Με κατά μέσο όρο 200.000.000 τηλεθεατές κάθε χρόνο σε Ευρώπη, Αμερική, Ασία και Αυστραλία, προϋπολογισμό που ξεκινά από τα 20 και φτάνει ή ακόμα και ξεπερνά κάποιες χρονιές τα 30 εκατ. ευρώ, διάρκεια τεσσάρων ωρών, έναν αμερικανικό και από του χρόνου κι έναν καναδικό κλώνο, η Eurovision είναι το μεγαλύτερο τηλεοπτικό γεγονός στον κόσμο.
Ειδικά φέτος μπορεί να γίνει και το πιο πολιτικό. Μολονότι η EBU, δηλαδή η Ενωση των Δημόσιων Ραδιοτηλεοπτικών Φορέων της Ευρώπης, αποτάσσεται μετά βδελυγμίας οποιαδήποτε υπόνοια πολιτικοποίησης του διαγωνισμού, εστιάζοντας σε εκείνα που ενώνουν και σφυρίζοντας αδιάφορα σε όσα χωρίζουν τους λαούς, η φετινή 66η διοργάνωση θα πραγματοποιηθεί στις 10, 12 και 14 Μαΐου στο Τορίνο κάτω από τη βαριά σκιά της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία.
Από τις πρώτες κιόλας ημέρες που η πολεμική μηχανή του Πούτιν αιματοκύλησε ξανά την Ευρώπη, η EBU ανακοίνωσε τον αποκλεισμό της Ρωσίας από τον διαγωνισμό, μειώνοντας τις συμμετοχές στις 40. Η απόφαση χαιρετίστηκε με ανακούφιση από τους Ευρωπαίους, οι οποίοι, σύμφωνα με τις στοιχηματικές εταιρείες, δείχνουν αποφασισμένοι να προσφέρουν τη νίκη στην Ουκρανία. Κίνηση προφανώς συμβολική, αλλά σε καμία περίπτωση επουσιώδης. Πρόκειται άλλωστε για την πιο μπαρουτοκαπνισμένη συμμετοχή της 66ης διοργάνωσης.
Οι Kalush Orchestra διεκδίκησαν το χρίσμα για τη Eurovision στον ουκρανικό εθνικό τελικό στις 12 Φεβρουαρίου, δηλαδή όταν πια η φήμη για τη ρωσική επέλαση είχε λάβει για πολλούς διαστάσεις στέρεης βεβαιότητας. Τερμάτισαν δεύτεροι, πίσω από την τραγουδίστρια Αλίνα Πας. Εσπευσαν μάλιστα να αμφισβητήσουν την ετυμηγορία, καταθέτοντας ένσταση σχετικά με τη διαδικασία της τηλεψηφοφορίας, η οποία όμως δεν χρειάστηκε ποτέ να εξεταστεί. Δέκα ημέρες μετά την επικράτησή της, η εκλεκτή της Ουκρανίας αποκαθηλώθηκε, αφού αποκαλύφθηκε πως είχε ταξιδέψει για επαγγελματικούς λόγους στην Κριμαία μετά την κατάληψή της από τους Ρώσους το 2014.
Ετσι, οι ράπερ Kalush, που παντρεύουν στον ήχο τους στοιχεία της ουκρανικής μουσικής παράδοσης με ρίμες, ανέλαβαν με το τραγούδι «Stefania», εμπνευσμένο και αφιερωμένο στην κωφή μητέρα ενός από τα μέλη της μπάντας, να εκπροσωπήσουν τη χώρα τους στην πιο κρίσιμη και σκοτεινή ώρα της. Μάλιστα, για περισσότερο από έναν μήνα ο MC KylymMen υπερασπίστηκε ως μέλος του ουκρανικού στρατού την περιφέρεια του Κιέβου πριν αναχωρήσει μαζί με τα άλλα δύο μέλη του γκρουπ για μια ευρωπαϊκή περιοδεία, με σκοπό τη συγκέντρωση ανθρωπιστικής βοήθειας για τους συμπατριώτες τους. Οι Kalush, παρότι η συμμετοχή τους στον μεγάλο τελικό του Σαββάτου θεωρείται βέβαιη, θα χρειαστεί να το επιβεβαιώσουν στον πρώτο ημιτελικό της 10ης Μαΐου, στον οποίο θα μετρήσει τις δυνάμεις της και η Ελλάδα.
