Αυξάνεται ώρα με την ώρα ο αριθμός των νεκρών από τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στον Ευαγγελισμό Τεμπών. Έως τις δύο το μεσημέρι είχαν επιβεβαιωθεί 40 νεκροί και 66 τραυματίες, αλλά εκτιμάται ότι ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί τις επόμενες ώρες.
Δυστυχώς, στα δύο βαγόνια όπου επικεντρώνονται οι έρευνες των διασωστών έχουν εντοπιστεί απανθρακωμένες σοροί, που είναι δύσκολο να αναγνωριστούν. Ήδη και μετά τις 09:00 της Τετάρτης, γίνεται ολοένα και εντονότερα λόγος για αριθμό αγνοουμένων.
Στο πεδίο επιχειρούν τρείς ομάδες της ΕΜΑΚ, μονάδα της 1ης Στρατιάς, αστυνομική δύναμη, αριθμός ειδικών οχημάτων (γερανοφόρα και χωματουργικά μηχανήματα).
Επί τόπου μεταβαίνει και ο Πρωθυπουργός. Είχε προηγηθεί η μετάβαση στα νοσοκομεία της Λάρισας του Υπουργού Υγείας, Θάνου Πλεύρη, ενώ στο σημείο της τραγωδίας έχει καταφθάσει από νωρίς και ο Υπουργός Πολιτικής Προστασίας.
Στο Γενικό Νοσοκομείο της Λάρισας έχουν τοποθετηθεί οι σοροί των θυμάτων και εκεί γίνεται η αναγνώριση από τους συγγενείς. Επί τόπου επιχειρεί και ομάδα στήριξης από ψυχολόγους. Σε πολλές περιπτώσεις η αναγνώριση δεν θα είναι εφικτή παρά μόνον με συγκριτικές αναλύσεις γενετικού υλικού (DNA).
Όπως προκύπτει από τα πρώτα συγκεντρωτικά στοιχεία, τα περισσότερα θύματα είναι νεαρής ηλικίας (φοιτητές ως επί το πλείστον). Η κυβέρνηση κήρυξε τριήμερο εθνικό πένθος. Ενημερώθηκαν αρμοδίως η Κομισιόν και οι ευρωπαϊκές υπηρεσίες. Υπήρχε πλήρης ενημέρωση για τις ελλείψεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Παρά τις επανειλημμένες δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών κατά την τελευταία δεκαετία, το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας βρίσκεται ακόμη σε πρωτόγονη κατάσταση. Ο συνδικαλιστής πρόεδρος μηχανοδηγών του ΟΣΕ, Κώστας Γενηδούνιας, ανέφερε πως το ηλεκτρονικό δίκτυο Αθήνας-Θεσσαλονίκης δεν λειτουργεί εδώ και χρόνια. Επίσης, ανέφερε πως οι διάφορες παρεμβάσεις στη διαχείριση του δικτύου ως προς τα δρομολόγια γίνονται χειρωνακτικά. Δηλαδή, ο κλειδούχος λαμβάνει εντολή από τον Σταθμάρχη, μεταβαίνει στο σημείο και με τους λεβιέδες μετακινεί τις γραμμές ανοίγοντας ή κλείνοντας τα κλειδιά. Έτσι και έγινε το βράδυ της Τρίτης με εντολή του Σταθμαρχείου Λάρισας. Κατόπιν ο μηχανοδηγός ειδοποιείται από τον Σταθμάρχη τηλεφωνικώς και λαμβάνει εντολή να εισέλθει ή να εξέλθει μίας γραμμής.
Με λίγα λόγια δεν υφίσταται ψηφιακό σύστημα αυτοματοποιημένης διαχείρισης του σιδηροδρομικού δικτύου.
