Ο πληθωρισμός έσπασε όλα τα κοντέρ και προκαλεί σοκ και δέος, καθώς εκτινάχθηκε τον Μάιο του 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε η ΕΛΣΤΑΤ, στο 11,3%. Πρόκειται για ρεκόρ 29 ετών, με την ενέργεια, τα τρόφιμα και τις μεταφορές να οδηγούν σε ξέφρενη και ανεξέλεγκτη μέχρι στιγμής κούρσα διογκούμενης ακρίβειας που «ματώνει» τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ, από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του Μαΐου 2022 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2021 προέκυψε αύξηση 11,3%, έναντι αύξησης 0,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2021 με το 2020.
Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον Μάιο 2022 σε σύγκριση με τον Απρίλιο 2022 παρουσίασε αύξηση 0,7%, έναντι μείωσης 0,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Ιουνίου 2021 – Μαΐου 2022 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Ιουνίου 2020 – Μαΐου 2021 παρουσίασε αύξηση 5,3%, έναντι μείωσης 1,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Ιουνίου 2020 – Μαΐου 2021 με το δωδεκάμηνο Ιουνίου 2019 – Μαΐου 2020.
Μεγάλη αύξηση σε σχέση με την περασμένη περίοδο καταγράφει το φυσικό αέριο, το οποίο είναι ακριβότερο κατά 172,7%, ενώ την ίδια στιγμή ο ηλεκτρισμός αυξήθηκε κατά 80,2%, το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 65,1% και τα καύσιμα κατά 36,6%.
Υψηλές είναι οι ανατιμήσεις και στα τρόφιμα, καθώς αύξηση καταγράφουν κατά 14,1% τα γαλακτοκομικά, 13,4% το ψωμί και τα δημητριακά, 13,8% τα κρέατα και 23,2% τα έλαια.
Υψηλό (18,8%) ήταν και το άλμα του κόστους στην κατηγορία των Μεταφορών. Οι τιμές για μεταφορές με αεροπλάνο ήταν αυξημένες κατά 22,8% και 17,7% έναντι αυτών με πλοίο σε σχέση με τον Μάιο του 2021.
Αναλυτικά, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 11,3% τον Μάιο 2022 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2021 προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
- 12,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
- 0,9% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 5,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 35% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
- 5,1% στην ομάδα Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 0,5% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομεία και κλινικές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
- 18,8% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
- 1,3% στην ομάδα Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
- 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 5,1% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 0,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.
Στενάζουν οι καταναλωτές
Κοιτώντας πίσω από τους αριθμούς, συναντάμε τις οικογένειές μας, οι οποίες δεν μπορούν πλέον να προϋπολογίσουν τα έξοδα του μήνα. Ο λόγος είναι ότι πλέον, ώρα με την ώρα, μέρα με τη μέρα, μήνα με τον μήνα, όλα τα προϊόντα και οι υπηρεσίες παίρνουν την ανηφόρα και, όπως είναι λογικό, δεν βγαίνουν τα νούμερα για να φτάσουμε μέχρι το τέλος του μήνα.
Σε συνδυασμό με τις αυξήσεις στα καύσιμα, στην ενέργεια και στο ηλεκτρικό ρεύμα οι καταναλωτές βρίσκονται σε ασφυκτική κατάσταση, χωρίς καμία προοπτική για ελαφρύνσεις. Την Τρίτη 7 Ιουνίου, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η μέση τιμή της βενζίνης 95 οκτανίων ανερχόταν στα 2,367 ευρώ, το πετρέλαιο κίνησης σε 1,948 ευρώ και το υγραέριο κίνησης σε 1,118 ευρώ.
