Mε ταχείς ρυθμούς και σημαντικές συμμετοχές μεγάλων ομίλων, εξελίσσεται η αγορά σχετικά με την αντικατάσταση συμβατικών φωτιστικών οδοφωτισμού με φωτιστικά νέας τεχνολογίας τύπου Led το τελευταίο διάστημα. Συγκεκριμένα, πολλοί Δήμοι βρίσκονται σε διάφορα στάδια ωρίμανσης, δημοπράτησης, ή/και υλοποίησης τέτοιων έργων με στόχο επίτευξης ς σημαντικής εξοικονόμησης ενέργειας στους ετήσιους λογαριασμούς ρεύματος των Δήμων που μπορεί να φτάσει ακόμα και το 80%! Μια εξοικονόμηση που αναμένεται να συνδυαστεί με παράλληλη αναβάθμιση του φωτισμού των οδών της χώρας και την συμμόρφωσή τους με τα νέα ευρωπαϊκά πρότυπα. Επιπρόσθετα αναμένεται και μεγάλη μείωση των εξόδων και δαπανών συντήρησης του οδοφωτισμού που επιβαρύνουν τους ετήσιους προϋπολογισμούς των Δήμων .
Τα παραπάνω οφέλη έχουν κάνει τις Δημοτικές Αρχές να ετοιμάζουν πυρετωδώς τέτοιες παρεμβάσεις για να προχωρήσουν στην αντικατάσταση του ενεργοβόρου δικτύου οδοφωτισμού τους με ισοδύναμα LED χαμηλής κατανάλωσης. Tα πρώτα έργα οδοφωτισμού έχουν ολοκληρωθεί και δείχνουν ότι τέτοια μεγάλα έργα χαίρουν σημαντικής κοινωνικής αποδοχής, καθώς σε πολλές περιπτώσεις η αισθητική αναβάθμιση του φωτισμού των δρόμων στους Δήμους όπου υλοποιήθηκαν, ήταν εντυπωσιακή, σε συνδυασμό με την εξοικονόμηση ενέργειας που επιτεύχθηκε.
Οι Δήμοι επιλέγουν να υλοποιήσουν τα έργα αντικατάστασης φωτισμού με τη μέθοδο ΣΕΑ/ΣΔΙΤ ως την πιο συμφέρουσα προσέγγιση.
Για την υλοποίηση των έργων οδοφωτισμού, πολλοί Δήμοι επιλέγουν τη Μέθοδο Σύμβασης Ενεργειακής Απόδοσης ΣΕΑ/ΣΔΙΤ όπου ο ιδιωτικός τομέας αναλαμβάνει το 100% της αρχικής επένδυσης και του ρίσκου, και αποπληρώνεται σταδιακά σε βάθος 12ετίας λαμβάνοντας μέρος της εξοικονόμησης ενέργειας που επιτυγχάνει και αφήνοντας στο Δήμο ένα εγγυημένο κέρδος από την εξοικονόμηση ενέργειας με παράλληλη 12ετή απαλλαγή του από τα έξοδα συντήρησης τα οποία, επίσης, περνάνε στην ευθύνη του ιδιώτη. Επίσης κάποια έργα ΣΕΑ περιλαμβάνουν την προμήθεια/εγκατάσταση και λειτουργία εφαρμογών έξυπνων πόλεων (smart cities), όπως ενδεικτικά, μεταξύ άλλων, συστήματα έξυπνων κάδων αποκομιδής απορριμμάτων, έξυπνα Parkings, κλπ.
