Σε ενημέρωση του σώματος του Δημοτικού Συμβουλίου Πύργου προχώρησε το απόγευμα της Πέμπτης ο Δήμαρχος Πύργου Στάθης Καννής, για το πολύ σοβαρό θέμα της πώλησης σε επενδυτή του λιμανιού του Κατακόλου.
Έγινε ειδική συνεδρίαση για το θέμα αυτό και ο Δήμαρχος κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης του προς το Σώμα υπογράμμισε ότι το Κατάκολο ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο όπου με μνημονιακό νόμο πέρασε στο ΤΑΙΠΕΔ. Παράλληλα ο Δήμαρχος Πύργου υπογράμμισε ότι το λιμάνι Κατακόλου, καταγράφει διαρκώς αυξητική τάση, επίσκεψης των κρουαζιεροπλοίων όπου φέτος αναμένεται να «δέσουν» περισσότερα από 270 κρουαζιερόπλοια ενώ το 2026 θα δέσουν στο Κατάκολο περισσότερα από 300 κρουαζιερόπλοια, ενώ ο μέσος όρος των επισκεπτών αναμένεται να ξεπεράσει τις 500.000 επισκέπτες.
Όπως επεσήμανε, το λιμάνι του Κατακόλου δεν κινδυνεύει με υποβιβασμό και απομάκρυνση της βιομηχανίας της κρουαζιέρας την οποία υπηρετεί, εξαιτίας της γεωγραφικής του θέσης, αλλά αντιθέτως, με την τοποθέτηση επενδυτή μπορούν να γίνουν επενδύσεις που θα οδηγήσουν στην περαιτέρω αναβάθμισή του. Όπως τόνισε ο Στ. Καννής, πρόκειται για μια «προκαταρκτική» διαδικασία που στην Β’ φάση της θα δείξει την πραγματική εικόνα που θα διαμορφωθεί για την περιοχή -μια φάση πάνω στην οποία η δημοτική αρχή σε συνεργασία με τους φορείς, αλλά και με το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο θα θέσουν όρους και προτάσεις. Ειδικότερα ο δήμαρχος Πύργου αναφέρθηκε στους όρους και στις προϋποθέσεις που θα θέσει ο δήμος Πύργου προς το ΤΑΙΠΕΔ σημειώνοντας, ότι θα ζητηθεί (1)αυτονομία ανάπτυξης του λιμανιού Κατακόλου, σε σχέση με το λιμάνι της Πάτρας, (2) υποχρέωση του επενδυτή να προχωρήσει σε μία σειρά από συγκεκριμένα έργω υποδομών, αναβαθμίζοντας το ρόλο του λιμένα (3) , οικονομικά ανταλλάγματα προς το Δήμο Πύργου, (4) τη διασφάλιση ομαλής λειτουργίας των καταστημάτων εστίασης , (5) στη μη παραχώρηση του χώρου της μαρίνας που ουσιαστικά αποτελεί χώρο στάθμευσης των επισκεπτών του Κατακόλου, (6) παραχώρηση του κτιρίου του απεντομωτήριου στο δήμο Πύργου για την κατασκευή μουσείου σταφίδας, (7) εξασφάλιση των μέσων μεταφορών που δραστηριοποιούνται στο Πύργο και θα έχουν ως προορισμό τους της πόλη του Πύργου, (8) διασφάλιση της δυνατότητα λιμενισμού μικρών σκαφών, (9) να μην δημιουργηθεί πολυκατάστημα το οποίο θα θίγει τα συμφέροντα όλων όσων ήδη δραστηριοποιούνται στο χώρο του Κατακόλου, (10) να διατηρηθεί το όνομα «Ιωάννης Λάτσης».
Κριτική από τις άλλες παρατάξεις
- Τον «κώδωνα κινδύνου» θέλησε να κρούσει από τη πλευρά του ο επικεφαλής της παράταξης «Ενωμένοι Ενώνουμε τον Πύργου» Τάκης Αντωνακόπουλος, σχετικά με την «συνδιαχείριση» των λιμένων Κατακόλου και Πάτρας. «Επ’ ουδενί δεν πρέπει να βγει δίδυμο λιμανιών. Τα πάνε όλα προς το Πάτρα και τώρα θέλουν να βάλουν «χέρι» και στο λιμάνι» τόνισε χαρακτηριστικά ο Τ. Αντωνακόπουλος. Ο Τ. Αντωνακόπουλος εξαπόλυσε βολές κατά της Δημοτικής Αρχής, ενώ ζήτησε την δημιουργία ομάδας διαπραγμάτευσης με επικεφαλής τον δήμαρχο, να συζητηθούν τα ζητήματα ανάπτυξης με τους «ειδικούς». Παράλληλα ο Τ. Αντωνακόπουλος υπογράμμισε ότι θα πρέπει να μπει ένα τέλος στην «ακαταστασία» που επικρατεί στο χώρο του λιμένα, ενώ εξέφρασε την πλήρη αντίθεση του, στο διαμοιρασμό των τελών από το λιμάνι Κατακόλου στους δήμους Πύργου και Αρχαίας Ολυμπίας.