Μεγάλες διακυμάνσεις από ράφι σε… ράφι
Εκτός όμως από τις κατά γενική ομολογία αυξήσεις, σύμφωνα με την ιστοσελίδα e-katanalotis.gr του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, παρατηρούνται περίεργες διαφοροποιήσεις στις τιμές των προϊόντων μεταξύ των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Για παράδειγμα, ένα πακέτο «Μακαρόνια Σπαγγετίνη Νο 10 500 γρ.» στο φθηνότερο ράφι στις 7 Ιουνίου κόστιζε 0,69 ευρώ, ενώ στο ακριβότερο 1,14 ευρώ. Το ίδιο συμβαίνει και με ένα κιλό πατάτες ελληνικές κατηγορίας β’. Στο φθηνότερο σούπερ μάρκετ στις 7 Ιουνίου κόστιζαν 0,46 ευρώ, ενώ στο ακριβότερο 0,88 ευρώ. Αξιοσημείωτη διαφορά συναντάμε και σε ένα κουτί στιγμιαίου καφέ 200 γρ. Στο φθηνότερο ράφι στις 7 Ιουνίου κόστιζε 5,05 ευρώ, ενώ στο ακριβότερο 7,45 ευρώ.
Μπορεί να σκεφθεί κανείς ότι ένα σούπερ μάρκετ μπορεί σε συνεργασία με την εκάστοτε εταιρεία να έχει προωθητική ενέργεια. Μήπως θα πρέπει να δουν οι αρμόδιες αρχές το κόστος παραγωγής, το κέρδος και, τελικά, το τι θα πρέπει να πληρώνει ο καταναλωτής;
Η έκθεση του ΟΟΣΑ «βλέπει» ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας 2,8%
Σε αντίθεση με τα όσα βιώνουμε στην Ελλάδα, ο ΟΟΣΑ στην έκθεση αναφέρει ότι «οι αυξήσεις των παγκόσμιων τιμών, η αυξημένη αβεβαιότητα και οι πιο σφικτές νομισματικές συνθήκες θα εξουδετερωθούν εν μέρει από τις δαπάνες του ελληνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, τη δημοσιονομική στήριξη σε νοικοκυριά και εταιρείες και την ενίσχυση των εξαγωγών και των επενδύσεων».
Για τον πληθωρισμό, όπως υπολογίζεται με βάση τον εναρμονισμένο δείκτη τιμών καταναλωτή, ο ΟΟΣΑ προβλέπει πως θα διαμορφωθεί στο 8,8% σε μέσα επίπεδα, για να υποχωρήσει στο 3,4% το 2023. «Αν και οι πιέσεις από την πλευρά της προσφοράς έχουν αυξηθεί, η υπάρχουσα διαθέσιμη παραγωγική δυναμικότητα θα μετριάσει τις πιέσεις στις τιμές», σημειώνει.
Για την ανεργία προβλέπεται σημαντική μείωση φέτος, στο 12,4% από 14,7% πέρυσι, ενώ για το 2023 εκτιμάται ότι θα κινηθεί περίπου στα ίδια επίπεδα (12,6%), καθώς η άνοδος της απασχόλησης αναμένεται να ανακοπεί προσωρινά λόγω της υψηλότερης αβεβαιότητας των εργοδοτών, των δυσκολιών για προσλήψεις εργαζομένων με τις ζητούμενες δεξιότητες και των αυξήσεων των μισθών.
Η έκθεση τονίζει πως ο κυβερνητικός σχεδιασμός για την επίτευξη ενός μικρού πρωτογενούς πλεονάσματος το 2023 θα βελτιώσει περαιτέρω τη βιωσιμότητα των δημοσίων οικονομικών και θα στηρίξει, σε συνδυασμό με την αντιμετώπιση και των υπόλοιπων «κόκκινων» δανείων που έχουν μείνει στις τράπεζες, την απόκτηση επενδυτικής βαθμίδας για τα ελληνικά ομόλογα.
«Τα ενισχυμένα από τις αυξημένες τιμές έσοδα και η ανάκαμψη θα βοηθήσουν την κυβέρνηση να επαναφέρει τον Προϋπολογισμό σε πρωτογενές πλεόνασμα το 2023. Με τη χρήση των μη προγραμματισμένων εσόδων και αποταμιεύσεων για την επάνοδο σε δημοσιονομικό πλεόνασμα και τη διασφάλιση ότι τα μέτρα στήριξης θα είναι προσωρινά και στοχευμένα στα εισοδήματα των ευάλωτων νοικοκυριών παρά για την επιδότηση των τιμών, θα βελτιωνόταν περαιτέρω η βιωσιμότητα των δημοσίων οικονομικών», σημειώνει η έκθεση.
https://www.zougla.gr/