Ενώπιον ενός σεναρίου «τέλειας καταιγίδας» μεγάλης έντασης και διάρκεια μέχρι την άνοιξη του 2022 βρίσκεται η ελληνική αγορά και τούτο γιατί οι ελλείψεις σε πρώτες ύλες σε συνδυασμό με το εξαιρετικά υψηλό ενεργειακό και μεταφορικό κόστος δημιουργούν συνθήκες ασφυξίας στον παραγωγικό ιστό και αυξήσεις στις τιμές των καταναλωτικών αγαθών με πιθανές μελλοντικές ελλείψεις που θα γίνουν ορατές με «μισογεμάτα ράφια» την περίοδο των εορτών. Το ζητούμενο τώρα είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις να δημιουργήσουν αποθέματα στις αποθήκες και τα ράφια , ώστε να αντέξουν χρονικά όσο μπορούν και να περιορίσουν το τσουνάμι των ανατιμήσεων.
Οι πρώτες ελλείψεις έχουν κάνει την εμφάνισή τους σε κατηγορίες όπως τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, με επίκεντρο προϊόντα όπως ηλεκτρονικοί υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα, τηλεοράσεις, παιχνιδομηχανές, λευκές και μαύρες ηλεκτρικές συσκευές κυρίως μεσαίου κόστους, τα είδη οικιακής χρήσης (π.χ. έπιπλα), τα χημικά, τα παιχνίδια, τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων και τα αυτοκίνητα.
Η αβεβαιότητα σχετικά με την πορεία του κορωνοϊού εμποδίζει τη δημιουργία μεγάλου αποθέματος, το οποίο θα μπορούσε να αποτελέσει μερικώς μια λύση.
Το πρόβλημα δεν είναι ελληνικό, αλλά διεθνές, καθώς η πανδημία προκάλεσε προβλήματα ακόμη και σε ανεπτυγμένες οικονομίες. Εργοστάσια σε χώρες από τις οποίες η Ελλάδα εισάγει υπολειτουργούν ή και έκλεισαν τους προηγούμενους μήνες εξαιτίας της πανδημίας, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η άμεση παράδοση των παραγγελιών.
Την ίδια ώρα, τα σημαντικά προβλήματα στις μεταφορές και η εκτίναξη των ναύλων δημιουργούν ένα επιπρόσθετο πρόβλημα για τις επιχειρήσεις, οι οποίες δεν είναι σε θέση να κάνουν τον προγραμματισμό του εφοδιασμού τους.
Μέχρι σήμερα οι επιχειρήσεις είχαν τη δυνατότητα να καλύπτουν τις ανάγκες των πελατών τους, στρέφοντάς τους σε συγκεκριμένα είδη και προχωρώντας ακόμα και σε προσφορές. Κάποιες επιχειρήσεις, κυρίως οι πιο εύρωστες, έχουν αποδυθεί σε αγώνα αναζήτησης προϊόντων από ευρωπαίους προμηθευτές και χονδρεμπόρους, προκειμένου να ενισχύσουν τα αποθέματά τους, ώστε να μη βρεθούν εκτεθειμένοι ενόψει της Black Friday αλλά και των Χριστουγέννων, οπότε αναμένεται να κορυφωθεί η καταναλωτική ζήτηση.
Μπροστά στα νέα δεδομένα, δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές που σπεύδουν να κάνουν αρκετά νωρίς τις παραγγελίες τους για τα δώρα των γιορτών. Ενδεικτικό είναι ότι η λίστα αναμονής για παιχνιδομηχανές υπολογίζονται στους δύο μήνες, ενώ αντίστοιχες λίστες έχουν επιχειρήσεις και για συσκευές κινητών τηλεφώνων, ενώ δεν λείπουν και οι περιπτώσεις εκείνων που δεν δέχονται παραγγελίες, καθώς δεν είναι δυνατό να προβλέψουν πότε θα μπορέσουν να τις εξυπηρετήσουν.
www.msn.com