- Ο επικεφαλής της παράταξης «ΔΕΚΑ» Διονύσης Μπέλτσος, ανέφερε, μεταξύ άλλων:
«Όσον αφορά την ιδιωτικοποίηση, για την οποία δυστυχώς δεν αποφασίζουμε εμείς καθώς οι χώροι της χερσαίας ζώνης έχουν παραχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ από το 2011, η άποψη μας είναι ότι αφού δεν μπορεί να αποφευχθεί ,τότε να υλοποιηθεί με μοναδικό γνώμονα την εξασφάλιση των απαραίτητων συνθηκών και υποδομών που θα ωφελήσουν τόσο την τοπική κοινωνία όσο και τον Δήμο μας συνολικά.
Σε αυτό θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν, ότι όλα αυτά τα χρόνια λειτουργίας του λιμανιού όλες οι προηγούμενες Δημοτικές Αρχές (με ελάχιστες εξαιρέσεις) και η νυν Δημοτική Αρχή καθώς και η Περιφερειακή Αρχή στα πλαίσια που της αναλογούν δεν κατάφεραν στο ελάχιστο να αξιοποιήσουν την περιοχή ,να την αναβαθμίσουν και να προβούν σε αυτά που όφειλαν ώστε να δημιουργηθεί ένα λιμάνι που να είναι αντάξιο των απαιτήσεων τόσο των τουριστών και των ιδιοκτητών κραουζιεροπλοίων , όσο και των δημοτών (ελλείψεις βασικών υποδομών στο λιμάνι, αδικαιολόγητη καθυστέρηση έργων, δημιουργία μαρίνας για σκάφη αναψυχής (yachting) και άλλα πολλά). Άρα, επειδή η χερσαία ζώνη του λιμανιού του Κατακόλου, βρίσκεται ήδη σε τραγική κατάσταση και υποβαθμισμένη, θεωρούμε ότι μέσω της ιδιωτικοποίησης και εφόσον εξασφαλίσουμε σαν Δήμος αυτά που πρέπει, δύναται να βελτιωθούν οι συνθήκες, ώστε να δημιουργηθεί κάτι καλό στην περιοχή μας.
Για να μπορέσουμε όμως να εξασφαλίσουμε ότι η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού , θα φέρει θετικά αποτελέσματα για την περιοχή , θα πρέπει να έχουμε μια κοινή ατζέντα με στόχευση να υλοποιηθούν τα κατάλληλα ανταποδοτικά έργα τα οποία θα αποτυπώνονται σαφώς στην σύμβαση και θα προβλέπεται για αυτά τόσο ο χρόνος υλοποίησης τους καθώς επίσης και η συμμετοχή του Δήμου στην επίβλεψη των διαδικασιών που θα πραγματοποιηθούν.
Σε αυτά πρέπει να περιλαμβάνονται η δημιουργία των κατάλληλων υποδομών οι οποίες θα αποφέρουν τουριστική ανάπτυξη στον τόπο μας και θα αποτελέσουν εχέγγυο ώστε το λιμάνι μας όχι μόνο να αποτελεί προορισμό για τις εταιρείες κρουαζιεροπλοίων αλλά θα προσφέρει και πολυήμερη διαμονή τόσο σε αυτά όσο και σε σκάφη αναψυχής, καθώς επίσης και να δύναται να προσφέρει και άλλες υπηρεσίες, από τις οποίες ο Δήμος μας πρέπει να έχει έσοδα.
Θεωρούμε ότι στα πλαίσια της ιδιωτικοποίησης θα πρέπει να εξασφαλίσουμε τουλάχιστον τα παρακάτω:
A) Το λιμάνι του Κατακόλου, με τα οφέλη που έχει λόγω της θέσης, να μην είναι μαζί με το λιμάνι των Πατρών, στο ίδιο πακέτο διαγωνιστικής διαδικασίας, ήτοι να δημοπρατηθούν ξεχωριστά.
Β) Ο επενδυτής θα πρέπει να είναι υποχρεωμένος για ανταποδοτικά τέλη στον Δήμο Πύργου.
Γ) Να εξαιρεθούν από τους χώρους που πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν οι παρακάτω:
1) Ένα μέρος του parking, ικανής έκτασης, προκειμένου να διαμορφωθεί σωστά από τον Δήμο και να χρησιμοποιείται ο χώρος για την στάθμευση των οχημάτων και όχι μόνο.
2) Ο χώρος που είναι έμπροσθεν των καταστημάτων του λιμανιού
3) Το παλιό απεντομωτήριο, για το οποίο προβλέπεται να ενταχθεί στα πλαίσια της ανάπλασης της χερσαίας ζώνης, όταν κάποια στιγμή (και με καθυστέρηση αρκετών χρόνων) ξεκινήσει το έργο της ανάπλασης της χερσαίας ζώνης.
