Του Κοσμά Ζακυνθινού
kzakinthinos@pegasus.gr
Σε περίπου εννέα μήνες ολοκληρώνεται το έργο της Ιόνιας Οδού που αλλάζει άρδην τις μετακινήσεις, δίνοντας πνοή ζωής σε εκατοντάδες χιλιάδες κατοίκους Αιτωλοακαρνανίας, Ηπείρου και Νησιών Ιονίου. Την ίδια στιγμή, έως το τέλος του χρόνου με δύο μόνο παρεμβάσεις και την παράδοση μικρών τμημάτων του δρόμου η διαδρομή Ιωάννινα ? Αντίρριο θα μειωθεί χρονικά με δραματικό τρόπο.
Πρόκειται για ένα έργο 196 χιλιομέτρων, από τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου μέχρι την πόλη των Ιωαννίνων και σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα έχει παραδοθεί στο σύνολό του έως τον Μάρτιο του 2017. Στους επόμενους μήνες, τα δυο μεγάλα τμήματα, από Κουβαρά μέχρι Αμφιλοχία και από Φιλιππιάδα ως Γιάννενα, συνολικού μήκους 105 χιλιομέτρων θα αλλάξει ριζικά η εικόνα του σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου.
Σε συνδυασμό με την παράκαμψη Αγρινίου που ήδη λειτουργεί εδώ και χρόνια η διαδρομή θα μειωθεί χρονικά κατά σχεδόν μια ώρα, ενώ με την ολοκλήρωση του έργου τον Μάρτιο του 2017 το ταξίδι από τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου ως τα Ιωάννινα θα διαρκεί 1 ώρα και 40 λεπτά. Σήμερα απαιτούνται περισσότερες από 3 ώρες υπό κανονικές συνθήκες.
Σε συνδυασμό με την παραχώρηση του οδικού άξονα Κορίνθου – Πατρών από την Ολυμπία οδό, η διαδρομή από την Αθήνα μέχρι την πρωτεύουσα της Ηπείρου μικραίνει σημαντικά και από 6-7 ώρες θα περιοριστεί σε 3-4 ώρες και μάλιστα σε ιδιαίτερα ασφαλείς αυτοκινητόδρομους. Σε όλο το μήκος της διαδρομής από το Αντίρριο μέχρι τα Ιωάννινα, θα υπάρχουν τέσσερις σταθμοί διοδίων. Ο πρώτος (με κατεύθυνση από Πάτρα προς Ιωάννινα) αμέσως μετά τη σήραγγα της Κλόκοβας, ο δεύτερος στο Αγγελόκαστρο, ο τρίτος στο Μενίδι και ο τέταρτος στο Τέροβο.
Τα έργα
Αναλυτικότερα, στο τέλος καλοκαιριού προβλέπεται να ολοκληρωθεί το πρώτο τμήμα Κουβαράς-Αμφιλοχία μήκους 25 χιλιομέτρων το οποίο είναι η φυσική συνέχεια της παράκαμψης Αγρινίου και συνολικά θα λειτουργήσει αυτοκινητόδρομος 60 χιλιομέτρων. Μέχρι το τέλος φθινοπώρου θα έχει ολοκληρωθεί το τμήμα από την έξοδο της Σήραγγας Κλόκοβας (κοντά στη Γαβρολίμνη) μέχρι και την παράκαμψη Αγρινίου συνολικού μήκους 30 χιλιομέτρων. Αυτό το τμήμα μαζί με τα 2 παραπάνω τμήματα θα δημιουργήσουν ένα συνεχόμενο τμήμα 90 χιλιομέτρων που θα εκτείνεται από την Έξοδο Κλόκοβας μέχρι το τέλος της Παράκαμψης Αμφιλοχίας.
Στο τέλος του έτους θα ολοκληρωθεί το τμήμα Φιλιππιάδα – Πέρδικα μήκους 30 χιλιομέτρων που μαζί με την ήδη λειτουργούσα Παράκαμψη Αγρινίου μήκους 17 χλμ. θα δημιουργήσουν συνεχόμενο αυτοκινητόδρομο 47 χιλιομέτρων. Στόχος είναι στο τέλος Μαρτίου 2017 να λειτουργήσει όλος ο αυτοκινητόδρομος εκτός από μερικά χιλιόμετρα στα οποία εξακολουθούν να υπάρχουν προβλήματα και θα λειτουργήσουν τον Αύγουστο 2017.