Για την Αμάντα Γεωργιάδη, έπειτα από τις δύο πρώτες πρόβες στη σκηνή του PalaOlimpico και λίγες ώρες πριν τις τζενεράλε, ο άνεμος φυσά ούριος. Η 25χρονη ερμηνεύτρια θα εμφανιστεί περιστοιχισμένη από αναποδογυρισμένες καρέκλες, με φωτισμούς σε αποχρώσεις του γαλάζιου και του λευκού, ντυμένη με μια απέριττη τουαλέτα διά χειρός Σίλιας Κριθαριώτη -υπεύθυνης, μεταξύ άλλων, για το φόρεμα-θρύλο της Καίτης Γαρμπή από τη Eurovision του 1993- και ξυπόλητη.
Σύμφωνα με τα στοιχήματα, η ελληνική συμμετοχή με το τραγούδι «Die Together», γραμμένο από την ίδια την Αμάντα και τον συνεργάτη της Bjørn Helge Gammelsæter, θα έχει εκτός συγκλονιστικού απροόπτου μία θέση στον τελικό, ενώ οι προβλέψεις την τοποθετούν μεταξύ 5ης και 6ης θέσης στην τελική κατάταξη.
Το ξύπνημα των Big 5
Η περσινή νίκη των Maneskin για την Ιταλία φαίνεται πως άνοιξε ξανά την όρεξη των λεγόμενων Big 5, δηλαδή του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ισπανίας, της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Ιταλίας, ή αλλιώς των χωρών που συνεισφέρουν τα μεγαλύτερα ποσά για την πραγματοποίηση του διαγωνισμού και ανταποδοτικά δεν διαγωνίζονται στους ημιτελικούς αλλά απευθείας στον τελικό. Φτάνει να δει κανείς τον πίνακα των προβλέψεων για να επαληθεύσει του λόγου το ασφαλές. Η Ιταλία που έπειτα από αποχή 14 ετών από τη Eurovision επέστρεψε το 2011 είναι αποφασισμένη να κρατήσει τον διαγωνισμό για δεύτερη χρονιά εντός έδρας, πράγμα που μέχρι σήμερα έχουν πετύχει το Λουξεμβούργο (1972-73), το Ισραήλ (1978-79) και τελευταία φορά η Ιρλανδία με τρεις σερί νίκες από το 1992 έως το 1994.
Ο Αλεσάντρο Μαχμούντ, ο οποίος το 2019 κατετάγη δεύτερος στη διοργάνωση του Ισραήλ, είναι φέτος ο εκλεκτός των Ιταλών, συνεπικουρούμενος από τον ράπερ Blanco. Οι δυο τους επικράτησαν στο Φεστιβάλ του Σαν Ρέμο με το τραγούδι «Brividi» και μοιάζουν σαν έτοιμοι από καιρό να αποθεωθούν σπίτι τους. Για πολλούς η Eurovision χρωστάει στον Μαχμούντ, αφού στον διαγωνισμό του 2019 στο Τελ Αβίβ κατετάγη δεύτερος.
Τα ρέστα τους παίζουν και οι Βρετανοί. Ο 21ος αιώνας, γιουροβιζιονικά μιλώντας, είναι μέχρι στιγμής μια καταστροφή γι’ αυτούς – απόδειξη οι τελευταίες θέσεις τους το 2003, το 2008, το 2010, το 2019 και το 2021. Φέτος, εμπιστεύτηκαν τον Σαμ Ράιντερ, έναν καλλιτέχνη που μεγάλωσε στο TikTok και γιγαντώθηκε την περίοδο της πανδημίας και των lockdowns, διαθέτοντας σήμερα ποίμνιο 12,3 εκατομμυρίων followers στο κοινωνικό δίκτυο. Παρεμπιπτόντως, το TikTok συνεργάζεται επίσημα φέτος για πρώτη φορά με τον διαγωνισμό. Θέση στην πρώτη πεντάδα φιλοδοδεί να κατακτήσει και η Ισπανία που στέλνει στο Τορίνο ό,τι σε πιο διεθνή σταρ διαθέτει, δηλαδή την 31χρονη ηθοποιό και τραγουδίστρια Σανέλ Τερέρο.
