Σε (κάτι λιγότερο από) τρία χρόνια θα γίνουν οι επόμενες Δημοτικές και Περιφερειακές εκλογές, όπως έχει αναφέρει από προηγούμενο ρεπορτάζ του το ΗΛΕΙΑΟΙΚΟΝΟΜΙΑ και πλέον επιβεβαιώθηκε κι από τον υφυπουργό Εσωτερικών Θόδωρο Λιβάνιο.
Συγκεκριμένα, όπως είπε κατά την προχθεσινή (3/12), μέσω τηλεδιάσκεψης, 8η Συνεδριακή Διάσκεψη Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας με την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, ο κ. Λιβάνιος θα τηρηθούν τα τωρινά προβλεπόμενα ενώ απέρριψε την πρόταση για παράταση θητείας που ζητούν αυτό το διάστημα πολλοί δήμαρχοι λόγω του χαμένου χρόνου με την πανδημία.
«Παράταση θητείας δεν μπορεί να υπάρξει. Είναι αντισυνταγματικό. Τον Οκτώβριο του 2023 θα γίνουν οι εκλογές», τόνισε ο υφυπουργός Εσωτερικών.
Υπενθυμίζεται κι ότι πρόσφατα, στο αμέσως προηγούμενο, 7ο, μέσω τηλεδιάσκεψης, προσυνέδριο της ΚΕΔΕ, με ψηφιακούς «οικοδεσπότες» τις ΠΕΔ Ηπείρου και Δυτικής Μακεδονίας, ο κ. Λιβάνιος είχε ανακοινώσει ότι μπαίνει τέλος στις υποψηφιότητες της τελευταίας στιγμής: Θα κατατίθενται, πλέον, όχι 20 ημέρες αλλά τρεις και πλέον μήνες πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές, δηλαδή, όπως, είχε πει, «έως τις 30 Ιουνίου» με το σχετικό Νομοσχέδιο που πλέον έχει μετατεθεί κι αναμένεται να έρθει προς ψήφιση μέσα στο 2021.
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, εκλογή δημάρχων και δημοτικών συμβούλων, όπως επίσης περιφερειάρχη και περιφερειακών συμβούλων, γίνεται πλέον τη δεύτερη Κυριακή του μηνός Οκτωβρίου, κάθε τέταρτο έτος. Όπως δηλαδή γινόταν και παλιότερα, μέχρι το 2014. Σε περίπτωση που δεν έχει αναδειχθεί επιτυχών συνδυασμός, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 33 (Α’ γύρος), η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται την επόμενη Κυριακή, στα ίδια εκλογικά τμήματα, με τις ίδιες εφορευτικές επιτροπές, τους ίδιους αντιπροσώπους της δικαστικής αρχής και τους ίδιους εφόρους αντιπροσώπων (Β’ γύρος).
Τα προαναφερόμενα είναι ήδη σε ισχύ με το Nόμο υπ’ αριθμ. 4555 Φ.Ε.Κ. 19 Ιουλίου 2018: Άρθρο 6 Διάρκεια δημοτικής περιόδου – Αντικατάσταση του άρθρου 9 του ν. 3852/2010. Το άρθρο 9 του ν. 3852/2010 αντικαθίσταται ως εξής: «Άρθρο 9 – Διάρκεια δημοτικής περιόδου – 1. Ο δήμαρχος και οι δημοτικοί σύμβουλοι, οι σύμβουλοι κοινοτήτων με μόνιμο πληθυσμό άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων και οι πρόεδροι των κοινοτήτων με μόνιμο πληθυσμό έως τριακοσίων (300) κατοίκων, εκλέγονται κάθε τέσσερα (4) χρόνια με άμεση, καθολική και μυστική ψηφοφορία. 2. Η εκλογή στα ανωτέρω αξιώματα γίνεται τη δεύτερη Κυριακή του μηνός Οκτωβρίου, κάθε τέταρτο έτος. (κ.τ.λ.)
Στην προκειμένη περίπτωση, οι προσεχείς του 2023 είναι στις 8 Οκτωβρίου και στις 15 Οκτωβρίου, αντίστοιχα.
Η θητεία των νυν Αρχών (αυτή δηλαδή που ήδη διανύεται) θα ολοκληρωθεί την 31η Δεκεμβρίου 2023.
Κι από 1 Ιανουαρίου 2024 είναι η έναρξη της επόμενης.
Αυξημένη πλειοψηφία στο νέο (από τα …παλιά) εκλογικό σύστημα
Στο μεταξύ, το εκλογικό σύστημα που θεσμοθέτησε το ΠΑΣΟΚ το 2009-2010 και ο τότε υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Ραγκούσης με σύμβουλο τότε τον σημερινό υφυπουργό Εσωτερικών Θοδωρή Λιβάνιο, προγραμματίζει να (επανα)φέρει η κυβέρνηση.
