Φθάσαμε 2 Γενάρη 2019 και όπως έχουν πεί ο Πρωθυπουργός, ο Υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ο Περιφερειάρχης και οι Δήμαρχοι του Νομού, ξεκινούν οι 6 εργολαβίες του δρόμου Πατρών Πύργου.
Ο χρόνος μετράει πλέον αντίστροφα: 29 ημέρες και σήμερα. Καθημερινά πλέον το www.Iliaoikonomia.gr θα γράφει για το θέμα αυτό.
Εκτός αν πάμε σε φιέστα 1-2 εργολαβιών (5η ή 6η εργολαβία) τον Φλεβάρη προεκλογικά όπως επανηλειμένα έχει γράψει το www.Iliaoikonomia.gr;
“Κοντός ψαλμός αλληλούια”…
Τα Ψέματα Τελιώνουν…
Δύο είναι πλέον τα αναμενόμενα:
1. Να ισχύσουν αυτά που είπε ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης και πείσθηκαν οι βουλευτές Μάκη Μπαλαούρας, Εφη Σαλτάρη, Δημ. Μπαξεβανάκης, ο Περιφερειάρχης Αποστολος Κατσιφάρας και οι Δήμαρχοι του Νομού, ότι δηλαδή στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος θα συμβασιοποιηθούν και θα αρχίσουν να κατασκευάζονται τον Γενάρη του 2019 οι έξι (6) από τις οκτώ εργολαβίες και οι άλλες δύο (2) θα συμβασιοποιηθούν και θα αρχίσει η κατασκευή τους τον Μάρτιο του 2019.
2. Να μην ξεκινήσουν το Γενάρη οι έξι εργολαβίες, αλλά τον Φεβρουάριο (δύο μήνες πριν τις εκλογές) να γίνει Φιέστα έναρξης του έργου στην 5η ή την 6η εργολαβία (Αχαία) με μιά μπουλνόζα, ένα φορτηγό, αλλά με Πρωθυπουργό, Υπουργούς, Υποψηφίους Περιφερειάρχες, υποψηφίους Δημάρχους κλπ και δεκάδες Φωτορεπόρτερς και ΜΜΕ για να ταίσουν τον λαό “το κουτόχορτο της υλοποίησης του έργου”.
Θα συνεχιστεί, όπως όλα δείχνουν, η μακρά διαδικασία για την ανάθεση του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, καθώς οδεύουμε ολοταχώς προς τον τέταρτο χρόνο από τότε που ξεκίνησε η δημοπράτηση των πρώτων εργολαβιών.
Πριν από λίγες ημέρες, το υπουργείο Υποδομών προχώρησε στον αποκλεισμό και της δεύτερης μειοδότριας για τη δεύτερη εργολαβία (Αμαλιάδα – Δουναίικα), της ιταλικής GD Infrastrutture, η οποία συνεργάζεται στην Ελλάδα με τη Μηχανική και είχε προσφέρει έκπτωση 49,33%. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία επρόκειτο να προχωρήσει σε κατάθεση ένστασης χθες θεωρώντας αναίτιο τον αποκλεισμό της και την ανάθεση του έργου στην τρίτη μειοδότρια Intrakat, που προσέφερε έκπτωση 45,5%. Αν κρίνει κανείς από τα κατά καιρούς λεγόμενα του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, ο αποκλεισμός της GD Infrastrutture ήταν αναμενόμενος, κάτι που είναι πολύ πιθανό να συμβεί μάλιστα και για την τρίτη εργολαβία του έργου, όπου επίσης η ιταλική εταιρεία είναι η αμέσως επόμενη μειοδότρια, με την Intrakat να «καιροφυλακτεί» και στην περίπτωση αυτή.
Βάσει του σκεπτικού της απόφασης αποκλεισμού της GD Infstrastrutture, όταν ζητήθηκε η αιτιολόγηση της προσφοράς της, στις αρχές του προηγούμενου Σεπτεμβρίου, η εταιρεία προσκόμισε επικαιροποιημένα στοιχεία από τους προμηθευτές της (π.χ. αδρανών υλικών κ.λπ.) και τους εκμισθωτές των μηχανημάτων, βάσει των οποίων τεκμηρίωνε την προσφορά της και όχι τα αρχικά. Παράλληλα, αρκετές από αυτές τις επιστολές απευθύνονταν στο ελληνικό υποκατάστημα της ιταλικής εταιρείας (GD Infrastrutture Hellas Branch), το οποίο, εν τω μεταξύ, συστάθηκε το 2017 και όχι στην GD Infrastrutture Srl., όπως είχε γίνει στις αρχές του 2016, όταν πρωτοδημοπρατήθηκε το έργο. Αυτό οδήγησε τις υπηρεσίες του υπουργείου να θεωρήσουν ότι η προσφορά της εταιρείας είναι ανυπόστατη, σημειώνοντας μάλιστα ότι θα πρέπει η αιτιολόγηση της έκπτωσης να βασίζεται στα στοιχεία που είχαν υποβληθεί στην αρχή του διαγωνισμού. Στην απόφαση σημειώνεται, μάλιστα, ότι «δεν προκύπτει με ασφάλεια η κερδοφορία για την υπόψη εργολαβία», παρότι εν τω μεταξύ έχουν κάνει δεκτή την προσφορά –με υψηλότερη έκπτωση– της ίδιας εταιρείας σε άλλα τμήματα του έργου!
