Το παράδοξο να υπάρχουν πολλές γυναίκες στα πανεπιστημιακά έδρανα και λίγες στη διοίκηση αρχιτεκτονικών γραφείων αλλάζει πλέον ριζικά. Αυτά τα έργα το αποδεικνύουν.
«Θεωρώ ότι η γυναικεία ματιά μπορεί να αποδώσει εις βάθος σε όλες τις λεπτομέρειες μιας συνθετικής διαδικασίας”, λέει η Ασπασία Τάκα των Taka + Partners. “Οι γυναίκες, διακρίνονται για την πολυεπίπεδη σκέψη τους. Πιστεύω στο γυναικείο φύλο και στο γεγονός ότι τώρα χρειάζονται, περισσότερο από ποτέ, οι γυναίκες σε θέσεις εξουσίας».
Στα έργα που ακολουθούν συμπεριλαμβάνεται και αυτό των Mykonos architects που ίδρυσε η Γαλλίδα μεν, πολιτογραφημένη Ελληνίδα δε, Aude Mazelin. Η οποία όταν ήταν μόλις 7 ετών, στο Γαλλικό σχολείο, η δασκάλα της έδειξε φωτογραφίες του Παρθενώνα και της εξήγησε ότι οι κίονες στην πραγματικότητα γέρνουν προς τα μέσα, αλλά ότι είναι ευθείες λόγω ενός οπτικού φαινομένου. Παρόλο που σε εκείνη την ηλικία δεν καταλάβαινε απαραίτητα τι ήταν το ”οπτικό φαινόμενο” αυτή η οφθαλμαπάτη και η γνώση που κρύβοταν πίσω από αυτή τη γοήτευε. Από τότε άρχισε να καλλιεργείται στο μυαλό της ότι ”όταν μεγαλώσει, θέλει να γίνει Ελληνας”. Η Aude σήμερα ζει σαν Ελληνίδα στην “κοσμοπολίτικη” Μύκονο.
ΣΤΕΛΛΑ ΠΙΕΡΗ
Κατοικία στο Κεφαλάρι – Urban Forest Residence, Pieris architects
Η κατοικία μετέφρασε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της οικολογίας τοπίου του οικοπέδου στο Κεφαλάρι, δημιουργώντας εκ νέου χωρικά σημεία έκθεσης και εσωστρέφειας. Το συνθετικό αποτέλεσμα είναι δωρικό και ενταγμένο στο περιβάλλον και η δυναμική του υπογραμμίζεται από το γραμμικό στοιχείο νερού, που ολοκληρώνει και ισορροπεί την αρχιτεκτονική σύνθεση. Το κτίριο χαρακτηρίζεται από καθαρές γραμμές, το εμφανές μπετόν και φυσικά υλικά όπως ξύλο, μάρμαρο και μέταλλο. Ενα υφιστάμενο αλσύλλιο από πεύκα εντός του οικοπέδου αποτέλεσε το κεντρικό σημείο για την αφετηρία της σύνθεσης, αφού σύμφωνα με την Σ. Πιερή προσέφερε ένα σημαντικό όριο προς τον δρόμο εξασφαλίζοντας ιδιωτικότήτα, οπτική απομόνωση αλλά και την πολυπόθητη για τους ιδιοκτήτες επαφή με τη φύση. Πιο συγκεκριμένα οι χώροι διημέρευσης του ισογείου σχηματίζουν σχήμα U περικλείοντας μια αυλή εντός της οποίας κυριαρχεί υφιστάμενο αιωνόβιο πεύκο. Τα δώματα του ισογείου καλύπτονται από φύτευση, η οποία περικλείει τον χώρο των υπνοδωματίων του δεύτερου ορόφου δημιουργώντας ένα αιωρούμενο κήπο στον 1ο όροφο ως ένα επιπλέον πράσινο σύνορο προς την πόλη.