4) Ένα θαλάσσιο τμήμα που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους επαγγελματίες αλιείς και τα σκάφη αναψυχής.
Στο σημείο αυτό, τονίζουμε ότι οι εκτάσεις που ανήκουν στον ΟΣΕ και είναι πλησίον της χερσαίας ζώνης του Κατακόλου, θα πρέπει με την βοήθεια της κεντρικής εξουσίας να παραχωρηθούν στον Δήμο Πύργου, με σκοπό την δημιουργία των απαραίτητων εγκαταστάσεων και υποδομών στις οποίες θα πραγματοποιούνται τουριστικές , πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες στην περιοχή».
- Ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης Πύργου» Χρήστος Αθανάσουλας, τόνισε:
«…”Τι περιμένετε;
Ότι οι κουφοί , παραχωρήσεις θα σας κάνουν.
Κι ότι οι αχόρταγοι κάτι θε να σας δώσουν!
Ότι οι λύκοι θα σας ταΐσουνε αντί να σας καταβροχθίσουν!
Από φιλία θα σας προσκαλέσει η τίγρη.
Τέτοια περιμένετε!”
Αυτοί οι στίχοι του Μπέρτολτ Μπρεχτ περιγράφουν με τον καλύτερο τρόπο τη στάση της τοπικής διοίκησης στη συζήτηση για την πώληση από το ΤΑΪΠΕΔ του λιμανιού του Κατακόλου.
Η περιφερειακή αρχή έχει πάθει …αφωνία, ενώ στο δήμο Πύργου δεν αμφισβητούν καθόλου την ιδιωτικοποίηση του Λιμανιού και των χρήσεών του σε βάρος του λαού, αλλά αγωνιούν αν θα συμμετέχουν κάπου και αν θα εξασφαλίσουν ψίχουλα πιθανών αντισταθμιστικών οφελών.
Και είναι κυριολεκτικά απάτη να μιλάνε κάποιοι για δήθεν αντισταθμιστικά οφέλη, ενώ γνωρίζουν ότι κυβερνήσεις και κεφάλαιο τους γράφουν στα παλιά τους τα παπούτσια…
Ενώ γνωρίζουν ότι τα δήθεν αντισταθμιστικά, αν υπάρξουν, θα είναι το τυράκι στη φάκα για να δεχτεί ο λαός τις αντιλαϊκές επιλογές των κυβερνήσεων – κεφαλαίου, βαφτίζοντάς τες ως επωφελείς για τα λαϊκά συμφέροντα.
Θα επαναλάβουμε άλλη μια φορά ότι δεν υπάρχουν καλές ιδιωτικοποιήσεις που να ωφελούν και τους επιχειρηματίες και τον λαό.
Η ίδια η ζωή το επιβεβαιώνει!
Για τη «Λαϊκή Συσπείρωση» το λιμάνι και οι υποδομές του είναι λαϊκή περιουσία και πρέπει με κρατική χρηματοδότηση να εξασφαλιστεί η δημόσια χρήση αυτών των χώρων για τις ανάγκες της οικονομίας, του τοπικού εμπορίου, του τουρισμού, του πολιτισμού και της αναψυχής και όχι να παραδοθούν στα ιδιωτικά συμφέροντα με το ξεπούλημα που επιδιώκει σήμερα η κυβέρνηση και αβαντάρει με την αβουλία του ο δήμος Πύργου.
Η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού θα σημάνει παραπέρα επιβάρυνση για τους αυτοαπασχολούμενους αλιείς και όσους δραστηριοποιούνται στο λιμάνι του Κατακόλου.
Η Περιφερειακή και η δημοτική αρχή, αντί να πουν ένα μεγάλο ΟΧΙ, είναι όλοι τους με τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων.
Υλοποιούν κατά γράμμα τις αντιλαϊκές κατευθύνσεις των εκάστοτε κυβερνήσεων, που από κοινού, στο πλαίσιο της πολιτικής της ΕΕ για πλήρη απελευθέρωση των λιμενικών υπηρεσιών, προώθησαν την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού μας κι άλλων λιμανιών της χώρας.
Κάποιοι διαφοροποιούνται μεταξύ τους μόνο ως προς τον τρόπο και το μοντέλο ιδιωτικοποιήσεων των λιμανιών και για το ποιος είναι ικανότερος να δημιουργήσει «φιλικό περιβάλλον» για επενδυτές.
Είναι ανάγκη ο λαός να βγει μπροστά, να μην ”τσιμπήσουμε” στις κάθε λογής ”αναπτυξιακές” υποσχέσεις που ακούμε από το κεντρικό και το τοπικό κράτος.
Το Λιμάνι του Κατακόλου αποτελεί μια κρίσιμη υποδομή, που πρέπει να ανήκει στον λαό, να εξυπηρετεί τις ανάγκες του και να αναπτύσσεται δυναμικά στα πλαίσια ενός κεντρικού και επιστημονικού σχεδιασμού της οικονομίας».