Είναι γεγονός ότι οι «ακραίες» θερμοκρασίες δεν αρέσουν ούτε σε εμάς ούτε κάνουν καλό στο όχημά μας. Παρότι ένα αυτοκίνητο κατά τη διάρκεια της εξέλιξής του δοκιμάζεται για την αντοχή του τόσο σε υψηλή όσο και σε χαμηλή εξωτερική θερμοκρασία δεν σημαίνει ότι δεν χρειάζεται την προσοχή μας όταν κάποια από τις δύο συνθήκες ισχύει στην πράξη.
Ο προ των πυλών της χώρας μας καύσωνας που προβλέπουν οι μετεωρολόγοι για τις επόμενες ημέρες σημαίνει ότι θα πρέπει να φροντίσουμε αντίστοιχα και το όχημά μας. Το παρμπρίζ, η μπαταρία, τα ελαστικά ή τα πλαστικά του επηρεάζονται από την αυξημένη εξωτερική θερμοκρασία και από το ότι αυτή θα διαρκέσει κάποιο χρονικό διάστημα όπως είναι η πρόβλεψη.
Σύμφωνα με στοιχεία από τις εταιρείες οδικής βοήθειας, κατά τη διάρκεια ενός καύσωνα αυξάνονται τα περιστατικά που χρειάζεται να επέμβουν τα στελέχη τους για να παρέχουν τη συνδρομή τους σε αυτοκίνητα που έχουν διακόψει τη λειτουργία τους εξαιτίας της ζέστης. Ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε προληπτικά, ώστε να αποφύγουμε όσο το δυνατόν μια τέτοια κατάσταση αλλά και να προστατεύσουμε το όχημά μας από την υψηλή θερμοκρασία του περιβάλλοντος.
Παρμπρίζ
Εάν το αυτοκίνητό μας είναι κάποιας ηλικίας ή εάν δεν έχουμε την οικονομική δυνατότητα να το συντηρούμε τακτικά και σωστά, τότε πιθανόν θα επηρεαστεί περισσότερο από τον καύσωνα. Για παράδειγμα, όταν το χτυπάει ο ήλιος, το παρμπρίζ και τα υπόλοιπα κρύσταλλα του αυτοκινήτου συντελούν στο να αυξάνεται η θερμοκρασία στο εσωτερικό του ακόμα και πάνω από τους 60 βαθμούς Κελσίου.
Περιττό να πούμε πώς σε αυτή την κατάσταση τόσο το παρμπρίζ όσο και τα πλαστικά επηρεάζονται και παραμορφώνονται από τη ζέστη με αποτέλεσμα να υπάρχει η πιθανότητα να εμφανιστούν ρωγμές. Συνεπώς, η τοποθέτηση ενός καλύμματος ηλιοπροστασίας στο παρμπρίζ ή και στα υπόλοιπα παράθυρα του αυτοκινήτου συμβάλλει στη μείωση της θερμοκρασίας στο εσωτερικό τού οχήματος.
Εννοείται ότι εάν δεν έχουμε τοποθετήσει προστατευτικό, κινδυνεύουμε από θερμοπληξία εάν παραμένουμε στο όχημα χωρίς πρωτίστως να έχουμε φροντίσει να αεριστεί καλά και να έχουμε μειώσει τη θερμοκρασία εντός του.
Μπαταρία
Οι περισσότεροι θεωρούν ότι η μπαταρία του αυτοκινήτου αποφορτίζεται ευκολότερα σε συνθήκες ψύχους. Όμως, αυτό συμβαίνει και το καλοκαίρι, καθώς η ζέστη την επηρεάζει επίσης. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πώς εάν το αυτοκίνητό μας είναι εκτεθειμένο στον ήλιο, η θερμοκρασία κάτω από το καπό –στον χώρο του κινητήρα– μπορεί να φτάσει ή να ξεπεράσει τους 70 βαθμούς Κελσίου.
Προληπτικά, καλό θα είναι να κάνουμε έναν έλεγχο της μπαταρίας και το καλοκαίρι και ιδίως όταν πρόκειται να φύγουμε για διακοπές. Εάν χρειάζεται, ας την αλλάξουμε. Είναι ένα κόστος που δεν το υπολογίζαμε, ιδίως ενόψει διακοπών, ωστόσο μπορεί να μας γλυτώσει από περισσότερα έξοδα και από το χαλάσει η διάθεσή μας, ενδεχομένως, έστω και πρόσκαιρα.
Ελαστικά
Ως γνωστόν, επηρεάζονται και αυτά από την αυξημένη εξωτερική θερμοκρασία. Κάνουμε έναν προσεκτικό οπτικό έλεγχο για να διαπιστώσουμε εάν υπάρχει κάποια αστοχία που μπορεί να προκαλέσει την απότομη απώλεια αέρα και φροντίζουμε να έχουμε τη σωστή πίεση σε αυτά, όπως προτείνεται από τον κατασκευαστή ελαστικών για το καλοκαίρι ή για την περίπτωση που φορτώσουμε το όχημά μας.
Υγρά
Ελέγχουμε σε τακτό χρονικό διάστημα τη στάθμη του ψυκτικού υγρού του κινητήρα και των λαδιών και να φροντίζουμε να είναι πάντα στην σωστή ποσότητα. Εάν το αυτοκίνητό μας διαθέτει κλιματισμό, πρέπει να θυμόμαστε ότι το σύστημα ψύξης του κινητήρα λειτουργεί πιο απαιτητικά και αυξάνεται η πιθανότητα υπερθέρμανσης εάν η στάθμη των υγρών δεν είναι αυτή που πρέπει.
Τα ηλεκτρικά οχήματα
Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ευαίσθητες στη θερμότητα. Επιπλέον, το καλοκαίρι, θερμαίνονται ακόμα γρηγορότερα όταν τις φορτίζουμε σε ταχυφορτιστή ή όταν ταξιδεύαμε με αυξημένη ταχύτητα στον αυτοκινητόδρομο. Βεβαίως, υπάρχει το κατάλληλο κύκλωμα ψύξης τους, ωστόσο πρέπει να γνωρίζουμε ότι εάν το αμιγώς ηλεκτροκίνητο όχημά μας μένει εκτεθειμένο διαρκώς σε υψηλή θερμοκρασία ή εάν το οδηγούμε για μεγάλο χρονικό διάστημα ενώ έχει αναπτύξει μεγάλη θερμοκρασία, ίσως επηρεαστούν κάποια από τα στοιχεία των μπαταριών του.
Οδήγηση υπό συνθήκες καύσωνα
Όταν οδηγούμε κατά τη διάρκεια ενός κύματος καύσωνα, παρακολουθούμε την ένδειξη θερμοκρασίας στο ταμπλό. Εάν ο κινητήρας υπερθερμανθεί, ο αντίστοιχος δείκτης ή η ψηφιακή ένδειξη στον πίνακα οργάνων θα μπει στη κόκκινη περιοχή του μετρητή. Η κανονική θερμοκρασία του κινητήρα είναι περίπου 90 βαθμοί Κελσίου και δεν πρέπει υπερβαίνει τους 100 βαθμούς Κελσίου.
Εάν έχουμε ένδειξη υπερθέρμανσής του σταματάμε αμέσως το αυτοκίνητο σε ασφαλές μέρος στην άκρη του δρόμου και περιμένουμε να κρυώσει ο κινητήρας. Δεν συνεχίζουμε την πορεία μας επειδή ενδέχεται να προκαλέσουμε ζημιά σε αυτόν ή (ακόμα χειρότερα) να προκληθεί φωτιά από πιθανή διαρροή λαδιού.