Με ντόμινο ανατιμήσεων είναι αντιμέτωπα τα νοικοκυριά. Η τιμή για το κόμι χαρουπιού, ένα συστατικό από τα πλέον σημαντικά στην παγκόσμια βιομηχανία τροφίμων, καθώς χρησιμοποιείται για την παρασκευή παγωτών, σαλτσών αλλά και σε γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα, σε δημητριακά για πρωινό, ακόμη και σε τροφές για ζώα συντροφιάς και σε καλλυντικά, φτάνει σήμερα τα 30 ευρώ το κιλό και εκτιμάται ότι σύντομα θα υπερβεί αυτό το ιστορικό ρεκόρ, καθώς ανατιμάται ακόμη και δύο φορές μέσα στην ίδια ημέρα.
Το παραπάνω είναι μόνο ένα παράδειγμα των πιέσεων που δημιουργεί όχι μόνο στη βιομηχανία τροφίμων αλλά και στους περισσότερους κλάδους μεταποίησης παγκοσμίως η συνεχιζόμενη διαταραχή στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, με παραμέτρους της διαταραχής αυτής την αύξηση του μεταφορικού κόστους και τις ανατιμήσεις σε σειρά πρώτων υλών, όπως αναφέρει η εφημερίδα “Καθημερινή”.
Τα ελληνικά νοικοκυριά βρίσκονται ήδη αντιμέτωπα με ανατιμήσεις σε δεκάδες βασικά προϊόντα, ανατιμήσεις που φτάνουν έως το 72% στην περίπτωση του φυσικού αερίου, καθώς και πολλές ακόμη σε σειρά βασικών τροφίμων.
Στην ελληνική αγορά, στα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα τροφίμων, οι ανατιμήσεις σε συγκεκριμένα προϊόντα έχουν κάνει εδώ και καιρό την εμφάνισή τους στα ράφια, από τις αρχές του έτους, ενώ «καμπανάκι» για περαιτέρω ανατιμήσεις τους επόμενους μήνες έκρουσε πρόσφατα, το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών σε πρόσφατη έρευνά του, επισημαίνοντας ότι «υπάρχουν ενδείξεις για αυξητικές πιέσεις στους δείκτες τιμών καταναλωτή και αυξήσεις της τελικής τιμής για συγκεκριμένα προϊόντα».
Από τα αναλυτικά στοιχεία του δείκτη τιμών καταναλωτή που δημοσιοποιεί η ΕΛΣΤΑΤ και τη σύγκριση των τιμών που ίσχυαν τον Ιούλιο του 2021 σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2020, προκύπτουν ενδεικτικά ανατιμήσεις στα ακόλουθα προϊόντα: φυσικό αέριο 72,32%, πετρέλαιο κίνησης 20,25%, βενζίνη 16,8%, βρώσιμα έλαια, 16,32%, αρνί και κατσίκι 13,21%, νωπά λαχανικά 8%, ψάρια 6,58%, νωπά φρούτα 5,19%, φρέσκα θαλασσινά 4,39%, τυριά 3,54%, μαργαρίνη και άλλα φυτικά λίπη 3%, ελαιόλαδο 2,61%, πίτσες και πίτες 2,08%, ζυμαρικά 1,83%, παιδικές τροφές 1,73%, κατεψυγμένα ψάρια 1,73%, αλεύρι 1,69%, πατάτες 1,21%.
Και μόνο το γεγονός ότι έχει αυξηθεί υπέρμετρα η τιμή των καυσίμων αυτό σημαίνει αυτομάτως ανατιμήσεις σε σειρά προϊόντων, καθώς αυξάνεται τόσο το κόστους παραγωγής όσο και το κόστος μεταφοράς.
