Η γέφυρα Ρίου Αντιρρίου ξεκίνησε ως ένα έργο ανάσα για την περιοχή, ιδίως στο σκέλος της ανακούφισης των καθημερινών χρηστών της οι οποίοι αναγκάζονταν να δαπανούν απεριόριστο χρόνο για να μετακινηθούν από το Ρίο στο Αντίρριο προκειμένου να εργαστούν ένθεν κακείθεν, αλλά φαίνεται ότι κατέληξε σε μεγάλο βραχνά και σε δυσβάσταχτο, κόστος διελεύσεων.
Μια διέλευση ενός απλού χρήστη μετ΄ επιστροφή συνεπάγεται σήμερα 27,4 ευρώ ευρώ ενώ για τους συχνούς χρήστες, τους βασικούς δηλαδή «χρηματοδότες» της Γέφυρας, τα πράγματα φαίνεται ότι είναι πολύ πιο επώδυνα.
Εργαζόμενοι σε δημόσιες υπηρεσίες και στον ιδιωτικό τομέα, έχουν βρεθεί από τον Απρίλιο προ μιας κατάστασης που τους εξοντώνει παρά τους διευκολύνει οικονομικά με τις αυξήσεις να κρύβονται κάτω από δήθεν ευνοϊκές ρυθμίσεις διέλευσης.
Πρόκειται για πολίτες οι οποίοι επί 20 και πλέον χρόνια διέρχονται από τη Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου για να μεταβούν στον χώρο εργασίας τους επωμιζόμενοι το οικονομικό «βάρος» που αγγίζει σε αρκετές περιπτώσεις και το 1/3 του μισθού τους, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για τα οικονομικά τους.
Ήταν τότε που η τοπική κοινωνία και οι Φορείς αντέδρασαν έντονα με αποτέλεσμα να «τραβήξει αυτί» το αρμόδιο υπουργείο στη διοίκηση της Γέφυρας και αυτή να υποχρεωθεί να δεσμευτεί ότι θα πάρει πίσω την αύξηση και θα επιστρέφει την επιβάρυνση που προκάλεσε στους εργαζόμενους με τρόπο μεταβατικό, καθώς επρόκειτο να καθιερώσει νέο σύστημα διελεύσεων από την 1η Απριλίου.
Τι έκανε όμως επί της ουσίας από τις αρχές του Απρίλη η Γέφυρα την οποία «χρυσοπληρώνουμε» άπαντες για τις διελεύσεις μας;
Έφτιαξε ένα νέο “e-pass”, το eργασία-pass το οποίο φέρεται να έχει κόστος 232 ευρώ για 44 διελεύσεις αλλά κρύβει τις αυξήσεις (έως και 57 ευρώ ανά μήνα) αλλού.
Έγινε με λίγα λόγια «μείωση», που είναι αύξηση και παρουσιάστηκε ως διευκόλυνση προς όφελος των μονίμων χρηστών!
Και αυτό γιατί το νέο pass που διαθέτει η ΓΕΦΥΡΑ ΑΕ στους μόνιμους χρήστες της εφαρμόζει με διαφορετικό τρόπο τις χρεώσεις των διελεύσεων σε σχέση με το προηγούμενο.
Το προηγούμενο σύστημα είχε κλιμακωτή χρέωση. Οι πέντε πρώτες διελεύσεις είχαν η καθεμία κόστος 10,60 ευρώ, οι επόμενες πέντε 6,55 ευρώ, η 11η έως την 15η κόστιζε 5,03 ευρώ η μία, ενώ μετά τις 16 η χρέωση ήταν 4,54 ευρώ.
Το παλιό σύστημα ως προς τη χρέωση είχε συγκεκριμένα ως εξής:
Διελεύσεις 1-5: 10,60€ ανά διέλευση
Διελεύσεις 6-10: 6,55€ ανά διέλευση
Διελεύσεις 11-15: 5,03€ ανά διέλευση
Διελεύσεις 16+ : 4,54 ανά διέλευση
Με το e-ργασία pass από 1η Απριλίου ισχύουν τα εξής:
Διελεύσεις 1-17: 13,70€
Διελεύσεις 18-44: 0
Διελεύσεις 45+ : 13,70€
Με το νέο σύστημα αλλάζει δηλαδή ο τρόπος χρέωσης, καθώς καταργούνται και η κλιμάκωση και οι χαμηλές τιμές από έναν αριθμό διελεύσεων και μετά, όπως ήταν με την προηγούμενη κατάσταση.
