Ο κύβος ερρίφθη. Η Ανδραβίδα θα ξηλωθεί και θα χτιστεί από την αρχή με επενδύσεις άνω των 150 εκατ. ευρώ ώστε να υποδεχθεί τα μαχητικά 5ης γενιάς F-35 κατά πάσα πιθανότητα το 2028.
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας σε προεκλογικές του συγκεντρώσεις σε Λεχαινά και Αμαλιάδα και Πύργο, το πρωί της Παρασκευής ανέφερε χαρακτηριστικά: «βρίσκομαι δίπλα σε μία από τις πολύ σημαντικές βάσεις της Πολεμικής Αεροπορίας, εδώ στην Ανδραβίδα, όπου οι πιλότοι μας κάθε μέρα πετούν και υπερασπίζονται την εθνική κυριαρχία. Εδώ είναι η βάση όπου κατά πάσα πιθανότητα στο τέλος της δεκαετίας, από το 2028 και μετά, θα έρθουν τα F-35. Αυτό σημαίνει επενδύσεις δεκάδων, αν όχι εκατοντάδων, εκατομμυρίων για να μπορέσουμε να υποστηρίξουμε τα αεροσκάφη αυτά και αυτή είναι μία σημαντική προστιθέμενη αξία για την οικονομία της περιοχής».
Για να προσθέσει σε άλλο σημείο της ομιλίας του: «Και το έλεγα και πριν από λίγο στα Λεχαινά, στην Ανδραβίδα θα υποδεχθούμε -καλώς εχόντων των πραγμάτων- το 2028, είκοσι F-35, με μια επένδυση η οποία θα ξεπερνά τα 150 εκατομμύρια ευρώ για να μπορέσουμε να τα υποστηρίξουμε».
Οι εικόνες με τα ιταλικά F-35 να επιχειρούν από την 117ΠΜ στο πλαίσιο της άσκησης ΗΝΙΟΧΟΣ το 2019 φαίνεται τελικά ότι ήταν προφητικές για το μέλλον της εμβληματικής αεροπορικής βάσης ως το «αύριο» της Πολεμικής Αεροπορίας.
Το χρονοδιάγραμμα
Όπως αναφέρει στο ρεπορτάζ του δημοσιογράφος Χρήστος Μαζανίτης, έχει λεπτομερώς γράψει στο enikos.gr και πρόσφατα στην Realnews της Κυριακής (σ.σ. στο φύλλο της 15ης Απριλίου, το Μ. Σάββατο) για την επιλογή της Ανδραβίδας ως τη βάση των F-35.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το «πράσινο φως» άναψε στο τελευταίο ΚΥΣΕΑ υπό τον Πρωθυπουργό στις 29 Μαρτίου. Εκεί, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος ενημέρωσε για την απόφαση του ΓΕΑ να επιλέξει την 117 ΠΜ, με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο να στηρίζει την επιλογή. Στην γρήγορη συζήτηση – ενημερωτικού χαρακτήρα – έγιναν επιγραμματικά γνωστά σειρά έργων που θα πραγματοποιηθούν, με οφέλη για την ελληνική οικονομία, αφού ο στόχος είναι να γίνουν στο σύνολό τους από ελληνικά χέρια, με το ΓΕΑ να έχει τον έλεγχο.
Οδικός χάρτης
Πλέον οι ημέρες μετρούν αντίστροφα μέχρι να έχει έρθει από τις ΗΠΑ η απαντητική επιστολή (LOA to LOR) στο αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης για διακρατική συμφωνία απόκτησης 20+20 μαχητικών F-35.
Αμέσως μετά αρχίζει η διαδικασία επιλογής επί των προτεινόμενων από τους Αμερικανούς ώστε να συμβασιοποιηθεί η συμφωνία και να ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση απόκτησης των μαχητικών, που προβλέπεται στα τέλη του 2027 με αρχές του 2028. Θα μπορούσαν να έρθουν τα F-35 το 2025 ή και νωρίτερα; Η απάντηση είναι «όχι». Κι αυτό διότι πρόκειται για την πιο εξελιγμένη και πολύπλοκη ιπτάμενη μηχανή που έχει κατασκευαστεί, με ιδιαίτερες απαιτήσεις στην επίγεια υποστήριξη, που δεν έχουν καμία σχέση με τις αντίστοιχες των μαχητικών που διαθέτει στο οπλοστάσιό της η Ελλάδα.
