Τις γνώριμες παθογένειες όσων έργων δημοπρατήθηκαν στο παρελθόν σε πολλά επιμέρους «κομμάτια», προκειμένου να ικανοποιηθούν διαφορετικά συμφέροντα, αναμένεται να εμφανίσει και ο οδικός άξονας Πάτρας – Πύργου, ένα έργο το οποίο το 2015 διαχωρίστηκε σε οκτώ επιμέρους εργολαβίες. Υστερα από σχεδόν τέσσερα χρόνια διαδικασιών κι αφού εντέλει εγκρίθηκε η χρηματοδότηση από την Ε.Ε. τον περασμένο Μάιο, η υπογραφή των σχετικών συμβάσεων εξακολουθεί να παραμένει μετέωρη.
Τα προβλήματα αφορούν κυρίως το πρώτο μισό του έργου, δηλαδή το τμήμα που ξεκινάει από τον Πύργο, όπου και στις τέσσερις εργολαβίες μειοδότησε ο όμιλος Καλογρίτσα μέσω της κοινοπραξίας «Τοξότης»-Ομάδα Κατασκευών, προσφέροντας εκπτώσεις από 50% μέχρι και 57%!
Δεδομένων των σοβαρών οικονομικών προβλημάτων των εταιρειών Καλογρίτσα, πλέον η κοινοπραξία παραμένει μόνο στην πρώτη και την τέταρτη εργολαβία, έχοντας αποχωρήσει οικειοθελώς από τις δύο «μεσαίες», δηλαδή τη δεύτερη και την τρίτη εργολαβία. Πριν από λίγες εβδομάδες δε, οι υπηρεσίες του υπ. Υποδομών ενέκριναν τη συμμετοχή Καλογρίτσα, προωθώντας τη σχετική σύμβαση στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Σύμφωνα όμως με πληροφορίες της «Κ», οι ενστάσεις των υπολοίπων μειοδοτών για την εξέλιξη αυτή είναι πολλαπλές και αναμένεται να κλιμακωθούν σε προσφυγές, εφόσον το υπουργείο Υποδομών επιχειρήσει να κατακυρώσει τα έργα στον συγκεκριμένο επιχειρηματία.
Ανάλογα προβλήματα προκύπτουν και στις άλλες δύο εργολαβίες, όπου, παραδόξως, έχουν ζητηθεί αιτιολογήσεις προσφορών από όλες τις εταιρείες που μειοδότησαν, προκειμένου το υπουργείο να… επιλέξει. Ετσι, η ιταλική GD Infrastrutture, η οποία στην Ελλάδα συνεργάζεται με τη «Μηχανική», έχει καταθέσει αιτιολόγηση προσφοράς από τις αρχές Σεπτεμβρίου, μη έχοντας μέχρι σήμερα κάποια επίσημη ενημέρωση για το τι μέλλει γενέσθαι. Το ίδιο ισχύει και με την Intrakat, η οποία ήταν ο επόμενος των Ιταλών μειοδότης.
Η εισηγμένη απέστειλε την αιτιολόγηση της προσφοράς της πριν από έναν και πλέον μήνα, χωρίς επίσης να έχει κάποια ενημέρωση. Σε κάθε περίπτωση και στην περίπτωση των συγκεκριμένων εργολαβιών, θα πρέπει να αναμένονται προσφυγές.
Αυτό σημαίνει ότι το τμήμα του έργου που αφορά την Ηλεία θα καθυστερήσει έως και 12 μήνες να ανατεθεί, ιδίως μάλιστα αν γίνουν προσφυγές και στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).
Στον αντίποδα, το άλλο 50% του έργου, που αφορά την περιοχή της Αχαΐας, προχωρεί βάσει χρονοδιαγράμματος, με τον στόχο του υπουργείου να είναι η υπογραφή των συμβάσεων πριν εκπνεύσει το 2018. Ηδη, άλλωστε, το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει ανάψει το πράσινο φως. Ετσι, το 2019 αναμένεται να ξεκινήσουν τα έργα στο 50% του άξονα, ενώ στο άλλο 50% θα υπάρχουν σοβαρές νομικές εκκρεμότητες.
Η κατάσταση αυτή θυμίζει άλλες αντίστοιχες «αμαρτωλές» περιπτώσεις του παρελθόντος, με πιο πρόσφατο παράδειγμα τον άξονα της Αμβρακίας Οδού, που παρότι ανατέθηκε το 2009 στην ΑΕΓΕΚ των πολλών οικονομικών προβλημάτων, εντούτοις μέχρι σήμερα παραμένει στο μεγαλύτερο μέρος του «μακέτα», καθώς η εταιρεία ήταν από τις πρώτες που κατέρρευσαν με την εμφάνιση της οικονομικής κρίσης.