7 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ Η ΣΥΝΑΞΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΕΝΔΟΞΟΥ
ΠΡΟΦΗΤΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΚΑΙ ΒΑΠΤΙΣΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ!
Αγαπητοί μου φίλοι και Χριστιανοί μου, από πολύ παλαιά έχει καθορισθεί να εορτάζουμε την επόμενη ημέρα των Αγίων Θεοφανείων την Σύναξη του Προφήτου Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου, για τον λόγο ότι αξιώθηκε να Βαπτίσει τον Ιησού Χριστό. Για να τον τιμήσει έτσι η Ορθόδοξη Εκκλησία μας, ως πρωταγωνιστή και μάρτυρα του μεγάλου θαύματος της Βαπτίσεως του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού!
Τι σημαίνει όμως Σύναξη ενός Αγίου ή πολλών Αγίων; Σημαίνει την Σύναξη ή την συγκέντρωση των Χριστιανών, των πρώτων Χριστιανικών αιώνων, για να τιμήσουν κάποιο πρόσωπο Άγιο και Ιερό, που κατείχε πρωτεύοντα ρόλο σε κάποια Δεσποτική ή Θεομητορική εορτή.
Στα Θεοφάνεια λοιπόν, το πρόσωπο αυτό ήταν ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος. Στην Γέννηση του Θεανθρώπου και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού, ήταν η Υπεραγία Θεοτόκος. Στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου ήταν ο Αρχάγγελος Γαβριήλ. Στην Υπαπαντή του Κυρίου ήταν ο Άγιος Συμεών ο Θεοδόχος. Στην εορτή των Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου, ήσαν οι Δώδεκα Απόστολοι. Στο Γενέθλιο της Θεοτόκου πάλι, ήσαν οι γονείς της Ιωακείμ και Άννα.
Την επομένη ημέρα λοιπόν κάθε μεγάλης Δεσποτικής ή Θεομητορικής εορτής όλοι αυτοί γιορτάζουν, που σας προανέφερα. Και στην Μεγάλη εορτή της Πεντηκοστής, συνάζοντο ή συγκεντρώνοντο οι Χριστιανοί, για να τιμήσουν το Πανάγιον Πνεύμα, ως το τρίτον πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, ομοούσιον και συνάναρχον με τον Πατέρα και τον Υιόν. Μία σύνταξις, μία προσκύνησις, μία τιμή και δόξα της Αγίας Τριάδος, του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, Αμήν.
Την 7η Ιανουαρίου συγκεντρώνονται οι Χριστιανοί μας στους Ιερούς Ναούς, για να τιμήσουν τον μέγα Πρόδρομο και Προφήτη Ιωάννη, ο οποίος αξιώθηκε να αγγίξει την άχραντη κορυφή της κεφαλής του Δεσπότου και Σωτήρος Χριστού, να Τον βαπτίσει και να γίνει μάρτυρας της καθόδου του Αγίου Πνεύματος εν είδει περιστεράς, όπως ακούσαμε και στα Ευαγγελικά Αναγνώσματα και να ακούσει την φωνήν του Θεού Πατρός που βεβαίωνε ότι «συ ει ο Υιός μου ο αγαπητός, εν ω ευδόκησα».
Αυτό σημαίνει ότι ο Τίμιος Πρόδρομος, αξιώθηκε από τον Θεό του λαμπροτέρου αξιώματος και της μεγαλυτέρας τιμής, που δεν αξιώθηκαν ούτε άγγελοι, ούτε αρχάγγελοι, ούτε όλοι οι προφήτες μαζί. Αυτός και μόνον κατέστη ο Βαπτιστής του Θεανθρώπου, και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού. Για αυτό και είναι ο μεγαλύτερος όλων των προφητών και όχι ο Ησαΐας, ή ο Ιερεμίας, ή ο Δανιήλ ή ο Ηλίας και άλλοι. Το βεβαίωσε και ο ίδιος ο Κύριος στους μαθητάς του αλλά και σε μας, ότι «ουκ εγήγερται εκ γεννητοίς γυναικών, μείζων Ιωάννου του Βαπτιστού».