Τις προηγούμενες μέρες η Παπουτσάνης επεσήμανε στα αποτελέσματα του εξαμήνου την αύξηση των τιμών των πρώτων υλών που χρησιμοποιεί η εταιρεία καθώς και των μεταφορικών από και προς χώρες του εξωτερικού, σημειώνοντας πως «η διοίκηση της εταιρείας διαχειρίστηκε σε μεγάλο βαθμό την απότομη αυτή αύξηση του κόστους μέσω μετακύλισης της αύξησης σε πελάτες, ιδιαίτερα στις κατηγορίες των παραγωγών προϊόντων για τρίτους και βιομηχανικών πωλήσεων σαπωνωμαζών». Επίσης όπως διευκρίνισε, μέρος των υλών που αναλώθηκαν το πρώτο εξάμηνο στην παραγωγή, «είτε το τηρούσε σε απόθεμα από το προηγούμενο έτος είτε είχε διαπραγματευτεί και συμφωνήσει με βασικούς προμηθευτές συγκεκριμένη ποσότητα και τιμή σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτά που ίσχυσαν το 2021».
Από την πλευρά της η Jumbo, στη δημοσίευση των αποτελεσμάτων της για τον Ιούλιο εξαπέλυσε «πυρά» κατά διεθνών μεταφορικών εταιρειών καταγγέλλοντας «άτυπο καρτέλ» και «αθέμιτες πρακτικές και συμπράξεις μεταξύ των εταιρειών logistics που διαχειρίζεται την διαθεσιμότητα των containers που χρησιμοποιούνται για την μεταφορά των εμπορευμάτων». Υπενθυμίζεται ότι είχε προηγηθεί το προηγούμενο διάστημα η τοποθέτηση του επικεφαλής της εταιρείας Απόστολου Βακάκη στη Γενική Συνέλευση των Μετόχων στην οποία είχε ανακοινώσει την απόφασή του η εταιρεία να αλλάξει πλάνο στις αγορές της, σταματώντας τις παραγγελίες από την Κίνα, μιλώντας παράλληλα για βίαιη διατάραξη της τροφοδοτικής αλυσίδας.
Στο θέμα των ανατιμήσεων είχε αναφερθεί πρόσφατα και η διοίκηση της Fourlis κατά τη Γενική Συνέλευση των μετόχων της εταιρείας, σε διαφορετικό μήκος κύματος ωστόσο. Σύμφωνα με τον Απόστολο Πεταλά, διευθύνοντα σύμβουλο του Ομίλου, η επίδραση από τις διεθνείς ανατιμήσεις, «αν υπάρχει , θα είναι πολύ μικρή» τόσο για τα καταστήματα ΙΚΕΑ όσο και για Ιntersport – Athlete’s Foot.
Την αύξηση του μεταφορικού κόστους, το οποίο ουσιαστικά καθιστά ασύμφορη την εισαγωγή των ηλεκτρονικών προϊόντων που πωλούνται σε χαμηλότερες τιμές στην αγορά, είχε επισημάνει ο Γιάννης Βασιλάκος, Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Κωτσόβολος – Dixons South East Europe . Όπως ανέφερε, εάν για να φέρει κάποιος ένα κοντέινερ πλήρωνε 1.700 δολάρια και τώρα πληρώνει 12.000 – 13.000 δολάρια, θα επιλέξει να μην παραγγείλει προϊόντα που καταλαμβάνουν μεγάλο όγκο και πωλούνται σε χαμηλή τιμή.
Με τα παραπάνω δεδομένα να αποτυπώνουν μία συνολική εικόνα που επικρατεί αυτή τη στιγμή, αρκετές επιχειρήσεις που προμηθεύονται από χώρες όπως η Κίνα, όπου εντοπίζεται και το μεγαλύτερο πρόβλημα, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, έχουν αναζητήσει εναλλακτικές λύσεις για να κάνουν τις επόμενες παραγγελίες τους. Στο πλαίσιο αυτό, όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές αρκετοί στρέφονται προς την Τουρκία που έχει χαμηλό εργατικό κόστος και χαμηλότερα μεταφορικά λόγω απόστασης αλλά και στο Ισραήλ.