Δυστυχώς και για τον ευαίσθητο χώρο της Παιδείας, η κυβέρνηση
νομοθετεί ιδεοληπτικά και κυνικά, δίχως να αντιλαμβάνεται τις ανάγκες
της κοινωνίας και της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η εκ νέου σύσταση του θεσμού
της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας στο Λύκειο. Αυτό
έχει ως αποτέλεσμα τα θέματα των εξετάσεων για τα γραπτώς
εξεταζόμενα μαθήματα που αφορούν στις προαγωγικές εξετάσεις της Α’
και Β’ Τάξης και στις απολυτήριες εξετάσεις της Γ’ Τάξης κάθε τύπου
Λυκείου, να ορίζονται κατά το ήμισυ με τυχαία επιλογή από Τράπεζα
Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας.
Αντί, λοιπόν, το Υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση συνολικά να
στοχεύσουν σ’ ένα μοντέλο εξετάσεων και μια διαγωνιστική διαδικασία
δόκιμη παιδαγωγικά, νομοθετούν προωθώντας αποκλεισμούς,
διακρίσεις και ανισότητες.
Η συγκεκριμένη διαδικασία προσθέτει περισσότερο φορτίο στις πλάτες
μαθητών και οικογενειών, καθώς όχι μόνο τους γεμίζει άγχος και
αγωνία, χωρίς κανένα παιδαγωγικό όφελος, αλλά επιβαρύνει και σε
οικονομικό επίπεδο. Πολλοί μαθητές, προκειμένου να ανταπεξέλθουν
στα θέματα της Τράπεζας, στρέφονται προς τα φροντιστήρια, ενώ την
ίδια στιγμή απουσιάζουν από τα σχολεία. Προκύπτει, λοιπόν, το
συμπέρασμα ότι μέσα από αυτή την αντιπαιδαγωγική διαδικασία της
Τράπεζας Θεμάτων, ουσιαστικά θα μπορέσουν να ανταποκριθούν με
ικανοποιητικές επιδόσεις μόνο όσοι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να
διαθέσουν οικονομικούς πόρους σε φροντιστηριακά κόστη.
Με ερώτησή μας προς την αρμόδια Υπουργό Παιδείας και
Θρησκευμάτων, Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. ζητάμε απαντήσεις στα εξής
ερωτήματα:
Πως αποτιμάται, από άποψη ουσιαστικής κάλυψης του συνόλου
της διδακτέας ύλης, ο θεσμός της Τράπεζας Θεμάτων από την εκ
νέου σύστασή του με το ν.4692/2020;
Από τη λειτουργία της Τ.Θ.Δ.Δ. ποια στοιχεία αξιοποίησε
προκειμένου για έναν καλύτερο εκπαιδευτικό σχεδιασμό αλλά
και της διαμόρφωσης πιο εμπεριστατωμένων και στοχευμένων
εκπαιδευτικών εργαλείων για τη βελτίωση των ακολουθούμενων
διδακτικών και μαθησιακών προτύπων και μεθόδων;
Πως σχεδιάζει να στηρίξει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς
και να αντιμετωπίσει το φαινόμενο της αυξανόμενης
«παραπαιδείας» ως απόρροια της λειτουργίας της Τράπεζας
Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας;
Προτίθεται να εξετάσει την κατάργηση της λειτουργίας της
Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (Τ.Θ.Δ.Δ.) στο
Λύκειο;
Η κυβέρνηση, αντί να προωθήσει σύγχρονες και παιδαγωγικές
πρακτικές στο χώρο της Παιδείας, επιμένει σε αναχρονιστικές,
δυσλειτουργικές και αντιπαραγωγικές επιλογές. Δεν την ενδιαφέρει αν
θα επιβαρύνει με περαιτέρω έξοδα και ψυχολογική πίεση τους μαθητές
και τις οικογένειές τους.
Δεν την ενδιαφέρει αν η κοινωνική πλειοψηφία
πλήττεται και φθείρεται καθημερινά από τις επιπτώσεις της
πρωτοφανούς ακρίβειας, ενώ ήδη έχουν προηγηθεί και οι συνέπειες
της υγειονομικής κρίσης. Πιστή στο ιδεοληπτικό της αφήγημα, παγιώνει
κοινωνικούς αποκλεισμούς, δημιουργώντας ανισότητες και μαθητές
δύο ταχυτήτων στα σχολεία μας. Η Τράπεζα Θεμάτων κινείται προς
αυτή την κατεύθυνση με εξαιρετικά αρνητικές συνέπειες.