Συγκεκριμένα, όπως είπε επίσης στην 8η Συνεδριακή Διάσκεψη Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας με την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας ο κ. Λιβάνιος, επανέρχεται η πλειοψηφία των 3/5 για την παράταξη του δημάρχου, που προέβλεπε ο «Καλλικράτης». Την μόνη «έκπτωση» που συζητά, όπως είπε είναι, «εάν κάποιος πάρει πολύ μικρό ποσοστό στον α’ γύρο και εκλεγεί τελικά δήμαρχος, να έχει μία έδρα λιγότερο, έστω συμβολικά, λέω ένα παράδειγμα, ή κάτι αντίστοιχο».
Να σημειωθεί ότι τότε, υπήρξαν περιπτώσεις δημάρχων που στον α’ γύρο έλαβαν (μόνο) 20% ή 22% κ.τ.λ., και, τελικώς, είχαν πλειοψηφία 60% στο δημοτικό συμβούλιο.
Αναλυτικά οι σχετικές τοποθετήσεις του υφυπουργού στο σχετικό Βίντεο (στο 6.15′.59” και στο 6:25′:45”): https://youtu.be/67PVKcsxlbg
- Σύνδεση των υποψηφίων για μεγαλύτερες από τις Κοινότητες με το ψηφοδέλτιο του Δημάρχου
Όσον αφορά το θέμα των Κοινοτήτων, από τα λεγόμενά του προέκυψε ότι στο σχεδιασμό τους προκρίνουν «στις μεγάλες Κοινότητες» (το πληθυσμιακό όριο εξετάζεται) να υπάρχει σύνδεση των υποψηφίων για τις Κοινότητες με το ψηφοδέλτιο του Δημάρχου.
Κοινότητες – Τα σχετικά λεγόμενα του υφυπουργού:
“Πρώτον. Ο 3463 όταν μιλάει για Δήμους και Κοινότητες εννοεί τις Κοινότητες που υπήρχαν προ του Καποδίστρια. Τους 900 Δήμους και τις 134 Κοινότητες. Δεν εννοεί, προφανώς, τις Κοινότητες οι οποίες συστάθηκαν με τον Κλεισθένη. Η δε μετονομασία τους σε Κοινότητες από Δημοτικές Κοινότητες ήταν μία πράξη πολιτικά απαράδεκτη, με σκοπό τη δημιουργία εντυπώσεων και αναβίωσης της εποχής προ Καποδίστρια. Ξεκάθαρα. Είχε σκοπό να δημιουργήσει σύγχυση στη διοικητική δομή μέσα. Ακόμα και το λεκτικό έχει σημασία. Το λεκτικό Κοινότητα και ο τίτλος Πρόεδρος Κοινότητας είχε μια de facto δημιουργίας των Κοινοτήτων που υπήρχαν πριν τον Καποδίστρια. Των 6.500 Κοινοτήτων.
Και πάμε λοιπόν στα πραγματικά ερωτήματα.
Στις μεγάλες Κοινότητες -το πληθυσμιακό όριο θα το δούμε – πρέπει να είναι στο ψηφοδέλτιο του Δημάρχου, ναι ή όχι; Και να το πω διαφορετικά, πρέπει ο Δήμαρχος στις μεγάλες Κοινότητες να έχει το εργαλείο για να ασκήσει την εξουσία και να έχει καλύτερη λειτουργία των δομών ; Νομίζω ότι και η ΚΕΔΕ στο Συνέδριό της το 2018 είπε ναι, ήταν κατά των ανεξαρτήτων ψηφοδελτίων, ναι πρέπει να είναι μες στο ψηφοδέλτιο του Δημάρχου. Νομίζω ότι η ζωή έχει δείξει ότι είναι καλύτερα.
Εγώ προτιμάω, επειδή το ακούω το επιχείρημα ότι νέοι άνθρωποι μπήκαν στις Κοινότητες, εγώ τους νέους ανθρώπους τους θέλω μες στο Δημοτικό Συμβούλιο, τους θέλω Αντιδημάρχους, τους θέλω Δημάρχους, τους θέλω Προέδρους, εγώ χαίρομαι όταν βλέπω και νέους Δημάρχους, όταν βλέπω νέα παιδιά να ασχολούνται, όταν βλέπω νέους Αντιδημάρχους, να εμπιστεύεστε και σε θέσεις ευθύνης νέους Γενικούς Γραμματείς. (…) Είμαι κατά γενικά του ηλικιακού ρατσισμού, όλοι χρειάζονται και όλες οι ομάδες χρειάζονται, στην τελική θα τους κρίνει ο κόσμος.
Τώρα από εκεί και κάτω, γιατί τώρα συζητήσαμε π.χ. για τα Βασιλικά που έχουν 4.000 κόσμο, αν μου πεις ένα χωριό που έχει 100 κατοίκους πως θα εκλέγεται, θα βρούμε και εκεί ένα τρόπο να εκλέγονται όπως εκλέγονται. (…)”.