Ο σχεδιασμός του γραφείου Pieris Architects εξαϋλώνει τα όρια μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού του κτιρίου και προσφέρει την εμπειρία «ζωής στο δάσος» μέσα στην πόλη, ενώ ο σχεδιασμός των εσωτερικών χώρων του κτιρίου αποτελεί ένα φυσικό πάντρεμα στοιχείων δύο πολιτισμών που εξυμνούν την απλότητα και την ηρεμία του Σκανδιναβικού hygge που χρησιμοποιεί ανοιχτόχρωμο ξύλο, ουδέτερους χρωματισμούς και καθαρές γεωμετρίες με υλικά σε γήινους τόνους και του Ιαπωνικού μινιμαλισμού που δίνει έμφαση σε υλικά με πλούσιες υφές και το απέριττο. Τα μεγάλα παράθυρα από δάπεδο μέχρι οροφή επιτρέπουν στο φυσικό φως να φωτίσει τους χώρους της κατοικίας δημιουργώντας μια στοχαστική και ήρεμη ατμόσφαιρα και ενσωματώνοντας «αόρατα» υψηλής απόδοσης τεχνολογικά συστήματα και αυτοματισμούς για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου.
AUDE MAZELIN
The White Cube, Mykonos Architects
Στη νότια πλευρά του νησιού της Μυκόνου, με θέα τη θάλασσα και το νησί Δρακονήσι, βρίσκεται μια ισόγεια κατοικία 210 m2, η οποία ξεχωρίζει από τους απόλυτα τετράγωνους, λιτούς και μοντέρνους όγκους της. Πρόκειται για ένα ενδιαφέρον παιχνίδι γεωμετρίας μεταξύ του λευκού σοβά, των πέτρινων τοίχων και του νερού. Το master plan αποτελείται από δύο σχήματα Πι -το κτίριο και η πισίνα- τα οποία αγκαλιάζονται, δημιουργώντας την αίσθηση ότι το σπίτι επιπλέει στο νερό. Το σπίτι χωρίζεται σε δύο μέρη -τα σαλόνια και τα υπνοδωμάτια- με την πισίνα στη μέση. Ανοίγοντας τη διπλή ξύλινη μπροστινή πόρτα, ανακαλύπτουμε το υδάτινο στοιχείο όπου τρεις όγκοι από σκυρόδεμα και γρανίτη επιπλέουν για να οδηγήσουν εξωτερικά στα υπνοδωμάτια. Το σαλόνι βρίσκεται στη νότια πλευρά του σπιτιού, με μπαλκονόπορτες γύρω από την πισίνα.
Στο πίσω μέρος του σαλονιού, ένα μεγάλο παράθυρο τραβιέται και το σαλόνι ανοίγει σε ένα αίθριο φυτεμένο με κάκτους, δημιουργώντας έναν εντυπωσιακό “μέσα-έξω” χώρο, όπου η πισίνα γίνεται πλέον μέρος του σαλονιού: ένας προστατευμένος ειδυλλιακός χώρος στην καρδιά του σπιτιού. Η κουζίνα αποτελεί την ανατολική προέκταση του καθιστικού. Ξύλο, γρανίτης και ανοξείδωτο ατσάλι, με δάπεδα και τοίχους από τσιμεντοκονίαμα με μικροτοπικό άνθρακα και σκούρα στοιχεία επίπλων και φωτισμού: αυτή είναι η απάντηση που δόθηκε στην προσπάθεια να παντρευτεί το μοντέρνο με το μυκονιάτικο. Τα τρία υπνοδωμάτια με ιδιωτικό μπάνιο βρίσκονται στο βόρειο τμήμα του σπιτιού, με θέα στη θάλασσα. Ολα έχουν άμεση πρόσβαση στην πισίνα μέσω ενός επιμήκους μπαλκονιού. Γεωμετρικές λευκές και ανθρακί επιφάνειες διαχωρίζουν τον χώρο ύπνου και το ανοιχτό μπάνιο. Η κύρια κρεβατοκάμαρα εκτείνεται στη δυτική πλευρά του κτιρίου, με ιδιωτική εξωτερική βεράντα με πέργκολα.
