Πλαγίως επιχείρησε το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης να καταργήσει ουσιαστικά την περιφερειακή δομή του Ελληνικού Κτηματολογίου προβάλλοντας ως επιχείρημα την ταχύτερη εξυπηρέτηση των συναλλασσομένων, οι οποίοι σε πολλά Κτηματολογικά Γραφεία δεινοπαθούν για να μεταβιβάσουν ένα ακίνητο.
Με τροπολογία σε νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για τις λαϊκές αγορές και τη δημοτική αστυνομία, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης συστήνει στον φορέα νέα Διεύθυνση Νομικού Έργου Λειτουργούντος Κτηματολογίου, η οποία θα στελεχωθεί με 25 νομικούς 5ετούς θητείας, προκειμένου – όπως αναφέρεται – «να αποσυμφορηθούν όσα κτηματολογικά γραφεία, υποκαταστήματά τους ή υποθηκοφυλακεία της χώρας που εμφανίζουν σημαντικό αριθμό εκκρεμοτήτων νομικού ελέγχου, προκειμένου να εκκαθαριστούν οι εκκρεμότητες, να ομαλοποιηθεί η διαδικασία καταχώρισης εγγραπτέων πράξεων και να εξαλειφθούν οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην ολοκλήρωση μεταβιβάσεων ακινήτων».
Tι προβλέπει η ρύθμιση
Η ρύθμιση μάλιστα προβλέπει ότι με απόφαση του Γενικού Διευθυντή του «Ελληνικού Κτηματολογίου» θα μπορεί να αντιτίθεται ο νομικός έλεγχος και η καταχώριση πράξεων στη διεύθυνση κατά παρέκκλιση της κατά τόπο αρμοδιότητας των Κτηματολογικών Γραφείων.
Άμεση ήταν η διαμαρτυρία του Σωματείου Εργαζομένων στο Κτηματολόγιο (ΣΕΚΤ), το οποίο απέστειλε επιστολή προς τον υπουργό Κυριάκο Πιερρακάκη και τον αρμόδιο υφυπουργό Θόδωρο Λιβάνιο, ενώ τη Δευτέρα σε έκτακτη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου αποφάσισε ομόφωνα επ αορίστω αποχή από την καταχώριση και τον νομικό έλεγχο των πράξεων έως την απόσυρση της τροπολογίας. Πηγές των εργαζομένων σημείωναν ότι με την κίνηση αυτή αποκαλύφθηκε το σχέδιο για την απαξίωση της περιφερειακής δομής του Κτηματολογίου αφήνοντας τους πολίτες να ταλαιπωρούνται.
Η απόφαση αυτή φαίνεται ότι κινητοποίησε την ηγεσία του υπουργείου οδηγώντας τον κ. Λιβάνιο να διαβεβαιώσει τους εργαζομένους ότι η σχετική διάταξη θα βελτιωθεί με αποτέλεσμα και εκείνοι από την πλευρά τους να αναστείλουν τις κινητοποιήσεις.
Να σημειωθεί ότι το ΣΕΚΤ στην επιστολή του επεσήμαινε ότι αντί για τις εν λόγω διατάξεις, το Δημόσιο θα μπορούσε να δώσει μόνιμο δικαίωμα υπογραφής στους αναπληρωτές προϊστάμενους και αξιοποιώντας καλύτερα τη θέση τους, δεν θα υπήρχε λόγος να δημιουργηθεί μια νέα διεύθυνση διότι:
– Θα υπήρχε άμεση εμπλοκή τους στην τακτοποίηση των εκκρεμοτήτων μιας και είναι έμπειρο προσωπικό που γνωρίζει καλά την δουλειά του. Σε αντίθεση με τα προηγούμενα, η δημιουργία της νέας διεύθυνσης δεν θα επιφέρει άμεσα αποτελέσματα διότι οι νέοι νομικοί πρέπει να εκπαιδευτούν στον νομικό έλεγχο των πράξεων, οπότε μέχρι να γίνει αυτό θα περάσει τουλάχιστον ένα 6μηνο, κάτι του σημαίνει ότι δεν θα υπάρξει τελικά το επιθυμητό αποτέλεσμα, στον τομέα της «αμεσότητας».
– Το προσωπικό του Φορέα (δικηγόροι, προϊστάμενοι, αναπληρωτές) που μπορούν να διενεργήσουν νομικό έλεγχο είναι πάνω από 25, δηλαδή περισσότεροι από τους υπάλληλους που απαιτείται να προσληφθούν. Επομένως θα πρέπει πρώτα να εξαντληθεί η απασχόληση όσων είναι ήδη ενταγμένοι στον φορέα, σημειώνουν οι εργαζόμενοι.
– Οι ήδη προσληφθέντες για τακτοποίηση εκκρεμοτήτων στα γραφεία δικηγόροι, καθώς και αναπληρωτές γραφείων που δεν έχουν τεράστιο φόρτο εργασίας, μπορούν να κάνουν έλεγχο και στις πράξεις υποθηκοφυλακείων που είναι υπό ένταξη και είναι πιο πολλοί από τους 25 που θα στελεχώσουν τη νέα διεύθυνση
– Θέματα που άπτονται νομικής τεκμηρίωσης, μετά από έλεγχο και απόρριψη από τον προϊστάμενο (πχ όταν ζητείται από τον συναλλασσόμενο να βάλει, μετά από αίτηση πρόδηλου σφάλματος ο προϊστάμενος κυριότητα σε ιδιοκτήτη άγνωστου αγροτεμαχίου, αντί αυτός να προσφύγει δικαστικά για να εκδοθεί απόφαση), δεν μπορούν να λυθούν από νομικό που υπηρετεί σε οποιοδήποτε γραφείο ή οποιαδήποτε διεύθυνση. Τα παραπάνω απαιτούν νομοθετικές ρυθμίσεις, άρα όποια διεύθυνση δημιουργηθεί δεν θα μπορεί να βασιστεί σε υπάρχουσα νομοθετική διάταξη προκειμένου λύσει τέτοιου είδους θέματα. Εάν υπάρξει αλλαγή στη νομοθετική ρύθμιση, τότε έτσι κι αλλιώς οι προϊστάμενοι θα μπορούν να προχωρούν σε έκδοση θετικής απόφασης.
www.ethnos.gr