Αίσθηση στην τοπική κοινωνία και σοβαρούς κραδασμούς στην πολιτική σκηνή της Ηλείας μια ανάσα πριν από το άνοιγμα της αυλαίας των αυτοδιοικητικών εκλογών προκάλεσε η αποκάλυψη της «Εφ.Συν.» του Σαββατοκύριακου για την αποικιοκρατικού τύπου σύμβαση που έχει υπογράψει η δημοτική επιχείρηση ΔΕΠ Α.Ε. ΟΤΑ του Δήμου Πύργου με την τεχνική εταιρεία ΤΕΡΝΑ για την εκμετάλλευση λατομείου χαλικιού.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, το οποίο συνοδευόταν από αδιαμφισβήτητα στοιχεία, την ώρα που όλοι οι εργολάβοι αγοράζουν τον τόνο προς 2 ευρώ (με τα έξοδα εξόρυξης και φόρτωσης δικά τους), η ΤΕΡΝΑ τον αγοράζει προς 0,13 ευρώ με πρόσχημα την κατασκευή της νέας οδού Πατρών-Πύργου, ένα έργο «εθνικής σημασίας», όπως το χαρακτηρίζει.
Ωστόσο, η «Εφ.Συν.» δημοσίευσε τιμολόγιο της εταιρείας, με το οποίο φέρεται να μεταφέρει χαλίκι σε τοποθεσία άσχετη με την κατασκευή του εθνικού δρόμου. Την ίδια ώρα η οικονομική ζημιά του δήμου φαίνεται να είναι δεδομένη από αυτή τη σύμβαση που αφορά σχεδόν το σύνολο των αποθεμάτων του λατομείου (περίπου 500.000 τόνοι) και να φτάνει το 1 εκατομμύριο ευρώ, ενώ το ενδεχόμενο για επέκταση σε νέα σημεία εξόρυξης παραμένει ανοιχτό.
Ο δήμαρχος της πόλης Παναγιώτης Αντωνακόπουλος δεν απάντησε στα ερωτήματα της «Εφ.Συν.» και προτίμησε τον μονόλογο. Χωρίς αντίλογο και χωρίς ενοχλητικές ερωτήσεις, έγραψε ένα κείμενο σε τοπική εφημερίδα. Σε κανένα σημείο ο κ. Αντωνακόπουλος δεν διαψεύδει το δημοσίευμα της «Εφ.Συν.», ωστόσο κάνει λόγο για «συγκεκριμένους κύκλους και μωροφιλόδοξους πολιτικούς που προσπαθούν να δημιουργήσουν αδιέξοδα σ’ ένα έργο πνοής», εννοώντας τον δρόμο Πατρών-Πύργου. Τους εν λόγω μάλιστα που «φωτογραφίζει», τους απειλεί και με αγωγές.
Πιο κάτω ο δήμαρχος αναφέρει ότι «πιστοποιήσαμε το υλικό και το κοστολόγησαν περίπου στα 2 ευρώ τον τόνο. Σήμερα δίνουμε σε μεγάλους πελάτες με την ίδια τιμή, συμψηφίζοντας όμως το κόστος εξόρυξης του υλικού, το κόστος φόρτωσης στα αυτοκίνητα και το κοσκίνισμα».
Οσα δεν απαντά ο δήμαρχος Πύργου
● Ποιοι και πώς κοστολόγησαν το υλικό στα 2 ευρώ τον τόνο;
● Λέγοντας ο κ. Αντωνακόπουλος «δίνουμε σε μεγάλους πελάτες στην ίδια τιμή», ποια ακριβώς εννοεί; Τα 2 ευρώ που αγοράζουν οι λοιποί εργολάβοι, το 1,78 ευρώ που αγοράζει ο ίδιος ο Δήμος Πύργου ή τα 0,13 ευρώ που αγοράζει η ΤΕΡΝΑ;
● Σε ποια τιμή εξακολουθούν να αγοράζουν οι υπόλοιποι εργολάβοι χαλίκι από το λατομείο.