Villa Kazarte, Mykonos architects
Η Villa Kazarte είναι μια ευρύχωρη βίλα με θέα στη θάλασσα που βρίσκεται στον Καλαφάτη με νότια θέα στον κόλπο του Καλαφάτη, στην περιοχή Διβούνια και το νησί Δρακονήσι. Η κύρια ιδέα του σχεδιασμού ήταν να συνδυάσει την παραδοσιακή αρχιτεκτονική του νησιού και τις σύγχρονες εγκαταστάσεις που απαιτούνται για βίλες που προορίζονται για θερινή ενοικίαση. Το αποτέλεσμα είναι ένα κομψό παιχνίδι όγκων μεταξύ των κυκλαδίτικων στυλ και μοντέρνων γραμμών, που υποβαθμίζεται από μια σχολαστική μελέτη φωτισμού και την επιλογή υλικών. Τα άνετα έπιπλα από δρυ και λινό ύφασμα, η σύνθεση της οροφής από ξύλο και μπαμπού, τα δάπεδα από τσιμεντοκονίαμα φτιαγμένο σύμφωνα με την τοπική τέχνη και ο ζεστός φωτισμός δίνουν μια αίσθηση πολυτέλειας αλλά και ρουστίκ στυλ εμπνευσμένο από τις εικόνες της Μυκόνου.
Η Villa Kazarte ξεδιπλώνεται σε δύο επίπεδα. Στο ισόγειο βρίσκεται ένας ανοιχτός χώρος που αποτελείται από το σαλόνι με ένα σχεδιασμένο τζάκι διπλής όψης, την τραπεζαρία και την κουζίνα, στο ίδιο επίπεδο βρίσκονται τα παιδιά. υπνοδωμάτια και το playroom. Μια σκάλα από τσιμεντοκονίαμα οδηγεί στα ανώτερα υπνοδωμάτια στον πρώτο όροφο. Οι εξωτερικοί χώροι είναι σχεδιασμένοι με την ίδια αντίληψη, προσπαθώντας να αναδιπλωθούν στη φυσική ομορφιά της γης, με ντόπιους πέτρινους τοίχους και πέργκολες από καστανιές με κάλυψη από μπαμπού, και το άπειρο που ξεχειλίζει από τσιμεντοκονίαμα πισίνα με ενσωματωμένο τζακούζι, που περιβάλλεται από βεράντα σε μπεζ τόνους.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΦΙΓΚΟΥ
Oliv, OOAK Architects
Ενας όμορφος ελαιώνας στην Πελοπόννησο, με έντονη τοπογραφία και υπέροχη θέα προς τη Μεσσηνιακή πεδιάδα, ήταν το έναυσμα για το σχεδιασμό των τριών κατοικιών. Το οικόπεδο είναι παραδοσιακά ταρατσωμένο με ξερολιθιές. Τα τρία σπίτια σχεδιάστηκαν σε συνάρτηση με τους πέτρινους τοίχους και ακολουθούν τις φυσικές καμπύλες του βουνού.
Οι τρεις κατοικίες έχουν τις ίδιες βασικές σχεδιαστικές αρχές ενώ μορφολογικά είναι διαφορετικές. Η κάθε μία διαμορφώθηκε έτσι ώστε να εντάσσεται απόλυτα στο σημείο του οικοπέδου που τοποθετείται. Το γεγονός ότι έχουν πράσινο χρώμα ενισχύει την αίσθηση του καμουφλάζ και τις κάνει να ενσωματωθούν καλύτερα στον ελαιώνα. Το κάθε σπίτι έχει τη δική του εσωτερική διαρρύθμιση και μία ιδιαίτερη σχέση με τον περιβάλλοντα χώρο. Ιδιωτικές αυλές και τμήματα ελαιώνα περιβάλλουν την κάθε κατοικία. Τα μεγάλα πανοραμικά παράθυρα, προς τη θέα κάνουν λιγότερο σαφή τα όρια του μέσα με το έξω. Ολοι οι εξωτερικοί χώροι και τα μονοπάτια έχουν κατασκευαστεί με πέτρα από το οικόπεδο.
