Στο πλαίσιο της παρούσας έρευνας, η οποία διενεργήθηκε στο διάστημα Απριλίου – Μαΐου 2018, διερευνήθηκαν για πρώτη φορά οι απόψεις των ωφελουμένων του Κέντρου Φυσικής Ιατρικής και Αποκατάστασης του Γενικού Νοσοκομείου Ηλείας, μέσω της συμπλήρωσης δομημένου, κλειστού ερωτηματολογίου έρευνας ικανοποίησης των ωφελουμένων από τις παρεχόμενες σε αυτούς υπηρεσίες του ΚΕΦΙΑΠ έως το έτος 2018.
Βασικό σκοπό της έρευνας αποτέλεσε η διαπίστωση των αναγκών των ωφελουμένων, για την περαιτέρω ανάπτυξη και ενίσχυση του ΚΕΦΙΑΠ και των παρεχόμενων υπηρεσιών του, σε άμεση συνάφεια με τους οικονομικούς πόρους του και οι στόχοι ήταν οι ακόλουθοι:
- ο τρόπος ενημέρωσης για τη λειτουργία και τα προγράμματα του ΚΕΦΙΑΠ
- ο καθοριστικός παράγοντας για την επιλογή του ΚΕΦΙΑΠ
- ο βαθμός ικανοποίησης των ωφελουμένων από την υποδοχή και τις δομές του ΚΕΦΙΑΠ
- ο βαθμός ικανοποίησής των ωφελουμένων από τη διοίκηση και τους υπεύθυνους του ΚΕΦΙΑΠ
- ο βαθμός ικανοποίησής των ωφελουμένων από το προσωπικό του ΚΕΦΙΑΠ
- ο βαθμός ικανοποίησής των ωφελουμένων από την παρεχόμενη υπηρεσία του ΚΕΦΙΑΠ
- το σημαντικότερο στοιχείο της συνεργασίας των ωφελουμένων με το ΚΕΦΙΑΠ
- η γενική αξιολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών του ΚΕΦΙΑΠ
Στην έρευνα συμμετείχαν όλοι οι ωφελούμενοι του ΚΕΦΙΑΠ, εφόσον το επιθυμούσαν, οι οποίοι πραγματοποιούν ατομικές συνεδρίες, με δεδομένο ότι ο συνολικός αριθμός τους είναι σχετικά μικρός, ενώ αποκλείστηκαν από την έρευνα ωφελούμενοι που είχαν υλοποιήσει συνολικά λιγότερες από 10 συνεδρίες έως τη λήξη της χρονικής περιόδου συμπλήρωσης του ερωτηματολογίου.
O συνολικός αριθμός των ερωτηματολογίων που συμπληρώθηκαν είναι 92 ερωτηματολόγια, η επεξεργασία των οποίων έγινε με τη χρήση του στατιστικού πακέτου SPSS.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ
Το 73% των ερωτηματολογίων συμπληρώθηκε από συγγενή ή συνοδό των ωφελούμενων λόγω αδυναμίας συμπλήρωσης από τον ίδιο τον ωφελούμενο, όπως ανήλικοι ωφελούμενοι, ωφελούμενοι με βαριά αναπηρία, ενώ το 27% συμπληρώθηκε από τον ίδιο τον ωφελούμενο. Παραπάνω από τα μισά ερωτηματολόγια αφορούσαν ωφελούμενους έως 30 ετών, ενώ το 61% των ωφελουμένων είναι άντρες.
Το 70% των ερωτηματολογίων αφορούσε στα δύο βασικά προγράμματα λειτουργικής αποκατάστασης, τη λογοθεραπεία και τη φυσικοθεραπεία και το υπόλοιπο 30% στα προγράμματα της υδροθεραπείας (πισίνα, δινόλουτρο σώματος και δινόλουτρο μέλους) και της ψυχοκοινωνικής στήριξης.
Το 66% των ωφελουμένων έχουν ενταχθεί στα προγράμματα τον τελευταίο χρόνο, ένα μεγάλο ποσοστό ωφελουμένων της τάξης του 23% πραγματοποιούν συνεδρίες πάνω από τρία και πάνω από έξι χρόνια, ενώ η ενημέρωση των ωφελουμένων για τη λειτουργία και τα προγράμματα του ΚΕΦΙΑΠ σε ποσοστό 41% έγινε από κάποιον γνωστό τους.
Το συντριπτικό ποσοστό των ωφελούμενουν αξιολογεί με 98% «πολύ θετικά» και «θετικά» την υποδοχή τους στο ΚΕΦΙΑΠ, το 71% ως «πολύ καλή» και «καλή» την καθαριότητα των χώρων συνεδριών, το 55% ως «πολύ καλή» και «καλή» την καθαριότητα των κοινοχρήστων χώρων ενώ αντίθετα το 48% και 65% χαρακτηρίζουν προβληματική τη θέρμανση και την ψύξη του κτηρίου αντίστοιχα, στοιχεία που καταγράφονται αναλυτικά στο ακόλουθο γράφημα.
