Να κρυφτεί πίσω από το πένθος επιχειρεί η κυβέρνηση, προκειμένου να μη δώσει καμία απάντηση στα κρίσιμα ερωτήματα, ενώ, προσπαθώντας να αποσείσει τις ευθύνες της για το τραγικό πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, αφενός επιμένει να έχει ήδη βγάλει «πόρισμα», αποδίδοντας τις ευθύνες σε «τραγικό ανθρώπινο λάθος» και προκαταλαμβάνοντας έτσι την όποια διερεύνηση υπόσχεται, και αφετέρου μιλά για «διαχρονικές παθογένειες», για να μη μιλά για τις δικές της πράξεις και παραλείψεις.
Αλλά ας τα δούμε αναλυτικά. Κατά τη χθεσινή ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, κατ’ αρχάς ρωτήσαμε τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου αναφορικά με τις δηλώσεις του πρωθυπουργού, την προηγούμενη εβδομάδα, κατά την περιοδεία του σε Λάρισα και Γρεβενά, όπου παραδεχόταν ότι στο θέμα των σιδηροδρόμων «η χώρα είχε μείνει πίσω» και ότι «είχαμε πάρα πολύ μεγάλες αστοχίες στον τρόπο με τον οποίο τα έργα αυτά σχεδιάστηκαν και δημοπρατήθηκαν». Του θέσαμε, λοιπόν, το ερώτημα αν οι δηλώσεις αυτές του Κυριάκου Μητσοτάκη συνιστούν ανάληψη πολιτικής ευθύνης σε σχέση με την κατάσταση που επικρατεί στους σιδηροδρόμους.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος παραδέχτηκε ότι η κυβέρνηση έχει πολιτική ευθύνη για την τραγωδία, αλλά έδειξε πως το Μαξίμου θεωρεί ότι αναλήφθηκε με την παραίτηση του υπουργού Υποδομών, Κ. Αχ. Καραμανλή, και επομένως το θέμα εξαντλείται εκεί. Ειδικότερα, δήλωσε ότι «η ανάληψη της πολιτικής ευθύνης είναι αυτονόητη και εκδηλώθηκε έμπρακτα» και κατά τα λοιπά επιχείρησε να διαμοιράσει τις ευθύνες και στις προηγούμενες κυβερνήσεις, λέγοντας ότι «ο πρωθυπουργός, βεβαίως, δεν αναφερόταν μόνο στα τριάμισι χρόνια της δικής μας διακυβέρνησης. Αν κανείς δει την ιστορία των σιδηροδρομικών έργων την τελευταία 20ετία στη χώρα, θα διαπιστώσει μεγάλες, τεράστιες αδυναμίες και παθογένειες της ελληνικής διοίκησης και διαχρονικές ευθύνες των κυβερνήσεων», ενώ υποστήριξε ότι «κατά τη διάρκεια αυτής της τριετίας έγιναν προσπάθειες να επιταχυνθούν ρυθμοί, να αντιμετωπιστούν στρεβλώσεις του παρελθόντος», αλλά ότι «δεν εξαλείφθηκε το σύνολο των παθογενειών και των αδυναμιών αυτών».
Την ίδια ώρα, επέμεινε στη γραμμή του πρωθυπουργού, ο οποίος, παρά την ανακοίνωση περί σύστασης επιτροπής εμπειρογνωμόνων που θα διερευνήσει τα αίτια του τραγικού δυστυχήματος, είχε σπεύσει να προεξοφλήσει ότι η τραγωδία οφείλεται σε «τραγικό ανθρώπινο λάθος», σε μια εμφανή τακτική να φορτωθούν όλες οι ευθύνες στον σταθμάρχη που υποδεικνύεται από την κυβέρνηση ως ο αποδιοπομπαίος τράγος. Σε αυτό το πλαίσιο, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος είπε ότι «η ευθύνη, η αμέλεια, το λάθος έχει ομολογηθεί και από τον ίδιο τον σταθμάρχη. Εχει προκύψει από σειρά στοιχείων ανθρώπων, που έχουν τοποθετηθεί» και, παρ’ όλο που θέλησε να συμπληρώσει ότι «είναι σημαντικό να προχωρήσουμε και παραπέρα, χωρίς αμφιβολία», όπως έγινε εμφανές το «παραπέρα» για την κυβέρνηση δεν είναι οι δικές της ευθύνες, αλλά οι «διαχρονικές»: «Προφανώς, υπάρχει ένα ζήτημα τι διαχρονικά θα μπορούσε να είχε γίνει, έτσι ώστε απ’ αυτό το λάθος να μη φτάναμε σ’ αυτή την τραγωδία», πρόσθεσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.
Ο κ. Οικονόμου ρωτήθηκε και για το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο της Ε.Ε., λόγω της μη συμμόρφωσης της χώρας μας με τους ευρωπαϊκούς κανόνες για τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Παραπομπή που ανακοινώθηκε στις 15 Φεβρουαρίου και έγινε γιατί η Ελλάδα δεν εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις που υπέχει δυνάμει της Οδηγίας για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου (2012/34/Ε.Ε.). Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος απέφυγε να απαντήσει επί της ουσίας, υποστηρίζοντας ότι δεν γνωρίζει ακριβώς το θέμα και προσπαθώντας να το αποσυνδέσει από την τραγωδία, λέγοντας: «Νομίζω ότι υπήρχε μια νύξη, μια παραπομπή -δεν γνωρίζω ακριβώς το θέμα- που αφορούσε ενσωμάτωση μέρους ευρωπαϊκής Οδηγίας, κάτι που δεν σχετίζεται ευθέως με το συγκεκριμένο ζήτημα της τραγωδίας στα Τέμπη».