ΜAΡΙΑΛΕΝΑ ΤΣΟΛΚΑ
Ιάσωνος, Tsolka architects
Σε τρία επίπεδα (ισόγειο, πατάρι και υπόγειο), η μεζονέτα Iasonos G ανοίγει εξ ολοκλήρου στον κήπο επιτρέποντας στο εξωτερικό τοπίο να γίνει αναπόσπαστο μέρος της οικιακής εμπειρίας, αναγνωρίζοντας ότι τα πιο όμορφα στοιχεία σχεδιασμού είναι αυτά που μιμούνται ή βρίσκονται στη φύση. Η έξυπνη αλλά διακριτική τοποθέτηση των γυάλινων επιφανειών επιτρέπει στην εκτεταμένη θέα από κάτω να αντανακλάται πλήρως μέσα στους εσωτερικούς χώρους, προβάλλοντας τον ουρανό να γίνει μια οφθαλμαπάτη σε όλο το σπίτι και επιδεικνύοντας μια διαισθητική ευαισθησία στο φως καθώς κινείται κατά τη διάρκεια της ημέρας. Κάθε εσωτερική άποψη λαμβάνεται υπόψη, με ελάχιστο διαχωρισμό μεταξύ των χώρων διαβίωσης και προσεκτικά τοποθετημένους φεγγίτες, τόσο η ακτογραμμή όσο και ο ουρανός μπορούν να προβληθούν από διάφορες γωνίες. Στο επίπεδο της σοφίτας, ο εκτεταμένος χώρος διπλού ύψους ξεδιπλώνεται κάτω από τον ανοιχτό διάδρομο και αποκαλύπτει τους ιδιωτικούς κήπους που πλαισιώνουν την απεριόριστη θέα στον ορίζοντα. Η κύρια κρεβατοκάμαρα είναι προσεκτικά τοποθετημένη ώστε να αποτυπώνει τη θέα της θάλασσας.
Η παλέτα των υλικών των εσωτερικών χώρων ακολουθεί εκείνη του εξωτερικού χώρου, εμπνευσμένη από το παράκτιο κλίμα, με τις κατά παραγγελία φυσικές πέτρινες επιφάνειες και τα ξύλινα δάπεδα να εμφανίζονται παντού, αναμειγνύοντας με πιο σκούρους τόνους επίπλων για να προκαλέσουν μια αίσθηση τροπικού μοντερνισμού. Οι εσωτερικές προδιαγραφές ανταποκρίνονται στην πολύ συγκεκριμένη εντολή σχεδιασμού: να αμφισβητηθεί η παραδοσιακή αντίληψη για το πώς πρέπει να είναι ένα σύγχρονο σπίτι, να εξυμνήσει τη νεανική ενέργεια και τη χαρά της ζωής της οικογένειας που ζει εκεί και να ανταποκριθεί στον χαρακτήρα και τα ενδιαφέροντα τους. Με αυτόν τον τρόπο, το σχεδιαστικό πρόγραμμα προσφέρει μια ουσιαστική δυαδικότητα στον πυρήνα του, παρουσιάζοντας ένα πιο σοβαρό, εκλεπτυσμένο εσωτερικό που μεταμορφώνεται αμέσως σε ένα παιχνιδιάρικο περιβάλλον, με εγκαταστάσεις παιχνιδιών και ψυχαγωγίας, μουσικά στούντιο και παράθυρα προς την πισίνα που αποκαλύπτονται πίσω από επιφάνειες, ενώ οι μόνοι “σταθεροί” τοίχοι είναι αυτοί που είναι επιπλωμένοι με έργα τέχνης.
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ, ΜΑΡΙΝΑ ΚΑΡΑΜΑΛΗ
K45 residence, KKMK architects
Η ιδιωτική κατοικία βρίσκεται στο Παλαιό Ψυχικό σε ένα οικόπεδο 785m². Καταλαμβάνει συνολικά 540 m² και αναπτύσσεται σε τρία επίπεδα. Στο υπερυψωμένο επίπεδο του ισογείου βρίσκονται οι χώροι του καθιστικού και της κουζίνας, ενώ στο πρώτο επίπεδο βρίσκονται τα υπνοδωμάτια και το γραφείο. Στο κάτω επίπεδο φιλοξενούνται χρήσης playroom και ξενώνα. Το έργο αποτελεί επέκταση και ανακατασκευή παλαιότερης ισόγειας κατοικίας που βρισκόταν στο οικόπεδο. Απαίτηση των ιδιοκτητών ήταν να διατηρήσουν την θέση και το περίγραμμα του παλαιότερου κτίσματος αλλά ταυτόχρονα να δημιουργήσουν ένα σύγχρονο σπίτι που θα ανταποκρίνεται σε σύγχρονες λειτουργικές απαιτήσεις και αισθητική. Βασικός παράγοντας της αρχιτεκτονικής μελέτης ήταν η διαχείριση της κύριας όψης του κτηρίου προς τον δρόμο, η οποία είχε ανόμοια και μη στοιχισμένα ανοίγματα. Για την διαχείρισή τους, σχεδιάστηκε ένας κάναβος ο οποίος στόχευε στην πλαισίωση και ενσωμάτωση τους. Τα πλαίσια σχεδιάστηκαν με κεκλιμένες πλευρές προς το εσωτερικό του κτηρίου, με σκοπό τη σκιαγράφηση των ανοιγμάτων. Καθώς τα παράθυρα και η κύρια είσοδος διαφέρουν σε διαστάσεις και θέσεις, τα πρίσματα που δημιουργούνται προσδίδουν στην όψη μια γλυπτική μορφή. Είναι όλα σε λευκή απόχρωση, έτσι ώστε να εντείνεται η διαφοροποίηση των σκιών από τον φυσικό φωτισμό.