Αυτό το win-win Μοντέλο Σύμβασης φαίνεται να κερδίζει έδαφος έναντι των κλασικών έργων, τύπου προμήθειας. Η έλλειψη αρχικού κεφαλαίου της επένδυσης από πλευράς Δημοτικών Αρχών, η απροθυμία τους να επιβαρύνουν τους ισολογισμούς τους με δάνεια εκατομμυρίων έχοντας το ρίσκο της έντοκης αποπληρωμής καθώς και τα μεγάλα έξοδα συντήρησης σε συνδυασμό με την έλλειψη του εξειδικευμένου τεχνικού προσωπικού για τον αποτελεσματικό χειρισμό και την λειτουργία εφαρμογών τηλεδιαχείρισης και mart cities, έχουν αποτελέσει τους ουσιαστικούς λόγους επιλογής της Μεθόδου ΣΕΑ /ΣΔΙΤ και την έχουν αναδείξει ως την πλέον συμφέρουσα λύση.
Κοστολόγηση των έργων ΣΕΑ /ΣΔΙΤ – Είναι Μύθος ότι πρόκειται για ακριβή μεθοδολογία κοστολόγησης
Πανευρωπαϊκά, στα έργα ΣΕΑ/ΣΔΙΤ, ο αρχικός προϋπολογισμός υπολογίζεται ως συνάρτηση της προβλεπόμενης ετήσιας εξοικονόμηση ενέργειας επί τα έτη της σύμβασης. Δηλαδή, εάν για παράδειγμα, τα φωτιστικά δρόμου ενός Δήμου καταναλώνουν 1 εκατομμύριο ευρώ ρεύμα ετησίως, και αυτό το ποσό πρόκειται να μειωθεί μετά την αντικατάσταση κατά 70% , ήτοι 700.000€ το χρόνο, τότε ο εν δυνάμει προϋπολογισμός αυτόματα ανέρχεται σε 700 χιλιάδες Χ 12 έτη, ήτοι 8.4 εκατομμύρια ευρώ, και ο υποψήφιος συμμετέχων καλείται στην προσφορά του να διαμοιράζεται αυτό το όφελος (υπό μορφή έκπτωσης) με το Δήμο. Το μέγεθος της έκπτωσης καθορίζει το αναλογούν κέρδος του Δήμου.
Στην Ευρωπαϊκή αγορά, το όφελος του δήμου κυμαίνεται, συνήθως, μεταξύ 5%-15% , ενώ στην Ελληνική αγορά, σε πολλές περιπτώσεις, όπως του Δήμου Σαρωνικού και Ζακύνθου οι οποίοι, σημειωτέον, έχουν λάβει τις μεγαλύτερες εκπτώσεις Πανελλαδικά σε έργα ΣΕΑ/ ΣΔΙΤ μέχρι σήμερα, το όφελος ήδη ξεπερνά το 20% ! Βέβαια σε αυτό το όφελος πρέπει να αθροίζεται και το κέρδος που προκύπτει από την 12ετή απαλλαγή του Δήμου από την αγορά φωτιστικών/λαμπτήρων και αναλωσίμων αλλά και τις εργασίες συντήρησης για 12 έτη οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις είναι κάποια εκατομμύρια ευρώ! Κερασάκι στην τούρτα αποτελεί και το όφελος από την εκμετάλλευση των υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας των Smart Cities.
Βεβαίως, οι πρόσφατες δημοτικές εκλογές έχουν δημιουργήσει, σε κάποιες περιπτώσεις , κλίμα πολιτικής αντιπαράθεσης, αλλά αυτό είναι φυσιολογικό σε μία Ελληνική πραγματικότητα όπου, δυστυχώς, η κάθε νέα αρχή θέλει να καταγγέλλει τα πεπραγμένα της προηγούμενης αψηφώντας την ζημιά στην εικόνα της αγοράς γενικότερα, καθώς εκπέμπει το αντι-επενδυτικό μήνυμα ότι το Κράτος δεν έχει συνέχεια! Το παράλογο της υπόθεσης είναι ότι τέτοιες αντιπαραθέσεις διαδραματίστηκαν σε ευνοημένους Δήμους που έχουν λάβει τις μεγαλύτερες εκπτώσεις μέχρι σήμερα.
