Σε ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων, κ. Ν. Κεραμέως, σε σχέση με την ανάγκη ουσιαστικής λειτουργίας του κρίσιμου θεσμού του Ολοήμερου Σχολείου προχώρησε ο επικεφαλής της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής Μιχάλης Κατρίνης, μαζί με άλλους συναδέλφους του.
Όπως επισημαίνεται στο κείμενο της ερώτησης, σε όλες σχεδόν τις χώρες της ΕΕ, αλλά και στις
ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου (ΗΠΑ, Καναδά, Αυστραλία, Ιαπωνία), υπάρχει διευρυμένη παραμονή
των μαθητών στα σχολεία, όπου λειτουργούν προγράμματα ανάπτυξης της κριτικής σκέψης,
ανάπτυξης δεξιοτήτων και καλλιέργειας θετικών στάσεων.
Και αυτό γιατί η διευρυμένη παραμονή των μαθητών, που απασχολούνται με συγκεκριμένα
παιδαγωγικά προγράμματα, έχει αποδειχθεί από έρευνες ότι βοηθά τους μαθητές να διευρύνουν τις
γνωστικές, συναισθηματικές, πολιτιστικές και κοινωνικές τους ικανότητες και παράλληλα
εξυπηρετούν και κοινωνικές ανάγκες, λόγω του συνήθως παρατεταμένου εργασιακού ωραρίου των
γονέων των μικρών μαθητών.
Όπως υπενθυμίζεται, η πρώτη προσπάθεια διεύρυνσης του ωραρίου λειτουργίας των νηπιαγωγείων
και των δημοτικών σχολείων στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έγινε πριν από 25 περίπου χρόνια –
επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ – ενώ το Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ) ξεκίνησε να
υλοποιείται από το σχολικό έτος 2010-11 – πάλι επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ.
Ωστόσο, όπως τονίζει ο Ηλείος βουλευτής, τόσο η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ (2015-2019), όσο και
η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη, τα τελευταία τρία χρόνια, απέτυχαν να στηρίξουν και να διευρύνουν
τον κρίσιμο αυτό θεσμό, με αποτέλεσμα αυτός να διολισθαίνει ολοένα και περισσότερο στη λογική
του «παιδοφυλακτηρίου», χωρίς προϋποθέσεις εβδομαδιαίων ωρών και συγκεκριμένους
μαθησιακούς στόχους.
Οι δε πρόσφατες ανακοινώσεις του κ. Μητσοτάκη και της αρμόδιας Υπουργού περί αύξησης της
παραμονής των μαθητών των Νηπιαγωγείων και των Δημοτικών, για τα μισά περίπου σχολεία της
χώρας, μέχρι τις 17:30 ή τις 18:00 από το νέο σχολικό έτος, χωρίς καμία άλλη πληροφόρηση για το
περιεχόμενο των ωρολογίων προγραμμάτων και τον τρόπο λειτουργίας του σχολείου, περισσότερο αποδίδονται σε προεκλογικό «άγχος» και προσπάθεια ψηφοθηρίας, παρά παραπέμπουν σε κάποια
ουσιαστική τομή, σε σχέση με τον θεσμό.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο Μιχάλης Κατρίνης ρωτά την αρμόδια Υπουργό Παιδείας:
Ποιος επιστημονικός φορέας εισηγήθηκε την επέκταση της λειτουργίας του ολοήμερου
Νηπιαγωγείου και Δημοτικού Σχολείου και με ποιο ωρολόγιο πρόγραμμα σπουδών;
Γιατί η κυβέρνηση δεν έχει επαναφέρει, τρία χρόνια τώρα, το επιτυχημένο και αξιολογημένο
Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο με πρόγραμμα ΕΑΕΠ;
Θα προβλέψει να υπάρξουν συγκεκριμένα προγράμματα στο απογευματινό πρόγραμμα
προαιρετικής παραμονής 14.00-17.30 ή 18.00;
Είναι στις προθέσεις της η επαναφορά του θεσμού του Υπεύθυνου Ολοήμερου και η
δημιουργία των αντίστοιχων οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών;
Ποιο είναι το κόστος λειτουργίας και ποιες οι πηγές χρηματοδότησης του όλου προγράμματος;