Τις επόμενες ημέρες θα παρουσιάστει στο υπουργικό συμβούλιο το σχέδιο νόμου για τους servicers που περιλαμβάνει και κρίσιμες διατάξεις για περαιτέρω βελτίωση και αύξηση της αποδοτικότητας του εξωδικαστικού αλλά και το «άνοιγμα» της αγοράς χορηγήσεων, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης.
Σύμφωνα με πληροφορίες το σχέδιο νόμου είναι έτοιμο και μπαίνουν οι τελευταίες «πινελιές» και ο στόχος είναι μέχρι τις 20 Οκτωβρίου να έχει ψηφιστεί.
Με τις προωθούμενες αλλαγές το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών θέλει να καταστήσει τον Εξωδικαστικό Μηχανισμό κυρίαρχο μέσο ρύθμισης του ιδιωτικού χρέους, που αποτελεί βραδυφλεγή βόμβα για την οικονομία και την κοινωνία και αποτελεί τροχοπέδη για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας.
Αυτό ωστόσο θα πρέπει να γίνει με όρους διαφάνειας, ταχύτητας και σεβασμού των οφειλετών με ρυθμίσεις που θα είναι βιώσιμες. Και, ταυτόχρονα να διευκολυνθεί η χρηματοδότηση επιχειρήσεων κυρίως μικρομεσαίων αλλά και φυσικών προσώπων από μη τραπεζικά ιδρύματα ώστε να μπορέσουν να επιστρέψουν στην οικονομική δραστηριότητα.
Στο επίκεντρο οι υποχρεώσεις των servicers
Στο πλαίσιο αυτό πέραν των όσων προβλέπει και η οδηγία 2167/2021 για τους διαχειριστές πιστώσεων, με την οποία προωθείται η ανάπτυξη των δευτερογενών αγορών για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, οι υποχρεώσεις των servicers στα χαρτοφυλάκια των οποίων βρίσκεται ο κύριος όγκος των «κόκκινων» δανείων που έφυγαν μέσω του «Ηρακλή» από τις τράπεζες, γίνονται πιο «βαριές» κυρίως σε ότι αφορά στην ενημέρωση και προστασία των οφειλετών με το πλαίσιο εποπτείας και επιβολής κυρώσεων να αυστηροποιείται.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και η Τράπεζα της Ελλάδας που έχει την ευθύνη της εποπτείας έχουν επεξεργαστεί και ομαδοποιήσει τις καταγγελίες δανειοληπτών και έχουν εντοπίσει τα κενά και τις αρρυθμίες στη λειτουργία της εν λόγω αγοράς και στην προσωποιημένη ενημέρωση των οφειλετών.
Ετσι, μεταξύ άλλων θα προβλέπονται κυρώσεις και σε ότι αφορά τη μη έγκαιρη ενημέρωση – περαίωση της οφειλής από τον servicer στην πλατφόρμα του εξωδικαστικού εντός 60 ημερών ώστε να προχωρήσουν οι διαδικασίες ρύθμισης της οφειλής.
Λίγος χρόνος… αυξημένη εποπτεία
Οι servicers από την πλευρά τους δρομολογούν σημαντικές επενδύσεις αναβάθμισης των πληροφοριακών συστημάτων τους ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του νέου πλαισίου και να παρέχουν προσωποποιημένη ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο.
Ενδεχομένως, το υπουργείο να δώσει χρόνο στους servicers ώστε να γίνουν οι απαραίτητες προσαρμογές των συστημάτων σε ότι αφορά την προσωποποιημένη, έγκαιρη ενημέρωση. Αντίθετα, σε ότι αφορά σε φαινόμενα ταλαιπωρίας δανειοληπτών, λόγω αστοχιών και λαθών των servicers, δεν φαίνεται να υπάρχουν περιθώρια ανοχής.
Είναι χαρακτηριστικό ότι περασμένη εβδομάδα η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και ειδικότερα η Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή επέβαλε διοικητικό πρόστιμο ύψους 60.000 ευρώ στη DoValue Greece, επειδή προέβη σε επαναλαμβανόμενες οχλήσεις και σε αποστολή εξώδικης επιστολής για ενημέρωση οφειλέτη περί ύπαρξης ληξιπρόθεσμης οφειλής, η οποία, ωστόσο, είχε υποβληθεί σε ρύθμιση βάσει δικαστικής απόφασης στο πλαίσιο του ν.3869/2010 (σ.σ Νόμος Κατσέλη) και τηρούνταν απαρέγκλιτα.
imersia.gr