Αυξημένες κατά 10% μεσοσταθμικά σε σχέση με πέρυσι είναι οι τιμές των χριστουγεννιάτικων στολιδιών στην αγορά, σύμφωνα με εκπροσώπους καταναλωτικών οργανώσεων. Μάλιστα, εκφράζουν την εκτίμηση ότι μοιραία, μια και η ακρίβεια έχει «πνίξει» τους καταναλωτές σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων, η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών θα αναγκαστεί να κατεβάσει από το… πατάρι τα περσινά στολίδια και δε θα προχωρήσει σε αγορές καινούργιων.
Το γεγονός ότι οι τιμές των χριστουγεννιάτικων στολιδιών είναι «τσιμπημένες» σε σχέση με πέρυσι, παραδέχεται και ο Β΄ αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ), Χρήστος Νικολόπουλος. Ο ίδιος εκτιμάει ότι φέτος η ζήτηση στολιδιών θα είναι πολύ χαμηλή, αφού οι καταναλωτές, εξαιτίας της ακρίβειας στα τρόφιμα και στο κόστος θέρμανσης, θα περιορίσουν τις αγορές άλλων προϊόντων.
«Η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών θα κατεβάσει από το πατάρι τα περσινά στολίδια και με αυτά θα στολίσει φέτος το χριστουγεννιάτικο δέντρο. Οι επιχειρηματίες, επικαλούμενοι το υψηλό κόστος των πρώτων υλών αλλά και τα αυξημένα ενοίκια των καταστημάτων τους, ανέβασαν τις τιμές, με αποτέλεσμα σήμερα τα χριστουγεννιάτικα στολίδια να πωλούνται ακριβότερα κατά 10% μεσοσταθμικά σε σχέση με πέρυσι. Οι τιμές τους ξεκινούν σε γενικές γραμμές από τα 10 ευρώ και μπορούν να φτάσουν ανάλογα με το μέγεθός τους στα 75 ευρώ. Θεωρώ ότι όσο πλησιάζουμε στα Χριστούγεννα, ίσως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις κατεβάσουν τις τιμές των στολιδιών, όμως, πιστεύω ότι δε θα κάνουν το ίδιο οι μεγάλες αλυσίδες», τονίζει στο ethnos.gr ο εκπρόσωπος του Νέου Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), Παναγιώτης Γεωργιάδης.
«Η αγορά έχει ξεσαλώσει»
Ως πολύ καλή ευκαιρία για τους καταναλωτές να στείλουν ένα μήνυμα, χρησιμοποιώντας για τα χριστουγεννιάτικα δέντρα τους τα περσινά στολίδια, κάνει λόγο από την πλευρά του ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ), Νίκος Τσεμπερλίδης.
«Έχουμε τα παλιά μας στολίδια και με αυτά θα στολίσουμε τα δέντρα μας. Άλλωστε, η απόκτηση των χριστουγεννιάτικων στολιδιών δεν αποτελεί ανελαστική επιλογή. Η αγορά έχει… ξεσαλώσει και είναι ευκαιρία για τους καταναλωτές να στείλουν ένα μήνυμα. Ο καθένας ζητάει, όποια τιμή θέλει και αν την πάρει είναι ευχαριστημένος. Αν δεν την πάρει, θα αναγκαστεί να την κατεβάσει. Πιστεύω ότι φέτος στην αγορά των στολιδιών η ζήτηση θα είναι χαμηλή. Μόλις το καταλάβουν αυτό οι επιχειρηματίες θα αναγκαστούν να ρίξουν τις τιμές», αναφέρει ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ.
«Η αγορά δεν έχει σταθερότητα»
Για μεγάλη έλλειψη σταθερότητας στην αγορά, η οποία για κάποιες μέρες παρουσιάζει κίνηση και στη συνέχεια εμφανίζει μεγάλη «κοιλιά», κάνει λόγο στο ethnos.gr ο κ. Νικολόπουλος.
«Η αγορά είναι μουδιασμένη. Παλαιότερα ξέραμε ότι κάποιες συγκεκριμένες ημέρες ή εβδομάδες θα δουλέψουμε. Πλέον αυτό δεν ισχύει. Ξεκίνησε η αγορά των χριστουγεννιάτικων, όμως, ο κόσμος δεν έχει διάθεση και καλή ψυχολογία, για να ψωνίσει. Είναι, βέβαια, νωρίς ακόμα, αλλά η κίνηση στο συγκεκριμένο τομέα της αγοράς είναι πολύ χαμηλή. Είναι λογικό οι καταναλωτές να βάζουν ως πρώτη προτεραιότητα τα τρόφιμα και τη θέρμανση, όπου υπάρχει μεγάλη ακρίβεια», λέει ο κ. Νικολόπουλος.
Ο ίδιος παραδέχεται, παράλληλα, ότι οι τιμές των χριστουγεννιάτικων στολιδιών είναι ακριβότερες σε σχέση με πέρυσι, γεγονός που οφείλεται στο αυξημένο κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων και στην υψηλή φορολογία.
«Αυτά έχουν ως συνέπεια οι καταναλωτές να ανεβάσουν τις τιμές των χριστουγεννιάτικων στολιδιών, οι οποίες είναι λίγο υψηλότερες σε σχέση με πέρυσι. Η μεγάλη έκπληξη θα είναι, αν κάποιο προϊόν πωλείται φτηνότερα σε σύγκριση με το παρελθόν», αναφέρει ο Β΄ αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης.