ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΑ.Λ
Α. ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
1 η δραστηριότητα
Α1. α) Στο απόσπασμα του κειμένου παρουσιάζονται οι αρνητικές επιπτώσεις των
διατροφικών συνηθειών στον πλανήτη. Αρχικά, αναφέρεται πως η αστικοποίηση και
η απομάκρυνση από το μεσογειακό τρόπο διατροφής οδήγησε στην υιοθέτηση ενός
ανθυγιεινού μοντέλου με αρνητικό αντίκτυπο και στο περιβάλλον. Παράλληλα, η
υπερκατανάλωση συνέβαλε στην εξάντληση των φυσικών πόρων και την παραγωγή
τεράστιου όγκου απορριμμάτων. Σε συνδυασμό με την άνοδο του πληθυσμού της
γης, ο κίνδυνος ευρείας εξάπλωσης του υποσιτισμού θα είναι εντονότερος τα επόμενα
χρόνια.
β) Μέσα πειθούς στην επίκληση στο συναίσθημα:
α΄πληθυντικό ρηματικό πρόσωπο: «δεν κληρονομούμε»
μεταφορική χρήση της γλώσσας: «να μαγειρέψουμε έναν καλύτερο κόσμο»
αντίθεση και χρήση θαυμαστικού: «μικρές αλλαγές μπορούν να κάνουν
μεγάλη διαφορά!».
2 η δραστηριότητα
Α2. α) θεματική πρόταση: «Η τροφή μας…υγιές περιβάλλον.»
Σχόλια ή λεπτομέρειες: «Για κάθε μπουκιά…ενέργεια.»
Κατακλείδα: « Τελικά, αν το σκεφτεί…υγιείς.»
β) θέτουμε→ βάζουμε
ενημερώνοντας→ πληροφορώντας
επιχειρεί→ προσπαθεί
3 η δραστηριότητα
Α3. Επικοινωνιακό Πλαίσιο: ομιλία σε μαθητικό συνέδριο
Προσφώνηση: Αγαπητοί Σύνεδροι
Πρόλογος
Κυρίως θέμα
Επιχειρηματολογία για την αλλαγή διατροφικών συνηθειών για την «υγεία» του
πλανήτη:
Εξοικονόμηση φυσικών πόρων και ενέργειας.
Παραγωγή λιγότερων σκουπιδιών και ρύπων.
2
Μείωση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.
Σταδιακή επαναφορά της οικολογικής ισορροπίας με την προστασία της
βιοποικιλότητας.
Επιχειρηματολογία για την αλλαγή διατροφικών συνηθειών για την υγεία του
ανθρώπου:
Απόκτηση ευεξίας, καλής φυσικής κατάστασης και ενεργητικότητας για την
αντιμετώπιση των καθημερινών απαιτήσεων της ζωής.
Οικοδόμηση ισορροπημένης σχέσης με τον εαυτό και ενίσχυση της ψυχικής
υγείας.
Βελτίωση της διάθεσης και απόκτηση αισιοδοξίας που συντελούν στην
εξομάλυνση των επαφών και στην επικοινωνία με τον κοινωνικό περίγυρο.
Απόλαυση του φαγητού χωρίς άγχος και χωρίς τη μελλοντική προοπτική
αρνητικών επιπτώσεων στην υγεία.
Ενίσχυση της σχέσης ανθρώπου- φύσης και επανιεράρχηση των αξιών.
Επίλογος
Αποφώνηση: Ευχαριστώ για την προσοχή σας.
B. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
1 η δραστηριότητα
Β1. Ο Γιωργάκης, το κεντρικό πρόσωπο του αποσπάσματος, παρόλο που ήταν
άτομο με ειδικές ανάγκες, διέθετε δύναμη ψυχής και από μικρός ασχολούταν με
την ζαχαροπλαστική. Ατρόμητος, αν και γινόταν πόλεμος, έδινε τον δικό του αγώνα
για να παράγει μέσα στο εργαστήριό του τα γλυκά που ήταν ξεχωριστά και
μοναδικά («Διπλοκλειδωνόταν… να βράζει.»). Άνθρωπος εφευρετικός, εργατικός,
αδιάκοπα δούλευε δημιουργώντας κάθε φορά καινούργιες πάστες, δίνοντας τους
ονόματα ξεχωριστά («Πού έβρισκες… τριαντάφυλλο.»). Ήταν χαρούμενος και
ικανοποιημένος από τα δημιουργήματά του (« -Μια πάστα… ο Γιωργάκης».) και
παρακολουθούσε τους πελάτες που γεύονταν με ευχαρίστηση τα γλυκά του («Από
τον πάγκο…κουταλιά»). Επίσης, ήταν άνθρωπος μετριόφρων, καθώς σάστισε, όταν
ένας Γάλλος γιατρός υπέβαλε τα σέβη του κάνοντας υπόκλιση. Το ταλέντο, μάλιστα,
είχε αναγνωριστεί από τους ξένους («Ο Ντελαρισύ… γίνονται αυτά.»). Τέλος, ήταν
άνθρωπος ιδιαίτερα αφοσιωμένος στην τέχνη του που την θεωρούσε ως κάτι ιερό
(«Με τον καιρό… ευαγγέλιο.») και του έδινε κουράγιο να αντιμετωπίσει τις
αντιξοότητες της ζωής του.