Στη συνέχεια οι ωφελούμενοι αξιολογούν με ποσοστά που κυμαίνονται από 76% έως 92% «πολύ θετικά» και «θετικά» τις παραμέτρους που αφορούν στην εξυπηρέτησή τους από τη διοίκηση και τους υπεύθυνους του ΚΕΦΙΑΠ και με ποσοστά από 76% έως 95% «πολύ θετικά» και «θετικά» τις παραμέτρους που αφορούν στο προσωπικό του ΚΕΦΙΑΠ.
Το 48% των ωφελούμενων απάντησε ότι ο πιο καθοριστικός παράγοντας για την ένταξή του στα προγράμματα του ΚΕΦΙΑΠ ήταν ο οικονομικός λόγος, ενώ το 53% των ωφελουμένων θεωρεί το προσωπικό ως το σημαντικότερο στοιχείο στη συνεργασία του με το ΚΕΦΙΑΠ.
Με ποσοστά από κυμαίνονται από 80% έως 90% οι ωφελούμενοι αξιολογούν «πολύ θετικά» και «θετικά» τις παραμέτρους που αφορούν την παρεχόμενη σε αυτούς υπηρεσία , η οποία ανταποκρίνεται πλήρως στο αίτημά τους, είναι αποτελεσματική σε σχέση με τις ανάγκες τους και είναι εντός των ωρών και των ημερών επιλογής τους. Στην άλλη πλευρά ένα ποσοστό της τάξης του 16% δεν είναι ικανοποιημένο με την παροχή οδηγιών για συνέχεια της θεραπευτικής διαδικασίας στην οικία του.
Στη γενικότερη αξιολόγηση της συνεργασίας των ωφελουμένων με το ΚΕΦΙΑΠ και στην αποτίμηση αυτής, οι ωφελούμενοι απάντησαν σε ποσοστό από 91% έως 95% ότι κρίνουν «πολύ καλή» και «καλή» τη συνεργασία με τη Διοίκηση, τους Υπευθύνους, το προσωπικό και γενικότερα τον φορέα, ενώ ποσοστό από 83% έως 89% θα επέλεγε ξανά το ΚΕΦΙΑΠ για τα ίδια προγράμματα καθώς και για άλλα προγράμματα, ενώ θα το συνιστούσε σε κάποιον γνωστό του για τις θεραπείες του
Συνοψίζοντας :
Η συντριπτική πλειοψηφία των ωφελούμενων εκφράζουν υψηλό βαθμό ικανοποίησης αναφορικά με τη διοίκηση, τους υπεύθυνους και το προσωπικό του ΚΕΦΙΑΠ, ενώ η γενική αξιολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών του ΚΕΦΙΑΠ κρίνεται στην πλειοψηφία από «καλή» ως «πολύ καλή».
Με δεδομένο ότι η έρευνα είχε στόχο τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών διαπιστώθηκε ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης με στοχευμένες ενέργειες που αφορούν στο σύστημα ψύξης θέρμανσης, την περιποίηση του περιβάλλοντος χώρου και τον εξοπλισμό για τις θεραπείες.
Επίσης χρειάζεται να βελτιωθούν οι ενέργειες ώστε να γίνεται πιο έγκαιρη ενημέρωση για νέες δράσεις καθώς και για οποιαδήποτε αλλαγή στα προγράμματα που ήδη υλοποιούν οι ωφελούμενοι.
Περιθώρια βελτίωσης υπάρχουν επίσης σε ότι αφορά στην παροχή πληροφοριών στους ωφελούμενους σχετικά με τη θεραπεία τους αλλά και με την παροχή οδηγιών για συνέχεια της θεραπευτικής διαδικασίας κατ’ οίκον, ενώ ένα μικρό αλλά σημαντικό ποσοστό ζητά προσαρμογή των συνεδριών στις ώρες και ημέρες επιλογής τους, χωρίς όμως το τελευταίο να καθίσταται πάντα εφικτό.
Τέλος σε ότι αφορά στη διάχυση της ενημέρωσης στην ευρύτερη κοινότητα για τη λειτουργία και τα προγράμματα του ΚΕΦΙΑΠ, χρειάζεται να επανεξεταστεί ο τρόπος που αυτή γίνεται, ώστε να είναι πιο έγκαιρη κι έγκυρη και να μη στηρίζεται σε ενημέρωση του τύπου «από στόμα σε στόμα».
Κλείνοντας τονίζεται το γεγονός ότι χρειάζεται να γίνει συγκέντρωση και επεξεργασία περισσότερων στοιχείων στην επόμενη έρευνα, η οποία είναι απαραίτητη, έτσι ώστε να υπάρχουν συγκρίσιμα στοιχεία και να εξεταστούν διαχρονικά οι αντιλήψεις των ωφελουμένων για το ΚΕΦΙΑΠ.