Έτσι, ταυτόχρονα με τους όρους της σύμβασης για τα μαχητικά, μία δεύτερη ομάδα θα ασχολείται αποκλειστικά με όλα όσα χρειάζονται ώστε το «σπίτι» των F-35 να πληροί όλα τα απαιτούμενα στάνταρ.
Το ΓΕΑ, σε συνεργασία με την αμερικανική Πολεμική Αεροπορία (USAF) αλλά και τις οδηγίες της κατασκευάστριας εταιρείας, θα είναι αυτό που θα αποφασίσει τις εργασίες και το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης, ώστε όταν το πρώτο ελληνικό F-35 προσγειωθεί στην πίστα της 117 ΠΜ, όλα να είναι στην εντέλεια. Στόχος είναι η πρώτη μπουλντόζα να μπει στο δεύτερο εξάμηνο του 2024.
«Σφηγοφωλιά»
Η Πελοπόννησος, με την αναβάθμιση της Ανδραβίδας μετατρέπεται στη «σφιγγοφωλιά» της Πολεμικής Αεροπορίας. Στις κοινές συσκέψεις που έχουν γίνει με το ΓΕΕΘΑ υπερθεματίζεται ο ρόλος των δύο πιο σύγχρονων αεροπορικών βάσεων της Ελλάδας, που θα φιλοξενούν την αιχμή του δόρατος της ΠΑ. Από τη μία η 116 ΠΜ στον Άραξο, που μετά το πρόγραμμα αναβάθμισης έχει γίνει η πιο σύγχρονη – προς το παρόν – βάση με την Ανδραβίδα να παίρνει σειρά, ως το «διαμάντι» της ΠΑ. Ταυτόχρονα, δε θα πρέπει να ξεχνάμε και την 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης, στην Καλαμάτα, που εκσυγχρονίζεται και υποδέχεται τα νέα τζετ Μ-346.
Στην Ανδραβίδα πρόκειται να ξηλωθούν όλα εκτός από την πίστα. Η θρυλική βάση που έχει τα Phantom F-4, που όταν αποκτήθηκαν το 1974 ήταν Game Changer για την ευρύτερη περιοχή θα αποκτήσει ξανά τη χαμένη της λάμψη.
Νέες εγκαταστάσεις τεχνικής υποστήριξης, διαπλάτυνση των δρόμων, νέα καταφύγια για τα F-35 και νέες εγκαταστάσεις για τους πιλότους, ταυτόχρονα με την δημιουργία νέου κέντρου εξομοιωτών αλλά και κέντρου ηλεκτρονικού πολέμου είναι μόνο μερικές από τις εργασίες που θα πραγματοποιηθούν.
Η Ανδραβίδα θα κλείνει τμηματικά για περίπου 2 χρόνια, έως ότου ολοκληρωθούν οι εργασίες αναβάθμισης όλης της Βάσης, αφού ταυτόχρονα θα συνεχίζουν να υπηρετούν τα «φαντάσματα του Αιγαίου» μέχρι την έλευση των αντικαταστατών τους.
Ο όρος «διαμάντι» για τη βάση δεν είναι τυχαίος, αφού ήδη λειτουργούν το Κέντρο Αεροπορικής Τακτικής (ΚΕΑΤ) και το Σχολείο Όπλων Τακτικής (ΣΟΤ), που αποτελούν το ελληνικό Top Gun, με διεθνή αναγνώριση, που φιλοξενεί και την διάσημη άσκηση «ΗΝΙΟΧΟΣ». Και μετά την ολοκλήρωση των έργων θα είναι μία από τις πιο σύγχρονες αεροπορικές βάσεις της Ευρώπης.
enikos.gr