Αλλο βασικό στοιχείο του σχεδιασμού ήταν η σχέση του εσωτερικού με τον εσωτερικό κήπο στην πίσω πλευρά του οικοπέδου. Εκεί, μια υπερυψωμένη βεράντα έρχεται σε συνέχεια του εσωτερικού χώρου του καθιστικού. Στην πίσω όψη δεσπόζει το μεγάλο άνοιγμα του ισογείου, το οποίο επιτρέπει στους δύο χώρους, εσωτερικό και εξωτερικό να λειτουργούν ενιαία. Αυτή η αίσθηση μεγιστοποιείται με το διπλό ύψος στο κέντρο της κατοικίας, το οποίο καταλήγει σε ένα διαμπερές άνοιγμα στην οροφή. Το μεγάλο καθιστικό στο ισόγειο έχει τετράγωνο περίγραμμα. Εκεί, συνυπάρχουν τέσσερα σημεία ενδιαφέροντος: το τζάκι, το καθιστικό της τηλεόρασης, η τραπεζαρία και το καθιστικό με θέα τον κήπο. Αυτά ενοποιήθηκαν με τον σχεδιασμό των επίπλων, και κυρίως με τον σχεδιασμό του καθιστικού όπου ένας καναπές με διπλή όψη οριοθετεί τον χώρο. Το τζάκι και το έπιπλο της τηλεόρασης επενδύθηκαν με ξύλο, το οποίο προεκτείνεται στην επιφάνεια της οροφής και στο διπλό ύψος. Αυτά τα στοιχεία προσδίδουν στον χώρο δυνατές μορφολογίες που δημιουργούν μια περεταίρω αίσθηση ύψους. Τα δωμάτια στον όροφο σχεδιάστηκαν με μία μινιμαλιστική προσέγγιση. Στις περισσότερες περιπτώσεις υπάρχουν εντοιχισμένα έπιπλα με το φυσικό ξύλο σε συνδυασμό με λευκές επιφάνειες να προσδιορίζουν τον χαρακτήρα των χώρων. Ολο το έργο χαρακτηρίζεται από την μετατροπή ενός υπάρχοντος κελύφους σε μια σύγχρονη κατοικία για μια νέα οικογένεια.
Villa KOKNIS, ΚΚΜΚ architects
Η ιδιωτική κατοικία βρίσκεται στο Λαγονήσι σε ένα οικόπεδο 5.684m² όπου προϋπήρχαν καλλιέργειες από φιστικιές. Η κατοικία αφορά μια τετραμελή οικογένεια. Οι χώροι διπλώνονται σε 517m² και αναπτύσσονται σε τρία επίπεδα. Το επίπεδο του ισογείου είναι τοποθετημένο στο κέντρο του οικοπέδου με την διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου να το περικλείει ομαλά. Οι χώροι του καθιστικού και της κουζίνας μαζί με τα υπνοδωμάτια της κατοικίας βρίσκονται σε αυτό το επίπεδο και σκοπός της χωροθέτησης τους είναι να έχουν άμεση σχέση με τους εξωτερικούς χώρους. Η διάταξη τους ακολουθεί έναν γραμμικό άξονα και αντίστοιχα μια γραμμική πορεία με εκτονώσεις στις δύο πλευρές. Οι χώροι διακόπτονται με αίθρια τα οποία φέρνουν το φυσικό τοπίο μέσα στα όρια της κατοικίας. Ο 1ος όροφος φιλοξενεί ένα επιπλέον δωμάτιο-ξενώνα και έναν χώρο γραφείου.