Δήλωση Διοικητή ΓΝ Ηλείας
Η άποψη των ασθενών … μετράει! Στην περίπτωση του ΚΕΦΙΑΠ η γνώμη των ωφελουμένων ή των συνόδων … μετράει! Εμείς δε θέλουμε τον ωφελούμενο παθητικό λήπτη υπηρεσιών. Η διερεύνηση του βαθμού ικανοποίησης μας δίνει τη δυνατότητα να δούμε που βρισκόμαστε και που θέλουμε να πάμε. Να εντοπίσουμε τις αδυναμίες μας και να εστιάσουμε σ΄ αυτές! Δεν αρκεί να ισχυριζόμαστε ότι πάμε καλά. Μας ενδιαφέρει η άποψη των ωφελουμένων! Δε μας τρομάζει! Αντίθετα την επιδιώκουμε!
Οι επισημάνσεις τους μας βρίσκουν σύμφωνους. Ήδη από αρχές Σεπτεμβρίου υπάρχει Ψυχολόγος που αποτελούσε διαρκές αίτημα των ωφελουμένων και των συνοδών τους. Για τα προβλήματα ψύξης θέρμανσης ήδη «ωριμάσαμε» πρόταση που θα υποβληθεί για χρηματοδότηση στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για την προμήθεια κλιματιστικής μονάδας για ψύξη και θέρμανση η οποία θα αντικαταστήσει τη μονάδα ψύξης που υπάρχει σήμερα στον περιβάλλοντα χώρο του ΚΕΦΙΑΠ. Η Μονάδα που υπάρχει σήμερα έχει λεηλατηθεί και δε λειτουργεί από το 2012.
Παράλληλα βρισκόμαστε στη διαδικασία έκδοσης Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης, προαπαιτούμενο για οποιαδήποτε παρέμβαση μείωσης του ενεργειακού κόστους.
Νιώθω την υποχρέωση να ευχαριστήσω το προσωπικό του ΚΕΦΙΑΠ στο οποίο ανήκουν και τα εύσημα για τον υψηλό βαθμό ικανοποίησης και ιδιαίτερα την Κοινωνική Λειτουργό Ζωή Χαντζή που είχε την ιδέα και υλοποίησε την τη συγκεκριμένη έρευνα!
Και επειδή τα όνειρα… δε σβήνουνε ποτέ, συνεχίζουμε θέτοντας ακόμα υψηλότερους στόχους!
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΟΣΟΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ
Α ΕΞΑΜΗΝΟΥ 2018
ΕΙΔΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ | ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ | ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ | ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΚΑΘΕ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣ |
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ | ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ | 1014 ΣΥΝΕΔΡΙΕΣ | ΑΠΟ ΔΕΥΤΕΡΑ ΕΩΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ | 45 ΛΕΠΤΑ |
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ | ΥΔΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΠΙΣΙΝΑ | 150 ΣΥΝΕΔΡΙΕΣ | ΑΠΟ ΤΡΙΤΗ ΕΩΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ | 30 ΛΕΠΤΑ |
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ | ΥΔΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΔΙΝΟΛΟΥΤΡΟ | 259 ΣΥΝΕΔΡΙΕΣ | ΑΠΟ ΔΕΥΤΕΡΑ ΕΩΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ | 30 ΛΕΠΤΑ |
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ | ΥΔΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΔΙΝΟΛΟΥΤΡΟ ΜΕΛΟΥΣ | 209 ΣΥΝΕΔΡΙΕΣ | ΑΠΟ ΔΕΥΤΕΡΑ ΕΩΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ | 30 ΛΕΠΤΑ |
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ | ΦΥΣΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ | 143 ΣΥΝΕΔΡΙΕΣ | ΑΠΟ ΔΕΥΤΕΡΑ ΕΩΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ | 15-45 ΛΕΠΤΑ |
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ | ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ | 1355 ΣΥΝΕΔΡΙΕΣ | ΑΠΟ ΔΕΥΤΕΡΑ ΕΩΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ | 45 ΛΕΠΤΑ |
ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ | ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ | 20 ΣΥΝΕΔΡΙΕΣ | ΚΑΘΕ ΤΡΙΤΗ ΚΑΙ ΠΕΜΠΤΗ ΑΠΟ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟ ΜΕΧΡΙ ΙΟΥΝΙΟ | 90 ΛΕΠΤΑ |
ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ | ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ | 20 ΣΥΝΕΔΡΙΕΣ | ΚΑΘΕ ΤΡΙΤΗ ΚΑΙ ΠΕΜΠΤΗ ΑΠΟ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟ ΜΕΧΡΙ ΙΟΥΝΙΟ | 90 ΛΕΠΤΑ |
ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ | ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ | 20 ΣΥΝΕΔΡΙΕΣ | ΚΑΘΕ ΤΡΙΤΗ ΚΑΙ ΠΕΜΠΤΗ ΑΠΟ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟ ΜΕΧΡΙ ΙΟΥΝΙΟ | 90 ΛΕΠΤΑ |
ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ | ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΣΤΗΝ ΕΡΑ ΠΥΡΓΟΥ |
| ΚΑΘΕ ΣΑΒΒΑΤΟ 11:00-12:00 | 60 ΛΕΠΤΑ |