Το ερώτημα που τίθεται και που θέτει και ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ, είναι προφανώς το τι ακριβώς θα έκανε στο αποκαλούμενο Κέντρο Σηματοδότησης και Τηλεδιοίκησης Σιδηροδρομικού Δικτύου Βόρειας Ελλάδας ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, ο οποίος είχε προγραμματίσει επίσκεψη σήμερα, ημέρα της τραγωδίας, Τετάρτη 1η Μαρτίου. Σημειώστε πως, σύμφωνα με τις αποκαλύψεις των ειδικών, δεν υπάρχει τηλεδιοίκηση δικτύου Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και καμία ψηφιοποίηση διαχείρισης του δικτύου Δυτικής Μακεδονίας, ενώ η ηλεκτρονική – ψηφιακή διαχείριση της γραμμής Αθήνας Θεσσαλονίκης δεν λειτουργεί εδώ και δύο περίπου δεκαετίες.
Ο ίδιος ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και καθ’ ύλην αρμόδιος, άρα και άμεσα υπεύθυνος για την λειτουργία του υλικού, ο Κώστας Καραμανλής είχε δηλώσει την 20 Φεβρουαρίου πως «δεν παίζουμε με την ασφάλεια των επιβατών στα τρένα». Οχτώ (8) ημέρες αργότερα, ημέρα με την ημέρα η τραγωδία στον Ευαγγελισμό Τεμπών αποκαλύπτει πως όχι μόνον «παίζουν» οι κρατικές αρχές και η εταιρεία διαχείρισης των τρένων, αλλά και ο ΟΣΕ που έχει την ευθύνη των σιδηροδρομικών υποδομών, με την ασφάλεια των επιβατών αλλά και την υπονομεύουν μην προβαίνοντας στην αυτονόητη αναβάθμιση της ασφάλειας των μεταφορών.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση και σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «Ζούγκλας», η τραγωδία προκλήθηκε από ανθρώπινο λάθος μεν, αλλά λόγω του πλήρως αναξιόπιστού υλικού διαχείρισης. Τα τεχνολογικά ελλείμματα προκάλεσαν την κατά ανάγκη αναξιόπιστη ανθρώπινη παρέμβαση του Σταθμάρχη. Κάτι αδιανόητο για την ψηφιακή ελεγκτική καθημερινότητα των δυτικών ευρωπαϊκών ελεγκτικών συστημάτων διαχείρισης.
Σημειώνεται πως οι μηχανοδηγοί και των δύο αμαξοστοιχιών έλαβαν εντολή να εισέλθουν στην γραμμή καθόδου, αν και στο σημείο αυτό η γραμμή είναι διπλής κατευθύνσεως. Τελευταίος έλαβε την εντολή ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Είναι αυτός ο οποίος και ακούστηκε να λέει από τον ασύρματο «πάμε και ό,τι γίνει».
Επιπροσθέτως αναφέρουμε το εξής. Τον Νοέμβριο του 2022, μετά από ατύχημα που συνέβη στις 25 Οκτωβρίου στο δρομολόγιο Αθηνών – Χαλκίδας του Προαστιακού, όπου το τρένο προσέκρουσε σε ηλεκτροφόρο υψηλής τάσεως καλώδιο που κρεμόταν, με συνέπεια να τραυματιστεί ο μηχανοδηγός, εστάλη εξώδικο στον ΟΣΕ, στο Υπουργείο Υποδομών και στην αρμόδια ρυθμιστική αρχή. Μεταξύ των άλλων, οι μηχανοδηγοί είχαν καταγγείλει πως εδώ και πολλά χρόνια δεν λειτουργεί η φωτοσηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση του δικτύου.
Η προειδοποιητική ανακοίνωση στις 7 Φεβρουαρίου των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο
Στην ανακοίνωση που εξέδωσαν στις 7 Φεβρουαρίου οι εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο, εγκαλούσαν τους αρμοδίους για όσα οφείλουν να κάνουν και δεν κάνουν για την ασφάλεια εργαζομένων και επιβατών.
«Όσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό», ανέφεραν στην ανακοίνωσή τους οι σιδηροδρομικοί της ΔΕΣΚ.
Συμπληρωματικά δημοσιεύουμε την επιστολή παραίτησης του πρώην πρόεδρου της Επιτροπής ETCS -η οποία είναι αρμόδια για τα έργα σηματοδότησης και ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο- Χρήστου Κατσιούλη, προς την ΕΡΓΟΣΕ:
ΠΗΓΗ: www.zougla.gr/greece/article/karamanli-paretisou