Η ένταση που προκύπτει από την γραμμική κάτοψη του ισογείου, διασπάται με τον μικρότερο όγκο στον όροφο ο οποίος έχει τοποθετηθεί σε προβολή από τα όρια του ισογείου. Η πισίνα στέκεται σε σημείο που ακολουθεί την γραμμική ταυτότητα του κτηρίου, αλλά διασπά τα όρια του κύριου όγκου προεκτείνοντας περεταίρω τα όρια του δομημένου περιγράμματος. Πάνω από την διάφανη επιφάνεια του νερού, αντανακλάται ο πέτρινος όγκος του κτηρίου και επιτυγχάνεται ένας διάλογος μεταξύ βαρύτητας και ελαφρότητας των μορφών. Σκοπός των αρχιτεκτόνων είναι να δημιουργήσουν μια σύγχρονη κατοικία με δυναμικές μορφές οι οποίες να εντάσσονται στο φυσικό τοπίο. Η πέτρα, το φυσικό beton και το ξύλο προσδίδουν μια ηρεμία στην περιήγηση του επισκέπτη. Στην πορεία του συναντάει σημεία εκπλήξεων με εναλλαγές φυσικών και οικοδομικών στοιχείων.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ, ΔΑΝΑΗ ΜΑΝΙΑΔΑΚΗ
Αστυπάλαια, DNE architects
Τοποθετημένο στην καρδιά της Χώρας της Αστυπάλαιας, το Θολάρι είναι μια εξοχική κατοικία, η οποία ισορροπεί στην πλαγιά του λόφου. Ο σχεδιασμός της βασίστηκε στην ελάχιστη δυνατή παρέμβαση στη δομή, χρησιμοποιώντας μια καταπραϋντική παλέτα φυσικών, τοπικών υλικών που εξυμνούν την παραδοσιακή αρχιτεκτονική του νησιού. Οι λείες επιφάνειες και η υφή του ξύλου εξισορροπούν την ακατέργαστη σκληρότητα της δομής και δημιουργούν ένα σπήλαιο κομψού μινιμαλισμού και γαλήνης. Το έργο έχει ως στόχο να δημιουργήσει στον χρήστη την αίσθηση της χρονικής συνάντησης του νέου με το παλιό, περνώντας από το εξωτερικό στο εσωτερικό, όπου παρουσιάζεται ένα συνεχές παιχνίδι ανάμεσα στο παραδοσιακό και το σύγχρονο, το φως και τη σκιά, το οργανικό και την ορθοκανονικότητα. Η φόρμα της παραδοσιακής δομής διατηρεί την αρχετυπική αίσθηση του θόλου, δημιουργώντας την αίσθηση του οικείου και της ασφάλειας που προσφέρει μια κατοικία, η οποία επαναπροσδιορίζεται με ένα σύγχρονο λεξιλόγιο που αναδεικνύει την αυθεντικότητά της.
Μεταφέροντας το ιερό περιεχόμενο από το παρελθόν του σπιτιού στο παρόν, οι ένοικοι μεταφέρονται σε έναν άλλο χρόνο και τόπο, γεμάτο ιστορίες, νόημα και αναμνήσεις, όπου γίνεται το καταφύγιό τους.
Ο θόλος χαρακτηρίζεται από την ισχυρή διαμόρφωση του φωτός και την αίσθηση ελαφρότητας. Τα ανοίγματα του κτιρίου διατηρούνται στο βάθος του θόλου, λούζοντας όλο τον χώρο με φως, τραβώντας τους επισκέπτες προς την είσοδο και το καθιστικό. Ο υπόλοιπος θωρακισμένος χώρος στρέφεται προς τα μέσα και γίνεται αντιληπτός ως ιδιωτικός, δημιουργώντας μια ζεστή πορεία εισόδου. Για να αναδειχθεί η γεωμετρική απλότητα του έργου, όλες οι συνθήκες κυκλοφορίας, είναι τοποθετημένες σε μια νοητή κορδέλα που ξεδιπλώνεται ξεκινώντας από την είσοδο και στρέφεται παράλληλα με τον κεντρικό άξονα του θόλου, καταλήγοντας στην άνω στάθμη του παταριού. Σε όλο το μήκος του ισογείου, η αυστηρή γεωμετρία του θόλου συνδέει όλους τους χώρους διαβίωσης, τονίζοντας τη συνδεσιμότητά τους, δημιουργώντας μια τμηματική συνέχεια στο σύνολο της κατοικίας, παρέχοντας τη δυνατότητα στο φυσικό φως να εισχωρήσει.
