Τρόφιμα, αναψυκτικά, είδη καθαρισμού και προσωπικής περιποίησης, σχεδόν το σύνολο των προϊόντων που πωλούνται στα ράφια των σουπερμάρκετ, έχουν επηρεαστεί από το δεύτερο μεγάλο κύμα ακρίβειας, που ξεκίνησε πριν από λίγες ημέρες λόγω των αυξήσεων που εφαρμόζουν στα τιμολόγια τους οι προμηθευτές.
«Είναι απελπιστική η κατάσταση, δεν παίρνεις τίποτα με 50€», «όλα άρχισαν και αυξάνονται βλέπω τις διαφορές», αναφέρουν χαρακτηριστικά καταναλωτές με τα νοικοκυριά να δυσκολεύονται ήδη.
Τα προϊόντα με τη μεγαλύτερη αύξηση
Από 1η Οκτωβρίου οι περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν αρχίσει να εφαρμόζουν τις νέες αυξημένες τιμές. Έλαια, χαρτικά, απορρυπαντικά, υλικά συσκευασίας και κονσέρβες είναι μερικά από τις κατηγορίες προϊόντων με τη μεγαλύτερη αύξηση.
Η τιμή στο αλεύρι αυξήθηκε κατά 20% στα ζυμαρικά από 10 έως 18% με την αύξηση να φθάνει το 30% στα ιδιωτικής ετικέτας, απορρυπαντικά από 3% έως 8%, τα καλλυντικά και είδη προσωπικής φροντίδας 4,5%, αναψυκτικά από 4 έως 5%, τουρσιά από 6% έως 10% και στα τυροκομικά η φέτα πήρε αύξηση 5%.
«Σε πολλά είδη είδα αυξήσεις, σε τυριά, φρούτα στα λαχανικά και σε είδη οικιακής χρήσης αλλά και στο ηλιέλαιο είναι αυξημένα», δηλώνουν καταναλωτές.
Μόνο όσοι είχαν μεγάλες αποθήκες μπορούν να κρατήσουν τις τιμές
Όπως εξηγούν στο OPEN, στελέχη των σουπερμάρκετ, επιχειρήσεις που είχαν τη δυνατότητα να αγοράσουν και να αποθηκεύσουν μεγάλες ποσότητες πρώτης ύλης πριν ανατιμηθούν, μπορούν να κρατούν τις τιμές τους χαμηλά. Οι υπόλοιπες είναι υποχρεωμένες να προχωρήσουν σε αυξήσεις.
«Είτε λόγω μεταφορικών, είτε που ανεβαίνει το πετρέλαιο είτε τα πλαστικά, όλα αυτά θα τα πληρώσει δυστυχώς ο καταναλωτής», αναφέρει ο βιοτέχνης αλλαντικών Κασπάρ Μπατανιάν
Οι ελλείψεις στις πρώτες ύλες είναι το μεγάλο στοίχημα που καλούνται να αντιμετωπίσουν επιχειρηματίες όπως ο κ. Μπατανιάν που λόγω της έλλειψης σε μοσχαρίσιο κρέας, έχει αυξήσει το κοστολόγιο κατά 30% και έχει μειώσει σημαντικά την παραγωγή.
«Προσπαθούμε σαν επιχείρηση να μην κάνουμε σχεδόν καθόλου αύξηση, μέχρι να δούμε τι θα γίνει έως το τέλος του έτους», εξηγεί στο OPEN ο κ. Μπατανιάν.
Για τα στελέχη των σουπερμάρκετ οι ανατιμήσεις στα προϊόντα αποτελούν τροχοπέδη στην αύξηση πωλήσεων που προβλέπουν για το δεύτερο εξάμηνο του έτου σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ
«Απούσα η κυβέρνηση από το θέμα της ακρίβειας»
Φωτιά στο καλάθι της νοικοκυράς βάζουν οι ανατιμήσεις σε δεκάδες καναλωτικά αγαθά αλλά και η εκτίναξη που παρατηρείται στο κόστος ενέργειας. Η Γ.Γ. ΚΕΠΚΑ Ε. Κεκελέκη μίλησε για τις ανατιμήσεις λέγοντας πως αυτό που συμβαίνει στην αγορά μοιάζει με το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου και πως η κυβέρνηση είναι απούσα από το θέμα της ακρίβειας.Από τη δική του πλευρά ο Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, Λ. Κιοσές τόνισε πως «είναι δύσκολο να αντιμετωπίσουμε πλήρως τις αυξήσεις».
«Αναγνωρίζουμε ως καταναλωτές την ανάγκη που δημιούργησε η πανδημία στις επιχειρήσεις ακόμα και για επιβίωση. Όμως αυτό που συμβαίνει αυτή τη στιγμή στην αγορά μοιάζει με το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου. Μας έχουν βομβαρδίσει. Ακρίβεια. Προαναγγελίες. ‘Θα αυξήσουμε’, η μία επιχείρηση 15 ή άλλη 30, ‘καιγόμαστε’. Και όλα αυτά έρχονται να τα πληρώσουν οι καταναλωτές. Μας προετοιμάζουν για τις αυξήσεις. Μας δίνουν, κατ’ εμάς, μεγάλα ποσοστά ώστε στο τέλος να μην αντιδράσουμε. Και βέβαια έχουμε μία κυβέρνηση η οποία είναι απούσα από το θέμα της ακρίβειας. Δεν υπάρχει η υπηρεσία που έλεγχε τα κοστολογικά στοιχεία των επιχειρήσεων ώστε να δίνει στοιχεία και σε εμάς. Παλαιότερα το ΚΕΠΚΑ είχε περάσει σε μποϊκοτάζ σε τέτοια περίοδο αλλά τα στοιχεία του ελέγχου της αγοράς που είχε δώσει το υπουργείο. Σήμερα η κυβέρνηση δεν διαβουλεύεται με τις ενώσεις των καταναλωτών, μόνο με τις επιχειρήσεις. Ο υπουργός Ανάπτυξης δεν έχει επικοινωνήσει με τις ενώσεις καταναλωτών. Ούτε μία φορά από τη στιγμή που ανέλαβε. Ο πρωθυπουργός ήρθε στη Θεσσαλονίκη, μίλησε με τις επιχειρήσεις για την ακρίβεια. Δεν κάλεσε καν τους εκπροσώπους των καταναλωτών οι οποίοι είμαστε και οι περισσότεροι. Έχουμε έλλειμμα δημοκρατίας, έχουμε έλλειμμα διαβούλευσης», είπε στο «Ώρα Ελλάδος» στο Open η Ε. Κεκελέκη, Γενική Γραμματέας του ΚΕΠΚΑ.