Προβλήματα
Οι απαλλοτριώσεις λίγους μήνες πριν από τη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου, εξακολουθούν να δημιουργούν προβλήματα στην ολοκλήρωση του δρόμου. Στην παρούσα φάση, υπάρχουν απαλλοτριώσεις που δεν έχουν ολοκληρωθεί στα τμήματα της περιοχής του Αβγού (Ιωάννινα) σε μήκος περίπου 2,7χλμ (ΧΘ185-187.6), στην περιοχή του Κρίκελου σε μήκος περίπου 3χλμ (ΧΘ105.5-ΧΘ108.5), στην περιοχή Μενιδίου σε μήκους 1χλμ (ΧΘ117.5-ΧΘ118.5), στην περιοχή της Ρίζας ανάμεσα στην Σήραγγα Κλόκοβας και στη Σήραγγα Μακύνειας (ΧΘ5-ΧΘ6.4), σε ανισόπεδους κόμβους (Αντιρρίου, Γαβρολίμνης, Ρίβιου), ενώ υπάρχει και άρνηση από ορισμένους ιδιοκτήτες στην απόδοση των ακινήτων.
Είναι γεγονός πως η λειτουργία της Ιόνιας Οδού θα φέρει μεταμόρφωση στις οδικές μετακινήσεις από και προς την Αιτωλοακαρνανία και την Ήπειρο. Η απόσταση Αντίρριο – Ιωάννινα θα μειωθεί κατά ένα τρίτο περίπου, ενώ το κόστος διοδίων για αυτή την απόσταση υπολογίζεται σε 12-13 ευρώ. Ενώ, η απόσταση Αθήνα-Ιωάννινα από 5 ώρες και 30 λεπτά θα μειωθεί σε περίπου 4 ώρες σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα. Η πόλη των Ιωαννίνων από μία απομονωμένη περιοχή δίχως υποδομές, θα μεταβληθεί σε συγκοινωνιακό κόμβο έχοντας απευθείας πρόσβαση σε Εγνατία και Ιόνια Οδό.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Το έργο σε αριθμούς
O αυτοκινητόδρομος των 196 χλμ που έρχεται για να αλλάξει τις μεταφορές της Δυτικής Ελλάδας και της Ηπείρου, είναι πλέον στην ώριμη φάση κατασκευής του, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας +ΛΕΑ ανά ρεύμα κατεύθυνσης, με 19 Α/Κ, 9 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, 3 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης, 33 Άνω & 100 Κάτω Διαβάσεις, 19 Τοίχοι Αντιστήριξης (μήκος 5χλμ.), 363 Οχετοί & Διευθετήσεις ρεμάτων. Στα μεγάλα τεχνικά έργα υπάρχουν 4 σήραγγες διπλού κλάδου: -Κλόκοβας μήκους 2.950μ. -Μακύνειας μήκους 542μ. -Καλυδώνας μήκους 1.200μ. -Αμπελιάς μήκους 900 μ. και μεγάλες γέφυρες: -Ευήνου ποταμού μήκους 260 μ. και ύψους βάθρων 35μ., -Μενιδίου μήκους 532 μ. και μέγιστου ύψους βάθρων 33 μ., -Γυμνότοπου μήκους 252 μ. και ύψους βάθρων 30 μ., -Τσαγκαρόπουλου μήκους 447 μ. και ύψους βάθρων 57μ., -Κρυφοβού μήκους 280 μ. Στο έργο απασχολούνται 2.300 εργαζόμενοι και 1.428 μηχανήματα – οχήματα, λειτουργούν 6 κεντρικά εργοτάξια (Εύηνου, Αιτωλικού, Στάνου, Συκούλας, Γυμνότοπου, Πέρδικας). Όλο το έργο χωρίστηκε σε 4 μεγάλα τμήματα: Αντίρριο-Κεφαλόβρυσο, Κουβαράς-Κομπότι, Φιλιππιάδα-Τσαγκαρόπουλο και Τσαγκαρόπουλο-Εγνατία.
Για να καταφέρει να φτάσει στο σημερινό επίπεδο προόδου χρειάστηκε να μισθωθούν 1.746 στρέμματα από 363 διαφορετικούς ιδιοκτήτες. Αυτό συνέβαλε στη δραστική μείωση των προβλημάτων και την ταχεία ωρίμαση του έργου. Όσον αφορά τα αρχαιολογικά υπήρξαν εργασίες σε μήκος 2,5χλμ στις παρακάτω περιοχές: Περιοχή Μακύνειας, Έξοδος Σήραγγας Κλόκοβας, Είσοδος Σήραγγας Καλυδώνας, Ρηγαίικα, Αλίκυρνα, Άγιος Θωμάς Μεσολογγίου, Κομβος Αμβρακίας, Παραζαριά, Κομπότι, Κόμβος Αμμότοπου, Κόμβος Γοργόμυλου.