Ο Τίμιος Πρόδρομος υπήρξε ο Όρθρος που ανήγγειλε τον ερχομό της ημέρας του Κυρίου. Ο Όρθρος που προηγήθηκε της ανατολής του Ηλίου της δικαιοσύνης. Έτσι τον ονομάζει ένας ύμνος των Θεοφανείων. Ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος κηρύσσει προδρομικά μέσα στην έρημο το μήνυμα του Ευαγγελίου του Χριστού. Ξαναθυμίζει τα προφητικά λόγια του Ησαΐου ο Ευαγγελιστής Μάρκος, που βεβαίως αναφέρονται στο μεγάλο ερημίτη του Ιορδάνου. Ο Ιωάννης ο Πρόδρομος κηρύσσει, με πέντε βαρυσήμαντες λέξεις ο,τι θα διδάξει λίγο αργότερα ο Ιησούς «Μετανοεῖτε, ἤγγικε γάρ βασιλεία τῶν οὐρανῶν».
Ο Ιωάννης (εξελληνισμένος τύπος του Εβραϊκού ονόματος Γιοχανάν, που σημαίνει «παρά Θεώ εύρον χάριν»), γεννήθηκε με θαυμαστό τρόπο από τον Ιερέα Ζαχαρία και την γηραιά Ελισάβετ. Ήταν συγγενής του Ιησού Χριστού από την πλευρά της μητέρας του και έξι μόλις μήνες μεγαλύτερός του. Ο Ιωάννης ο Βαπτιστής ήταν αναμφίβολα μία ασκητική φυσιογνωμία. Μέχρι τα τριάντα του χρόνια, έζησε ασκητική ζωή στην έρημο της Ιουδαίας, αφιερωμένη ολοκληρωτικά στην προσευχή, την μελέτη και την πνευματική και ηθική τελειοποίηση και δεν δίστασε ακόμη να ελέγξει απερίφραστα και κατά πρόσωπο την αδικία και την ηθική υπόσταση των ανθρώπων της εποχής του.
Αυτό έγινε αιτία ως γνωστόν, να συλληφθεί και να φυλακισθεί από τον τοπάρχη της Ιουδαίας Ηρώδη Αντύπα, που συζούσε παράνομα με την Ηρωδιάδα, σύζυγο του αδελφού του Ηρώδη Φιλίππου. Η Ηρωδιάδα έπεισε την κόρη της Σαλώμη να ζητήσει την «κεφαλήν του Ιωάννου επί πίνακι», ως δώρο γενεθλίων και ο Ηρώδης Αντύπας για να την ευχαριστήσει διέταξε τον αποκεφαλισμό του Ιωάννη.
Μετά την Αποκεφαλισή Του, σύμφωνα με όσα μας λένε οι Ιεροί Συναξαριστές, το Άγιο και μαρτυρικό σώμα του Τιμίου Προδρόμου, ετάφη από τους μαθητές του στην Πόλη Σεβαστή της Ιουδαίας. Ο Ευαγγελιστής όμως Λουκάς, λίγα χρόνια αργότερα, για ευλογία και χάρη απέκοψε το δεξιό χέρι του Τιμίου Προδρόμου, αυτό με το οποίον άγγιξε, το επαναλαμβάνω, την άχραντη κορυφή του Δεσπότου Χριστού, την στιγμή της Βαπτίσεως και το πήρε μαζί του, στην Αντιόχεια της Συρίας, όπου πολλά και μεγάλα θαύματα επιτελούντο. Εγίνονταν θαύματα κάθε μέρα, όπως οι τυφλοί να αναβλέπουν, οι λεπροί να καθαρίζονται, οι παράλυτοι να περπατούν, οι βωβοί να ομιλούν, οι κωφοί να ακούνε, δαιμόνια να εξέρχονται, και να ελευθερώνονται δυστυχισμένες υπάρξεις από την δαιμονοκρατία, ακόμα και θεομηνίες να αποτρέπονται, και πολλά άλλα βέβαια αξιόλογα θαύματα.
Ο Ιωάννης ο Πρόδρομος και Βαπτιστής είναι από τους δημοφιλέστερους Αγίους στην Ελλάδα. Η Ιερή μνήμη του, τιμάται από τον Χριστιανισμό έξι φορές τον χρόνο:
24 Φεβρουαρίου, Α’ και Β’ Εύρεσις της Τιμίας Κεφαλής του Αγίου Προφήτου, Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου.
