Η πριγκίπσσα Σοφία έφυγε νύφη τον Μάιο του 1962 για την Ισπανία με προίκα 300.000 δολαρίων από το κρατικό ταμείο και έναν θρόνο να την περιμένει. Εξήντα χρόνια μετά, η βασιλομήτωρ της Ισπανίας φέρεται αποφασισμένη να επιστρέψει στην Ελλάδα και να ζήσει εδώ τα τελευταία χρόνια της ζωής της, γυρνώντας επιδεικτικά την πλάτη στον σύζυγό της Χουάν Κάρλος, τον οποίο φήμες θέλουν να παίρνει των ομματιών του από το Αμπού Ντάμπι και να γυρνά με την ουρά στα σκέλια στη Μαδρίτη.
Μαζί στην Αθήνα
Μολονότι βέβαια τα προβλήματα στον γάμο του Χουάν Κάρλος και της Σοφίας θεωρούνται τόσο δεδομένα και αυτονόητα όσο το γεγονός ότι η Γη περιστρέφεται γύρω από τον νοητό άξονά της, πολλοί ήταν αυτοί που ξαφνιάστηκαν στην πληροφορία ότι εκείνη ήδη πακετάρει τις αποσκευές της για την επιστροφή στην Ελλάδα. Ισως ξεγελάστηκαν από το γεγονός ότι οι δύο γαλαζοαίματοι εμφανίστηκαν μαζί (εκείνος εμφανώς καταβεβλημένος, εκείνη κοτσονάτη και θαλερή) στην κηδεία του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου τον περασμένο Ιανουάριο στη Μητρόπολη Αθηνών.
Την ώρα που ο Χουάν Κάρλος μοιάζει έτοιμος να γυρίσει έστω και με το κεφάλι σκυμμένο στην Ισπανία, εκείνη δεν θα τον περιμένει σαν πιστή Πηνελόπη. Αντιθέτως, θα επιστρέψει από το παλάτι Μαριβέντ της Μαγιόρκα, όπου ζει από το 2014, στη γενέτειρά της, για να περάσει τα -θεωρητικά- τελευταία χρόνια της ζωής της, κίνηση που λέγεται ότι επισπεύστηκε από τον θάνατο του αδελφού της Κωνσταντίνου.
Στο Αιγαίο
Ποτέ δεν είναι αργά για να αναπληρώσεις τον χαμένο χρόνο. Είναι εξάλλου γνωστό ότι μετά τον τριπλό (ορθόδοξο, καθολικό και πολιτικό) γάμο της με τον Χουάν Κάρλος στις 14 Μαΐου του 1962 η Σοφία επισκέφτηκε την Ελλάδα ελάχιστες φορές: το 1981 για την κηδεία της μητέρας της βασίλισσας Φρειδερίκης, η οποία παρεμπιπτόντως απεβίωσε στα ανάκτορα της Μαδρίτης και είχε εκφράσει ως τελευταία επιθυμία την ταφή πλάι στον σύζυγό της, βασιλιά Παύλο Β’ στο Τατόι, το 1998, το 2008 και το 2021 για διακοπές και μόλις φέτος για να απευθύνει το ύστατο χαίρε στον αδελφό της.
Παρότι έχει περάσει ελάχιστο από τον βίο της στη χώρα μας (στα χρόνια της Κατοχής εκπατρίστηκε με την υπόλοιπη οικογένεια στην Αίγυπτο και τη Νότια Αφρική, κατόπιν σπούδασε στη Γερμανία και στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ και μετά τον γάμο της εγκαταστάθηκε στην Ισπανία), φημολογείται ότι είναι εκπεφρασμένη η επιθυμία της όχι μόνο να πεθάνει στην Ελλάδα, αλλά κατόπιν να αποτεφρωθεί και η στάχτη της να σκορπιστεί στα νερά του Αιγαίου Πελάγους.
Κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει βέβαια ότι η Σοφία, που αποδείχτηκε όχι μόνο αεικίνητη και δραστήρια ως βασίλισσα μέσα από ένα πλέγμα πυκνών φιλανθρωπικών δράσεων, αλλά και αγαπητή από τη μεγαλύτερη μερίδα των Ισπανών, έζησε στην Ελλάδα κάποιες από τις πιο καθοριστικές -όχι απαραιτήτως για καλό- στιγμές της ζωής της. Οπως η γνωριμία της με τον Χουάν Κάρλος. Πρωτοσυναντήθηκαν το 1954 σε μια οικογενειακή -ας μην ξεχνάμε πως είναι τρίτα ξαδέλφια- κρουαζιέρα στα ελληνικά νησιά. Αμφότεροι ήταν 16 ετών.
Η αμοιβαία συμπάθεια λέγεται πως εξελίχθηκε σε έρωτα το καλοκαίρι του 1960, όταν η ελληνική και η ισπανική βασιλική οικογένεια συναντήθηκαν ξανά στο περιθώριο των Ολυμπιακών Αγώνων της Ρώμης, οι οποίοι είχαν ούτως ή άλλως θετικό αποτύπωμα για τους γαλαζοαίματους χάρη στο χρυσό μετάλλιο που κατέκτησε ο τότε διάδοχος Κωνσταντίνος στην ιστιοπλοΐα.
Ξύρισε το μουστάκι του
Σχεδόν έναν χρόνο αργότερα, στις 12 Σεπτεμβρίου του 1961, η Σοφία αρραβωνιάστηκε τον Ισπανό πρίγκιπα στη Λοζάνη. Εν τω μεταξύ εκείνη είχε πείσει τον Χουάν Κάρλος να ξυρίσει το μουστάκι του, που δεν ήταν καθόλου του γούστου της, και είχε ανταποκριθεί επιδέξια στη μάλλον πρωτότυπη πρόταση γάμου που της έκανε. Στη διάρκεια ενός γεύματος σε εστιατόριο της Λοζάνης ο Ισπανός έβγαλε από την τσέπη του ένα κουτάκι και το πέταξε προς το μέρος της Σοφίας. Φυσικά, εκείνη το έπιασε.
Ο χρόνος που μεσολάβησε από τον αρραβώνα του Σεπτεμβρίου μέχρι τους γάμους που τελέστηκαν στην Αθήνα στις 14 Μαΐου του 1962 μπορεί να αποδείχτηκε παραπάνω από αρκετός για τη φαραωνικών διαστάσεων εξτραβαγκάντζα που ετοίμασε η βασιλική οικογένεια της Ελλάδας, ήταν όμως συντριπτικά μικρός για την τότε κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή, η οποία έπρεπε να πάρει μια κρίσιμη απόφαση: θα υπέκυπτε στις πιέσεις της παρεμβατικής βασίλισσας Φρειδερίκης και θα προίκιζε την πριγκίπισσα προκαλώντας το κοινό αίσθημα ή θα κώφευε στην επιθυμία της; Την απάντηση έδωσε νομοσχέδιο που ψηφίστηκε δύο μήνες πριν από τον γάμο, το οποίο προέβλεπε κρατική επιχορήγηση στη γαλαζοαίματη μέλλουσα νύφη ύψους 300.000 δολαρίων (περίπου 9 εκατ. δραχμών).
Αλλά οι δαπάνες δεν τελείωσαν εκεί. Οι εορτασμοί για τους γάμους της Σοφίας και του Χουάν Κάρλος που τελέστηκαν αφού πρώτα το Βατικανό έδωσε τις ευλογίες του περιγράφηκαν από τους απεσταλμένους δημοσιογράφους του ξένου Τύπου εφάμιλλοι, αν όχι καλύτεροι, των γάμων του πρίγκιπα Ρενιέ Γ’ και της Γκρέις Κέλι, οι οποίοι είχαν τελεστεί έξι χρόνια νωρίτερα.
Αν υπολογίσει κανείς ότι χρειάστηκε στολισμός με 80.000 τριαντάφυλλα και γαρίφαλα για τις δύο τελετές (η μία στον Καθολικό Ναό του Αγίου Διονυσίου και η άλλη στη Μητρόπολη Αθηνών), αλλά και ότι στην Αθήνα παραβρέθηκαν 32 εν ενεργεία βασιλείς, 109 εστεμμένοι και 3.000 Ισπανοί αριστοκράτες, μπορεί να αντιληφθεί γιατί το κόστος της ένωσης της Σοφίας και του Χουάν Κάρλος εις σάρκα μίαν άγγιξε τα 2,8 εκατ. δραχμές.
Παραστρατήματα
Θα μπορούσε να υποστηρίξει κανείς ότι η μακροημέρευση του γάμου της πρωτότοκης κόρης του βασιλιά Παύλου Β’ και της Φρειδερίκης έγινε η καλύτερη απόσβεση των χρημάτων του ελληνικού λαού. Αλλά θα βρισκόταν σε βαθιά πλάνη. Μπορεί η Σοφία και ο Χουάν Κάρλος να έζησαν κατά κυριολεξία μια ολόκληρη ζωή μέσα στο ίδιο παλάτι, όμως ένα γενναίο κομμάτι της συνύπαρξής τους το πέρασαν ως δύο ξένοι. Σίγουρα δεν ακούγεται ανεξήγητο εφόσον λάβει κανείς υπόψη τις -χιλιάδες για κάποιους- εξωσυζυγικές σχέσεις του πρώην Ισπανού βασιλιά ή την πληθώρα των εικασιών περί εξώγαμων τέκνων του.
Μάλιστα, μόλις τη φετινή άνοιξη ο Χουάν Κάρλος πιέστηκε τόσο από τα γεγονότα ώστε αναγκάστηκε να διαψεύσει από το Αμπού Ντάμπι τη φήμη για την πατρότητα μιας κόρης ονόματι Αλεχάντρα, την οποία φέρεται να απέκτησε τη δεκαετία του ’70 με την Κάρο Παλάθιος, κόμισσα του Μοντάρκο. Οσοι πάντως δεν πείστηκαν από τη διάψευση του πρώην βασιλιά επιμένουν ότι η ύπαρξη της εξώγαμης κόρης είναι εδώ και δεκαετίες κοινό μυστικό στον στενό κύκλο της βασιλικής οικογένειας, δηλαδή τη Σοφία και τα τρία παιδιά που έχει αποκτήσει με τον Χουάν Κάρλος: την Ινφάντα Ελένα, την Ινφάντα Κριστίνα και τον βενιαμίν και νυν βασιλιά της χώρας Φελίπε ΣΤ’.
Δεν είναι όμως μόνο τα ερωτικά παραστρατήματά του που δημιούργησαν ρήγμα στο ζευγάρι. Ή μάλλον είναι αυτά αθροισμένα με την αμήχανη στάση για τη δημόσια εικόνα και συμπεριφορά του, όπως το κόστους 44.000 ευρώ (δηλαδή όσο ένας ετήσιος μισθός στην Ισπανία) σαφάρι ελέφαντα που έκανε το 2012 στην Μποτσουάνα την ώρα που η χώρα του βρισκόταν σε οικονομική περιδίνηση, αλλά και τα οικονομικά σκάνδαλα στα οποία έχει εμπλακεί – χωρίς όμως ποτέ να έχει κατηγορηθεί επίσημα ή να έχει λογοδοτήσει στη Δικαιοσύνη γι’ αυτά.
Κορυφαία όλων είναι η περίπτωση του σαουδαραβικού σιδηροδρόμου μήκους σχεδόν 500 χιλιομέτρων που συνδέει τα δύο προσκυνηματικά κέντρα του μουσουλμανισμού, τη Μέκκα και τη Μεδίνα. Ο Χουάν Κάρλος ερευνήθηκε τόσο από τις ισπανικές όσο και από τις ελβετικές δικαστικές αρχές αναφορικά με μίζες που φέρεται να έλαβε από τους Σαουδάραβες για την κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής, την οποία ανέλαβε ισπανική εταιρεία.
Η έρευνα που έχει κλείσει πλέον χωρίς να απαγγελθούν κατηγορίες στον πρώην βασιλιά ξεκίνησε έπειτα από καταγγελίες της πρώην ερωμένης του, της Γερμανίδας Κορίνα τσου Ζάιν Βίτγκενσταϊν, η οποία υποστήριξε ότι εκείνος χρησιμοποιούσε από το 2011 τους τραπεζικούς λογαριασμούς της για να ξεπλένει τα χρήματα που παρανόμως λάμβανε.