Ελληνικό, DNE architects
Οι DNE ARCHITECTS υπογράφουν την αρχιτεκτονική και τα interiors για ένα σύγχρονο κτίριο διαμερισμάτων στη Γλυφάδα. Η αρχιτεκτονική γραφή του κτιρίου επιχειρεί να συνυπάρξει με τη νέα γλώσσα της γειτονικής περιοχής του Ελληνικού, μέσα από ένα σύγχρονο λεξιλόγιο ρευστών μορφών, ενώ η αρχιτεκτονική πρόθεση είναι η δημιουργία μιας κατασκευής, η οποία διακρίνεται από μία γλυπτική ρευστότητα και με ηρεμία ολοκληρώνει και αναβαθμίζει το αστικό τοπίο στο οποίο τοποθετείται.
Χαρακτηριστικά στοιχεία του σχεδιασμού είναι οι καμπύλες χαράξεις στην κύρια όψη και τα καμπύλα σχήματα που ολοκληρώνουν τις γεωμετρίες της, πλαισιώνουν κάθε μία από τις πτέρυγες και εναλλάσσονται στο κέντρο με τη μορφή μίας κυματοειδούς κορδέλας. Η κορδέλα καθώς ανεβαίνει υποχωρεί σταδιακά προς τα πίσω δημιουργώντας ένα ενδιαφέρον κάδρο προς τα πάνω. Σε συνδυασμό με το υπόλευκο χρώμα του αδρού σοβά, παραπέμπουν στις τόσο οικείες στη μνήμη μας καμπύλες των λευκών σπιτιών των Κυκλάδων. Η κατασκευή της περιτοίχισης είναι γλυπτική και δημιουργεί μία αγκαλιά στον χώρο της εισόδου, με τις επιφάνειές της να συνθέτουν ένα ανάγλυφο από οριζόντια κλιμακωτά επίπεδα, τα οποία προεξέχουν καθώς αναδύονται.
Γλυφάδα, αρχιτεκτονική μελέτη: Vikelas architects, interior: DNE architects
Οι DNE ARCHITECTS δημιουργούν interiors τα οποία αναδεικνύουν την κομψότητα και τη ρευστή χωρική ταυτότητα του σύγχρονου αρχιτεκτονικού κελύφους που σχεδίασαν οι Vikelas Architects. Οι DNE ανέλαβαν να σχεδιάσουν τα εσωτερικά, κρατώντας στους χώρους διημέρευσης ένα πολύ ανοιχτό πλάνο για την ανάδειξη της θέας, ενώ στους χώρους των master bedrooms κυριαρχεί η αίσθηση της ιδιωτικότητας με άμεση πρόσβαση στους χώρους του λουτρού και του walk-in wardrobe.
Οι χώροι μεγιστοποιούνται καθ’ ύψος με full height στοιχεία, ενώ την αίσθηση της θέας που περιβάλλει το εσωτερικό εντείνει η ρευστότητα των γραμμών που οριοθετούν τους χώρους με μία ελαφριά καμπυλότητα. Τα φυσικά υλικά επενδύουν τις καθαρές επιφάνειες δίνοντας αίσθηση minimal κομψότητας στον τελικό χρήστη, ο οποίος απολαμβάνει τη χωρική ποιότητα και την ηρεμία του σχεδιασμού.
