Η ακρίβεια στα καύσιμα είναι ένας από τους παράγοντες κάνουν ακόμα περισσότερο δυσβάστακτο το κόστος των διακοπών για το μέσο νοικοκυριό και ιδιαίτερα για μια πολυμελή οικογένεια. Η εκτίναξη του πληθωρισμού αναγκάζει χιλιάδες οικογένειες να λαμβάνουν υπόψη τους για τις διακοπές τους όχι μόνο τα έξοδα διαμονής και διατροφής αλλά και τα έξοδα μετακίνησης.
Τσουχτερά ναύλα
Είναι δε χαρακτηριστικό το γεγονός ότι για τους νησιωτικούς προορισμούς σε πολλές περιπτώσεις το κόστος της μετακίνησης καταλαμβάνει τα μισά έδοξα για ολιγοήμερες διακοπές. Οι αυξήσεις 4-8% μεσοσταθμικά στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από 1η Ιουλίου ήρθαν να προστεθούν στα ήδη τσουχτερά ακτοπλοϊκά ναύλα τα οποία σε σχέση με πέρσι είναι αυξημένα κατά 25 με 30% από τις διαδοχικές ανατιμήσεις.
Ακριβή βενζίνη
Αλλά ακόμα και αν δεν επιλέξει κάποιος έναν νησιωτικό προορισμό για τις διακοπές του, το ταξίδι με το αυτοκίνητο πλέον είναι εξαιρετικά κοστοβόρο με δεδομένο ότι η τιμή της βενζίνης είναι αυξημένη σε σχέση με πέρσι τέτοια εποχή κατά 30%. (Με βάση τα στοιχεία του παρατηρητηρίου τιμών κατά μέσο όρο στα τέλη Ιουνίου 2021 η τιμή της αμόλυβδης ήταν περίπου στα 1,6 ευρώ ενώ σήμερα κυμαίνεται στα 2,4 ευρώ).
Αν κανείς δε, επιλέξει νησί για τις διακοπές του και θελήσει να πάρει μαζί του και το αυτοκίνητό του τότε τα ναύλα κυριολεκτικά εκτοξεύονται και γίνονται το κύριο μέρος των εξόδων διακοπών.
Κυκλάδες
Ενδεικτικά παραθέτουμε στοιχεία για ορισμένα νησιά των Κυκλάδων, που αποτελούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς και τα οποία στοιχεία δείχνουν ότι σε κάποιες περιπτώσεις το κόστος του ταξιδιού αν δεν ξεπερνάει το κόστος διαμονής είναι τουλάχιστον ισοδύναμο. Πχ το κόστος για 4μελη οικογένεια (από 10/7 – 15/7), διαμορφώνεται ως εξής:
Για τη Νάξο:
• Διαμονή (4 διανυκτερεύσεις): από 360€ έως 950€
• Ακτοπλοϊκά εισιτήρια από Πειραιά (με επιστροφή): 644 € (με όχημα)
• Σύνολο: 1.004€ έως 1.594€
Για την Πάρο:
• Διαμονή (4 διανυκτερεύσεις): από 680€ έως 1.050€
• Ακτοπλοϊκά εισιτήρια από Πειραιά (με επιστροφή) : 632 € (με όχημα)
• Σύνολο: 1.312€ έως 1.682€
Για ζευγάρι (από 10/7 – 15/7) στη Σαντορίνη:
• Διαμονή: από 665€ έως 1.034€
• Ακτοπλοϊκά εισιτήρια (με επιστροφή) : 488€ (με όχημα)
• Σύνολο: 1.153€ έως 1.522€
Για τη Μήλο:
• Διαμονή: από 480€ έως 1.100€
• Ακτοπλοϊκά εισιτήρια (με επιστροφή) : 331 € (με όχημα)
• Σύνολο: 811€ έως 1.431€
Ακριβότερα κατά 22% τα ξενοδοχεία
Από εκεί και πέρα ακριβότερο είναι το κόστος διαμονής σε σχέση με το 2021, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Μάιο, ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή στην κατηγορία Ξενοδοχεία-Πανδοχεία-Μοτέλ αυξήθηκε κατά 22,2% σε σύγκριση με πέρσι, αν και τα επί μέρους στοιχεία δείχνουν ακόμα πιο υψηλές τιμές.
