Συνεχίζονται, αν και με μικρότερη ένταση, οι ανατιμήσεις σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, όπως είναι τα τρόφιμα. Την ίδια στιγμή, η αντιμετώπιση της ακρίβειας αποτελεί προτεραιότητα για την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία «τσεκάρει» καθημερινά τις τιμές σε περισσότερα από 60.000 προϊόντα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η Realnews, έως το τέλος Ιουλίου αναμένεται να αυξηθούν κατά 10% οι τιμές σε τουλάχιστον 200 προϊόντα.
Την ίδια στιγμή, όμως, αυξάνονται και οι βιομηχανίες αλλά και οι επιχειρήσεις εμπορίας τροφίμων, οι οποίες, σύμφωνα πάντα με στοιχεία της «R», μειώνουν αυτή την περίοδο τις τιμές σε τουλάχιστον 50 προϊόντα. Ωστόσο, υπάρχουν, για παράδειγμα, εταιρείες γαλακτοκομικών που μειώνουν τις τιμές σε κάποια προϊόντα και ορισμένες άλλες που τις αυξάνουν. Οι νέες ανατιμήσεις έρχονται να προστεθούν στη λίστα της ακρίβειας, η οποία, από τις αρχές του χρόνου, περιλαμβάνει αυξήσεις σε τουλάχιστον 1.500 προϊόντα, σε ποσοστό που ξεπερνά σε αρκετές περιπτώσεις ακόμη και τo 20%.
Αναλυτικότερα, έως το τέλος Ιουλίου αναμένεται να αυξηθούν οι τιμές στα εξής προϊόντα:
- Γραβιέρα 33%,
- κατεψυγμένες πατάτες 6,5% έως 30%,
- μαρμελάδα 20%,
- απορρυπαντικό πιάτων 16%,
- ελαιόλαδο έως 15%,
- χαρτικά έως 15%,
- μέλι ανθέων 11%,
- μπαχαρικά 10%,
- παξιμάδια 10%,
- αναψυκτικά 10%,
- χυμοί 10%,
- τσάι έως 10%,
- ελιές 10%,
- φυτικό γάλα 9%,
- κατεψυγμένα λαχανικά 9%,
- γαλακτοκομικά 8%,
- χλωρίνη 8%,
- ζωοτροφές 7,5%,
- στιγμιαίος καφές 7%,
- σοκολάτες 6%,
- πουρές 5%,
- ανθρακούχο νερό 5%,
- παιδικές τροφές 4%,
- εσπρέσο 2,5%,
- ριζογκοφρέτες και ταχίνι σε ποσοστό 2,5%.
Οι ανατιμήσεις έχουν γίνει από μεμονωμένες εταιρείες και αναμένεται να περάσουν σταδιακά στα ράφια μέχρι το τέλος Ιουλίου, ανάλογα με τα αποθέματα που έχουν στη διάθεσή τους οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, οι ανατιμήσεις θα συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα, αλλά με μικρότερη ένταση. Οι αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων δεν αφορούν μόνο τα «επώνυμα», αλλά και τα ιδιωτικής ετικέτας. Σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ, το πρώτο τετράμηνο του 2023 οι αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ανήλθαν στο 16,4%, όταν στα επώνυμα προϊόντα μεσοσταθμικά έφτασαν το 6%. Παρ’ όλα αυτά, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συγκεντρώνουν μερίδιο αγοράς της τάξεως του 25%, με τρεις στους τέσσερις καταναλωτές που αγοράζουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας να δηλώνουν ότι δεν το κάνουν μόνο για τη σχετικά χαμηλή τιμή, αλλά και επειδή θεωρούν ότι είναι εξίσου ποιοτικά σε σχέση με τα επώνυμα.
Εκτός όμως από τις ανατιμήσεις, υπάρχουν και ορισμένες βιομηχανίες τροφίμων και εμπορικές επιχειρήσεις που στέλνουν τιμολόγια στα σούπερ μάρκετ με μειωμένες τιμές.
Σύμφωνα πάντα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «R», υπάρχουν ορισμένες εταιρείες που έχουν προχωρήσει σε μείωση τιμών σε τουλάχιστον 50 προϊόντα, σε ποσοστό που κατά μέσο όρο φτάνει το 10%.
