Την διαμαρτυρία του εκφράζει με ανακοίνωσή του το ΙΝΚΑ Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας, διότι, όπως υποστηρίζει, μειώνονται οι ποσότητες στις συσκευασίες προϊόντων.
Το ΙΝΚΑ σημειώνει ότι αν και είναι νόμιμη διαδικασία, ωστόσο πρόκειται για ένα “τέχνασμα της βιομηχανίας και της βιοτεχνίας” ενώ προσθέτει στην ανακοίνωση, ότι μετά από ελέγχους που πραγματοποίησε, διαπίστωσε ότι μειώνονται οι ποσότητες στις συσκευασίες προϊόντων.
Επιπλέον, αναφέρει ότι υπάρχει μείωση των ποσοτήτων, σχεδόν σε όλες τις συσκευασίες προϊόντων, όχι μόνο στα τρόφιμα, αλλά και στα είδη περιποίησης, στα χαρτικά, απορρυπαντικά, καλλυντικά, ζωοτροφές “και γενικά όπου αυτό είναι εφικτό, ακόμα και στα αγροτικά προϊόντα του πρωτογενούς τομέα (τσουβάλια καλαμπόκι, σόγια, κριθάρι μπάλες τριφύλλι)”.
Στα ράφια εμφανίζονται τα ίδια προϊόντα αλλά σε μικρότερες συσκευασίες. Σε τρόφιμα, απορρυπαντικά και άλλα προϊόντα, αυτό που αλλάζει είναι η ποσότητα. Πλέον πληρώνεις σχεδόν τα ίδια, αλλά αγοράζεις μικρότερη ποσότητα.
Με αυτό το τρικ επιχειρούν να περάσουν τις αυξήσεις χωρίς να υποστούν σοκ οι καταναλωτές. Σε κάθε περίπτωση, όμως, πληρώνουμε περισσότερα για να αγοράσουμε λιγότερα. Και στο τέλος του μήνα, ο λογαριασμός …δεν βγαίνει.
Και φυσικά η ποσότητα μπορεί να μειώνεται, έστω και ανεπαίσθητα για τους περισσότερους καταναλωτές, όμως η τιμή θα παραμένει, στην καλύτερη περίπτωση, ίδια, ή και αυξημένη στις περισσότερες περιπτώσεις!. Πρόκειται για το περίφημο φαινόμενο «shrinkflation» –από τις αγγλικές λέξεις shrink που σημαίνει συρρικνώνω και inflation που σημαίνει πληθωρισμός–, που έχει ήδη κάνει την εμφάνισή του ευρέως στο εξωτερικό και πλέον πλησιάζει και την εγχώρια αγορά.
«Μέσα από αυτή την πρακτική οι εταιρείες επιδιώκουν αφενός να διατηρήσουν τα περιθώρια κέρδους και αφετέρου να φρενάρουν νέες ανατιμήσεις», επισημαίνει, αναλυτής γνωστής εταιρείας ερευνών αγοράς. Και προσθέτει: «Αυτό που περισσότερο φοβούνται οι εταιρείες είναι μήπως διατηρώντας τις ίδιες ποσότητες στις συσκευασίες υποχρεωθούν σε νέες ανατιμήσεις, διότι αλλιώς θα πιεστούν περαιτέρω τα περιθώρια κέρδους τους και στο τέλος μείνουν εκτός καλαθιού, χάνοντας πωλήσεις και μερίδια αγοράς».
Μάλιστα, η μείωση των ποσοτήτων με διατήρηση της ίδιας τιμής με πριν δεν συναντάται πλέον μόνο στα τυποποιημένα προϊόντα. Σε μείωση των μερίδων τους –κυρίως αν πρόκειται για ορεκτικά, όπως πατάτες τηγανητές και σαλάτες– προχωρούν αρκετά εστιατόρια, ενώ δεν είναι λίγα τα ψητοπωλεία που πλέον πωλούν λιγότερο «πλούσια» σουβλάκια και μάλιστα σε υψηλότερη τιμή.