Η πρώτη απόφαση που εκδόθηκε και αποκαλύπτει το «ΘΕΜΑ» αφορά 9 Θεσσαλονικείς δικαστές, οι οποίοι διεκδικούν για την εν λόγω διετία το ποσό των 156.600 ευρώ συν τους τόκους. Το παράδοξο και αντιφατικό είναι ότι οι 9 δικαστές στην κοινή αγωγή κατά του Δημοσίου υποστηρίζουν ότι η περικοπή του 13ου και 14ου μισθού «για τους λειτουργούς και υπαλλήλους του Δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα, παραβιάζει τα άρθρα 2, 5, 21 και 25 του Συντάγματος» και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ).
Και είναι παράδοξο και αντιφατικό, αφού συνάδελφοί τους -αν όχι ακόμη και οι ίδιοι- έχουν αποφανθεί ότι είναι συνταγματική και νόμιμη η περικοπή των τριών δώρων των υπαλλήλων όλης της ιεραρχικής βαθμίδας του δημόσιου τομέα, των ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ, ΟΤΑ, κ.λπ. Μάλιστα για το ότι είναι συνταγματικές οι περικοπές των τριών επιδομάτων στον δημόσιο τομέα έχει αποφανθεί από το 2019 η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με σειρά αποφάσεών της.
Πάντως, η υπόθεση των 9 δικαστών παραπέμφθηκε στο Μισθοδικείο ως αρμόδιο δικαστήριο για την επίλυση μισθολογικών διεκδικήσεων των δικαστικών. Υπενθυμίζεται ότι ο αριθμός των εν ενεργεία δικαστών και εισαγγελέων ανέρχεται στους 4.475, εκ των οποίων οι 911 είναι ειρηνοδίκες, οι οποίοι, σύμφωνα με τον νέο δικαστικό χάρτη, «προήχθησαν» σε πρωτοδίκες. Το ύψος της αναδρομικής καταβολής των τριών επιδομάτων που διεκδικούν διαφοροποιείται ανάλογα με τον βαθμό που κατέχει καθένας.
Εκδίκαση-εξπρές
Oι 9 δικαστές της Θεσσαλονίκης κατέθεσαν τον Αύγουστο του 2023 κοινή αγωγή κατά του Δημοσίου, διεκδικώντας να τους καταβληθεί αναδρομικά το συνολικό ποσό των 156.600 ευρώ συν τους τόκους για την επίμαχη διετία. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στην «αντισυνταγματική, παράνομη και αντίθετη στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου» περικοπή του 13ου και 14ου μισθού που έγινε, όπως υποστηρίζουν.
Αναγκαίο είναι να επισημανθεί ότι η αγωγή των 9 εκδικάστηκε και εκδόθηκε απόφαση σε χρόνο-ρεκόρ για τα ελληνικά δεδομένα, σε αντίθεση με την ταλαιπωρία της ατέρμονης χρονοαναμονής προσδιορισμού και εκδίκασης των υποθέσεων των απλών πολιτών.
Την ίδια στιγμή, οι τεράστιες καθυστερήσεις στην έκδοση αποφάσεων, πλέον του ότι έχουν προκαλέσει κατ’ επανάληψη τις έντονες αντιδράσεις των 63 Δικηγορικών Συλλόγων της χώρας, έχουν οδηγήσει τον υπουργό Δικαιοσύνης Γιώργο Φλωρίδη στη λήψη νομοθετικών πρωτοβουλιών.
Τι διεκδικούν οι δικαστές
Οι 9 δικαστές στην αγωγή τους υποστήριξαν ότι το Μνημόνιο ΙΙ (ν. 4093/2012) επέφερε «την πλήρη κατάργηση των επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας αδιακρίτως για τους λειτουργούς και υπαλλήλους του Δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα». Κάτι που «παραβιάζει το σχετικό κοινωνικό κεκτημένο επί των παροχών κοινωνικοοικονομικής φύσης και για τον λόγο αυτό αντίκειται στα άρθρα 2, 5, 21 και 25 του Συντάγματος».
Από την πλευρά του το Δημόσιο ζήτησε «την απόρριψη της αγωγής ως αβάσιμης, ισχυριζόμενο ότι η πλήρης κατάργηση των επιδομάτων Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας με τη διάταξη του ν. 4093/2012 αποφασίστηκε ως άμεσο μέτρο για την αντιμετώπιση της συνεχιζόμενης οικονομικής και δημοσιονομικής κρίσης και αποτέλεσε μέρος ενός ευρύτερου ολοκληρωμένου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, όπως έχει ήδη κριθεί με τις αποφάσεις 1307 και 1316/2019 της Ολομέλειας του ΣτΕ».
Η Ολομέλεια του ΣτΕ
Δεν πρέπει να παραληφθεί ότι αρχικά τον Δεκέμβριο του 2018 το ΣΤ’ Τμήμα του ΣτΕ με δύο αποφάσεις του (2626 και 2627) έκρινε αντισυνταγματικές τις περικοπές του 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Ωστόσο, λόγω της αντισυνταγματικότητας το θέμα παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του ΣτΕ. Δεν πέρασαν 7 μήνες και η Ολομέλεια έκανε στροφή 180 μοιρών και έκρινε συνταγματικές τις περικοπές του 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.
Τότε, η Ολομέλεια του ΣτΕ είχε κρίνει ότι ο βασικός μισθός των δημοσίων υπαλλήλων που κυμαίνεται από τα 780 ευρώ έως και 1.092 ευρώ, ακόμη και μετά την κατάργηση των τριών επιδομάτων, εξασφαλίζει «αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, τόσο σε σχέση με όσους διαβιούσαν στα όρια της φτώχειας όσο και με όσους απασχολούνταν στον ιδιωτικό τομέα με τον κατώτατο βασικό μισθό και ημερομίσθιο» και ότι οι περικοπές ήταν αναγκαίες σύμφωνα με τα δημοσιονομικά δεδομένα.
Δώρα συνταξιούχων
Παρ’ όλα αυτά, σε εκκρεμότητα είναι στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο (ΑΕΔ) το θέμα της κατάργησης των τριών δώρων των απόμαχων της εργασίας του ιδιωτικού τομέα για το 11μηνο από τις 11/6/2015 έως τις 11/5/2016 που συζητήθηκε στις 17/4/2024 και αναμένεται η έκδοση της σχετικής απόφασης.
Αναλυτικότερα, 9 χρόνια μετά την απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ, η οποία κατά πλειοψηφία (14 υπέρ έναντι 11 κατά) έκρινε αντισυνταγματικές και αντίθετες στην ΕΣΔΑ τις περικοπές των τριών δώρων στις επικουρικές συντάξεις που έγιναν το 2012, ήρθε τον περασμένο Ιανουάριο το Β2 Εργατικό Τμήμα του Αρείου Πάγου και έκρινε ότι οι περικοπές των δώρων που έγιναν με τον νόμο 4093/2012 είναι συνταγματικές και σύμφωνες με την ΕΣΔΑ. Και αυτό γιατί «η θέσπισή τους εξυπηρετούσε σκοπούς δημοσίου συμφέροντος». Ετσι, το όλο θέμα παραπέμφθηκε από τους αρεοπαγίτες στο ΑΕΔ.
Φωτογραφία: EUROKINISSI