Το ξέφρενο ράλι στις τιμές των καυσίμων και η εκτίναξη στα ναύλα της Αδριατικής, πιέζουν ασφυκτικά τις μεταφορικές εταιρείες της Πάτρας και οδηγουν κατευθείαν σε αυξήσεις σε πολλά προϊόντα ευρείας κατανάλωσης στα ράφια των σούπερ μάρκετ, που εισάγονται μέσω Ιταλίας.
Από τον περασμένο Σεπτέμβριο το κόστος των καυσίμων έχει αυξηθεί μεσοσταθμικά κατά 50%, ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης, περί το 25%, επήλθε μετά το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία.
Το ντίζελ κίνησης στο νομό Αχαΐας, εκτός του ότι έχει εκτοξευθεί σε τιμές ρεκόρ, έχει και μια μεγάλη διακύμανση 30 λεπτών ανάλογα με την ποιότητα του καυσίμου. Πωλείτο χθες μεταξύ 1,896 και 2,219 ευρώ ανά λίτρο.
Οπως ανέφερε στην «Π» ο ιδιοκτήτης μεγάλης εταιρείας διεθνών μεταφορών Διονύσης Πλέσσας, οι ανατιμήσεις στα καύσιμα είναι τεράστιες, και το πιο σοβαρό πρόβλημα για τον κλάδο, είναι η ταχύτητα με την οποία περνούν στην αγορά.
Αυτό έχει δημιουργήσει ένα παράδοξο φαινόμενο: Οι εταιρείες μεταφορών δεν προλαβαίνουν να περάσουν αυτό το αυξημένο κόστος στους πελάτες τους. «Είναι σαν να προσπαθεί μια χελώνα να προλάβει έναν λαγό» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Πλέσσας. «Αυτό θα πρέπει να μας προβληματίσει πολύ σοβαρά, γιατί κάποιοι μεταφορείς, δεν θα αντέξουν σε αυτή την μεγάλη αύξηση του κόστους των καυσίμων. Ειδικά οι μικροί επαγγελματίες που λειτουργούν 1-2 φορτηγά. Πολλοί θα αναγκαστούν να σταματήσουν κάποια οχήματά τους ή να κλείσουν εντελώς, αν δεν υπάρξει μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης και του ΦΠΑ στα καύσιμα» τόνισε ο Διονύσης Πλέσσας.
ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ
Ο σοβαρότερος κίνδυνος όμως, δεν προκύπτει μόνο από την μετακύληση του μεταφορικού κόστους στα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, αλλά και από την πιθανότητα να δούμε σύντομα ελλείψεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Οπως εξήγησε ο κ. Πλέσσας, επειδή η Ελλάδα είναι χώρα εισαγωγών, φοβάται πως είναι θέμα χρόνου να δούμε ελλείψεις αγαθών στο ράφι, γιατί πολλές μεταφορικές εταιρίες δεν θα μπορούν να λειτουργήσουν λόγω του αυξημένου κόστους των καυσίμων και των ναύλων στην Αδριατική. Ο ίδιος το διαπιστώνει ήδη στο λιμάνι της Πάτρας, όπου το τελευταίο διάστημα βλέπει μια κάμψη στη μεταφορική κίνηση. Αυτό μπορεί να οφείλεται στην αύξηση του μεταφορικού κόστους, αλλά και παραγωγής στην μεταποίηση και τον πρωτογενή τομέα.
ΚΑΡΤΕΛ
«Εμείς σαν εταιρεία αντιληφθήκαμε νωρίς τι γινόταν στην αγορά των καυσίμων και προσπαθούσαμε να προσαρμοστούμε από τον περασμένο Αύγουστο. Εντοπίσαμε τις ανοδικές τάσεις στην ενέργεια και κυρίως στο πετρέλαιο. Ο πόλεμος στην Ουκρανία απλά επιτάχυνε αυτές τις ανατιμήσεις» είπε ο κ. Πλέσσας.
Παράλληλα, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να έχουν παγιωθεί συνθήκες αισχροκέρδειας στη χονδρεμπορική αγορά των καυσίμων και τόνισε ότι οι κρατικοί μηχανισμοί πρέπει να δουν άμεσα τι γίνεται πίσω από τις πύλες των διυλιστηρίων. Οπως είπε, ο κ. Πλέσσας, δεν μπορεί τα διυλιστήρια να αλλάζουν τις τιμές κάθε μέρα, όταν διαθέτουν αποθέματα μηνών.