Μειώσεις τιμών έχουν γίνει, επίσης, από μεμονωμένες εταιρείες και αφορούν το κατσικίσιο τυρί (15%), τις φρυγανιές έως 12,5%, το γιαούρτι έως 12%, το βιολογικό γάλα κεφίρ 10,5%, το αραβοσιτέλαιο έως 9%, τα γαλακτοκομικά έως 4,5% και το γάλα εβαπορέ 4%. Οι περισσότερες από αυτές τις μειώσεις έχουν περάσει ήδη στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Ωστόσο, δυσαρέσκεια προκαλεί στους καταναλωτές το γεγονός ότι η αποκλιμάκωση των τιμών θα έπρεπε να ήταν πολύ μεγαλύτερη, με δεδομένο ότι οι τιμές στα ενεργειακά προϊόντα έχουν μειωθεί σημαντικά. Για παράδειγμα, το πετρέλαιο μπρεντ κινείται κάτω από τα 80 δολάρια το βαρέλι, παρόλο που η Σαουδική Αραβία ανακοίνωσε τη μείωση της παραγωγής πετρελαίου τον Ιούλιο κατά 1 εκατομμύριο βαρέλια. Το ηλεκτρικό ρεύμα βρίσκεται στην περιοχή των 100 ευρώ ανά μεγαβατώρα, ενώ το φυσικό αέριο κινείται σε επίπεδα προ ενεργειακής κρίσης και συγκεκριμένα κοντά στα 25 ευρώ ανά μεγαβατώρα.
Προσφορές
Οι περισσότερες επιχειρήσεις, πάντως, προσπαθούν να προσελκύσουν τους καταναλωτές μέσω προσφορών -οι οποίες έχουν συγκεκριμένη χρονική διάρκεια- και όχι μέσα από μειώσεις των τιμών. Η ακρίβεια αποτυπώνεται με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο και στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της NielsenIQ, το πρώτο τετράμηνο του έτους οι πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο αυξήθηκαν κατά 9,1%, ωστόσο η ανάπτυξη αυτή εξακολουθεί να είναι πληθωριστική, δηλαδή να οφείλεται στις αυξημένες τιμές των προϊόντων, καθώς οι όγκοι υποχωρούν την ίδια χρονική περίοδο κατά 3,5%.
Στο στόχαστρο οι τιμές σε 60.000 προϊόντα και υπηρεσίες
Μέσα από μια τεχνολογικά προηγμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα, τα στελέχη της Επιτροπής Ανταγωνισμού ενημερώνονται για τις αλλαγές των τιμών σε πραγματικό χρόνο. Τι δηλώνει στην «R» ο πρόεδρός της Ιωάννης Λιανός
Με σύμμαχο την τεχνολογία, η Επιτροπή Ανταγωνισμού συλλέγει δεδομένα για περισσότερους από 60.000 κωδικούς προϊόντων και υπηρεσιών και ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για τις μεταβολές των τιμών τους. Ταυτόχρονα, αρκετοί έλεγχοι έχουν ξεκινήσει ή πρόκειται να ξεκινήσουν σε συγκεκριμένους κλάδους και επιχειρήσεις, μετά από ανώνυμες καταγγελίες που φτάνουν στην ειδική πλατφόρμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Την ίδια στιγμή, η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει ξεκινήσει τη χαρτογράφηση δυναμικών κλάδων της οικονομίας, π.χ. στον χώρο του γάλακτος και του τυριού, του βρεφικού γάλακτος, των απορρυπαντικών, κ.λπ. Επίσης, το προσεχές διάστημα, οι έλεγχοι αναμένεται να αυξηθούν και να επεκταθούν σε ακόμη περισσότερους κλάδους, με στόχο τη συνεχή παρακολούθηση της αγοράς.
Μιλώντας αποκλειστικά στη Realnews, ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Ιωάννης Λιανός τονίζει ότι «υπάρχουν κλάδοι που θα ελεγχθούν εξονυχιστικά το επόμενο διάστημα. Διαθέτουμε όλα τα τεχνολογικά εργαλεία, για να γνωρίζουμε τις μεταβολές των τιμών σε χιλιάδες προϊόντα, ενώ, μέσω της τεχνητής νοημοσύνης, μπορούμε να προχωρούμε σε γρήγορους και στοχευμένους ελέγχους».
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει αναβαθμιστεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού, αλλά και εξοπλισμού. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το γεγονός ότι η ειδική ομάδα ανάλυσης δεδομένων της Επιτροπής Ανταγωνισμού είναι στελεχωμένη από εξειδικευμένους επιστήμονες και άριστους γνώστες πληροφοριακών προγραμμάτων, που συλλέγουν καθημερινά στοιχεία για τις τιμές σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες, όπως είναι τα τρόφιμα, και παρατηρούν τις μεταβολές των τιμών.
enikonomia.gr