Για παράδειγμα, σύμφωνα με στοιχεία τoυ Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων – ΙΝSETE, η μέση τιμή ανά διανυκτέρευση σε τετράστερο ξενοδοχείο της Περιφέρειας Νότιου Αιγαίου τον Αύγουστο του 2019 ήταν 248 ευρώ, ενώ φέτος μια ενδεικτική τιμή διανυκτέρευσης σε τετράστερο ξενοδοχείο της Ρόδου ξεκινά από τα 320-330 ευρώ (αύξηση που ισοδυναμεί με 30%) και φτάνει τα 500 ευρώ.
Αντίστοιχες ή ακόμα υψηλότερες είναι οι αυξήσεις στα καταλύματα στην ηπειρωτική Ελλάδα. Οταν για παράδειγμα τον Αύγουστο του 2019 η διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο τριών αστέρων στην Πελοπόννησο κόστιζε κατά μέσο όρο 93 ευρώ, πάντα σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝSETE, φέτος μια πρόχειρη αναζήτηση σε πλατφόρμα σύγκρισης τιμών ανακαλύπτει «προσφορά» για διανυκτέρευση από 140 ευρώ σε ξενοδοχείο τριών αστέρων στη Μεσσηνία, αύξηση πάνω από 50%.
Συγκρατημένες οι τιμές σε νησιά του Ιονίου αλλά…
Πιο συγκρατημένες, κοντά στα επίπεδα του 2019, φαίνεται πως είναι οι τιμές σε νησιά του Ιονίου. Για παράδειγμα φέτος η διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο τριών αστέρων στη Λευκάδα τον Αύγουστο ξεκινά από 100-120 ευρώ, όταν ο μέσος όρος για το 2019 ήταν 113 ευρώ, ενώ παρόμοιες είναι οι τιμές και στη Ζάκυνθο.
Ωστόσο στην περίπτωση των νησιών του Ιονίου μπορεί οι τιμές των ξενοδοχείων να είναι περισσότερο συγκρατημένες αλλά για κάποιον πχ Αθηναίο το πρόβλημα είναι η ακριβή βενζίνη για να φτάσει οδικώς στα λιμάνια σύνδεσης της Ηπειρωτικής χώρας με τα νησιά του Ιονίου.
Λιγότερες μέρες διακοπές
Η παραπάνω εικόνα, αν κανείς λάβει επίσης υπόψη του τις συνολικότερες ανατιμήσεις που αυξάνουν και τα έξοδα διατροφής, διασκέδασης κλπ, εξηγεί και το γιατί -όπως έδειξε και η έρευνα του ΕΕΑ– ενώ υπάρχει διάθεση για διακοπές, μετά από σχεδόν δύο χρόνια πανδημίας και υγειονομικών περιορισμών μόνο το 36% απαντούν ότι θα διαθέσουν τις ίδιες (πάνω- κάτω και σε σύγκριση με πέρυσι) ημέρες για τις φετινές τους καλοκαιρινές διακοπές και μόλις 4% απαντά: «περισσότερες».
Ενώ πάνω από τους μισούς θα διαθέσουν μειωμένες ημέρες για τις φετινές τους διακοπές: τρεις στους δέκα (29%) θα ξεκουραστούν λιγότερες ημέρες και ένας στους τέσσερις (25%) καθόλου. Οι οικονομικές δυσκολίες είναι ο κύριος λόγος των μειωμένων φετινών καλοκαιρινών διακοπών για τους τρεις στους τέσσερις.
thebest.gr