Το ελληνικό φορτηγό εκπέμπει SOS
Η Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος διεθνών μεταφορών διεξάγει, όπως ανακοίνωσε, πανελλαδική συνέλευση την Κυριακή 27 Μαρτίου στη Θεσσαλονίκη με θέματα συζήτησης:
@ Υπέρογκη αύξηση του κόστους αγοράς πετρελαίου κίνησης.
@ Υπέρογκη αύξηση των ακτοπλοϊκών ναύλων & του επίναυλου καυσίμου.
@ Άμεση επαναλειτουργία των Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου για τον περιορισμό της παράνομης μεταφοράς από αλλοδαπά φορτηγά οχήματα.
@ Χρηματοδοτικά εργαλεία για την αγορά φορτηγών νέας τεχνολογίας κατηγορίας EURO 6-plus, Hλεκτροκίνητων, Υδρογόνου, LΝG.
@ Επιδοτήσεις απόσυρσης παλαιών φορτηγών για νέας τεχνολογίας φορτηγά όπως σε όλες τις χώρες της Ε.Ε.
@ Περιορισμός αδειών τρίτων χωρών.
Τα φορτηγά της Ιταλίας σηκώνουν χειρόφρενο
Η κατάσταση με το κόστος των καυσίμων, έχει γίνει τόσο σοβαρή που οδήγησε τις εταιρείες μεταφορών στην Ιταλία, σε παύση της δραστηριότητάς τους από αύριο.
Οπως ανέφεραν σχετικά σε επιστολή τους προς την κυβέρνηση, η διακοπή των υπηρεσιών ήταν αναπόφευκτη για να προστατεύσει τις επιχειρήσεις και να αποτρέψει ότι οι επιδεινωμένες συνθήκες στην αγορά ως αποτέλεσμα του υψηλού κόστους καυσίμων.
Παρόμοια κατάσταση επικρατεί και στην Ελλάδα. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Med Frigo, Σωτήρης Μπρακατσέλος βλέπει τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στις διεθνείς μεταφορές πολύ σύνθετες. Οπως είπε στην «Π», αυτή τη στιγμή συντελείται μια βίαιη αλλαγή στην οικονομία, την οποία δεν προλαβαίνει να αφομιώσει η αγορά.
Από το περασμένο καλοκαίρι το κόστος των καυσίμων και της ενέργειας, έχει εκτιναχθεί κατά μέσο όρο 300%, χωρίς να δικαιολογείται από τις συνθήκες. «Είμαι 39 χρόνια στον κλάδο και αυτό που βιώνουμε σήμερα είναι πρωτόγνωρο» είπε ο κ. Μπρακατσέλος, χαρακτηρίζοντας εκρηκτικό το μίγμα των ανατιμήσεων στα καύσιμα, στην ενέργεια και στα ναύλα των πλοίων, που μπορεί να οδηγήσει σε έναν φαύλο κύκλο, καταστροφικό για το ΑΕΠ της χώρας και την εγχώρια παραγωγή.
Καύσιμα και ναύλα καίνε τις μεταφορές
Ενας ακόμα επιχειρηματίας διεθνών μεταφορών, ο κ. Απόστολος Μητρέλης τόνισε στην «Π» ότι η μετακύλιση του υπέρογκου κόστους των καυσίμων στην κατανάλωση, είναι μονόδρομος για τον κλάδο.
«Αυτό που συμβαίνει στην αγορά των καυσίμων, πλήττει άμεσα τις εταιρείες μεταφορών. Το ζούμε καθημερινά στην τσέπη μας και για τον λόγο αυτό, αναγκαζόμαστε να αυξάνουμε τα κόμιστρα. Επομένως, αυτό θα έχει αντίκτυπο και στην κατανάλωση» τόνισε ο κ. Μητρέλης.
Οπως εξήγησε, οι εταιρείες διεθνών μεταφορών, δεν έχουν να διαχειριστούν μόνο τα αυξημένα κόστη των καυσίμων, αλλά και τα ναύλα που αυξήθηκαν εδώ και πολύ καιρό, στις γραμμές της Αδριατικής.
Αυτό το αυξημένο κόστος, μετακυλίζεται στην αγορά μετά από μερικές εβδομάδες, όπως είπε. Οσον αφορά τις πιθανές ελλείψεις αγαθώς, προς το παρόν ο ίδιος δεν διαπιστώνει μείωση παραγγελιών, αλλά δεν μπορεί να το αποκλείσει σαν ενδεχόμενο για το άμεσο μέλλον, αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση με την ακρίβεια.