Πρωταθλήτρια η Ελλάδα με την ακριβότερη αμόλυβδη βενζίνη στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 χωρών και στην Ευρωζώνη των 19 χωρών, όπως φαίνεται με βάση το εβδομαδιαίο δελτίο τιμών της Κομισιόν. Παρά τη σημαντική διεθνή πτώση στην τιμή του πετρελαίου, οι τιμές στην Ελλάδα παραμένουν αυξημένες καθώς η βαριά φορολόγηση και η άρνηση της κυβέρνησης να πάρει οριζόντια μέτρα για να κρατήσει τις τιμές, φαίνεται ότι έχει συνδυασθεί με κερδοσκοπικές διαθέσεις στην διακίνηση καυσίμων κατά την θερινή περιόδο όπου η ζήτηση της αμόλυβδης βενζίνης είναι αυξημένη και οδηγεί σε ακραία επιβάρυνση των νοικοκυριών.
Η Ελλάδα, με μέση τιμή 2,344 ευρώ το χιλιόλιτρο (2,34 ευρώ το λίτρο), έχει πλέον την ακριβότερη αμόλυβδη στην Ευρώπη. Στην Ολλανδία όπου έχει πολύ μεγαλύτερες φορολογίες στα καύσιμα από την Ελλάδα και σταθερά ήταν η ακριβότερη χώρα στην Ευρώπη εδώ και χρόνια, ο καταναλωτής πληρώνει μόνο 2,25 ευρώ το λίτρο την αμόλυβδη βενζίνη.
Η χώρα μας είναι ακριβότερη κατά 19,6% και από τον αντίστοιχο μέσο όρο στην ΕΕ των 27, που διαμορφώνεται σε 1,960 ευρώ/λίτρο.
Αναλυτικά, η Ελλάδα, έχει για την αμόλυβδη, μέση τιμή στα 2,344 ευρώ το χιλιόλιτρο ή 2,34 ευρώ το λίτρο. Ακόμη και χώρες, με μεγάλες φορολογικές επιβαρύνσεις, όπως η Φινλανδία, αυτήν την εβδομάδα, βρέθηκαν κάτω από την Ελλάδα, στη λίστα της “ακρίβειας” καυσίμων. Επίσης και στην Ολλανδία, παραδοσιακά μια χώρα με μεγάλες επιβαρύνσεις στους φόρους, η τιμή είναι στα 2,25 για την αμόλυβδη βενζίνη.
Σε σχέση με τον Ευρωπαϊκό Μέσο Όρο, που για τη συγκεκριμένη εβδομάδα είναι στα 1,96€ η ελληνική τιμή είναι πιο ακριβή κατά 19,6% ή κατά 38 λεπτά, σε απόλυτες τιμές. Είναι χαρακτηριστικό ότι πριν 50 ημέρες , η μέση τιμής στη χώρα βρισκόταν στα 2,267€/λίτρο και η Ελλάδα ήταν στην 7η θέση.
Τιμές “φωτιά” στα νησιά
Βέβαια, εάν δει κάποιος τι ισχύει σε νησιωτικές περιοχές, όπου υπάρχει και αυξημένη κίνηση λόγω τουρισμού, αντιλαμβάνεται το πόσο δύσκολη είναι η κατάσταση για τους νησιώτες, που αντιμετωπίζουν ένα πολλαπλάσιο μεταφορικό ισοδύναμο για τα καύσιμα.
Δηλαδή, το κόστος μεταφορά ενός τόνου καυσίμων στα νησιά σε σχέση με την ηπειρωτική χώρα, για την ίδια χιλιομετρική απόσταση, είναι πολύ παραπάνω. Έτσι, ειδικά σε νησιά με ΦΠΑ (π.χ. Πάτμος, Μήλος) οι τιμές είναι πιο πάνω με τους μέσους εθνικούς όρους και ξεπερνούν τα 2,40 ή και τα 2,50 ή ακόμη και το 2,60 ευρώ ανά λίτρο.
Μια σύγκριση που “πονάει”
Πάντως, χώρες όπως η Ουγγαρία ή η Μάλτα έχουν πολύ χαμηλές τιμές (1,20 και 1,38 ευρώ ανά λίτρο) ενώ στη Γερμανία, όπου τρέχουν και σχετικές μειώσεις στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, οι τιμές είναι στο 1,88 ευρώ ανά λίτρο.
Ντίζελ κίνησης
Στο, δε, ντιζελ κίνησης, η Ελλάδα είναι μεταξύ των 10 κρατών μελών με τιμές άνω των 2 ευρώ ανά λίτρο. Να σημειωθεί ότι σε μηνιαία βάση οι τιμές του πετρελαίου μπρέντ στις διεθνείς αγορές έχουν αποκλιμακωθεί σε ποσοστό 15,69%, ωστόσο στο ντίζελ κίνησης η τιμή παραμένει πάνω από τα 2 ευρώ, στα 2,01.
Υπενθυμίζεται, ότι στο ντίζελ κίνησης ισχύει οριζόντια επιδότηση στην αντλία κατά 15 λεπτά, κι έτσι η Ελλάδα έχει τη 10η πιο ακριβή τιμή με 2,012€/λίτρο (17 λεπτά πάνω από τον μέσο όρο) όταν την προηγούμενη εβδομάδα βρισκόταν στην 5η. Στην πρώτη 3αδα με τις ακριβότερες τιμές πετρελαίου κίνησης είναι οι Σκανδιναβικές χώρες, Σουηδία και Φινλανδία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Τιμή Ντίζελ Κίνησης Διυλιστηρίου, Προ ΦΠΑ (€/λίτρο) σε ένα μήνα έχει αποκλιμακωθεί κατά 5%, από το 1,54 ευρώ ανά λίτρο στο 1,43 ευρώ ανά λίτρο.
Βέβαια, πολλά σε σχέση με τις τιμές στην Ελλάδα για τα καύσιμα οφείλονται και στη χρηματιστηριακή διαπραγμάτευση. Άλλωστε οι τιμές Platts, που είναι παράγωγο χρηματιστηριακό προϊόν καθορίζουν εν πολλοίς τις διακυμάνσεις.