Άνοιγμα της αγοράς, με παράλληλη σημαντική συμμετοχή και ενδιαφέρον μεγάλων Ομίλων της Ελλάδος και του εξωτερικού για τα έργα ΣΕΑ /ΣΔΙΤ.
Το γεγονός ότι πλέον τα έργα οδοφωτισμού, δημοπρατούνται ολοένα να και περισσότερο ως ΣΕΑ/ΣΔΙΤ και όχι ως απλή προμήθεια σε συνδυασμό με τις συγκεκριμένες σταθερές προδιαγραφές και απαιτήσεις αυτών των έργων, έχουν κάνει τα επιτελεία μεγάλων εταιρειών να διεκδικούν μερίδιο σε μία αγορά που αναμένεται να ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ.
Πρωταγωνιστές αυτής της αγοράς αναμένεται να είναι οι εξής εταιρείες:
-Η GlobiLED που μαζί με τον ΟΤΕ είναι ανάδοχοι των έργων Ραφήνας, Ρόδου, Μεσσήνης, Σαρωνικού και Ασπροπύργου.
-Ο Ακτωρ, ως ανάδοχος των έργων στους Δήμους Αλίμου, Φυλής και Μεγάρων.
-Ο Όμιλος ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ως ανάδοχος των έργων Καλαμάτας, Μυκόνου, και διεκδικητής στον Δήμο Σερρών .
-Η ΜΕΤΚΑ, ως ανάδοχος του έργου ΣΕΑ του Δήμου Βόλου, και διεκδικητής των Δήμων Πειραιά και Βόλβης.
-Η GREENESCO που διεκδίκησε το έργο της Μεσσήνης, των Δελφών, και είναι εκ των 4 σχημάτων που διεκδικούν την Βόλβη.
-Η ΙΝΤΡΑΚΟΜ, που είναι ανάδοχος του έργου του Δήμου Παπάγου μαζί με την GlobiLED,
– Η SIRECLED συμφερόντων του ομίλου Δαυίδ και Δασκαλόπουλος, που είναι μέρος της κοινοπραξίας του έργου φωτισμού της Ζακύνθου , καθώς
-Πολλές άλλες μικρομεσαίες, κυρίως, κατασκευαστικές εταιρείες που ήδη έχουν αναδειχθεί ανάδοχοι διαφόρων Δήμων (ΣΤΗΡΙΞΙΣ ΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε, ΒΑΣΗΛΙΟΣ Α.Ε, , ΙΟΝΙΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ, ΠΡΟΤΕΥΣ Α.Ε, EUROFINA, ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ Α.Ε, κλπ).
-Τέλος, ενδιαφέρον για την συγκεκριμένη αγορά έχουν δείξει και ξένοι Όμιλοι, όπως η Αμερικάνικη AMARESCO, οι Γαλλικές VINCI και ENGIE.
Aυτά τα δεδομένα σε συνδυασμό με το ξεμπλοκάρισμα των έργων ΣΔΙΤ από την Γενική Γραμματεία ΣΔΙΤ (ήδη δημοπρατείται το έργο της Περιφέρειας Ηπείρου), δείχνουν ότι αρχίζει πλέον και δημιουργείται μία μεγάλη αγορά αξιώσεων και κυρίως κεφαλαιακής επάρκειας. Βέβαια εννοείται ότι κάποια συμφέροντα που θίγονται από αυτή την εξέλιξη και συνεχίζουν να επιθυμούν τα συγκεκριμένα έργα να δημοπρατούνται υπό μορφή απλής προμήθειας, προσπαθούν να εκμεταλλευθούν με κάθε ευκαιρία την εκάστοτε πολιτική αντιπαράθεση των δημοτικών αρχών με σκοπό να κάμψουν τη δυναμική εξέλιξη αυτής της αγοράς .
Αναμένουμε λοιπόν με ενδιαφέρον τις εξελίξεις και ίδωμεν!
ΠΗΓΗ: Εφημερίδα Real news