Από την άλλη πλευρά, πηγές της GD Infrastrutture σημειώνουν στην «Καθημερινή» ότι το ίδιο το υπουργείο είχε ζητήσει από την εταιρεία να ανανεώσει τα στοιχεία της προσφοράς της πέντε φορές κατά τη διάρκεια της τελευταίας σχεδόν τριετίας, με την τελευταία να γίνεται προ ολίγων μηνών. Ως εκ τούτου, έκρινε ότι και τα στοιχεία της αιτιολόγησής της θα έπρεπε να αφορούν την τελευταία αυτή επικαιροποίηση της προσφοράς της και όχι την αρχική που δόθηκε το 2016… Παράλληλα, αφήνεται να εννοηθεί ότι τα αίτια του αποκλεισμού της είναι προσχηματικά και ότι εξαρχής πρόθεση του υπουργείου ήταν η κατακύρωση της εργολαβίας στην Intrakat. Οπως τονίζουν, στην απόφαση του αποκλεισμού της εταιρείας, επισημαίνεται ότι οι υπηρεσίες του υπουργείου ζήτησαν διευκρινιστικά στοιχεία για την αιτιολόγηση στις 18 Οκτωβρίου, τα οποία και ελήφθησαν υπόψη. Ωστόσο, σύμφωνα με την GD Infrastrutture, ήδη από εκείνη την ημερομηνία, είχε γίνει γνωστό ότι είχε ζητηθεί αιτιολόγηση της προσφοράς και από την Intrakat, κάτι που, κατά την ίδια, καταδεικνύει ότι ήταν ειλημμένη η απόφαση αποκλεισμού της ιταλικής εταιρείας.
Σε κάθε περίπτωση, το έργο εξελίσσεται σε «πληγή» για το υπουργείο Υποδομών, καθώς ακόμα και στα τμήματα όπου έχει επιλεγεί ο ανάδοχος δεν έχει υπογραφεί κάποια σύμβαση.
Κάπως έτσι λοιπόν φτάσαμε τρεις μέρες πριν το τέλος του 2018, αλλά το έργο δε λέει να ξεκινήσει με τίποτα.
Όταν το Δεκέμβριο του 2017 είχαμε γράψει ότι «όλα δείχνουν ότι ούτε το 2018 θα ξεκινήσει το έργο», φάνηκε τολμηρό και υπερβολικό. Αλλά ένα χρόνο μετά βρισκόμαστε σχεδόν στο ίδιο σημείο. Για μια ακόμα φορά με λύπη διαπιστώνουμε ότι επαληθευτήκαμε. Και τότε ήταν πολλοί εκείνοι που διαλαλούσαν ότι το έργο ξεκινάει σύντομα.
Μετά την συνάντηση, που έγινε στο Υπουργείο Υποδομών στο τέλος του περασμένου Οκτωβρίου, με τον Υπουργό Υποδομών κ. Χ. Σπίρτζη και τις διαβεβαιώσεις που δόθηκαν στους εκπροσώπους του Νομού, όλοι ησύχασαν. Πέρασαν όμως σχεδόν δύο μήνες και βρισκόμαστε πάντα στο ίδιο σημείο.
Η Περιφέρεια και το Περιφερειακό Συμβούλιο συγκρότησαν μια «γνωμοδοτική επιτροπή», η οποία θα παρακολουθεί, υποτίθεται, την εξέλιξη του έργου και στη συνέχεια πάλι όλοι ησύχασαν.
Να θυμίσουμε πάντως ότι μιλάμε πάντα για τις έξι από τις οκτώ εργολαβίες του έργου.
Για τις άλλες δύο αγνοείται η τύχη τους. …
Κάθε φορά λοιπόν, που επισημαίνουμε τις καθυστερήσεις , τις παραλείψεις και την αναβλητικότητα, οι «έμποροι των ελπίδων» πιάνουν δουλειά : Εγκρίνεται, χρηματοδοτείται, δημοπρατείται, ξεκινάει…..
Να θυμίσουμε ότι σύντομα συμπληρώνεται ένας χρόνος από την εξαγγελία (6/2/2018) του ίδιου του Πρωθυπουργού στο Αναπτυξιακό Συνέδριο Δυτικής Ελλάδος ότι «το έργο ξεκινάει άμεσα».
Να θυμίσουμε επίσης ότι όλες οι δεσμεύσεις στην παραπάνω σύσκεψη στο Υπουργείο Υποδομών ήταν ότι το έργο θα ξεκινούσε τον Γενάρη του 2019.
Αλλά, επειδή ο καιρός περνάει γρήγορα, ο Γενάρης ήδη έφτασε και τα εργοτάξια που ονειρεύτηκαν κάποιοι δεν λένε να στηθούν.
Γράψαμε πολλές φορές ότι :
- Η απένταξη του έργου από την σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού
- Η ακύρωση της δημοπρασίας, ως ενιαίου έργου και η επαναδημοπράτησή του με οκτώ εργολαβίες
- Η έλλειψη επαρκούς πολιτικής βούλησης για την κατασκευή του,
μόνο καλές εξελίξεις δεν σηματοδοτούσαν για την κατασκευή του έργου.
Τα χρόνια που περνάνε χωρίς να γίνεται τίποτα μας δικαίωσαν, παρά τις απέλπιδες προσπάθειες κάποιων, να πείσουν για το αντίθετο.
Ιδού η Ρόδος……
Τα Ψέματα Τελιώνουν…
Τα εγκρίνεται, χρηματοδοτείται, δημοπρατείται, ξεκινάει το έργο… ΤΕΛΟΣ
Και οι Φιέστες είναι για τα Θέατρα και τους Θεατρίνους… καιι όχι για έργα που καθυστερούν και στοιχίζουν εκατοντάδες ζωές…