ΑΣΠΑΣΙΑ ΤΑΚΑ
Oblique, Taka+Partners
Το Oblique βρίσκεται κοντά σε μια πολυσύχναστη τουριστική περιοχή της Χαλκιδικής. Η περιοχή στην οποία βρίσκεται το συγκρότημα έκτασης τεσσάρων στρεμμάτων είναι σχετικά επίπεδη και ιδιαίτερα μειονεκτική. Βασικός στόχος του έργου ήταν η δημιουργία ενός τουριστικού συγκροτήματος που ξεχωρίζει και εκπλήσσει με το κτιριακό του απόθεμα. Από τη μελέτη προέκυψε ένα συγκρότημα τεσσάρων ανεξάρτητων κατοικιών με εκτεταμένο υπαίθριο χώρο, ο οποίος περιλαμβάνει ποικίλες λειτουργίες, όπως πισίνες, υπαίθριες τραπεζαρίες και καθιστικούς χώρους, που φέρνουν τον χρήστη σε άμεση επαφή με το φυσικό περιβάλλον.
Αν και ο οικισμός είναι παραθαλάσσιος, το οικόπεδο χαρακτηρίζεται από έλλειψη οπτικών φυγών προς τη θάλασσα. Eτσι, σε συνδυασμό και με τον προσανατολισμό, καθορίστηκε η τοποθέτηση του συγκροτήματος προς την ανεμπόδιστη θέα του βουνού και της πυκνής βλάστησης. Η ιδέα του λαξεύματος των λίθινων όγκων με λοξές χαράξεις, σε επίπεδο όψης αλλά και κάτοψης, έδωσε έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα στις κατοικίες. Ταυτόχρονα, αφαιρέθηκαν τμήματα από τους κτιριακούς όγκους με σκοπό τη δημιουργία ανοιγμάτων, ημιυπαίθριων χώρων και εσωτερικών μπαλκονιών.
Edge family home, Taka+Partners
Το Edge Family Home είναι ένα διαμέρισμα 200m2 και βρίσκεται επάνω στο παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης. Ανακαινίζεται πλήρως προκειμένου να στεγάσει τις ανάγκες μιας οικογένειας. Οι χώροι οργανώνονται εκ νέου σε ιδιωτικά και δημόσια υποσύνολα, με έμφαση στην ισορροπία και στο αίσθημα της οικογενειακής εστίας. Η κεντρική ιδέα έγκειται στην “είσοδο” του παραλιακού μετώπου στο εσωτερικό της κατοικίας, δημιουργώντας πυρήνες συμβίωσης και κανάλια κυκλοφορίας με άμεσες οπτικές φυγές προς τη θάλασσα. Οι χώροι διακρίνονται σε ενιαίο χώρο διημέρευσης δύο καθιστικών και κουζίνας, τρία υπνοδωμάτια, wc και αποθηκευτικούς χώρους. Ο ενιαίος χώρος διημέρευσης έχει οπτική επαφή με τα δύο παραλιακά μέτωπα της περιοχής, της Καλαμαριάς και της Θεσσαλονίκης. Η ενιαία επίπλωση και οι επενδύσεις των δομικών στοιχείων εντείνουν την ενιαία αντιμετώπιση του χώρου.
Η διάταξη των υποσυνόλων, σε διαφορετικά ύψη που τέμνονται ανά σημεία, εισάγει παράλληλα ζώνες ιδιωτικότητας με διαφορετικές χρήσεις. Οι χώροι των υπνοδωματίων χαρακτηρίζονται ως ένα “κουτί” χρήσεων που διατάσσονται ενιαία πίσω από την κουζίνα. Οι ενιαίες επενδύσεις και οι θύρες με κρυφή κάσα ορίζουν ένα ιδιωτικό χώρο εντός τους, ο οποίος είναι σε διάλογο με το δημόσιο τμήμα της κατοικίας. Η εναλλαγή ανάμεσα στο ιδιωτικό και στο δημόσιο τμήμα οριοθετείται με πλακίδια ανοικτής απόχρωσης και ξύλινα ημιμασίφ δάπεδα στα υπνοδωμάτια. Πλακίδια μαρμάρου, ξύλο καρυδιάς σε ενιαίες επιφάνειες και πηχάκια, λάκα σε γκρι ανοιχτούς τόνους σε συνδυασμό με υφάσματα ενιαίων τόνων χωρίς εντάσεις και πολυπλοκότητα συνθέτουν ένα χώρο χαλάρωσης και οικειοποίησης. Η ενιαία χρωματική αντιμετώπιση και τα διαφορετικά σενάρια φωτισμού, προσφέρουν ποικιλία ως προς την εμπειρία του χώρου με συνδετικό κρίκο την αρμονία και την ευζωία.
www.newmoney.gr