2 η δραστηριότητα
Β2. α) Τρία ενδεικτικά σημεία που πιστοποιούν τον παντογνώστη αφηγητή:
3
«Οι υπάλληλοι ξεφόρτωναν…δεν τα κατάφερναν.»
«Εκείνος τα έχασε…γίνονται αυτά.»
«Κρατούσε σημειώσεις…στην τσέπη της ποδιάς.»
β) «Μια πάστα κάνει τη ζωή πιο γλυκιά,…» μεταφορά
Η μεταφορά χρησιμοποιείται για να αναδείξει τη μεγάλη αγάπη που έτρεφε ο
Γιωργάκης για την τέχνη της ζαχαροπλαστικής, η οποία πίστευε ότι ομορφαίνει κάθε
πτυχή της ζωής του ανθρώπου ακόμα και σε μια εμπόλεμη κατάσταση.
«…μα ο Γιωργάκης το (τεφτέρι) είχε για ευαγγέλιο» παρομοίωση
Η παρομοίωση χρησιμοποιείται για να αναδείξει τη μεγάλη αγάπη, ευλάβεια και
αφοσίωση του Γιωργάκη στην τέχνη της ζαχαροπλαστικής την οποία υπηρετούσε
σαν κάτι ιερό.
Τα παραπάνω εκφραστικά μέσα προσδίδουν στο κείμενο ζωντάνια, αμεσότητα,
παραστατικότητα και γλαφυρότητα στο ύφος. Επιπλέον, προσφέρουν
συναισθηματικό χρωματισμό και επιχειρούν να ευαισθητοποιήσουν τον αναγνώστη
διεγείροντάς του συναισθήματα.
3 η δραστηριότητα
Β3. Ενδεικτική Απάντηση
Ο ήρωας αντιμετωπίζει την τροφή ως μέσο έκφρασης, επικοινωνίας και
αντιμετώπισης των δύσκολων καταστάσεων της ζωής του. Η στάση του αυτή με
βρίσκει σύμφωνο/σύμφωνη, διότι κάθε άνθρωπος μπορεί να αντλήσει δύναμη από
τα ταλέντα του αξιοποιώντας τα με τέτοιο τρόπο, ώστε να αναδειχθεί η
δημιουργικότητά του. Επιπλέον, η τροφή συνδέεται με το οικογενειακό τραπέζι και
την επικοινωνία των ανθρώπων. Τότε ο άνθρωπος χαλαρώνει, κάνει ένα διάλειμμα
από τις υποχρεώσεις της ημέρας και απολαμβάνει την επαφή με τα αγαπημένα του
πρόσωπα. Το ίδιο ισχύει και για μένα, αφού η ενασχόλησή μου με τη μαγειρική με
αποφορτίζει από το απαιτητικό πρόγραμμα των μαθημάτων και τις εξαντλητικές
εξωσχολικές δραστηριότητες. Παράλληλα, με αφορμή το φαγητό μου δίνεται η
ευκαιρία να συναναστραφώ με φίλους και αγαπημένα πρόσωπα. Επομένως, η
τροφή συνδέεται με ποικίλες εκφάνσεις της ζωής του ανθρώπου και είναι
συνυφασμένη με τον πολιτισμό του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΘΕΜΑΤΩΝ:
Η ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟΥ «ΆΛΜΑ»
Βόλλαρη Εξακουστή
Λούπη Βασιλική
4
Μιχαηλίδη Αθηνά
Παναγιωτοπούλου Όλγα
Πανοπούλου Ιωάννα
Παπαδόπουλος Σάκης