25 Μαΐου, Γ’ Εύρεσις της Τιμίας Κεφαλής του Αγίου Προφήτου, Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου.
24 Ιουνίου, Γενέθλιον του Τιμίου Προφήτου Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου.
29 Αυγούστου, Αποτομή της Κεφαλής του Τιμίου Προφήτου Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου. (Η ημέρα θεωρείται πένθιμη και συνδέεται με αυστηρή νηστεία).
23 Σεπτεμβρίου, Σύλληψις Τιμίου Προδρόμου.
7 Ιανουαρίου, Σύναξη του Τιμίου Προφήτου Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου.
Επίσης την 7η Ιανουαρίου εορτάζουμε και το γεγονός της μεταφοράς στην Κωνσταντινούπολη της Τιμίας Χειρός του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου, που έγινε κατά τον ακόλουθο τρόπο: Όταν ο Ευαγγελιστής Λουκάς μετέβη στην πόλη Σεβαστή, στην οποία είχε ενταφιασθεί το τίμιο λείψανο του Προδρόμου, παρέλαβε από τον τάφο τη δεξιά Χείρα του Αγίου Ιωάννου και την μετέφερε στην Αντιόχεια. Δια της δεξιάς Χειρός του Προδρόμου γίνονταν στην Αντιόχεια πολλά θαύματα. Λέγεται μάλιστα ότι κατά την εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού ο Επίσκοπος της Αντιόχειας, ανύψωνε και την Τιμία Χείρα του Αγίου Ιωάννου.
Την ώρα της ανυψώσεως άλλοτε εκτεινόταν και άλλοτε συστελλόταν. Με την έκτασή της δήλωνε ευφορία καρπών, ενώ με την σύστολή της δήλωνε ανέχεια και φτώχεια. Για τον λόγο αυτό πολλοί Αυτοκράτορες του Βυζαντίου επιθυμούσαν να την πάρουν και κυρίως, οι Κωνσταντίνος και Ρωμανός, (οι Πορφυρογέννητοι).
Έτσι, λοιπόν, κατά την περίοδο που διετέλεσαν Αυτοκράτορες αυτοί οι δύο, κάποιος Ιεροδιάκονος της Εκκλησίας των Αντιοχέων, Ιώβ ονομαζόμενος, ένα βράδυ που κατά την παράδοση οι Χριστιανοί τελούσαν την ακολουθία του Αγιασμού, άρπαξε την Αγία Χείρα του Προδρόμου και την μετέφερε στην Κωνσταντινούπολη. Εκεί ο φιλόχριστος Αυτοκράτορας, αφού την ασπάσθηκε με πολύ σεβασμό, την τοποθέτησε στα Βασιλικά ανάκτορα. Η Σύναξη των πιστών, σε ανάμνηση του γεγονότος της μετακομιδής της Τιμίας Χείρας του Προδρόμου στην Κωνσταντινούπολη, τελείτο στην περιοχή του Φορακίου (ή Σφωρακίου).
Ιδού λοιπόν αγαπητοί μου, τι εορτάζουμε την εβδόμη Ιανουαρίου. Πρώτον την Σύναξη του Τιμίου Προδρόμου και δεύτερον την ανάμνηση της επιστροφής της Τιμίας χειρός του, «της αψαμένης την ακήρατον κορυφήν του Δεσπότου» στην Βασιλεύουσα Πόλη!
ΣΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΠΥΡΓΟΥ ΘΑ ΤΕΛΕΣΘΕΙ Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΜΕΤ΄ΑΡΤΟΚΛΑΣΙΩΝ
ΑΠΟ ΩΡΑ 7:00 ΕΩΣ 9:30 Π.Μ.
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΕΥΦΡΟΣΥΝΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΘΕΩ ΕΥΑΡΕΣΤΑ ΓΕΝΟΜΕΝΑ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΕΟΡΤΑΖΟΥΝ ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΕΣΒΕΙΕΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΑ ΕΥΡΟΥΝ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ «ΧΑΡΙΝ ΠΑΡΑ ΤΩ ΘΕΩ» ΟΠΩΣ ΚΑΙ Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ!!
ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΤΣΗΔΗΜΑΣ