Την ανάγκη σχεδιασμού και υλοποίησης ενός ολιστικού σχεδίου πρόληψης, προκειμένου να καταπολεμηθεί αποτελεσματικά το φαινόμενο της βίας ανηλίκων στα σχολεία, επισημαίνει σε ερώτηση που συνυποβάλλει με Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προς τον αρμόδιο Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, ο Τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Διονύσης Καλαματιανός.
Δυστυχώς, περιστατικά σωματικής, ψυχολογικής και λεκτικής βίας εντός σχολικού περιβάλλοντος, καταγράφονται ολοένα και συχνότερα, τείνοντας να γίνουν θλιβερή συνήθεια. Είναι σαφές ότι όσο η
κυβέρνηση επιμένει να επιλέγει την τιμωρία και την καταστολή αντί να σχεδιάζει και να υλοποιεί πολιτικές πρόληψης και έμπρακτης στήριξης της εκπαιδευτικής κοινότητας, το πρόβλημα της ενδοσχολικής βίας δεν πρόκειται να αντιμετωπιστεί ουσιαστικά. Χρειάζεται πρόληψη -με
έμφαση από την προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση- και ενημέρωση, με ιδιαίτερη βαρύτητα στη συμπερίληψη.
Στο πλαίσιο αυτό απαιτείται η συνέργεια της Πολιτείας, της επιστημονικής κοινότητας, της οικογένειας και ασφαλώς του ίδιου του σχολείου. Κρίσιμη είναι η συνεχής εκπαίδευση και επιμόρφωση εκπαιδευτικών για τη διαχείριση της τάξης και των αρνητικών συμπεριφορών, ενώ αποτελεί
αναγκαιότητα η ύπαρξη επαρκούς αριθμού ψυχολόγων σε όλα τα σχολεία με παράλληλη πρόβλεψη για την εποπτεία των σχολικών μονάδων.
Επιπλέον, η άμεση επαναφορά των μαθημάτων των κοινωνικών επιστημών στα Λύκεια μπορεί να βοηθήσει στην κοινωνικοποίηση των παιδιών και στην καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας και του σχολικού εκφοβισμού. Για την κατάργηση των μαθημάτων των κοινωνικών και πολιτικών επιστημών και την ανάγκη επαναφοράς τους, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατέθεσε πριν δύο μήνες την υπ’ αριθμ. 6034/2024 σχετική κοινοβουλευτική ερώτηση προς τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, η οποία παραμένει αναπάντητη.
Με βάση τα παραπάνω, καλείται ο αρμόδιος Υπουργός να δώσει απαντήσεις στα εξής ερωτήματα:
Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου για την άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του σχολικού εκφοβισμού;
Πόσοι Ψυχολόγοι και Κοινωνικοί Λειτουργοί υπηρετούν στα σχολεία της χώρας την τρέχουσα σχολική χρονιά;
Πόσες ώρες και πόσες ημέρες ανά εβδομάδα, απασχολούνται οι υφιστάμενοι Ψυχολόγοι και Κοινωνικοί Λειτουργοί στα σχολεία της χώρας;
Τι επιμόρφωση λαμβάνουν δάσκαλοι και καθηγητές, με ποια συχνότητα και πως επικαιροποιείται αυτή, ώστε να μπορούν να διαχειριστούν περιστατικά παραβατικότητας, εκφοβισμού και βίας;
Ποια είναι τα αποτελέσματα των Ομάδων Δράσεων για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Ενδοσχολικής Βίας και του Εκφοβισμού που συγκροτήθηκαν από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης (ΠΔΕ);
Παραδόθηκε το Στρατηγικό Σχέδιο από την Επιστημονική Επιτροπή που ήταν επιφορτισμένη για την εκπόνηση Εθνικής Στρατηγικής για την Πρόληψη και Αντιμετώπισης της Βίας και της Παραβατικότητας Ανηλίκων;
Θα επανέλθουν τα μαθήματα των κοινωνικών επιστημών που καταργήθηκαν αναίτια πριν τέσσερα χρόνια (ν.4692/2020), στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου;
Η ενδοσχολική βία και ο σχολικός εκφοβισμός δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά με καταστολή και επικοινωνιακή διαχείριση. Απαιτείται ολοκληρωμένο σχέδιο που θα έχει σε πρώτο
πλάνο την πρόληψη. Εκεί θα πρέπει να εστιάσει η Πολιτεία, προκειμένου να περιοριστούν δραστικά και να εκλείψουν αυτά τα αρνητικά φαινόμενα.