Η τιμή του “e-pass” μειώνεται μεν από 242,56 σε 232,90 ευρώ για 44 διελεύσεις, αλλά εφαρμόζεται η εξής μέθοδος: Οι πρώτες 17 διελεύσεις χρεώνονται 13,70 ευρώ η κάθε μία, άρα με 17 περάσματα συμπληρώνεται το ποσό των 232,90 ευρώ.
Τις διελεύσεις από τη 18η έως και την 44η διέλευση η ΓΕΦΥΡΑ ΑΕ τις αναφέρει ως «δωρεάν». Έτσι ένας εργαζόμενος που θα κάνει ακριβώς 44 διελεύσεις, έχει πράγματι μία μείωση περίπου 10 ευρώ. Αλλά η μείωση προκύπτει στην ουσιαστικά μόνο εάν κάνει το συγκεκριμένο αριθμό διελεύσεων. Ούτε περισσότερες, ούτε λιγότερες.
Διότι σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, προκύπτουν αυξήσεις.
Εάν κάποιος π.χ. κάνει περισσότερες από 44 διελεύσεις, θα χρεώνεται πλέον για κάθε μία από αυτές 13,70 ευρώ και όχι 4,54 ευρώ όπως ήταν πριν. Εργαζόμενος για παράδειγμα 25 ημερών το μήνα θα κάνει 50 διελεύσεις. Πλήρωνε 242,56 για τις πρώτες 44 και για τις υπόλοιπες έξι, ένα επιπλέον ποσό 27,24 ευρώ, άρα το συνολικό κόστος έφτανε στα 269,80. Τώρα, θα πληρώσει την κάρτα των 232,90 ευρώ για τις 44 πρώτες διελεύσεις και άλλα 82,20 για τις επόμενες έξι. Άρα το συνολικό κόστος φτάνει στα 315,10 ευρώ.
Επίσης, με το παλαιό σύστημα, η χρέωση γινόταν ανά διέλευση και ανάλογα με την κλιμάκωση, που προβλεπόταν. Εάν έναν άνθρωπος έκανε 30 διελεύσεις για παράδειγμα (δούλευε εκείνο το μήνα 15 μέρες δηλαδή, για τους όποιους λόγους), θα χρεωνόταν ως εξής: Για τις πρώτες 5, θα είχε 53 ευρώ (10,6 η καθεμία), οι επόμενες πέντε θα χρεώνονταν 32,75 (6,55 η καθεμία), οι άλλες πέντε 25,15 ευρώ (5,03 η καθεμία). Για τις διελεύσεις από τη 16η έως την 30η, η χρέωση ήταν 4,54 για την καθεμία, ήτοι 68,10 ευρώ. Το συνολικό κόστος θα έφτανε δηλαδή στα 179 ευρώ, ενώ τώρα θα πληρώσει 232,90 αφού η κάθε διέλευση, από την πρώτη κιόλας, χρεώνεται 13,70 και έτσι το ποσό της νέας κάρτας φεύγει με τις πρώτες 17 διελεύσεις. Απλά θα βαφτιστούν οι επόμενες 13 «δωρεάν», αλλά στην πραγματικότητα θα πληρώσει παραπάνω 53 ευρώ!
Υπάρχει κοινωνική πολιτική στη Γέφυρα; Λειτουργεί άραγε ως αναπτυξιακό έργο για την περιοχή ή ως «εισπράκτορας»;
Ακούει την τοπική κοινωνία; Και τελικά, την αντέχει τη Γέφυρα η τσέπη μας ή καταλήγει είδος πολυτελείας; Είναι πολλά τα ερωτηματικά.
Μήπως τώρα προεκλογικά οι υποψήφιοι βουλευτές και αυτοδιοικητικοί θα έπρεπε να ασχοληθούν με αυτό το θέμα που αφορά επι της ουσίας τους πολίτες;