σχετικές λεπτομέρειες, θα παρασχεθούν κατά τη β’ φάση σε συνεργασία με τους υποψηφίους επενδυτές κατά τη διαδικασία διαβούλευσης.
Εντείνεται ο ανταγωνισμός μεταξύ των αεροδρομίων στην Ελλάδα
Μετά και τη δρομολογούμενη παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας σε ιδιώτες, διαπιστώνει κανείς ότι σχεδόν όλα τα μεγάλα αεροδρόμια της χώρας βρίσκονται υπό τον έλεγχο ιδιωτών, καθώς:
-Στο αεροδρόμιο της Αθήνας, το management ασκείται από την PSP του Καναδά.
-Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια εκμεταλλεύεται η Fraport Greece, το πλειοψηφικό ποσοστό της οποίας ανήκει στη γερμανική Fraport.
-Η ελληνική ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR κατασκευάζουν και θα διαχειρίζονται το νέο αεροδρόμιο της Κρήτης, στο Καστέλλι.
-Δρομολογείται η ιδιωτικοποίηση και των υπόλοιπων κρατικών αεροδρομίων.
capital.gr