● Γιατί στο τιμολόγιο της ΤΕΡΝΑ δεν περιλαμβάνεται τιμή προϊόντος;
● Σε ποιο σημείο τής υπό κατασκευή εθνικής οδού είναι η ένδειξη «ΜΟΤΟΚΡΟΣ» που αναγραφόταν στο τιμολόγιο ως τόπος προορισμού;
● Δεν απαντά για τα οικονομικά της ΔΕΠ Α.Ε. ΟΤΑ και πώς αυτή θα κληθεί να πληρώσει τα διαφυγόντα κέρδη που προκύπτουν από τη σύμβαση.
Ο κ. Αντωνακόπουλος δεν απαντά επί της ουσίας για ποιους λόγους ο δήμος είπε ναι στη σύμβαση κάνοντας τεράστια έκπτωση στην εταιρεία, παρά -κατά τον τρόπο του κ. Μητσοτάκη όταν δέχεται δύσκολες ερωτήσεις- επιστρατεύει το αφήγημα υπέρ του έθνους – εν προκειμένω το «εθνικόν καλόν» είναι η κατασκευή της Πατρών-Πύργου, ένα έργο ζωής για τους Ηλείους οι οποίοι εμπαίζονται εδώ και δεκαετίες από την κεντρική εξουσία. Ωστόσο, στο όνομα της κατασκευής του πολυπόθητου και πολύπαθου δρόμου, δημόσιος πλούτος εκποιείται αντί πινακίου φακής χωρίς όρια και προϋποθέσεις, ενώ ένα πανέμορφο χωριό και η γύρω περιοχή επιβαρύνονται, χωρίς καν ο Δήμος Πύργου και η ΤΕΡΝΑ να απαντούν ποια είναι τα «αντισταθμιστικά έργα» που προκύπτουν από τη σύμβαση, πώς αυτά εκτελούνται και από ποια συνεδρίαση δημοτικού συμβουλίου έχουν περάσει, όπως απαιτεί ο νόμος.
Η «Εφ.Συν.» απευθύνθηκε στους βουλευτές του ν. Ηλείας αλλά και στους υποψήφιους δημάρχους Πύργου προκειμένου να σχολιάσουν το θέμα. Από τους κυβερνητικούς βουλευτές απάντησε ο Δημήτρης Αβραμόπουλος. Ο Ανδρέας Νικολακόπουλος μας είπε ότι δεν είχε αναλυτική ενημέρωση και δεν μπορούσε να πάρει θέση, ενώ το μέιλ που στείλαμε στο γραφείο της κ. Αυγερινοπούλου έμεινε αναπάντητο. Ομοίως δεν απάντησε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Μιχάλης Κατρίνης, ενώ απάντησε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. και γραμματέας της Κ.Ο. του κόμματος, Διονύσης Καλαματιανός. Τέλος, από τους υποψήφιους δημάρχους εκείνος που δεν θέλησε να σχολιάσει «προς το παρόν» ήταν ο Στάθης Καννής.
Δημήτρης Αβραμόπουλος, βουλευτής Ν.Δ.
Η υπόθεση θα διαλευκανθεί πλήρως
«Δεδομένου ότι το θέμα αφορά αφ’ ενός την κατασκευή ενός πολύ σημαντικού έργου για την ευρύτερη περιοχή, του δρόμου Πατρών-Πύργου, που επιτέλους προχωρά και αφ’ ετέρου τη διαχείριση δημόσιας περιουσίας από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, που είναι αυτονόητο ότι προϋποθέτει πλήρη νομιμότητα και διαφάνεια, έχω τη βεβαιότητα ότι η υπόθεση θα διαλευκανθεί πλήρως. Βασικό είναι να μην τεθεί για ακόμη μία φορά σε κίνδυνο η συνέχιση του έργου ή προκύψουν νέες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωσή του».
—
Διονύσης Καλαματιανός, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.