«Οι μειώσεις οποιασδήποτε φορολογίας σε τέτοιες περιπτώσεις, σε τέτοιες περιόδους κρίσης, είναι απαραίτητες. Είναι λογικό και πάρα πολύ καλό μέτρο. Όμως δεν έχουμε δει κάτι τέτοιο. Ίσα ίσα εμείς βλέπουμε το αντίθετο. Τη μία στιγμή ανακοινώνεται αύξηση καυσίμων, την επόμενη στιγμή η αύξηση αυτή έχει περάσει στον καταναλωτή με ταχύτητα αστραπής. Όταν υποχωρούν τα καύσιμα η χελώνα πιο γρήγορα φέρνει τις μειώσεις», συμπλήρωσε.
«Δεν λειτουργεί η αγορά, δεν λειτουργεί ο ανταγωνισμός. Έχουμε μία ολιγοπωλιακή αγορά μέσα στην οποία δεν λειτουργούν σωστά οι κανόνες της προσφοράς και τη ζήτησης. Οι έλεγχοι του κράτους; Δεν τους βλέπουμε», τόνισε.
«Ποια είναι η διαφάνεια στη διαμόρφωση των τιμών; Καμία απολύτως!», επέμεινε.
«Μιλάμε μονίμως για το ηλεκτρικό ρεύμα. Πραγματικά υπάρχουνα αυξήσεις στην παγκόσμια αγορά. Όμως ακόμα και αυτές οι αυξήσεις να μην υπήρχαν το παιχνίδι που παίχτηκε στην πλάτη των καταναλωτών με τις κυμαινόμενες τιμές για το ηλεκτρικό ρεύμα πάλι το ίδιο αποτέλεσμα θα είχαν», είπε η κ. Κεκελέκη.
«Είναι δύσκολο να αντιμετωπίσουμε πλήρως της αυξήσεις»
«Όχι, δεν υπάρχει κάποιο τέτοιο θέμα (σ.σ. ελλείψεων στην αγορά την περίοδο των γιορτών). Ό,τι συμβαίνει τώρα είναι κάτι που το βλέπαμε τους προηγούμενους μήνες να έρχεται. Έχει να κάνει με την κρίση του κορονοϊού την οποία περάσαμε. Είναι αποτέλεσμα διάφορων παραγόντων οι οποίοι δεν επηρεάζουν μόνο την Ελλάδα, επηρεάζουν όλη την Ευρώπη, γενικότερα όλο το Δυτικό Κόσμο θα μπορούσαμε να πούμε. Άλλωστε βλέπουμε πληθωριστικές πιέσεις να είναι πολύ μεγαλύτερες σε χώρες της Δυτικής Ευρώπης οι οποίες είναι συνηθισμένες και σε πολύ χαμηλότερους πληθωρισμούς από την ελληνική αγορά. Έχει να κάνει σε πολύ μεγάλο βαθμό, ειδικά στο κομμάτι των τροφίμων, με τις αυξήσεις των πρώτων υλών διεθνώς. (…) Έχουμε προσέξει ότι αυτό συμβαίνει από τις αρχές του 2021 με πιο έντονη την αύξηση των τιμών των πρώτων υλών από την Άνοιξη. Αυτό που βιώνουμε τώρα σε σχέση με τα τρόφιμα είναι το αποτέλεσμα αυτών των αυξήσεων θα το δούμε να συνεχίζεται και όλο το φθινόπωρο. Το θέμα είναι τι μπορούμε να κάνουμε από εδώ και πέρα προκειμένου να διαχειριστούμε αυτό το θέμα το οποίο το έχουμε μπροστά μας για το χειμώνα του 2021-2022», είπε ο Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, Λ. Κιοσές.
«Είναι δύσκολο να αντιμετωπίσουμε πλήρως τις αυξήσεις. Είναι κάτι που δεν μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε σαν χώρα μόνο. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε σαν καταναλωτές είναι να αξιοποιήσουμε εργαλεία δικά μας προκειμένου να εξοικονομήσουμε κάποια χρήματα και να βγάλουμε και αυτή την κρίση. Σύγκριση τιμών. Επιλογή προσφορών και εκπτώσεων, επιβράβευση των καλών επιχειρηματιών, μελέτη πριν κάνουμε τις αγορές μας, έρευνα στο διαδίκτυο πριν επισκεφθούμε τα καταστήματα. Εργαλεία που έχουμε μάθει κατά τη διάρκεια της προηγούμενης δεκαετίας», συμπλήρωσε.
ethnos.gr