«Το 2024 αντιμετωπίσαμε ένα καινούριο περιβάλλον, στο οποίο για αρκετούς μήνες ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ ήταν αρνητικός», λέει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης πίσω από τις αλυσίδες My market και METRO Cash & Carry Αριστοτέλης Παντελιάδης, εξηγώντας ότι πρόκειται για μία θετική εξέλιξη, μια που τα προηγούμενα χρόνια ο καταναλωτής βρέθηκε σε πολύ δύσκολη θέση με τις μεγάλες αυξήσεις του κόστους των προϊόντων.
«Η ανάπτυξη του κύκλου εργασιών μας λοιπόν δεν βασίζεται πλέον στον πληθωρισμό, αλλά σε πραγματική αύξηση όγκου πωλήσεων – και είναι φυσικό να είναι χαμηλότερη από τα προηγούμενα έτη. Θα κλείσουμε ωστόσο με θετικό πρόσημο», λέει ο ίδιος, τονίζοντας παράλληλα ότι στη χρήση του 2024 η εταιρεία υλοποίησε κανονικά το επενδυτικό της πλάνο. «Ανοίξαμε ένα νέο Cash and Carry στη Δράμα και ένα My market στο Αργος, ενώ αρκετά καταστήματα βρίσκονται στο στάδιο της κατασκευής», σημειώνει ο κ. Παντελιάδης, προσθέτοντας ότι μεγάλο βάρος δόθηκε αυτή τη χρονιά στο franchising. «Ανοίξαμε 25 νέα My market Local, τα 6 από τα οποία στη Θεσσαλονίκη, και είμαστε πολύ ευχαριστημένοι από την πορεία τους», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Σε επίπεδο κερδοφορίας, το αποτέλεσμα της χρονιάς είναι «σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας», επισημαίνει, διευκρινίζοντας ότι «παρά τη σημαντική αύξηση αρκετών στοιχείων του κόστους λειτουργίας μας, όπως τα επιτόκια, τα ενοίκια, η μισθοδοσία, η ενέργεια και η μεταφορά των προϊόντων, η κερδοφορία μας θα κυμανθεί στα περσινά επίπεδα».
Ο ίδιος στέκεται στο κόστος μισθοδοσίας, το οποίο αυξάνεται σταθερά. «Στη δουλειά μας, αυτό αποτελεί με διαφορά το μεγαλύτερο κόστος. Στη METRO, που απασχολεί 11.000 ανθρώπους, υπερβαίνει τα 200 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Τα τελευταία χρόνια αυξάνεται σταθερά, καθώς αυξάνονται οι αποδοχές των εργαζομένων. Το ίδιο αναμένεται να συμβεί και το 2025. Ωστόσο, παρότι η απορρόφηση του πρόσθετου κόστους δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση, θέλω να τονίσω ότι είναι απαραίτητο να συνεχιστεί αυτή η πορεία ώστε οι μισθοί να πλησιάσουν τα ευρωπαϊκά επίπεδα και να επιτρέπουν ένα καλό επίπεδο διαβίωσης για όσους τους λαμβάνουν», τονίζει.
Το επενδυτικό πλάνο της METRO ΑΕΒΕ για το 2025 κινείται σε πολλαπλά επίπεδα. «Θα ανοίξουμε τουλάχιστον 5 νέα My market και 30 My market Local. Θα ανακαινίσουμε εκ βάθρων 9 καταστήματά μας και θα επενδύσουμε σημαντικά ποσά σε υποδομές πληροφορικής, μέρος των οποίων θα αφορά συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης», λέει ο κ. Παντελιάδης. «Το σύνολο των επενδύσεών μας θα φτάσει τα 80 με 100 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, σχεδιάζουμε μια επένδυση σε ένα νέο μεγάλο κέντρο διανομής στον Ασπρόπυργο, το ύψος της οποίας θα υπερβεί τα 50 εκατ. ευρώ», προσθέτει. «Ξέρετε, όταν μιλάμε για επενδύσεις έχουμε συνήθως στο μυαλό μας τη βιομηχανία. Καλώς ή κακώς, όμως, και στο λιανεμπόριο απαιτούνται τεράστια ποσά αν θέλει μια επιχείρηση να παραμένει ανταγωνιστική», σχολιάζει ο επικεφαλής της METRO ΑΕΒΕ.
Σε ό,τι αφορά τον πληθωρισμό και τις ανατιμήσεις, ο ίδιος εκτιμά ότι τα δύσκολα πέρασαν. «Ωστόσο, πρέπει να είμαστε ειλικρινείς», σπεύδει να προσθέσει. «Οι τιμές τα τελευταία χρόνια ανέβηκαν πολύ. Αυτό οφείλεται σε διάφορους παράγοντες και πρωταρχικά στην κλιματική κρίση και τις επιπτώσεις της στην παραγωγή. Με την ευκαιρία θέλω να τονίσω ότι το ελληνικό λιανεμπόριο τα τελευταία τέσσερα χρόνια λειτουργεί κάτω από καθεστώς νομοθετικού περιορισμού της κερδοφορίας του, οπότε δεν αποτελεί μέρος του προβλήματος. Αντίθετα, θα έλεγα ότι αποτελούμε μέρος της λύσης. Οπως ανέφερα, το 2024 ήταν χρονιά σταθεροποίησης των τιμών και μηδενισμού του πληθωρισμού στα σούπερ μάρκετ. Κάτι αντίστοιχο αναμένεται και το 2025, και μάλιστα σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων, όπως το ελαιόλαδο, θα έχουμε σημαντική μείωση των τιμών».
Ως εκ τούτου ο ίδιος, και από τη θέση του προέδρου της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, θεωρεί πως έφθασε η ώρα να επανεξεταστεί η ισχύς των περιοριστικών μέτρων που είχαν επιβληθεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια στην αγορά. «Η βασική δύναμη που κρατά τις τιμές χαμηλά είναι ο ελεύθερος ανταγωνισμός. Τα περιοριστικά μέτρα αποτελούν βαθιές παρεμβάσεις στη λειτουργία της αγοράς και εμποδίζουν τον ανταγωνισμό να λειτουργήσει. Μπορώ να σας φέρω πολλά παραδείγματα, τελικά όμως το ζήτημα είναι αν πιστεύουμε στον ανταγωνισμό ή σε μια κεντρικά κατευθυνόμενη αγορά», λέει ο κ. Παντελιάδης.
Και προσθέτει: «Ξέρετε, πολλοί κατηγορούν τα σούπερ μάρκετ. Είμαστε εύκολος στόχος. Καθώς είμαστε ο τελευταίος κρίκος της εφοδιαστικής αλυσίδας, το σημείο όπου ο καταναλωτής έρχεται σε επαφή με το προϊόν, είναι κατανοητό να θεωρούμαστε υπεύθυνοι για κάθε κακό. Είναι όμως πράγματι έτσι; Για να απαντήσουμε, θα πρέπει να αναρωτηθούμε γιατί καμία άλλη μορφή εμπορικής πρότασης στον πελάτη δεν πρόκοψε και γιατί όλες οι άλλες εναλλακτικές είναι ακριβότερες από τα σούπερ μάρκετ. Απευθείας πωλήσεις από τους παραγωγούς, αγορές “χωρίς μεσάζοντες”, εξειδικευμένα καταστήματα, όλα τα δοκιμάσαμε. Μήπως τελικά η απάντηση είναι απλή; Μήπως τα σούπερ μάρκετ είναι η φθηνότερη και ταυτόχρονα η πιο ασφαλής πηγή αγορών;» καταλήγει.
www.newmoney.gr