Του Γιώργου Λαμπίρη
Το σύνολο της αγοράς οδηγεί ο Σκλαβενίτης, όντας ο μεγαλύτερος αυτή τη στιγμή παίκτης στην εγχώρια αγορά σούπερ μάρκετ, ο οποίος κατά πληροφορίες γράφει αύξηση πωλήσεων στο διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου του 2020 στα επίπεδα του 5,5% σε σύγκριση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2020, αποτελώντας αυτή τη στιγμή τον μόνο παίκτη από τους μεγάλους της αγοράς που συνεχίζει να γράφει καθαρή ανάπτυξη πωλήσεων στη λιανική. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι αυτό προκύπτει σε έναν μήνα όπως ο Νοέμβριος, που το σύνολο της αγοράς κινήθηκε σε πωλήσεις έντονα πτωτικά με βάση στοιχεία της Nielsen IQ, στα επίπεδα του -6,7% σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2020. Την ίδια στιγμή με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία για το δεκάμηνο του 2021, ο συνολικός των σούπερ μάρκετ ανήλθε στα 8.359.483.208 ευρώ, ενώ το αντίστοιχο δεκάμηνο του 2020 ο τζίρος ήταν 8.227.408.960 ευρώ, συνεπώς η ανάπτυξη της αγοράς υπολογίζεται στο +1,6%.
Σε ό,τι αφορά τις πρώτες μεγάλες αλυσίδες της αγοράς εκτός του Σκλαβενίτη, η ΑΒ Βασιλόπουλος επίσης στο 11μηνο κατέγραψε πτώση πωλήσεων κατά 2%, η Metro – My market κινείται μεν ανοδικά ως όμιλος με ποσοστό κοντά στο 2%, ωστόσο η άνοδος αυτή προέρχεται κυρίως από καταστήματα χονδρικής πώλησης, Metro Cash & Carry και όχι από τα καταστήματα My market. Να σημειωθεί ότι στα παραπάνω στοιχεία δεν υπολογίζεται η Lidl, η οποία είναι οριακά θετική σε σχέση με πέρυσι και σύμφωνα με πληροφορίες, ενώ εάν υπολογιζόταν στο σύνολο του 10μήνου που προαναφέραμε, το συνολικό ποσοστό θα ήταν οριακά βελτιωμένο ανερχόμενο σε ποσοστό +1,7% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Επιπλέον, η Μασούτης στο 11μηνο είναι οριακά θετική σε πωλήσεις με 0,5% και ο Γαλαξίας κινείται επίσης οριακά ανοδικά σε σχέση με το 2020.
Πού οφείλεται η συνεχιζόμενη άνοδος πωλήσεων του Σκλαβενίτη
Η άνοδος του Σκλαβενίτη είναι αποτέλεσμα κατά μεγάλο ποσοστό τόσο του γεγονότος ότι διατηρεί μεγάλες αίθουσες πώλησης, όπως είναι τα υπερμάρκετ που διατηρεί πανελλαδικά, τα οποία προσελκύουν τους καταναλωτές από την έναρξη της πανδημίας, δεδομένου ότι επιθυμία του κάθε πελάτη είναι να μπορεί να κινείται σε εγκαταστάσεις πωλήσεις που είναι ευρύχωρες, λόγω της ανασφάλειας που απορρέει από την εξάπλωση της νόσου Covid-19. Συν τοις άλλοις ως αλυσίδα μετριέται αρκετά ψηλά στον δείκτη top of mind awareness, κάτι που σηματοδοτεί το γεγονός ότι αποτελεί κύρια επιλογή για αρκετούς καταναλωτές.
Ωστόσο αυτό που καθορίζει την άνοδο της αγοράς σε συνάρτηση με την άνοδο του Σκλαβενίτη, είναι το γεγονός ότι η αλυσίδα διατηρεί μερίδιο αγοράς που υπερβαίνει το 30%, έναντι περίπου 19% που είναι το μερίδιο του δεύτερου τη τάξει παίκτη στο οργανωμένο λιανεμπόριο, της ΑΒ Βασιλόπουλος.
Εξισορρόπηση μετά από το ράλι του 2020
Να σημειωθεί ότι η περσινή χρονιά αποτέλεσε μία περίοδο “τυφλών” αγορών από τους καταναλωτές, οι οποίοι ιδίως στην πρώτη περίοδο της πανδημίας αγόραζαν πολλές φορές χωρίς κριτήριο, προϊόντα τα οποία στόκαραν στα ντουλάπια και στα ψυγεία τους. Επομένως η φετινή εξισορρόπηση πολλών από του βασικούς παίκτες της αγοράς αποτελεί φυσιολογική εξέλιξη, δεδομένου ότι εκτός των άλλων οι αίθουσες των σούπερ μάρκετ, λειτουργούσαν και ως βαλβίδα καταναλωτικής εκτόνωσης κατά τη διάρκεια του 2020, όταν το σύνολο των επιχειρήσεων στο υπόλοιπο λιανεμπόριο ήταν κλειστό λόγω των κυβερνητικών μέτρων για τον περιορισμό διασποράς της πανδημίας.
https://www.capital.gr/