Εχουν περάσει 53 χρόνια από την τελευταία νίκη της χώρας της Ιβηρικής Χερσονήσου στον διαγωνισμό και οι Ισπανοί επέλεξαν να το κάνουν όπως η Φουρέιρα. Ακριβώς όμως όπως η Φουρέιρα. Αν και με λιγότερα μαλλιά από την εκπρόσωπο της Κύπρου το 2018, η Ισπανίδα συνάδελφός της φαντάζει ως κακή ρεπλίκα της, γεγονός που έχει ήδη σχολιαστεί πικρόχολα από μερίδα των eurofans. Πολλοί πάντως είναι εκείνοι που διαβλέπουν θριαμβική επίδοση για το τραγούδι της «SloMo».
Ακτιβιστές και τρολ
Θα ήταν άδικος κανείς αν στις (πολυ)συζητημένες συμμετοχές της διοργάνωσης του Τορίνο δεν περιελάμβανε την εκπρόσωπο της Αλβανίας. Η Ρονέλα Χατζάτι πρόλαβε στα 32 της χρόνια να περάσει από μια ντουζίνα realities, talent και φιλανθρωπικά σόου της πατρίδας της και πλέον είναι έτοιμη για την πανευρωπαϊκή διασημότητα. Επιλέχθηκε μέσω εθνικού διαγωνισμού με το τραγούδι «Sekret», έναν ύμνο, σύμφωνα με την ίδια, στη διαφορετικότητα. Μέχρι στιγμής πάντως η Ρονέλα κατάφερε να πρωταγωνιστήσει στο πρώτο (υπο)σκάνδαλο του διαγωνισμού.
Η πρώτη πρόβα της αποδείχτηκε εξόχως προκλητική για τα χρηστά ήθη της Eurovision, εξαιτίας της στενής σωματικής επαφής της με τη χορεύτρια που τη συνοδεύει επί σκηνής. Οι επίμαχες φωτογραφίες ανέβηκαν και κατέβηκαν από τον επίσημο λογαριασμό της διοργάνωσης στο Instagram ώσπου να πεις Eurovision, ενώ στη δεύτερη πρόβα η τραγουδίστρια εμφανίστηκε με διαφορετικό φόρεμα αλλά εφάμιλλα διαχυτική με τη χορεύτρια. Τις δυο τους συνοδεύουν τέσσερις ακόμα χορευτές που συνδυάζουν γυμνό δέρμα από τη μέση και πάνω με φούστα από τη μέση και κάτω. Κάποιοι θα μπορούσαν να τη θεωρήσουν συμμετοχή-τρολ, μόνο που τα πρωτεία στην εν λόγω κατηγορία κρατά η Νορβηγία που αποφάσισε να δειγματίσει στην Ευρώπη τους Subwoolfers.
Δηλαδή ένα κουστουμαρισμένο δίδυμο που εμφανίζεται στη σκηνή με μάσκες λύκου σε χρώμα κίτρινο και ασορτί γάντια, τραγουδώντας το άσμα με τον απολύτως γλαφυρό τίτλο «Give that wolf a banana» (ελληνιστί «Τάισε τον λύκο με μπανάνα»). Υφέρπον μήνυμα βιγκανισμού; Οχι, αυτό ανήκει στους Λετονούς Citi Zeni, την πρώτη eco-friendly μπάντα της Eurovision που θα στείλει αντισπισιστικό μήνυμα με το τραγούδι «Eat Your Salad». Προς το παρόν βέβαια το μόνο που σκίζουν είναι τα παντελόνια τους, πράγμα που συνέβη στη δεύτερη πρόβα τους. Αλλά γίνονται αυτά στις ζωντανές μεταδόσεις.