Αναμένουμε τις οφειλόμενες απαντήσεις
«Πάγια θέση του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. είναι η διαφάνεια, η νομιμότητα, η προστασία του δημόσιου συμφέροντος και του περιβάλλοντος. Σε σχέση με το ρεπορτάζ της “Εφημερίδας των Συντακτών” για τη σύμβαση της ΔΕΠ Α.Ε. ΟΤΑ με την ΤΕΡΝΑ Α.Ε., αναμένουμε τις οφειλόμενες απαντήσεις όλων των υπεύθυνων φορέων για την τήρηση και τη διασφάλιση των ανωτέρω. Στον πολύπαθο αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου έχει πληρωθεί βαρύς φόρος αίματος, με δεκάδες νεκρούς και τραυματίες. Ενα έργο που απεντάχθηκε το 2013, επί συγκυβέρνησης Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ, από την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα και αναγγέλθηκε το 2014, χωρίς ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και με λανθασμένες μελέτες ως προς τα αδρανή υλικά.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ διεκδίκησε και πέτυχε την έγκριση και τη χρηματοδότησή του από την Ε.Ε. το 2018. Ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2019, ύστερα από διαγωνιστική διαδικασία, με συγκεκριμένο ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023 και χωρίς διόδια. Η κυβέρνηση της Ν.Δ., όμως, αποφάσισε το 2020 να ακυρώσει τις εργολαβίες που το κατασκεύαζαν και να προχωρήσει σε απευθείας ανάθεση στην παραχώρηση “Ολυμπία Οδός”, από την οποία είχε απενταχθεί το 2013. Τελικά, θα καθυστερήσει για άγνωστα ακόμα χρόνια και θα κοστίσει επιπλέον εκατοντάδες εκατ. ευρώ, τα οποία θα κληθούν να πληρώσουν οι πολίτες για διόδια, αποζημιώσεις σε εργολάβους κ.ά., ενώ υπάρχουν σκιές και καταγγελίες για προνομιακή μεταχείριση κατασκευαστικής εταιρείας που συμμετέχει σε αυτό. Σε κάθε περίπτωση οι πολίτες της Ηλείας, και όχι μόνο, δικαιούνται έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο το συντομότερο, εξασφαλίζοντας την προστασία του δημόσιου συμφέροντος και της τοπικής κοινωνίας, με διαφάνεια και τήρηση της νομιμότητας».
—
Σπύρος Λιάτσης, επικεφαλής «Σύγχρονος Δήμος Πύργου-Νέα Εποχή»
Αυτονόητη η έκτακτη σύγκληση δημοτικού συμβουλίου
«To δημοσίευμα της εφημερίδας σας αναδεικνύει για ακόμα μία φορά την έλλειψη διαφάνειας που χαρακτηρίζει την απερχόμενη δημοτική αρχή Πύργου στις αποφάσεις της. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, έχουμε μια σύμβαση που αφορά την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου του δήμου και η οποία εγκρίθηκε σε οριακή απαρτία συνεδρίασης ενός νομικού προσώπου του δήμου (4 από τα 7 παρόντα μέλη), δίχως να τεθεί προς συζήτηση και διαβούλευση στο ανώτατο δημοκρατικό όργανο, το Δημοτικό Συμβούλιο Πύργου.
Η άποψη η δική μου και της παράταξής μου είναι ότι οποιαδήποτε απόφαση για την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου του δήμου, ειδικά αν τα οικονομικά μεγέθη είναι μεγάλα, θα πρέπει να λαμβάνεται κατόπιν αναλυτικής ενημέρωσης και ευρείας συζήτησης στο δημοτικό συμβούλιο, ώστε να ακούγονται όλες οι απόψεις, και να επιδιώκεται η μέγιστη εφικτή συναίνεση.
Σε ό,τι αφορά την ουσία του ζητήματος, η άποψή μου είναι πως ο δήμος θα πρέπει να συνάπτει συμβάσεις που αφ’ ενός θα διασφαλίζουν τα οικονομικά του οφέλη και αφ’ ετέρου θα εγγυώνται την ίση και δίκαιη μεταχείριση των φυσικών και νομικών προσώπων που συνεργάζονται μαζί του.
