Η Ελλάδα, η Ιταλία και η Κύπρος κατέληξαν σε συμφωνία με το Ισραήλ για την κατασκευή ενός αγωγού που θα συνδέει τα αποθέματα φυσικού αερίου του εβραϊκού κράτους με τις τρεις χώρες, σε ένα μεγάλο έργο που εκτιμάται ότι κοστίζει πάνω από 7 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την εφημερίδα Times of Israel.
Μέσω του σημαντικού αυτού αγωγού θα γίνεται η προμήθεια αερίου από την ανατολική Μεσόγειο προς την Ευρώπη, καθώς η ήπειρος επιδιώκει να διαφοροποιήσει τον ενεργειακό της εφοδιασμό.
Σύμφωνα με το τηλεοπτικό κανάλι Hadashot, η Ευρωπαϊκή Ένωση συμφώνησε να επενδύσει 100 εκατομμύρια δολάρια σε μια μελέτη σκοπιμότητας για το έργο πριν επιτευχθεί συμφωνία σχετικά με την τοποθέτηση του μακρύτερου και βαθύτερου υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου στον κόσμο.
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, το Ισραήλ και η Κύπρος θα προτιμηθούν έναντι άλλων χωρών κατά την εξαγωγή φυσικού αερίου στην ευρωπαϊκή αγορά, σύμφωνα με την έκθεση.
Ο αγωγός East Med θα ξεκινήσει περίπου 170 χιλιόμετρα (105 μίλια) από τη νότια ακτή της Κύπρου και θα εκτείνεται για 2.200 χιλιόμετρα (1.350 μίλια) για να φτάσει στο Otranto της Ιταλίας μέσω της Κρήτης και της ηπειρωτικής Ελλάδας.
Το αέριο της Ανατολικής Μεσογείου θα κατευθύνεται υποθαλάσσια προς την Κύπρο, στη συνέχεια προς τις ακτές της Κρήτης, και ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας, στην Ιταλία. Στη γειτονική μας χώρα θα φθάνει μέσω του αγωγού IGI – Poseidon (ΠΟΣΕΙΔΩΝ), που θα συνδέεται με τον EastMed στο Φλωροβούνι της Θεσπρωτίας. Από τον Ιούλιο του 2014, η διαχείριση του Έργου ανήκει στην θυγατρική της ΔΕΠΑ «ΥΑΦΑ – ΠΟΣΕΙΔΩΝ», στην οποία συμμετέχει ισομερώς η ιταλική Edison.
Οι εργασίες για το έργο αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα σε λίγους μήνες και να ολοκληρωθούν μέσα σε πέντε χρόνια, ανέφερε ο τηλεοπτικός σταθμός Hadashot TV.
Ο υπουργός Ενέργειας Γιούλα Στάινιτς σχολίασε τη συμφωνία, λέγοντας ότι θα μπορούσε να μειώσει και την αραβική επιρροή στην Ευρώπη.
“Επί δεκαετίες, εκφράζαμε παράπονα για την αραβική επιρροή στην Ευρώπη εξαιτίας του πετρελαίου και του φυσικού αερίου. Η εξαγωγή αερίου προς την Ευρώπη θα μετριάσει αυτή την επιρροή σε κάποιο βαθμό και θα αποτελέσει αντίβαρο στην αραβική εξουσία», ανέφερε.
Τον περασμένο Δεκέμβριο, ο κ. Στάινιτς είχε δηλώσει ότι μια μελέτη σχετικά με το έργο έδειξε ότι ο αγωγός είναι εφικτός, παρόλο που παρουσιάζει τεχνικές προκλήσεις λόγω των σχετικού βάθους και έχει εκτιμώμενο κόστος 6,2 δισ. ευρώ (7,36 δισ. δολάρια).
Για χρόνια «παγωμένες», οι σχέσεις του Ισραήλ με την Ελλάδα και την Κύπρο βελτιώθηκαν σημαντικά τα τελευταία χρόνια, συμπίπτοντας με μία διαμάχη ανάμεσα στο Ισραήλ και την περιφερειακή αντίπαλη του, Τουρκία.
Οι τρεις χώρες διεξάγουν τώρα κοινές ασκήσεις στρατιωτικής και πολιτικής προστασίας, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται προγραμματισμένη κοινή διοργάνωση αεροπορικών δυνάμεων, η οποία θα περιλαμβάνει την Κύπρο, το Ισραήλ, την Αίγυπτο και άλλες ευρωπαϊκές χώρες στο πλαίσιο των προσπαθειών ενίσχυσης της σταθερότητας στην ανατολική Μεσόγειο.
Τον Μάιο, ο πρωθυπουργός Μπέντζαμιν Νετανιάχου χαιρέτισε τους αυξανόμενους δεσμούς μεταξύ των τριών χωρών ως οικοδόμηση «μιας συμμαχίας για το καλό» μέσω κοινών εμπορικών συναλλαγών, τουρισμού και θεμάτων υγείας.
“Χτίζουμε μια μεγάλη συμμαχία, μία συμμαχία του καλού μεταξύ των τριών δημοκρατιών μας”, δήλωσε ο Νετανιάχου. Είχε πει ότι ήταν «σχεδόν αδιανόητο ότι οι χώρες μας δεν είχαν αυτή τη ζεστή, οικεία και άμεση επαφή» τα τελευταία χρόνια.
Ο πρωθυπουργός της Ελλάδας, Αλέξης Τσίπρας, χαρακτήρισε το έργο “εμβληματικό” της συνεργασίας μεταξύ των τριών χωρών.