O υιός Ντογιάκος
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δέχτηκε, επίσης, το εξής ερώτημα: «Ισχύει μια πληροφορία ότι ο γιος του κ. Ντογιάκου (σ.σ. του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου) είναι μετακλητός υπάλληλος στο υπουργείο Μεταφορών και ο κ. Ντογιάκος ανέλαβε την έρευνα για τις συνθήκες του ατυχήματος; Αν ισχύει, εσείς θα μας πείτε με βεβαιότητα, δεν υπάρχει ένα ουσιαστικό ασυμβίβαστο;». Και ο κ. Οικονόμου το επιβεβαίωσε: «Ο κ. Ντογιάκος, υιός, είναι μετακλητός συνεργάτης από το 2019 του παραιτηθέντος υπουργού, κ. Κώστα Καραμανλή. Παραιτούμενος ο υπουργός, παύει και η μετακλητή σχέση νομίζω».
Κατά τα λοιπά, το μέγαρο Μαξίμου, θέλοντας να δείξει ότι αντιδρά μετά την τραγωδία, υπόσχεται, μέσω της σύστασης της περιβόητης «ανεξάρτητης υπερκομματικής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων», ότι θα εξεταστούν «πλήρως τα αίτια του δυστυχήματος», με την προσθήκη, βέβαια, ότι θα εξεταστούν και «οι διαχρονικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων». Αλλά τα περί διερεύνησης των αιτίων του δυστυχήματος φέρνουν στον νου τις κυβερνητικές διακηρύξεις για «άπλετο φως» στο θέμα των υποκλοπών, που το μέγαρο Μαξίμου έκανε τα πάντα για να συσκοτίσει.
Υπενθυμίζουμε, τέλος, ότι το προγραμματισμένο για σήμερα υπουργικό συμβούλιο έχει αναβληθεί και μένει να δούμε πότε θα προσδιοριστεί, ενώ για τις εκλογές στο Μαξίμου δηλώνουν ότι αυτή τη στιγμή δεν συζητούν, όμως τα σχετικά σενάρια ακούγονται. Σε αυτό το κλίμα, υπάρχουν πληροφορίες ότι στο Μαξίμου σκέφτονται τη μετάθεση των εκλογών μετά τη συμπλήρωση των 40 ημερών από την τραγωδία και συγκεκριμένα προς τον Μάιο και το παλιό σενάριο που έλεγε πρώτες εκλογές 14 ή 21 Μαΐου.
efsyn.gr
Ο Μητσοτάκης άφησε ανενεργή την Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων
Μόνο ως υποκρισία μπορεί να εκληφθεί η στάση του Κυριάκου Μητσοτάκη για τη σύσταση υπερκομματικής επιτροπής εμπειρογνωμόνων για τη διερεύνηση της τραγωδίας στα Τέμπη και ενώ ο ίδιος έσπευσε να βγάλει ούτε λίγο ούτε πολύ «πόρισμα» που απέδιδε εν πολλοίς το πολύνεκρο δυστύχημα σε ευθύνη του σταθμάρχη.
Και αυτό γιατί υφίσταται ήδη σχετική Επιτροπή Διευρεύνησης Σιδηροδρομικών Δυστυχημάτων η οποία ωστόσο παραμένει ανενεργή, υπάρχοντας μόνο «στα χαρτιά». Συγκεκριμένα και σύμφωνα με το νόμο, το βάρος της διερεύνησης της πρωτοφανούς σιδηροδρομικής τραγωδίας, είναι επιφορτισμένη να αναλάβει η συγκεκριμένη νεοσύστατη επιτροπή, η οποία όμως προς το παρόν παραμένει ανενεργή, καθώς αυτή συστάθηκε μόλις πολύ πρόσφατα, μόλις ενάμιση μήνα πριν με τον νόμο 5014 που ψηφίστηκε με πρωτοβουλία του παραιτηθέντος υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή.
Με λίγα λόγια σήμερα ο οργανισμός αυτός δεν έχει συγκροτηθεί. Και το ερώτημα που προκύπτει είναι: Αφού έχει νομοθετηθεί ο ειδικός αυτός Οργανισμός και για τα σιδηροδρομικά ατυχήματα γιατί δεν τον συγκροτεί άμεσα η κυβέρνηση Μητσοτάκη αλλά πάει να φτιάξει άλλη Επιτροπή; Έντονη έτσι καθίσταται η υποψία πως το Μέγαρο Μαξίμου θέλει να αποφύγει την έρευνα σε προεκλογικό χρόνο και γι΄ αυτό προκρίνει τη χρονοβόρα λύση της συγκρότησης νέου θεσμικού οργάνου.
documentonews.gr