Επειτα από όλα αυτά, θεωρώ αυτονόητη την έκτακτη σύγκληση δημοτικού συμβουλίου για να γίνει αυτό που έπρεπε εξ αρχής, δηλαδή λεπτομερής ενημέρωση, συζήτηση και λήψη απόφασης.
Προσωπικά δεσμεύομαι ότι εφόσον εκλεγώ δήμαρχος Πύργου, κάθε σύμβαση και γενικότερα κάθε σημαντική απόφαση που αφορά τον πλούτο του δήμου μας θα εγκρίνονται έπειτα από συζήτηση και με την ευρύτερη δυνατή συναίνεση».
—
Διονύσης Μπέλτσος, επικεφαλής «ΔΕΚΑ: Δημιουργία Ενότητα Κοινωνική Ανανέωση»
Η ιστορία θα φτάσει σε βάθος
«Αν ισχύουν τα όσα καταγγέλλονται, από τον Σεπτέμβριο η παράταξή μας θα ενημερώσει τις αρμόδιες δικαστικές και οικονομικές αρχές για τα στοιχεία που αναφέρονται στο δημοσίευμα με μοναδικό γνώμονα να προασπίσει τα συμφέροντα του δήμου και επιπλέον θα δούμε και την ανάμειξη πέραν των ατόμων που ανήκουν στο Δ.Σ. της ΔΕΠ Α.Ε. ΟΤΑ και εκείνη του δημάρχου Πύργου. Θα διερευνήσουμε αν είχε ενημερωθεί ή όχι ο δήμαρχος Πύργου. Το σίγουρο είναι ότι αυτή η ιστορία θα φτάσει σε βάθος».
—
Χρήστος Αθανάσουλας, επικεφαλής «Λαϊκής Συσπείρωσης για τον Δήμο Πύργου»
Ολοι τους υπηρετούν τα συμφέροντα των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων
«Διαβάζοντας το ρεπορτάζ της «Εφ.Συν» κάθε καλόπιστος δημότης αναρωτιέται: “…Ακόμα μία δημοτική αρχή που ήρθε να ξεβρομίσει τον δήμο πιάνεται με τη γίδα στην πλάτη;”. Και αυτό πρέπει εμείς με τη “Λαϊκή Συσπείρωση για τον Δήμο Πύργου” να το σταματήσουμε! Γιατί για εμάς που προσπαθούμε να κάνουμε πολιτική με αρχές και προγράμματα για το μέλλον του δήμου μας και όχι μόνο προεκλογικά, τα βασικά ερωτήματα είναι:
● “Ποιοι από όλους αυτούς ήσαν παρόντες και ποιοι απόντες από τους αγώνες του λαού;”
Και η απάντησή μας είναι ότι: Ολοι τους βρέθηκαν πάντα, αδικαιολόγητα απόντες από τους λαϊκούς αγώνες.
● “Ποιοι από αυτούς, από τα πόστα τους σε δημοτικές, νομαρχιακές και περιφερειακές αρχές πρόσφεραν και προσφέρουν στο πιάτο λίγων ιδιωτών ό,τι θα τους αποφέρει κέρδος και ποιοι νοιάστηκαν για τις λαϊκές ανάγκες;”
Και η απάντησή μας είναι ότι: Ολοι τους και τα κόμματα που τους στηρίζουν και που μέλη τους συστεγάζονται μαζί τους (νεοδημοκράτες συριζαίοι, πασόκοι και ακροδεξιοί μαζί) υπηρετούν με την πολιτική τους, δουλικά, τα συμφέροντα των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, τα κέρδη των λίγων και όχι τις λαϊκές ανάγκες.
● Με λίγα λόγια όλοι τους “χάλια, χαλίκια και χαλιά, ατάκτως ερριμμένα”».
efsyn.gr