Τον ίδιο σκοπό φαίνεται να εξυπηρετούσε και το ίδρυμα Lucum με έδρα στον Παναμά, δεύτερος δικαιούχος του οποίου εμφανιζόταν ο νυν βασιλιάς Φελίπε ΣΤ’. Μετά τις αποκαλύψεις ο τελευταίος αποποιήθηκε την πατρογονική κληρονομιά σε μια -ομολογουμένως εντυπωσιακή- προσπάθεια να διαχωρίσει τη θέση του από τις αμαρτίες γονέων. Ο δε Χουάν Κάρλος την έβγαλε για μία ακόμα φορά λάδι, αφού και να εντόπιζαν κάτι ύποπτο ή μεμπτό οι Αρχές δεν θα μπορούσε να κατηγορηθεί λόγω της ασυλίας που απολάμβανε ως βασιλιάς έως το 2014.
Από εκείνη τη χρονιά πάντως φαίνεται να επιδεινώθηκαν δραματικά οι σχέσεις του με τη Σοφία, με την οποία κάποιοι ισχυρίζονται ότι απέφευγαν όχι μόνο να βρίσκονται στον ίδιο χώρο, αλλά και να ανταλλάσσουν βλέμμα ή κουβέντα τουλάχιστον έως το 2020, όταν εκείνος εξαφανίστηκε – και τελικά τον βρήκαμε στο Αμπού Ντάμπι.
Αλλωστε πόσο ευχάριστο μπορεί να είναι για μια γαλαζοαίματη να πληροφορείται από τον Τύπο ότι ο σύζυγός της φλέρταρε πάλαι ποτέ -και μάλιστα στενά- την πριγκίπισσα Νταϊάνα ή ότι οι προσωπικοί γιατροί του είχαν αναγκαστεί να του χορηγήσουν ορμόνες προκειμένου να κατευνάσουν την αχαλίνωτη σεξουαλική επιθυμία του, όπως αποκάλυψε ένας υπόδικος πρώην υψηλόβαθμος αξιωματούχος της ισπανικής αστυνομίας το 2021.
Καβγάδες με τη Λετίθια
Πάντως, από τη στιγμή που ο Χουάν Κάρλος άφησε τον θρόνο, η Σοφία εκτός από τις αγαθοεργίες φαίνεται να επικέντρωσε το ενδιαφέρον της στη νύφη της, ήτοι την αλλοτινή ανκοργούμαν, νυν βασίλισσα της Ισπανίας Λετίθια.
Το beef ανάμεσα στις δύο γυναίκες είναι παροιμιώδες και ενίοτε εκφράζεται δημόσια, όπως συνέβη το 2018. Τότε η βασίλισσα και η βασιλομήτωρ αποφάσισαν να αφήσουν τις τιάρες τους στην άκρη και παρότι καθολικές στο θρήσκευμα να συμπεριφερθούν «ορθόδοξα», δηλαδή ως νύφη και πεθερά μπρος στις κάμερες και τα φώτα. Αμέσως μετά τη Θεία Λειτουργία της Κυριακής του Πάσχα οι δύο γυναίκες σχεδόν αρπάχτηκαν έξω από τον Καθεδρικό Ναό της Πάλμα στη Μαγιόρκα, διαφωνώντας για το αν ήταν σώφρον να ποζάρουν στους φωτογράφους οι δύο -ανήλικες τότε- κόρες του Φελίπε και της Λετίθια, πριγκίπισσες Λεονόρ και Σοφία.
Ηταν ίσως η μόνη φορά που η 84χρονη πρώην βασίλισσα της Ισπανίας έδωσε δικαιώματα (τουλάχιστον για την ιδιωτική ζωή της, αφού έχει πολλάκις επικριθεί για θέσεις που εκφράζει δημόσια, όπως η αντίθεσή της στον γάμο ομόφυλων ζευγαριών, στις αμβλώσεις και το δικαίωμα στην ευθανασία) με θεατή την ισπανική κοινή γνώμη.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: AFP / Visual Hellas