Η καλπάζουσα ακρίβεια εξακολουθεί να τρομοκρατεί τα νοικοκυριά που πλέον δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν ούτε στα βασικά, με την αγοραστική τους δύναμη να αγγίζει τραγικά επίπεδα.
Σε σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες εξελίσσεται μέρα με τη μέρα η επίσκεψη των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ αφού πλέον δεν κυνηγούν μόνο τις φθηνότερες τιμές στα ράφια, αλλά και συσκευασίες όπου δεν έχουν μειωθεί οι ποσότητες των προϊόντων.
Αν και το υπουργείο Ανάπτυξης συνεχίζει να επιβάλλει τσουχτερά πρόστιμα σε εταιρείες που αισχροκερδούν, κάποιες πολυεθνικές επιμένουν στις υψηλές τιμές. Για παράδειγμα γνωστή εταιρεία καφέ στην οποία επιβλήθηκε υψηλό πρόστιμο τον Νοέμβριο του 2023 και πωλούσε τη συσκευασία καφέ 8,71 δύο μήνες μετά όχι μόνο δεν μείωσε την τιμή, αλλά την αύξησε κιόλας. Σε άλλη συσκευασία στιγμιαίου καφέ τα 50 γραμμάρια κόστιζαν πριν 60 ημέρες 2,32 ενώ σήμερά η τιμή του αυξήθηκε κατά 22 λεπτά.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του OPEN, γιαούρτι γνωστής εταιρίας 2+1 δώρο που της είχε επιβληθεί πρόστιμο πριν από 10 ημέρες για αθέμιτη κερδοφορία πωλούσε τη συσκευασία 3,42… ενώ μέρες μετά την επιβολή πρόστιμου δεν άλλαξε τίποτα στην τιμή.
Για …γερά νεύρα είναι και οι τιμές στο ελαιόλαδο καθώς η ίδια συσκευασία ενός λίτρου κόστιζε:
- στις 18/11 – 13,19
- στις 20/11 – 14,30
- στις 17/1 – 13,18
- στις 18/1 15,20.
Πολύ υψηλός συνολικά, παραμένει ο πληθωρισμός στα τρόφιμα στην Ελλάδα, εξακολουθώντας να κινείται σε υψηλότερα επίπεδα από τον μέσο όρο της ευρωζώνης.
Ο δείκτης που μετρά τις αυξήσεις στις τιμές σε τρόφιμα, αλκοόλ και καπνό για την Ελλάδα διαμορφώνεται στο 7,1% τον Ιανουάριο 2024, από 7,6% που ήταν τον Δεκέμβριο 2023. Ο ίδιος δείκτης σε επίπεδο ευρωζώνης εμφανίζεται στο 5,7%, σε σύγκριση με 6,1% τον Δεκέμβριο.
Τα ποσοστά αυξήσεων έχουν βέβαια πολύ πιο σημαντικές επιπτώσεις όταν μιλάμε και για χαμηλά εισοδηματικά στρώματα καθώς ο πληθωρισμός πλήττει διαφορετικά τους χαμηλόμισθους., με την νέα αύξηση του κατώτατου μισθού, που από 667 ευρώ θα ανέλθει σε 698 ευρώ, να έχει προεξοφληθεί ότι δεν θα βελτιώσει την κατάσταση.
Κίνδυνος
Τα στοιχεία της έρευνας της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕ) απαντούν σε αυτό το ερώτημα και δυστυχώς είναι αμείλικτα. Σύμφωνα με αυτά, «τα νοικοκυριά δέχονται ισχυρές πιέσεις, οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις θέτουν εν αμφιβόλω ακόμη και τη βιωσιμότητά τους»!
Μάλιστα, τονίζει ότι οι αυξήσεις του κατώτατου μισθού σε συνδυασμό με τα κυβερνητικά μέτρα για την αντιμετώπιση του κύματος ακρίβειας μπορεί να περιόρισαν ως έναν βαθμό τις αρνητικές πιέσεις που άσκησε ο πληθωρισμός στην κατανάλωση κυρίως των πιο ευάλωτων νοικοκυριών, ωστόσο δεν ήταν επαρκή ώστε να αποτρέψουν την επιδείνωση του βιοτικού τους επιπέδου.
Κόβουν τα πάντα
Εφιαλτικά είναι και τα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Όπως επισημαίνει, ξεκάθαρη είναι η τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Αναλυτικότερα, μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά. Συγκεκριμένα:
- Το 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.ά.
- Το 52% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
- Το 55% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
- Το 48% (έναντι 40% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.
- Το 28% (έναντι 24% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
- Το 28% (έναντι 29% τον Ιανουάριο) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
- Το 15% (έναντι 11% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.
- Μόλις το 4% του κοινού δηλώνει ότι δεν έχει λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.
Κραυγή αγωνίας από τους πολίτες
Οι πληγέντες δεν σωπαίνουν πια. Οριακά αγοράζουν τα απολύτων απαραίτητα, τα… βασικότερα των βασικών αγαθών, προκειμένου κυριολεκτικά να επιβιώσουν. Για αξιοπρεπή διαβίωση, ούτε λόγος φυσικά, όπως υπογραμμίζεται και στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ. Με το μηνιάτικό τους να τελειώνει πολύ πριν από το κλείσιμο του μήνα, μιλούν ανοιχτά για τη δυσμενή κατάσταση στην οποίο έχουν περιέλθει. Σε δημοσκόπηση που έγινε χτες (1/2), το μήνυμά τους προς την κυβέρνηση Μητσοτάκη ήταν σαφής: Το μεγαλύτερο πρόβλημά μας είναι η ακρίβεια. Το ποσοστό του 93% είναι πραγματικά συντριπτικό.
Προς ώρας, τα ημίμετρα τις κυβέρνησης Μητσοτάκη και τα ευχολόγια του Μαξίμου δεν έχουν βοηθήσει τους πολίτες. Οι εταιρείες τροφίμων δεν είναι δυνατόν να πτοηθούν από τα πρόστιμα με τα οποία τις απειλεί η κυβέρνηση. Τα ποσά φαντάζουν αστεία μπρος στα υπερκέρδη που είχαν και έχουν όλο αυτό το τεράστιο διάστημα των διαρκών ανατιμήσεων και των ανεπανάληπτα υψηλών τιμών. Δεν είναι λίγοι αυτοί που λένε ότι οι πολίτες πληρώνουν τις νεοφιλελεύθερες ιδεοληψίες της κυβέρνησης Μητσοτάκη, που δεν διατίθεται να προβεί σε μεγαλύτερες/ουσιώδεις παρεμβάσεις στην -αχαλίνωτη εδώ και πάρα πολύ καιρό- αγορά.
in.gr