Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος προβλεπόταν να αποπερατωθεί παράλληλα με την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα, ο οποίος τέθηκε σε λειτουργική κυκλοφορία πριν από μερικές ημέρες. Ωστόσο, με την έλευση του ΣΥΡΙΖΑ στη διακυβέρνηση, ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης προχώρησε στην κατάτμηση του έργου, προϋπολογισμού 443 εκατ. ευρώ, σε οκτώ εργολαβίες προκειμένου να προσελκυστούν στο διαγωνισμό μικρότερες τεχνικές εταιρείες.
Βέβαια, στις τέσσερις πρώτες εργολαβίες έχει μειοδοτήσει ένα μόνο σχήμα, η κοινοπραξία των εταιρειών Τοξότης-Ομάδα Κατασκευών, η οποία δεν συμμετείχε στη δημοπράτηση του πέμπτου τμήματος (Σαγαίϊκα-Βάρδα).
Άγνωστο πότε θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται
Δύο χρόνια μετά την κατάτμησή του σε οκτώ τμήματα, ο οδικός άξονας παραμένει μακέτα, είναι άγνωστο πότε θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται και η χρηματοδότησή του δεν έχει εξασφαλιστεί.
Αυτό προκύπτει από έγγραφο της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών του ΥΠΟΜΕΔΙ όπου σημειώνεται ότι μετά την προκήρυξη του έκτου τμήματος (Κάτω Αχαΐα-Σαγαίικα), που τοποθετείται για το τέλος του Μαΐου, θα είναι δυνατόν να υποβληθεί προς την αρμόδια διαχειριστική αρχή η πρόταση για την ένταξη του έργου στο νέο ΕΣΠΑ (2014-2020).
Παρότι, δηλαδή, ο κ. Σπίρτζης είχε εξαγγείλει, τον Δεκέμβριο του 2015 από την Ηλεία, ότι οι δημοπρατήσεις θα έχουν ολοκληρωθεί, μέχρι τον Ιούνιο του 2016, το πρώτο τετράμηνο του 2017 παρέρχεται με τη δημοπράτηση τριών τμημάτων να εκκρεμεί.
Ακόμη όμως, και στις εργολαβίες που έχουν προκηρυχθεί το τοπίο παραμένει θολό.
Για την πρώτη εργολαβία (Δουναίικα-Πύργος), ύψους 67,2 εκατ. ευρώ, όπου η διαγωνιστική διαδικασία πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο του 2016, ακόμη δεν έχει εκδοθεί η απόφαση έγκρισης του αποτελέσματος.
Στη δεύτερη εργολαβία (Αμαλιάδα-Δουναίικα), ύψους 58,4 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με το έγγραφο του Υποδομών, η Αναθέτουσα Αρχή έχει ζητήσει από την Τοξότης-Ομάδα Κατασκευών διευκρινίσεις, οι οποίες βρίσκονται στο στάδιο της αξιολόγησης.
Στην τρίτη εργολαβία (Κυλλήνη-Αμαλιάδα), ύψους 53,25 εκατ. ευρώ, εκκρεμεί η απόφαση έγκρισης του αποτελέσματος διαγωνισμού, ενώ στην τέταρτη (Βάρδα-Κυλλήνη), ύψους 70,7 εκατ., η Επιτροπή Διαγωνισμού ολοκλήρωσε τη σύνταξη του πρακτικού του διαγωνισμού.
Στην πέμπτη εργολαβία μειοδότησε η Interkat, ενώ το έκτο τμήμα θα δημοπρατηθεί τέλη Μαΐου, αν και σύμφωνα με το έγγραφο της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών αρχικός στόχος ήταν να βγει “στον αέρα” το πρώτο πενταήμερο του Απριλίου.
Η χρηματοδότηση
Μπορεί τον Νοέμβριο του 2016, ο Χρ. Σπίρτζης να είχε σημειώσει ότι “το οδικό έργο Πάτρα – Πύργος έχει συγκεκριμένη χρηματοδότηση, η οποία έχει διασφαλιστεί”, ωστόσο, η αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΟΜΕΔΙ φαίνεται να έχει διαφορετική άποψη.
“Για τα έργα (πράξεις), που αποτελούνται από πολλά υποέργα, απαιτείται για να χαρακτηριστούν ως ώριμα προς ένταξη να έχει προκηρυχθεί το 70% της συνολικής αξίας τους.
Παράλληλα με τις προκηρύξεις των διαγωνισμών προχώρησε και η εκπόνηση της μελέτης αξιολόγησης κόστους-οφέλους (ΑΚΟ), καθώς και η σύνταξη της αίτησης χρηματοδότησης που θα πρέπει να υποβληθούν στις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ΑΚΟ είναι το κρίσιμο θέμα και το καθοριστικό στοιχεία για την τελική αποδοχή από τη Ευρωπαϊκή Επιτροπή της αίτησης χρηματοδότησης του έργου” σημειώνεται.
Αυτή τη στιγμή, η ΑΚΟ έχει κατατεθεί και ελέγχεται από την αρμόδια διαχειριστική αρχή και τον φορέα Jaspers που θα λειτουργήσει ως τεχνικός σύμβουλος στον οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αναθέσει να κάνει τον έλεγχο της αίτησης που θα υποβληθεί.
Πότε θα εκδοθεί η απόφαση ένταξης του έργου στο νέο ΕΣΠΑ ώστε να υπογραφούν οι συμβάσεις;
Όταν εμπλουτιστεί και οριστικοποιηθεί η ΑΚΟ, σύμφωνα με τις παρατηρήσεις του φορέα Jaspers, για να “εξασφαλιστεί ότι η αίτηση, που θα υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα εγκριθεί, χωρίς προβλήματα και χωρίς καθυστερήσεις”
capital.gr